Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

ad.5 Myśląc o dobrej świetlówce miałem na uwadze świetlówkę o wysokim współczynniku oddawania barwy powyżej 90 i odpowiednim widmie. Mnie osobiście bardzo odpowiadało światło emitowane przez Aquamedic Reef White 10000k wspomaganej Philips Aquarelle 10000k.

ad.4 Subiektywnie uważam, że diody power led lepiej oddają barwy, nie mam porównania bezpośredniego w naszym biotopie, bo power led miałem w Tanganice, ale niebieskie paski na płetwach u Julidochromis transcriptus wyglądały wyśmienicie a barwa żółta u Lamprologus ocellatus Gold była idealna.

ad.1 Wyższą wydajność najczęściej uzyskuje się kosztem współczynnika oddania barwy CRI.

 

Opublikowano

W mojej subiektywnej ocenie lepiej wypadają barwy na powerledach o czym już pisałem. Możesz też zastosować powerleda RGB zamiast osobno niebieskich i czerwonych. Do tego ostatnio gdzieś widziałem na allegro te diody o powiększonym zakresie widma, więc jeśli to faktycznie prawda to kolory będą jeszcze ładniejsze;)

Opublikowano

Diody powerled trzeba dac na podstawce pcb i przykleic do jakiegos radiatora np ceownika aluminiowego? A moduł można podkleic praktycznie wszedzie ale za to mają gorsze pasmo przenoszenia kolorow.

Niby wszystko wiem ale w sumie nie wiem co zadecydowac z modułami byłby mniejszy kłopot ale z powerledami byłoby już konkretnie, a jakbyście określili moc w watach albo ilosc diud/ modółow ktora powinnienem zastosowac do 180l glebokosc 50cm ale suma sumaru chcialbym zapas mocy zeby korzystac powiedzmy z 80% mocy majac nadzieje na mniejsze nagrzewanie i dluzsza zywotnosc

Moze czyste obliczenia kosztow pomoga dokonac wyboru chyba ze to roznica 20-30zl to pal licho ale jak to bedzie 50zl i wzwyz to niestety biore to co taniej wyjdzie

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Do twojego akwarium w modułach wyjdzie 13w jeśli dasz 12sz białych i 6rgb

Powerled musisz szczelnie zamknąć i przykleić pasta  termoprzewodzącą do ceownika/radiatora.

Opublikowano

Ja do swojego zbiornika 120x40x50 (240L) zdecydowałem się na zakup modułów 3LED SAMSUNG

12x RGB

12x SMD 5630 ZIMNY BIAŁY

Jeśli chodzi o wstępny efekt, to jestem zadowolony. Rozmieszczone są równolegle w 8 szeregach po 3 sztuki na blasze o rozmiarach 50x21, po bokach zostawione po 5 cm, a pomiędzy modułami po 1cm. Przyklejone to wszytsko będzie do blachy aluminiowej 2mm, poniżej wstępne przymiarki. , Moduły.jpg

Efekt takiego umiejscowienia na środku pokrywy/akwarium jest taki, że boki są mniej oświetlone od centrum. ;)

Ale zdjęcia umieszczę początkiem przyszłego tygodnia, bo dopiero wtedy wszystko skończę :)

Opublikowano

To bede czekał na fotke , bo i tak z moim oświetleniem wystartuje mysle za niecale 2 tyg. Korcze ze nikt nie dysponuje zdjeciami zbiorniczka oswietlonego modułami i power ledami o podobnej mocy . Heh ale to by było zbyt piekne


Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano (edytowane)

Grześ prawdziwa maruda z ciebie.^_^

 

20 godzin temu, maruda123 napisał:

To bede czekał na fotke , bo i tak z moim oświetleniem wystartuje mysle za niecale 2 tyg. Korcze ze nikt nie dysponuje zdjeciami zbiorniczka oswietlonego modułami i power ledami o podobnej mocy . Heh ale to by było zbyt piekne

I co ty chcesz z tych fotek zobaczyć. Na fotce to nawet teściowa wychodzi pięknie.

Foty nigdy nie oddają tego co widzi oko a oko każdy ma inne bo obraz powstaje w jego mózgu.

Jakby na złość my chłopy mamy często duże braki w widzeniu pewnych kolorów z grupy żółto-różowo-czerwonych , a matryca aparatu i ekran monitora to następne dwa składniki w ciągu analizy obrazu które deformują to co widzisz w realu.

Daj więc spokój z tymi fotkami. to już lepiej polegaj na pomiarach widma

Następne twoje życzenie wręcz mnie rozśmieszyło.

12 szt modułów Samsung 11000K  - to moc 12W  a jeden power led RGBW  to 12W i tego musisz dać do zasilacza 12V minimum 4szt - to jak ci pokazać światełka o porównywalnej mocy - tych modułów Samsunga musiałoby być ok 48szt.

A jak słabe to światło to porównaj spektrum widmowe światła słonecznego czyli CRI 100

http://www.lampy-esklep.pl/wp/wp-content/uploads/poradnik/p_led/analiza_spec_swiata_slon__17_05_2008_5_24pm_Sacramento_przez%20szybe_0.gif

 

do tych modułów  Samsunga 11000K IP68

 

żródło   https://led-labs.pl/sklep/dokumenty/modul-goq-samsung-3x2835smd-072w-150-st-11000k,120.pdf

od razu widać że te moduły podkreślają tylko niebieskie ryby , nieco żółtego a  zupełnie tłumią  czerwony i pomarańczowy.

Koledzy którzy je zastosowali są usatysfakcjonowani bo zauważyli że te niebieskie ryby nagle dostały pięknych kolorów.

Ja w swojej historii oświetlenia akwarium przeszedłem wszystko poza HQI i ciągle eksperymentuje a jak widziałeś naście różnych światełek to łatwiej ocenić a zupełnie nie da się tego pokazać na fotkach.

Przestań więc szukać nie wiadomo czego tylko jak kolega VarllaT poleca daj 12 szt modułów białych zimnych  i 6 szt RGB do tego sterownik Romka i zasilacz 12V 30W to będzie twoje wejście w świat akwarystycznego oświetlenia. Dlatego od tego zacznij bo to najprostsze i bez radiatora możesz przykleić do pokrywy od spodu.

A jak przestanie dla ciebie być 50 zł za dużo a 20zł jeszcze do akceptacji to zgłoś zapotrzebowanie na lepsze światełko .

 

Masz tu co najmniej kilka tematów które moim zdaniem dają lepsze  od tych 18 szt modułów Samsunga IP68

bardzo ciekawy temat i wklejone kompendium wiedzy o oświetleniu akwarium przez Andrzeja egona - dzięki Andrzeju.

Ktoś napisał że cena powala - nie prawda . Mnie zainteresowały te moduły

BC Series High CRI MCPCB LED Module - Unit: 5 pcs

http://store.yujiintl.com/collections/high-cri-led-module/products/bc-series-mod-cv?variant=8232982849

koszt jednego to 11$ czyli ok 40zł mają długość 28cm i można je łączyć po kilka szeregowo nawet w taką świetlówkę 2m :D.

Kazdy moduł to 8,6W i 750lm

Powala koledzy to dopiero próba kupienia tego z tej strony producenta. Dałem na razie spokój

.

 

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano

Deccorativo dziekuje za wyjasnienia ale

Po pierwsze na imię mam Rafał a nie Grześ :-)

Druga rzecz jeżeli chodzi o zdjecie to bede czekac bo kolega luki174 robi cos o czym predzej nie myslalem czyli oswietlic chce tylko srodek akwarium i stosuje do tego moduły

Kolejna sprawa nie grzecznie jest pisać że moje życzenie Cie rozśmieszyło

Z tego co widziałem sa power ledy RGB 3W i wstepnie to myslalem o ich porownaniu z modułami , a waty umiem sobie dodać bardziej chodziło mi o jasnosc 1w modułu i 1w power leda bo to ich skutecznosc w postaci lumenow mowi jak mocno świecą, barwa i widmo to inna bajka ktora jasno wytlumaczyles.

Kolejna i chyba ostatnia rzecz że lubie robić na przekór ale nie złośliwie postanowienie robie oświetlenie z Power ledów zajmnie mi to wiecej czasu ale .... nieważne :-)

Poprostu kolego Deccorativo nie Denerwuj sie tak :-)
Jestem pelen podziwu twoich wiadomości.

Zrobie na przekór Tobie ale w razie wątpliowości i tak bede się uśmiechał o pomoc do Ciebie

Pozdrawiam Serdecznie

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka


Opublikowano (edytowane)
11 godzin temu, maruda123 napisał:

Druga rzecz jeżeli chodzi o zdjecie to bede czekac bo kolega luki174 robi cos o czym predzej nie myslalem czyli oswietlic chce tylko srodek akwarium i stosuje do tego moduły

Chłopie nie musisz czekać,wystarczy że zerkniesz w moją sygnaturę :D

Oświetlenie mam właśnie oparte na modułach Led i też mam środek zbiornika oświetlony ;) ...

Wrócę z pracy to wstawię tobie nawet filmik jak to wygląda,ale i tak na 100% fotka czy filmik nie odda rzeczywistych barw oświetlenia jak widok na żywo... 

Ogólnie ja jestem bardzo zadowolony z tego typu  oświetlenia...

Co chciałem to uzyskałem...

 

Edit...

Oto obiecany filmik

https://www.youtube.com/watch?v=MAdvcuPCok0

 

 

Edytowane przez egon44
Opublikowano

Ładny baniaczek, oświetlenie samego srodka fajnie wyglada, ja nie wiedzac tak naprawde co do konca mi sie podoba , podziele sobie sekcje tak zebym mogł zapalic albo sam srodek albo calosc wtedy bede mogl pkombinowac i zobaczyc u siebie co mi odpowiada. Dziekuje za filmik naprawde fajnie to wyglada

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.