Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Po paru latach przerwy w akwarystyce postanowiłem ponownie zakupić akwarium. Ponownie wybrałem biotop Malawi, z tym że teraz chciałbym podejść do tego bardziej profesjonalnie.

Przymierzam sie do zakupu akwarium 260l:

- wymiary 120x40x63

- biały grys wapienny 1-2mm (to juz zakupiłem - 30kg)

- grzałka 300 W (czy lepiej wybrać 250W) ?

- lampa UV 9W

- filtr wewnętrzny Aquael Turbo 2000

- filtr zewnętrzny Tetra EX 800 Plus :
w tym przypadku mam dylemat, nie wiem czy EX 800, czy możne jednak zdecydować sie na droższy ale większy EX 1200 ? Wiem że te filtry maja tyle samo zwolenników co przeciwników jednak mam dobre doświadczenie z nimi, miałem kiedyś 700-tke i bardzo dobrze pracowała przez parę lat. W tym przypadku nie chciałbym aby był zbyt nadmiarowy. Prosze o rade co o tym sądzicie ?

Akwarium które wybrałem to model Aquael Glossy 120 White. Planuje jako tło nakleić czarną folie z tym, że tu tez sie zastanawiam czy nie lepszym rozwiązaniem jest czarne PCV ? jakie macie z tym doświadczenia? czy nie ma problemu z czyszczeniem tego pcv ?

 z góry dziękuje za wszelkie sugestie

Opublikowano (edytowane)

Kup EX 1200 na pewnie nie będzie zbyt nadmiarowy. Co do grzałki to 250 W w zupełności wystarczy u mnie daje radę w 450 litrach. Tło mam obecnie z czarnego PCV, którego w ogóle nie czyszczę, bo i tak jest niedoświetlone dlatego wydaje mi się , że naklejenie foli byłoby lepszym rozwiązaniem z uwagi właśnie na czyszczenie.

Edytowane przez kado
Opublikowano

kolego gajo to nie jest profesjonalne podejście do Malawi;)

-baniak za wąski i za mały:D

grys za gruby i za ostry - polecam piasek gradacji 0,8-1,2mm kolor i materiał dowolny wg gustu.

lampa UV zbędna

profesjonalnie to jak zanim kupisz najpierw zapytasz:D

Profesjonalnie to też jak zerkniesz w to by się przekonać czy akurat nie masz kranówy z NO3 = 30ppm jak ci ze Stacji Uzdatniania "Bursaki"  nie wspominając o pH 7,2 i TWO masakrycznie wysokim.

Trzeba też wiedzieć że chloru wolnego po dziurki w nosie ok 0,2mg/l więc woda tak ale przez odpowiednio skonstruowane ustrojstwo - to będzie wtedy profeska:D

http://www.mpwik.lublin.pl/index.php?option=site&id=5&sid=24

 

ale tu się tylko przedstawiamy - szczegóły i pytania to już w odpowiednich działach.

napisałem tu jako OT byś dalszych głupstw nie kupował.

 

Opublikowano
23 godziny temu, gajo napisał:

Przymierzam sie do zakupu akwarium 260l:

- wymiary 120x40x63

...czyli jest litraż netto. Bo brutto wychodzi 302.400

23 godziny temu, gajo napisał:

- biały grys wapienny 1-2mm (to juz zakupiłem - 30kg)

....przemyśl i zastanów się nad piaskiem.

 

23 godziny temu, gajo napisał:

lampa UV 9W

...szkoda kasy. Możesz jej  w ogóle nie użyć. A zawsze zdążysz dokupić.

 

23 godziny temu, gajo napisał:

? jakie macie z tym doświadczenia? czy nie ma problemu z czyszczeniem tego pcv ?

...to czy będziesz miał czarną folię czy  PCV  to kwestia gustu. Osobiście polecam PCV  a to z tego powodu ,że wg mnie daje lepszą głębię jak folia , nie ma refleksów a jeżeli chodzi o czyszczenie ( ja bym nie czyścił) to bardzo fajnie wyczyścisz małą gąbka od naczyń. Wadą jest to ,że raczej żadnych przyssawek do PCV  nie zamontujesz bo i tak prędzej czy później ( ze wskazaniem na prędzej) odpadną.

Opublikowano

Jako tło lepiej użyć PCV mam czarna folie i niezbyt ładnie wyglądają odbite ryby i skały w plecach akwarium.

A jako podłoże zamiast grysu jak bym wsypał piach ze żwirowni lub z jakiejś rzeki.

Opublikowano
Godzinę temu, VarIIaT napisał:

A jako podłoże zamiast grysu jak bym wsypał piach ze żwirowni lub z jakiejś rzeki.

Jak najbardziej piach z żwirowni się nadaje,z mojej strony polecam tobie szary piach który obecnie posiadam w swoim zbiorniku...Jego granulacja jest mieszana,i co ważne wygląda on naturalnie w zbiorniku...

Opublikowano

Dziękuję wszystkim za informacje. Jeżeli chodzi o tło to pewnie wybiorę PCV na tyla szybę i ew. pod żwirek. Zastanawiam sie czy od razu nie nakleję tez folii. Zawsze będę miał jakaś alternatywę.

Kolega Deccorativo zwrócił uwagę na parametry wody. Niestety ale nie ma możliwości sprawdzenia jej na podstawie danych dostawcy, mieszkam pod lublinem i lokalny wodociąg jest obsługiwany przez firme która takich szczegółowych danych nie podaje. 

Jeżeli chodzi to żwirek to musi pozostać ten który napisałem. Zakupiłem juz 30 kg i nie uśmiecha mi sie wymieniać na jakis inny.

 

Doradzcie prosze jeszcze z tym filtrem. Czy jest sens taki duzy filtr jak Tetra EX1200 czy wystarczy w zupełnosci EX800 jako biolog

Opublikowano
6 minut temu, gajo napisał:

Jeżeli chodzi to żwirek to musi pozostać ten który napisałem. Zakupiłem juz 30 kg i nie uśmiecha mi sie wymieniać na jakis inny.

Pomyśl o tym, że rybom nie uśmiecha się kopać w takim ostrym piachu. Zakup piasku to naprawdę niewielki koszt, więc lepiej byłoby jakbyś zmienił zdanie.

Opublikowano (edytowane)

gajo prosisz o rady a potem je ignorujesz,  szkoda klawiatury dla ciebie.

świadomie wprowadzasz nas w błąd z tą miejscowością - a ja piszę jak głupek o wodzie w Lublinie

to po co ci doradzać z filtrem jak i tak zrobisz po swojemu;) a dlaczego akurat Tetra EX? a nie np HW?

a po co ci w ogóle ten kubeł jak dajesz AqC 2000Turbo - tam jest 2000l/h przez gąbkę mechaniczną i kubek 0,6litra na ceramikę biologiczną.

dla 300l to świat i ludzie. a masz i mechanikę i biologię. No tylko wali po oczach jakby wsadził do baniaka  niemiecki granat z II WŚ

Zamiast tego kubła kup walizkę testów JBLa ale nie Zooleka  taką JBL CombiSet +NH4 i uzupełnienia na pH 7,4-9 , GH i PO4  ( wszystko masz w Clarias Wwa) przynajmniej dowiesz się jaką masz wodę , do startu baniaka będzie co mierzyć a i jak cię dopadną sinice to zobaczysz proporcję NO3/PO4.

 

Edytowane przez deccorativo
Opublikowano (edytowane)
3 godziny temu, gajo napisał:

Jeżeli chodzi to żwirek to musi pozostać ten który napisałem. Zakupiłem juz 30 kg i nie uśmiecha mi sie wymieniać na jakis inny.

Kolego proponuje sprzedać na Olx lub innej aukcji zakupiony żwirek wapienny z wiadomych powodów,z resztą napisał już tobie na ten temat kolega Timi...

Naprawdę warto rozejrzeć się nad piaskiem z żwirowni lub z marketu np firmy ''Kreisel''...

Koszt piasku malutki (ja na żwirowni za dwa 10l wiaderka dałem 2zł),a jaką satysfakcje będziesz miał z patrzenia jak rybki ochoczo w nim kopią ;),z resztą rybki też będą zadowolone z tego piasku :D...

Posłuchaj rad kolegów którzy chcą dobrze dla ciebie,jak i dla twoich rybek!!!Nikt na siłę nie będzie ciebie namawiał co masz zrobić w swoim zbiorniku,ale każdy z nas daję dobre sprawdzone rady,więc czasem warto się zastanowić co dobrze zrobić na początku zakładania zbiornika niż potem kombinować w źle założonym zbiorniku jak będą kłopoty np z żwirkiem ;) ...

 

Edytowane przez egon44

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.