Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Udało mi się znaleźć chwilę czasu, więc opiszę jak i czym wykonałem tło w jednym dłuższym poście krok po kroku.

Jak większość z nas wie tła są drogie,a niektóre kosztują więcej niż samo akwarium. Dlatego przy okazji mniej więcej zrobię kosztorys tła.

AD1. Co potrzebowałem :

  1. Spienione PCV 148x46x0,2cm koszt 50zł z dostawą
  2. Styropian 2x 100x50x5cm koszt 15zł
  3. Farby akrylowe lub emulsje akrylowe + pigmenty koszt około 100zł
  4. Marker 2zł
  5. Zaprawa CX5 35zł
  6. Kilka pędzli, różnej wielkości. 10zł
  7. Coś do wycinania Styropianu
  8. Kawałek foli malarskiej
  9. Sylikon akwarystyczny

Kilka z tych rzeczy znalazłem w garażu więc koszt na wstępie już się zmniejszył.

AD2. Plan działania :

Pierwszym problemem jaki napotkałem, było pytanie czym wycinać styropian.

Noże bardzo "syfią" , a małe kawałki i gródki styropianu walają się wszędzie. W sieci znalazłem rozwiązanie, był nim nóż termiczny. Oczywiście ceny w Polskich sklepach od 100zł w górę, więc rozglądałem się na zagranicznych portalach. Tam wpadłem na nóż termiczny w kształcie pióra. Cena około 70zł, ale czas oczekiwania 4tyg. Jednak idą myślą "Polak potrafi", wpadłem na pomysł aby użyć ... Lutownicy.

Okazało się to strzałem w "10"

AD3. Przechodzimy do pracy :

  1. Na styropianie markerem rysujemy wzory "kamiennych" modułów.
  2. Czekamy aż lutownica się nagrzeje i zaczynamy według wzoru wycinać moduły,
  3. Gdy już mamy wycięte obramowania, zaczynamy wycinać wgłębienia, podcinać krawędzie, według własnego uznania,
  4. Trzeba pamiętać, iż moduły "traktujemy" lutownicą z góry i po bokach. Dolna cześć będzie przyklejana, nie ruszamy jej,
  5. Wycięte "kamienie" układamy na PCV według własnego uznania, tak aby stworzyć fajną "mozaikę"
  6. Przyklejamy moduły na sylikon akwarystyczny.
  7. Po odczekaniu 2-3h, moduły już się solidnie trzymają, więc przechodzimy do nakładania zaprawy.
  8. Zaprawę nakładamy w trzech turach :

Najlepiej do nakładania użyć większego pędzla, przy drugiej warstwie można nakładać warstwę ręką w rękawiczce ogrodowej

  • Pierwsza warstwa, bardzo wodnista i zostawiamy na około 24h,
  • Druga warstwa, gęsta i również zostawiamy na około 24h,
  • Trzecia warstwa również wodnista ( ostatnia ma za zadanie pokryć nasze niedopatrzenia i ubytki), również odpoczywa około 24h.
  1. Kiedy warstwa jest już twarda, najlepiej przy użyciu węża ogrodowego, kilkanaście razy opłukujemy tło wodą,
  2. Powtarzamy tę czynność kilkukrotnie, aż uznamy że zaprawa jest wystarczająco mokra i nie pochłania już wody,
  3. Odczekujemy 2-3h aż tło wyschnie i szykujemy sprzęt do malowania,
  4. Farbę nakładałem, w sposób "dziobania", (lekko zamoczona, końcówka pędzla w farbie, nakładana przypadkowo w różnych częściach modułu). W swoim tle użyłem, farby czarnej, białej oraz 3 pigmentów (pomarańczowy, żółty i zielony), zostawiając przy tym trochę miejsca aby sama zaprawa, która też ma ładny kolor była widoczna.
  5. Następnie odstawiamy tło na kilka godzin aż farba wyschnie.

 

Tło gotowe :)

Zdjęcia z tworzenia i efektu końcowego znajdują się w załącznikach lub zdjęciach w postach #1, 19, 32, 35, 37

 

 

 

 

 

Opublikowano

Kurcze, bardzo ładnie to wygląda ale ja cały czas obawiam się wyporności takiego tła. Może dlatego że próbowałem je włożyć do zalanego wodą akwarium i po kilku próbach zrezygnowałem. Kolejne pytanie jakie mi się nasuwa to trwałość połączenia wykonanych modułów silikonem ze spienionym PCV, do kaseciaka silikon był stanowczo odradzany.

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Ja zakładałem tło w pustym baniaku, ryby musiały popływać w wannie :-)

Co do klejenia modułów do PCV trzymają się one bardzo dobrze nic nie odpada :-)

Opublikowano

Nie możesz włożyć tła na mokro, bo przede wszystkim trzeba je przykleić do tylnej ściany, wyporność można niewelować przez robienie otworów z tyłu i zalewanie ich zaprawą z piaskiem np. Cr65.

Opublikowano
Dnia 6.08.2016 o 09:12, py1szczak2 napisał:

. Może dlatego że próbowałem je włożyć do zalanego wodą akwarium

..podstawowy błąd! Jeżeli masz ryby to spuść do jakiś zbiorników wodę, zostaw 10-25 cm wody nad piaskiem, odsuń ręką piasek od tylnej szyby i wszystko będzie OK. Jeżeli masz tło ze styropianu czy pianki a powleczone zaprawą i włożone na styk między dno a wzdłużne wzmocnienie to bądź spokojny. Do tego punktowo silikonem to śpisz spokojnie. Ja mam dokładnie tak zrobione i jest OK już kilka lat.

  • 7 miesięcy temu...
Opublikowano (edytowane)

Nowe akwarium więc czas na nowe tło :-) 

Co sądzicie o takich modułach ?

 

Czy zrobić bardziej okrągłe ? W sensie mniej wcięć ?

IMG_20170327_170229.jpg

IMG_20170327_180318.jpg

IMG_20170327_180528.jpg

Edytowane przez Merlot
Opublikowano

Powiem tak - niedawno robiłem podobne i "na sucho to słabo widać" dopiero jak się je już obrobi, że zaczynają przypominać kamień, skałę to już to jest dobrze i będziesz zadowolony !! :e_biggrin: Sądzę jednak , że to co zrobiłeś dobrze już zaczyna wyglądać. A masz koncepcje jak ma całość wyglądać !? 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Mam zaklejony tył akwarium czarną folią, chce obudować kaseciaka mniejszymi modułami, zaś w pozostałą część powklejać kilka większych modułów 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.