Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,

To mój pierwszy post na forum, w temacie malawi/tanganika jestem całkiem zielony, ale akwarystyką zajmuje się już kilkanaście lat. Przez ostatni czas styczność miałem właściwie tylko z akwarystyką morską, jednak ze względu na ograniczony czas i finanse, postanowiłem powrócić do słodkiej wody i do czegoś z czym jeszcze nie miałem styczność, czyli pyszczakami.


Wiem, że tematów dla "nowych" jest bardzo dużo, ale większość dotyczy trochę mniejszych zbiorników, dlatego postanowiłem założyć ten wątek.


Moje akwarium ma 675 litrów, wymiary 125x90x60h. Komin zewnętrzny z trzema otworami. Posiadam także lampę 8x54W t5.


1. Filtracja - sump czy kubełek, powiem szczerze, że chyba wolałbym kubełek albo i dwa, ale co się lepiej sprawdzi ? Jeżeli sump, to jakiej mocy pompa, jaki wkład do sumpa wsadzić ?


2. Oświetlenie - tutaj te moje 8x54W powinno starczyć z zapasem, więc jedyne pytanie brzmi, jakie świetlówki zastosować ?


3. Woda - posiadam filtr RO, ale w malawi filtrowania wody chyba nie ma sensu i zostanę przy kranówce ?


Na początek to tyle co chciałbym wiedzieć, dalsze pytania zapewne pojawią się w trakcie.


Pozdrawiam i liczę na pomoc doświadczonych :)

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Witaj i czy świeżak to się okaże.:D


Ad1 jaką filtrację zastosujesz - wsio ryba twoja wola i czy chcesz wydawać nową kasę czy składać z tego co już masz.

Ważniejsze co zrobiłeś z tymi złożami co były w sumpie morskim czy przezornie zachowałeś złoże z bakteriami nitryfikacyjnymi czy się ich pozbyłeś i teraz będziesz jak młodzianek :D startował baniak od zera?

Amerykanie mówią że na baniak 675l wystarcza 1,5-2litry ceramiki dowolnej maści czy to będą rurki ceramiczne czy zwykła lawa czy grys koralowy - 2 litry:D - masz te 2 litry z bakteriami?

Uprzedzam zdziwienie - w słonej czy słodkiej to te same bakterie Nitribacter i Nitrisomonas:D.


Ad2 - tu masz morskie światełko - u nas wystarczy jedna rura T5 jak się da wyłączyć pozostałe bo na rośliny zbytnio nie licz. Policz jaka oszczędność energii no i kasy.

Może rozważ wariant nie inwestowania w nowe rury nieaktyniczne tylko od razu w LEDy? ale absolutnie nie odwodzę od świetlówek.:D


Ad3 - jak wchodzisz zamiast RO w kranówę to podaj jej parametry albo uzupełnij swój profil o miejscowość to sam znajdę - bo może jesteś moim sąsiadem i wodę mamy obaj jednakową:D

Wymień jakie testy masz bo u nas są potrzebne niektóre nieco inne niż w morskich.

Opublikowano
2. Oświetlenie - tutaj te moje 8x54W powinno starczyć z zapasem, więc jedyne pytanie brzmi, jakie świetlówki zastosować ?


...Henryk właściwie wszystko Ci napisał. Ja tylko odniosę się do świetlówki o którą pytasz. Ilość zależy od tego jakie chcesz ,jakie lubisz klimaty w akwa..Dla mnie w takim litrażu 4 w Malawi to zbyt dużo. Ale to kwestia Twojego gustu a nie ryb. Jeżeli chcesz jedną to spróbuj Power Glo z przodu . Jeżeli chcesz np. dwie to daj z przodu Power Glo a z tylu Aqua Glo. Oczywiście masz do wyboru jeszcze inne oświetlenie ale ja odpowiedziałem na to o co pytasz. U mnie w stopce w mniejszym litrażu właśnie świeci Power Glo.

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi. Jestem z Gdańska, więc chyba sąsiadami nie jesteśmy ;)


Z morskiego zostało mi tylko szkło, lampa i filtr RO, tzn. mam jeszcze odpieniacz i skałę, ale akurat te rzeczy raczej mi się nie przydadzą i są wystawione na sprzedaż.


Mam też sump o wymiarach 100x50x50, podzielony na dwie części w stosunku 60/40.

Nie wiem czy w słodkim tych komór na wkłady nie powinno być więcej ?

Opcja z sumpem wyjdzie mnie chyba drożej niż kupno kubełka, porządna pompa obiegowa trochę kosztuje, a nie chce kupować chińczyków. W morskim miałem Jebao 12000 i nie dość że była mega głośna to jeszcze skoki napięcia w sieci powodowały, że co chwile pracowała z inną mocą i miałem non stop chlupot w kominie.


Jaki przepływ powinna mieć pompa obiegowa w słodkim ? W morskim przyjmuje się 10x objętość akwarium, tutaj jest tak samo ?


Bakterie wiem, że te same, ale niestety morskie już wysuszone od dwóch tygodni, więc będę startował od zera.


Dobrze rozumiem, że do całej filtracji w moim akwarium ma wystarczyć 2 litry np. Siporaxu ?

Czy w sumpie powinno być coś jeszcze ?


Jeżeli chodzi o oświetlenie to mam rury Narva Blue, one chyba nie są aktyniczne.

Jakie ledy nadają się do akwarium malawi ? Są jakieś w miarę tanie gotowce ? Nie chce inwestować fortuny.



Testów nie mam, podejrzewam że przyda się NO3, PO4, NO2 ?

Opublikowano

A to zadam podchwytliwe pytanie - uważaj co odpowiesz.


A w tym miejscu gdzie stoi ta 675l o ile dłuższy baniak się zmieści?


A teraz dla zmylenia od końca.

Kup testy kropelkowe JBLa ( nie inne) na

pH koniecznie zakres 7,4-9

NO2

NO3

3 :D ampułki bakterii Prodibio Biodigest a

w Leroyu butelkę Wody Amoniakalnej za 8zł

od tej osmozy odczep wężyk przed membraną a po węglu i drugim sedymentacyjnym 1um. i masz ustrojstwo do nalewania wody :D lepsze jest tylko to bo leje ciepła wodę

http://forum.klub-malawi.pl/ustrojstwo-nalewania-kranowy-zestawy-t27211.html


Szkoda że wysuszyłeś ten Siporax - jednak świerzak:D najcenniejsze dla akwarysty straciłeś.

Seachem to porządna firma i jak pisze 0,5l Matrixa na 200l wody to to już jest z dużym zapasem. odsyp sobie 2litry a resztę sprzedaj.

Są tu tacy :D co w ogóle nie mają złoża tylko biologia w piasku na dnie baniaka opędza NO2 na 0,01ppm a ryb za dużo.


Jak się zdecydujesz na rodzaj filtracji to koledzy podpowiedzą jaka pompa.

a masz dużo do wyboru:

filtr hamburski

kaseciak - to taki wąski sump włożony do akwarium

kubeł

narurowiec

no i sump


Podaję w kolejności od najtańszej do najdroższej filtracji co się nijak nie ma która najlepsza bo w każdej biologia NO2 -0 a woda może być super-kryształ ale to tylko moje zdanie. Wady sumpa już znasz:D


Co do oświetlenia na Narva Blue to nie miałem a o światełkach na ledach masz tu wiele opcji - poczytaj może znajdziesz swoje które ci przypasuje ale pytaj w odpowiednich działach


Co do kranówy w Gdańsku to jest kilka ujęć i SUWów i rózne parametry więc koordynaty by się przydały :D ale jak kupisz te testy to sam zbadasz co trzeba.

Opublikowano

Odpowiedź na pierwsze pytanie: Większe już nie wejdzie :D, to jest maks na jaki mogę sobie pozwolić... niestety


Źle mnie zrozumiałeś, nie miałem w ogóle w zbiorniku matrixu/siporaxu, tylko skałę.


W jakim celu stosuje się wodę amoniakalną ?


Co do kranówy to moje ujęcie to Straszyn z tego co pamiętam.


Ciekawa sprawa ten narurowiec, ale strasznie przekombinowane według mnie, tzn woda na pewno super obmywa złoże ale za dużo tych połączeń i rurek, taki bałagan według mnie.


Jak już mówiłem mam komin zewnętrzny(na całej szerokość akwarium ~ 20 litrów pojemności) więc jest to super sprawa do zrobienia coś ala kasciak, zamiast grzebienia wstawiam pełną pleksi, z jednej strony robię wlew do komina z drugiej daję jakąś pompę obiegową, a w komin wsypuje te 2litry Matrixa i mogę dać jeszcze sporo Siporaxu i jakąś filtrację mechaniczną i sprawa załatwiona a koszty będą najmniejsze.


Jaki przepływ powinna mieć pompa zastosowana w takim przypadku ? 2000 - 3000 l/h ?


edit. Dobra już doczytałem z tą wodą amoniakalną, ciekawa sprawa :D

Opublikowano

Pompa do filtracji biologicznej to spokojnie i 1,5k litrów. Z drugiej strony pompę dobiera się do rodzaju filtracji. Inna będzie chodzić w kaseciaku, inna w kuble ( fabryczna ) inna w narurowcu.

Dla przykładu w narurowcu często stosuje się pompy CO z racji, że ciche, wydajne i energooszczędne a załatwiają całą filtrację ( mechanika, biologia, chemia ) a w akwarium nie masz nic poza rurkami wlotowymi i wylotowymi oraz cyrkulatorem.

W kuble to już inna historia, tam pompa fabryczna ale ogólnie kubeł nie jest najlepszym rozwiązaniem. Z reguły pompy są słabsze, musisz stosować prefiltr przed wlotem i obsługa upierdliwa. Np. stosowanie absorberów różnej maści będzie powodować to, że będziesz musiał go przynajmniej raz na 1-1,5 miesiąca otwierać.

W kaseciaku to chyba zwykłe głowice ale niech wypowiedzą się Ci co mają kaseciaki.


Tak z ręką na sercu to proponuje ci tylko 3 rozwiązania:

- albo kaseciak - wielu ma i chwali :)

- albo narurowiec - wielu ma i chwali :)

- wykorzystanie komina jako biologa ( ale nie wiem jak tam sprawa ze sprzątaniem mechanicznym wygląda).

Tutaj decyzja należy do ciebie. Na pewno z dwóch pierwszych opcji kaseciak najtaniej ale będziesz go widział w akwarium.

Opublikowano

Ciekawa sprawa ten narurowiec, ale strasznie przekombinowane według mnie, tzn woda na pewno super obmywa złoże ale za dużo tych połączeń i rurek, taki bałagan według mnie.


Jak już mówiłem mam komin zewnętrzny(na całej szerokość akwarium ~ 20 litrów pojemności) więc jest to super sprawa do zrobienia coś ala kasciak,



Zeby nie było że komuś na siłę wciskam kaseciaki:rolleyes:


Jakuś narurowiec to prosta konstrukcja ale fakt rurek,kolanek,zaworów trochę jest do klejenia. Nie jest to takie przekombinowane a działa świetnie choć koszt większy niż kaseciak to fakt.


Jeszcze nie przerabiałem tematu zamiany komina zewnętrznego na kaseciaka bo alakaseciak to z góry odpada.

Albo cały kaseciak albo absolutnie nie robimy nic w podobie kaseciaka.

Kaseciak to skończona konstrukcja i ma filtrację mechaniczną , biologiczną miejsce na grzałki, a także usuwanie NO3 nawet PO4 oraz super klarowanie wody a pompa zawsze pracuje z taką wydajnością jak fabryka dała. Jak Jebao DCT4000 to na najwyższym biegu wylata 4000l/h. jeszcze do tego falownik RW8 i kompletna filtracja z zamiataniem gówienek w 675l masz.


Podaj wymiary wewnętrzne komina i jak są obecnie wklejone ścianki - najlepiej szkic zwymiarowany albo fotkę z góry zapodaj - pokombinujemy.


Pierwszy i zasadniczy problem jaki widzę to konieczność zaklejenia wszystkich otworów w dnie komina ale co trudniejsze wywiercenie dwu otworów fi32 na wysokości 2-3 cm nad piaskiem czyli tak na wysokości 10cm nad dnem w ścianie bocznej akwarium do komory komina..

Kaseciak ma zasys dołem by zbierał gówienka - górą jak w sumpie nie bardzo chcą lecieć do filtra.


Pompa do kaseciaka jak pisze lufa 1500l/h to tylko do biologii a kaseciak to także super mechanik więc do 675l baniaka to tylko DCT4000. Wielu tą ma i nie narzeka na głośną pracę lub zmienne obroty. owszem ma kilka biegów więc sam dobierzesz optimum.

Opublikowano

Podaje wymiary komina 90x8x20h, przegród brak na razie. Myślałem żeby od spodu nakleić na komin kawałek szyby tak aby zasłonić dziury. Z drugiej strony nie ma szans na zasys z dołu, woda przelewała by się normalnie przez grzebień.


Jak wygląda sprawa w narurowcu:

1. Którędy woda zasysana jest z akwarium, trzeba wiercić jakieś otwory w szkle ?

2. Jaką pompę CO należy zastosować ?

3. Nie ma problemu z szczelnością korpusów ?

4. Wychodzi mi to dość droga sprawa, oglądałem filmik na YT i tych zaworów trochę tam jest, a zawory najtańsze nie są.


Mój komin:

5425870_2016-06-2020.06.13.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.