Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam. Nie jestem może całkiem początkującym, ale nie znalazłem lepszego działu na swoje pytania. Planuję postawić swój pierwszy sump i w związku z tym chciałbym się poradzić bardziej doświadczonych w tym temacie.


Mam kilkuletnie akwarium 200 l (100x40x50), które chcę przerobić na filtrację sumpem. Czytam już od dwóch tygodni co i jak a od wczoraj robię pierwsze przymiarki i projekty w SketchUp'ie. Do aktualnego akwarium dokleję komin i wywiercę dziury na odpływ, rewizję i powrót. Jeszcze nie zajmowałem się wymiarami komina i rur. Wstępnie średnicę wszystkich rur przyjąłem jako 25mm. Na każdej planuję dać zawór a na odpływie regulować wysokość wody w kominie, aby zminimalizować hałas.


Pierwsze moje pytanie jest o stelaż. Założyłem, że wyspawam go z profili zamkniętych 20x20x2mm oraz będzie miał wymiar dna akwarium. Obuduję go MDF'ami grubości 10 mm pomalowanymi od wewnątrz farbą okrętową. Na zewnątrz najprawdopodobniej pójdzie okleina. Myślę, że to wytrzyma wilgoć. Szczegóły widoczne na rysunku poniżej.


Na podłogę szafki wrzucę MDF 18mm. Czy to co zaprojektowałem nie jest zbytnią przesadą? Chodzi mi o ilość wzmocnień w stelażu.


Teraz przejdę do samego sumpa. Objętość brutto około 56 litrów. Pierwsza komora na gąbki i watę. Kolejne 3 na filtrację biologiczną. Czwarta techniczna lub kolejne bio. Ostatnia to oczywiście komora pompy. Odparować będzie mogło ~10 litrów i tu się boję, że to może być za mało pomiędzy podmianami wody. Czy dać wyższe wszystkie ścianki, aby zwiększyć objętość parowania a zmniejszając ilość awaryjnej pojemności w razie cofnięcia się wody przy zaniku prądu? Aktualnie sump będzie mógł przyjąć dodatkowo około 16 litrów.


post-17254-14695729238227_thumb.jpg

post-17254-14695729243698_thumb.jpg

post-17254-14695729245022_thumb.jpg

post-17254-14695729249405_thumb.jpg

Opublikowano

Czy ja dobrze rozumiem, że chcesz zrobić sumpa pod 200 litrów? :D Trochę moim zdaniem przerost formy nad treścią, no ale Twoja piaskownica - Twoje zabawki :) co do stelaża to zaprojektowałeś pancerny bunkier :P spokojnie możesz pozbyć się poprzeczek z :


- pleców

- bocznych ścian

- dwóch skrajnych z blatu i podłoża zostawiając tylko to środkowe wzmocnienie.


;)

Opublikowano

Zdaję sobie sprawę, że sump przy 200 l to trochę przesada, ale za to jest to najlepsza filtracja ;) Zdecydowałem się na niego, bo chciałbym wynieść całą technikę poza akwarium, mieć łatwy dostęp do mediów filtracyjnych no i przede wszystkim nauczyć się sumpa bo kiedyś chciałbym mieć dużo większy zbiornik :)


Tak myślałem, że można byłoby spuszczać na ten stelaż bombę :P Pozbyłbym się tych wewnętrznych wzmocnień - łatwiej byłoby mi pospawać prostokąt. Wydłużyłem też sump o 10 cm i całość tego powiększenia przeznaczyłem na komorę pompy co dało większą objętość do odparowywania. Może w przyszłości zrobiłbym automatyczną dolewkę, ale najpierw muszę ogarnąć podstawy.


Mogę liczyć na podpowiedź odnośnie komina? Myślałem nad 15x15x45 cm a grzebień zrobiłbym sam ze spienionego PCV grubości 4 mm. Komin pomieściłby około 10 litrów. Powiększony sump jest w stanie wziąć na siebie dodatkowo około 14 litrów wody(ponad pełny stan wszystkich komór).

Opublikowano

Co do komina to musisz niestety poczekać na rady kogoś, kto ma z tym do czynienia ;) ja dopiero zaczynam brać pod uwagę tego typu filtrację do większego zbiornika i na tą chwilę wiem tylko tyle, że sump do 200 litrów to przesada i że stelaż masz pancerny :P w załączniku nabazgrałem taki, jaki w zupełności Ci wystarczy ;)

post-15024-14695729250548_thumb.png

Opublikowano

Lamik, musisz sobie to policzyć, czy te 14 litrów wody, to nie za mało. Cały komin, plus to, co się podniesie na grzebieniu (ok. 1-1,5cm) plus to, co rura wylotowa zassie z akwarium.


Komi musi być takiej wielkości, żebyś mógł wygodnie w nim grzebać. Nie często się to robi, ale nawet trzeba mieć miejsce żeby włożyć rękę i wkleić te rury.


W samym sumpie też dobrze było mnieć więcej miejsca w komorach. Myślę, że 6cm, to dość ciasno. Dla przepływu wody to chyba nie problem, ale dla ręki ciasno. I tu się pojawia pytanie sensowności takiej filtracji dla tak małych akwariów.

Opublikowano

Mam małe dłonie, więc myślę, że komin o powierzchni 15x15 mi wystarczy, ale jeszcze zrobię model z papieru, bo nie widzę tego w głowie. Co do obliczeń komina to wychodzi mi tak: Objętość komina (15x15x450) 10,125l + Spiętrzenie 1,5cm ponad komin (1,5x38,4x98,4) 5,66l czyli ~16 litrów. Powrót chciałbym mieć prawie na równi z powierzchnią, aby jak najmniej zasysał. Powiedzmy 3-4 litry. Do tego jeszcze objętość rury powrotnej, dajmy na to 1l. Łącznie ~21 litrów, więc biorę się za powiększanie sumpa ;)


Co do komór to chcę media umieścić w siatce, aby łatwo je wyciągać. No i tak jak wcześniej wspominałem, mam małe dłonie ;)


Proszę nie zniechęcać mnie do nauki mówieniem o bezsensowności :P


EDIT:


Powiększyłem sumpa 3 cm w górę i 3 cm w bok. Aktualnie może przyjąć 24 litrów ponad maksymalny stan w trakcie normalnej pracy.


post-17254-14695729251431_thumb.jpg

post-17254-14695729252505_thumb.jpg

Opublikowano

Moim zdaniem stanowczo za dużo komór w sumpie. 4 to maks... a przy tej wielkości sumpa to dałbym tylko trzy:

mechaniczna

biologiczna

pompa


Ponadto wydaje mi się, że dłoń masz szerszą niż 6cm:D

Opublikowano

Żeby sump przyjął więcej wody, nie musisz go powiększać, wystarczy obniżyć poszczególne komory. Pamiętaj, że ważna jest też odległość miedzy sumpem, a akwarium.

Też wydaje mi się, że masz za dużo komór. Poza tym jak to jest .... woda wpada do pierwszej komory i do drugiel leci górą?


Powrót możesz mieć w dowolnym miejscu pod powierzchnią. Po prostu gdzieś jak najwyżej powierzchni robisz mały otworek i woda jest zasysana tylko do tego miejsca :-).

Opublikowano
Zdaję sobie sprawę, że sump przy 200 l to trochę przesada, ale za to jest to najlepsza filtracja ;) Zdecydowałem się na niego, bo chciałbym wynieść całą technikę poza akwarium, mieć łatwy dostęp do mediów filtracyjnych no i przede wszystkim nauczyć się sumpa bo kiedyś chciałbym mieć dużo większy zbiornik :)

...

Proszę nie zniechęcać mnie do nauki mówieniem o bezsensowności :P



Nie mam zamiaru zniechęcać cię do żadnej nauki - wprost przeciwnie zachęcam do nauki :D i do kojarzenia faktów a szczególnie wnioskowania.


Otóz zawitałeś na forum Malawi i nie jest to roślinniak ani morski gdzie faktycznie sump może być najlepszą filtracją.

Niestety u nas ma poza zaletami także wady. Na rośliny u nas nie licz.

Przez komin nie chcą lecieć złogi gówienek bo raczej trzymają się dna a które to nasze rybcie dają dużo. Więc niby najlepsza filtracja - a gówienka trzeba wybierać ręcznie, nawet tuż pod kominem. Natomiast to co poszło w góry gąbek i dziesiątki litrów grysu to istne szambo i doskonały zbiornik na PO4 nie do usunięcia. Bo musisz wiedzieć roślinniaku :D że NO3 i PO4 to nasza zmora a tam skąd przybywasz trzeba było dodatkowo dozować. Wysokie Po4 przy niskim NO3 to widmo sinic.

Podpytaj w tych kwestiach praktyka wojtekr lub innych którzy mają sump i Wojtek pod 1000l wody w systemie.


To też nauka - niechętnie piszemy oficjalnie na forum o wadach rozwiązania które zastosowaliśmy - wolimy uwypuklać zalety, więc bardziej licz na pw niż na wpisy w temacie.


Ale nie odradzam ci sumpa - choć by uznać argument "by nic nie było z techniki w baniaku " to wystarczy zwykły narurowiec bez kominów i dziur w baniaku ale to także nauka płynąca z tego forum.

Wystarczy więc dwa równolegle korpusy 10" z gąbkami ppi45 od WodaTech + pompa c.o. 25-40 i po pompie jeden korpus z Matrixem albo lawą wulkaniczną.

Parametry wody będą identyczne jak przy tym sumpie. a jak dasz jeszcze na baypasie korpus z Purolite to i NO3 przestanie być zmorą a ujrzysz wodę tak klarowną jak jeszcze nie widziałeś. Ale i w sumpie to wsadzisz - jego zaleta - wszystko da się w niego upchać z techniki ale odpieniacza białek w słodkowodnym niestety - nie.

Zwracam uwagę że chwalę narurowca i nie wciskam kaseciaka - no wiecie do kogo piję:D ale bez urazy i zaczepek - na wesoło:D

Opublikowano
Bo musisz wiedzieć roślinniaku

Oho zostałem zdemaskowany :P


No tak, zapomniałem, że słodkowodny roślinniak to nie słodkowodne malawi i nie wiąłem pod uwagę, że są inne wymagania co do filtracji. W takim razie jeszcze muszę się trochę dowiedzieć zanim zacznę budowę.


Poza tym jak to jest .... woda wpada do pierwszej komory i do drugiel leci górą?

Tak, rury odpływowa i rewizyjna w moim zamyśle mają sięgać prawie do dna pierwszej komory.


Ponadto wydaje mi się, że dłoń masz szerszą niż 6cm

Zależy w którą stronę :D Skleję sobie taki prostopadłościan z papieru i ocenie bo nie widzę tego w głowie. Do architekta mi daleko :(

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.