Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Ciekawe jak w takim razie chcesz się dostać do tej części akwarium, np. by wyłowić martwą rybę? O żywej nie wspomnę ;)


od drugiej strony - pokoju bedzie opcja otwierania z większa przestrzenią nad górna częścią akwarium, to chyba sie da wyławiać ? Czy moze sie mylę ?


Na fotce akurat nie ma za dużo miejsca nad akwarium, ale to zdjęcie poglądowe miało byc a nie 1:1 ;)

Opublikowano

Dla mnie to kiepski pomysł. Lepiej postaw 2 węższe akwaria z ładną zabudową. U mnie wystarczy jak założę jasną koszulką ( a zazwyczaj chodzę w ciemnych ) podchodzę do akwarium i ryb nie ma- wszystkie w kamieniach to samo jak ktoś nowy przyjdzie i stanie przed szybą. U ciebie moim zdaniem będzie podobnie. Po co na siłę komplikować sobie życie

Opublikowano

Jaras tu sie z Toba niezgodze bo to czy ryby sa plochliwe czy wrecz przeciwnie zalezy od wielu kwestii. U mnie akwarium stoi przy narozniku i caly dzien przesiadujemy kilka cm przy szkle wiec ryby oswojone z ludzmi i niczego sie nie boją.


Ale faktycznie lepiej zrobic lepsze jednostronne niz eksperymentowac z czyms co straci urok.

Opublikowano

Po pierwsze warto byłoby, żeby szerokość to był metr, wtedy zostaje po niecałe 50 cm po obu stronach a to już jest coś.

Ja widzę dwie opcje na tło pośrodku, obie z łupku.

Pierwsza to płyty łupka postawione na skos i zachodzące lekko na siebie, z przerwami pomiędzy nimi, żeby ryby mogły swobodnie przepływać. A i kamieni nie trzeba wtedy dużo dawać bo kryjówki ryby mogą znaleźć w tych przerwach. Coś jak na moim nieudolnym rysunku.

c47d0e12568be4d5ec1f2c033d7a8c6e.jpg

Żeby to jakoś wyglądało płyty nie mogą być od samej powierzchni płaskie, muszą być nieregularne co daje niestety trochę prześwitu między pokojami.


Druga opcja to dwie ściany z łupka. Jedna od dołu, druga od góry i tak ustawione, żeby zasłaniały widok między pokojami. Oczywiście z przerwą pomiędzy nimi.

350fb759773767a0506438d004f20c8f.jpg


No a trzecią opcją jest wysuwana elektrycznie ciemna szyba lub nawet lustro od strony salonu. ;)


Co do filtracji. Nie rozumiem stwierdzeń, że kaseciak sobie nie poradzi, skoro można do niego wsadzić nawet pompę 12m3/h a w narurowcu max jak można osiągnąć z pomp c.o. to koło 3m3. Oczywiście musiał by być podwójny, gąbki po oby stronach (w każdej "połówce") i pompa pośrodku z wypływem podzielonym na dwa.

Wysłane z telefonu

Opublikowano

Ciekawa koncepcja z tym ulozeniem lupka. Dzieki Spiochu.

To mogloby sie udać... gorzej z ta szerokością bo 100 to juz basen sie robi..


Co do kasety to majac dwustronne trzebaby zrobic chyba dwie boczne bo na srodku sie nie wstawi. I wtedy jakos to widzę. Inne ulozenie chyba nie wejdzie.

Opublikowano

Oczywiście mogą być koncepcje sumpa i narurowców bo moim zdaniem potrzebne by były dwa narurowce na pompach 25-60 co dopiero da w praktyce wypływ 2x 3000l/h.


Ale nie zgadzam się z tobą że kaseciak się nie sprawdzi.

Jak słusznie zauważył Piotr potrzebny byłby dwustronny i taką kompletną koncepcję przedstawiam.



Jest to połączenie "łupków ala Piotr ":D z przesuwnym dwustronnym kaseciakiem wiszącym na wzmocnieniach poprzecznych i wiszący na 5-10cm nad piaskiem.

Jak dacie pompę DCT6000 to tak jakby dwa narurowce na 25-60 :D bo DCT na grubych rurach 1,5" peszelach da wypływ realny 6000l/h czyli jak dwa falowniki jvp5000l/h - to będzie zdrowo kręciło wodą zgarniając gówienka.

Przesuwany na spinkach kaseciak można dosunąc do prac technicznych do jednej z szyb przednich a po przeciwnej stronie postawić długi wysoki kamień który przesłoni prześwit do drugiego pokoju.


Dla kaseciaka koszt wyjdzie najmniejszy bo nie potrzebny stelaż tylko murujesz otwór pod baniak i pokrywę i wsio. nie ma też kosztu sumpa ani korpusów i pomp w przypadku narurowców. Jak się nie mylę to stan ma dwa narurowce na dwu pompach c.o. 25-40

W przypadku kaseciaka nie masz nic pod baniakiem tylko równo wypoziomowaną gładz i mata piankowa lub styropian cienki

Światełko jak pisałem ci na pw - dwie belki blisko szyb przednich po 8x RGBW 12W na zasilaczu 150-200W 24V.i sterowniku Romka. razem jakieś 150W ledami - to musi świecić jak słoneczko.

Po dwu tygodniach oczekiwania ja już otrzymałem te 20 szt ledów RGBW 12W za 120zł i będę robił swoje nowe RGBW:D

post-14371-14695729193901_thumb.jpg

Opublikowano
Ja to z kolei widzialem w ten sposób

Podziel to tło na dwie części, jedną przesuń ku przedniej szybie drugą ku tylnej.

Powinno to optycznie powiększyć głębie patrząc z obu stron. Jeśli widok z jednego pomieszczenia do drugiego nie musi być szczelnie zakryty można pomyśleć nad przycięciem całości pod skosem co da nam dodatkowe prześwity na brzegach akwa.

----------------------

Możesz wykorzystać do tego płaskie tła Juwela posobie jak zrobił to Stan, tylko musiałbyś skleić dwa do kupy a potem powycinać.

1_500l_malawi.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.