Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witajcie,

Przeskoczyłem ze 112l zbiornika na 260l

W starym mam chińczyka HW 302 tylko z ceramiką i prefiltrami oraz Aquael Circulator 1000 wewnątrz z gąbką.

Zwiększyłem obsadę:

Było:

Saulosi 7 szt

Jest:

Saulosi 10 szt

Hongi Sweden 10szt

Acei Ngara 10szt

Obsada docelowo do redukcji. Ryby mają obecnie ok 3-5 cm


Czy jeżeli zostawię stary kubeł i wypełnię go wydajniejszą ceramiką Bioceramax 1600 i Purigenem a wewnetrzny wymienię np na 2000 to da radę biologia w przyszłości?

Myślałem nad wymianą kubełka na Aquael Unimax 500 lub Fluval 406, ewentualnie HW 303 (wyjdzie najtaniej) a ze starego kubełka zrobić mechanika.

Nie chcę wydawać niepotrzebnie 600 PLN.

Opublikowano

Witam...

Myślę że tylko wystarczy przełożyć obecne filtry z złożami do nowego zbiornika i będzie ok,ewentualnie zobaczysz z czasem jak sprawa będzie się miała z zanieczyszczeniami z dna,potem najwyżej dokupisz Aquaela 2000 i dasz go zamiast Circulator 1000...

Szkoda zakupywać nowe złoża jak te w starym kuble spełniają swoje zadanie,no chyba że ceramika skruszyła się ;)...

Swoją droga to pomyśl o purolite zamiast purigenu(purolite działa tak samo,ale jest zdecydowanie tańszy 1l kosztuje 38zł)...


Ps.Co do filtrów to już mnie uprzedził kolega eljot ;)...

Opublikowano
Acei w 260l to zły pomysł.

Ngara będzie mniejsza więc zobaczymy jak sie sytuacja rozwinie. Może 120cm im starczy


Purolite? Dzięki za podpowiedź

Teraz No3 pokazuje ok 20 i podmieniam 15% wody co tydzień

Widzę, że będę musiał jednak podmienić Circulator 1000 na mocniejszy bo kupy troszkę zostaja na dnie.

Dziękuję Wam za pomoc

Opublikowano
Swoją droga to pomyśl o purolite zamiast purigenu(purolite działa tak samo,ale jest zdecydowanie tańszy 1l kosztuje 38zł)...

Działa całkowicie odmiennie ;) Purigen "pochłania" głównie amoniak i azotyny hamując wzrost NO3 w przeciwieństwie do purolite które to "wciąga" głównie NO3 i trzeba uważać na sinice ;).

Opublikowano
Działa całkowicie odmiennie ;) Purigen "pochłania" głównie amoniak i azotyny hamując wzrost NO3 w przeciwieństwie do purolite które to "wciąga" głównie NO3 i trzeba uważać na sinice ;).

No zgadzam się ;),ale ogólnie chodziło mi o końcowe zbijanie czy tam hamowanie NO3 przez purigen,oraz krystalizację wody...

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

No i mam dalej dylemat.

Przerzuciłem HW 302 do nowego zbiornika.

Mam prefiltry na wlocie i mega szybko spada przepływ.

Tworzy sie film bakteryjny. Teraz - szczególnie w te upały- boję się o niedotlenienie wody.

Kolega użyczył mi Circulator 2000 żeby zobaczyć jak będzie wyglądała cyrkulacja ale wydaje mi sie, że wylot z kubełka jest za słaby. Ledwo porusza taflę wody a w kubełku mam tylko ceramikę ok 2l.

Zastanawiałem się nad zakupem np Unimaxa 500 lub JBL 1501 a stary HW 302 wypełnić gabkami i przerobić na prefiltr lub ewentualnie dokupić HW 603.

Wyrzucę wtedy z baniaka szpecący Circulator z gąbką i pozbędę się z wlotów prefiltrów.

Nie będę wtedy musiał wyciągać gąbek ze środką akwa do czyszczenia i przybędzie miejsca dla ryb.

Dobrze rozumuję?;)

Opublikowano
No i mam dalej dylemat.

Przerzuciłem HW 302 do nowego zbiornika.

Mam prefiltry na wlocie i mega szybko spada przepływ.

Tworzy sie film bakteryjny. Ledwo porusza taflę wody a w kubełku mam tylko ceramikę ok 2l.

Zastanawiałem się nad zakupem np Unimaxa 500 lub JBL 1501 a stary HW 302 wypełnić gabkami i przerobić na prefiltr lub ewentualnie dokupić HW 603.

Wyrzucę wtedy z baniaka szpecący Circulator z gąbką i pozbędę się z wlotów prefiltrów.

Nie będę wtedy musiał wyciągać gąbek ze środką akwa i przybędzie miejsca dla ryb.

Dobrze rozumuję?;)



Moim zdaniem nie zbyt bardzo:D


Po pierwsze zawsze zdążysz wydać dodatkową kasę.

Po drugie dlaczego piszesz w liczbie mnogiej o prefiltrach jak HW302 ma tylko jeden zasys? może wklej fotkę to wiele wyjaśni

Po trzecie jak kupisz nawet te nowe wielkie kubły to prefiltr w postaci gąbki i tak powinien pozostać a jak kubeł ma dwa zasysy to dwie gąbki, więc idea by w baniaku nic nie waliło po oczach słuszna acz przy kubełku trudna do zrealizowania.


Moja propozycja jest taka.

HW302 to kubeł teoretycznie 1000l/h i 18W więc w 260l na krawędzi wydolności ale powinien wystarczyć jako biolog a może i mechanik jak go odetkasz i wywalisz z niego te 2l czegoś co jest złożem biologii pozostawiając tylko 0,5l tego czegoś:confused: co by to nie było.

Jak widać po kaseciakach jedna gąbka ppi45 wystarcza by w wodzie nie było zawiesiny a 0,5l Purolite potrafi wyczyścić i sklarować wodę jak mega sump przy okazji zwalając NO3 do kilku ppm - w moim przekonaniu nie ilość decyduje a jakość zastosowanych mediów.

więc to wystarczy a na zasysie kubła pozostaw gąbkę 10x7cm drobną.

Potem wykonaj pomiar wydajności kubła i jak wyjdzie ok 800l/h to styknie i biologia i mechanika.

Zabraknie ci na pewno cyrkulacji by zamiatać gówienka pod tą gąbkę - oszczędnie kup jvp102b a patrząc perspektywicznie to Jebao RW4 a może i RW8 .

Opublikowano

"Prefiltry" - przejęzyczenie ;) - mam oczywiście 1 prefiltr z rzadką gąbką 45 ppi na wlocie

W HW 302 są 1 litr zwykłej ceramiki Bioceramax 600 i 1 litr kulek Bioceramax 1600. To raczej nie tłumi kubełka bo rozsypane jest w 3 koszykach i jest spory luz w każdym z nich

Jeżeli zastosuję prefiltr w postaci np HW 603 to dlaczego mam mieć jeszcze prefiltry na wlotach? Przecież wtedy robię niepotrzebnie "prefiltr prefiltra".

Uważasz, że 0,5 l ceramiki starczy dla młodej obsady ok 20 ryb do redukcji?

Rozumiem, że jeżeli mam zostać przy aktualnym kubełku to zostawiam cyrkulator 2000 i daję falownik? To kolejne ustrojstwo w akwa.

Przy 2 wlotach i wylotach jak to jest w Unimaxie to mozna jeden wylot dać na dole i będzie dmuchał na piach i zamiatał pod wlot i dalej do prefiltra. wtedy wywalam cyrkulator ze środka

Zastanawiałem się nad kaseciakiem ale mam wielkie obawy co do wielkości tego w baniaku.

Nie potrzebuję w nim miejsca na grzałkę bo u mnie temperatura niezależnie od pory roku jest zawsze pow 26 st i nigdy jej nie stosowałem więc jedna komora mniej.

Purolite bym tam włożył ( nawet go mam i czeka w gotowości :D )


Sądzę, że nie mam 800l/h ale oczywiście zmierzę.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
    • Malawi to nie morszczak. Tak, szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
    • A no po to, że mnie chodzi o wodę do dolewki nie do podmian. Temat podmian mam, jak pisałem ogarnięty, i podobnie jak Ty daję kranówkę przepuszczoną przez węgiel, a wcześniej przez filtr mechaniczny i odżelaziający. Dolewka ma uzupełniać wodę wyparowaną, w moim przypadku ok. 30-40 l/tydzień. Paruje czyste H2O, różne związki rozpuszczone w wodzie kranowej, a w konsekwencji  akwariowej, głównie sole wapnia,  zostają. Jeżeli będę uzupełniał ubytki kranówką, a u mnie jest twarda, faktycznie idealna dla pyszczaków, to z czasem stężenie tych substancji będzie rosnąć. Podmiany tylko spowolnią proces. Analogicznie, jeżeli w akwarium morskim będziesz uzupełniał wodę odparowaną solanką, to za jakiś czas będziesz miał biotop Morza Martwego.😉 Być może szukam problemu, tam gdzie go nie ma, może można w nieskończoność uzupełniać wodę odparowaną zwykłą kranówką i nic się nie dzieje,  ale na logikę, żeby nie zaburzać parametrów wody w akwarium, lepiej jest uzupełniać ubytki tym, co ubyło.
    • Ale po co? W kranach mamy wodę idealną dla pyszczaków. Wystarczy ją puścić przez węgiel🤷‍♂️
    • Sprawdza się w zupełności ale do podmian, a mnie teraz chodzi o wodę do dolewki czyli jak najbardziej zbliżona do chemicznie czystej. Chcę założyć trójnik za elektozaworem i jedną drogą pójdzie woda do podmian, a drugą przez DEMI lub RO do dolewki.
    • @marcin73m zawsze jak patrzę na tę aranżację robi mi się ciepło na sercu  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.