Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Pompę już kupiłem ibo beta 25/60 za niecałe 300zł. Parametry ma podobne jak grundfos i również jest energooszczędna. Zobaczymy co z niej będzie. Kolega ma przy piecu od centralnego i bardzo ją chwalił :P

Opublikowano

Pompa spokojnie wystarczy. Korpusy biologiczne montujesz odwrotnie do przepływu aby więcej biologii weszło. Przygotuj 2 korpusy na purolite ale one muszą być zamontowane zgodnie z przepływem. Do dwóch puszek zasypowych spokojnie zmieścisz litr purolite z gąbkami i jeszcze miejsca zostanie. Zamiast sznurków jako mechaniki kup owate tapicerską, wytrzyma dłużej i nie tłumi przepływu jak sznurki. Jak zmontujesz narurowca to będziesz zadowolony. Jedyna ważna zasada, zero zwężek ( od wlotu do wylotu wszystko na 3/4 cala lub 1 cal, a będzie dmuchać jak należy ).

Proponuje zrobić taki schemat jak podesłałem. Lepiej mieć w zapasie wolne 2 korpusy na węgiel lub coś do usuwania fosforu. Zrób jedną nitkę na biologię a drugą awaryjną + 2 korpusy na purolite z osobnym wylotem.

Opublikowano

2 mechaniki to za mało, u mnie 4 z gąbką 45ppi czyszczę co miesiąc.

FBF to wieczny problem z regulacją przepływu w związku z zmniejszeniem przepływu przez mechaniki lub braki w dostawie prądu. Lepiej zastąpić Matrixem etc

post-16807-14695728766019_thumb.jpg

Opublikowano
2 mechaniki to za mało, u mnie 4 z gąbką 45ppi czyszczę co miesiąc.

FBF to wieczny problem z regulacją przepływu w związku z zmniejszeniem przepływu przez mechaniki lub braki w dostawie prądu. Lepiej zastąpić Matrixem etc




Masz tutaj matrix przed mechanikami? czy brudy sa zasysane przez pompe?

Opublikowano

A ja uparcie zalecam zrobić 1" instalację od zasysu poprzez mechaniki np 3 sztuki następnie pompa trójnik 1" z niego odejście już po 3/4" i jedna nitka bezpośrednio do baniaka ( z zaworem ) reszta idzie na biologie i inne ustrojstwa . Przepływ wzrasta udowodnione naukowo ;-).

Opublikowano
A ja uparcie zalecam zrobić 1" instalację od zasysu poprzez mechaniki np 3 sztuki następnie pompa trójnik 1" z niego odejście już po 3/4" i jedna nitka bezpośrednio do baniaka ( z zaworem ) reszta idzie na biologie i inne ustrojstwa . Przepływ wzrasta udowodnione naukowo ;-).


Ale przylacza do korpusow mam i tak 3/4 to jest sens(chyba ze dokupie jeszcze 3 1", ale to znowu zawory sporo drozsze)? z reszta nawet jakby byly na 1" to srednica rurek w srodku korpusow i tak nie jest wieksza (jest nawet chyba troche mniejsza niz 3/4).

Moze, a wlasciwie na pewno ten przeplyw wzrasta poprzez "nitke bezposrednio do baniaka". Z calkowicie zamknieta "nitka" takze widac roznice w przeplywie? Czytalem gdzies, ze ktos wymienil calosc z 1/2 na 3/4 i roznicy nie zauwazyl....


No wiec zrobię chyba tak: 3 rownolegle mechaniki(ciekawe czy zmieszcze na szerokosc przy 60cm)- pompa- 3 pojedyncze rownolegle korpusy na zloza (3 szeregowo tlumia bardzo przeplyw- "udowodnione naukowo", po 2 w szeregu juz mniej, pojedynczo pewnie jeszcze mniej) na 1 bypassie na wszelki wypadek- odejscie na korpusy bardz tez cos innego z purolitem (narazie nie bede ich robil, bo nie mam tylu korpusow, a zanim mi przecinki porosna to NO3 bedzie znikoma ilosc, chyba ze mam duzo w kranowce- sprawdze). Chyba ze domowie jeszcze 2 korpusy i zrobie od razu na gotowo:P

Opublikowano
4 mechaniki to już grubo ;) Nie masz zapasowych korpusów na wszelki wypadek gdyby była potrzeba. Ja u siebie mam jeden korpus awaryjny.

Nie mam awaryjnego, jeśli zajdzie taka potrzeba wyjmę jedną gąbkę i mogę zasypać węglem etc.


A do tematu to. Według mnie stosowanie rur 1" w całej filtracji wcale nie zwiększa przepływu, jedynie zastosowanie ich w miejscach gdzie woda płynie jedną rurą jak zasys i wyrzut.

Jeśli zasys jest 1" potem trójnik 3x 1" to nic nie daje bo i tak liczy się przepływ w najcięńszym miejscu instalacji.

Opublikowano

Korpusy mają przelot około 1/2" ale trzy równolegle dają sporo mniejszy opór . Jeśli zamknę nitkę bezpośrednią do baniaka to przepływ spada , wzrasta prędkość przepływu przez całą instalację a co za tym idzie wzrastają opory. Co do instalacji na 1/2 " i brak zmiany to bzdura totalna ( chyba że ktoś miał w innym miejscu coś spaprane). Nie ma sensu zmiana i zakładanie korpusów 1" bo środek zawsze jest taki sam .

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.