Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Kupilam nowe szkielko i planuje przesiadke w ten weekend. Moje dwa pytania:

1. Czy 150l wody ze starego i 100l od kolegi wiec 110l bedzie swiezej ale odstanej wystarczy aby wpuscic odrazu ryby ?

2. Czy filtry JBL crystal profi e1901 i Eihem classic 600 wystarcza i jak radzicie je zasypac ?


Dziekuje

Opublikowano

Witaj...

Ma się rozumieć że przesiadkę do 360l robisz z 150l zbiornika Malawi?

Filtry o których piszesz są zapewne dojrzałe biologicznie?

Może napisz jakie złoża w nich masz,bo może się okazać że żadnych złoży nie będziesz musiała zmieniać,lub dokładać...


Ogólnie wstrzymałbym się jeszcze z wpuszczeniem ryb do nowego zbiornika...

Opublikowano

Cześć,

Podtrzymując pytania, które Ci zadał Kolega powyżej:


ad. 1

- Akwarium 360 litrowe to nie 360 litrów wody,

- woda z akwarium od kolegi będzie zbędna (ważne natomiast jest to, jak wygląda sytuacja z filtrami, o których piszesz tzn. czy są to filtry zasiedlone przez bakterie),


ad. 2

Odnośnie filtracji - kubły masz mocne (rozumiem, że JBL chcesz wykorzystać do filtracji mechanicznej) ale jeśli chcesz mieć czysto w akwarium (posprzątane podłoże) to różnie może być - nikt Ci nie odpowie na tak zadane pytanie bo dużo zależy od aranżacji, wielkości i ilości ryb (dla przykładu gdy miałem młode ryby to 2 Fluvale 406 spokojnie sobie radziły, później już nie było tak kolorowo i powróciłem do gąbki w środku zbiornika, która wyłapuje wszystkie nieczystości - kubeł Ci nie wyłapie wszystkich drobinek - raz że musiałabyś mieć w środku filtra włókninę / watę filtracyjną, która Ci będzie wyłapywać niewielkiej gradacji zanieczyszczenia (przy czym w takim przypadku nie unikniesz częstego czyszczenia kubła, co też nie jest takie wygodne z uwagi na gabaryty sprzętu), a dwa to siła zasysu w kuble, która nie zawsze jest na tyle wydajna, żeby wszystko ładnie zbierać z wody.

Jeśli natomiast masz te 2 kubły to spróbuj oprzeć na nich filtrację, a czas po prostu pokaże czy będziesz potrzebować jakiś zmian w systemie filtracji.

Opublikowano
Witam

Kupilam nowe szkielko i planuje przesiadke w ten weekend. Moje dwa pytania:

1. Czy 150l wody ze starego i 100l od kolegi wiec 110l bedzie swiezej ale odstanej wystarczy aby wpuscic odrazu ryby ?

2. Czy filtry JBL crystal profi e1901 i Eihem classic 600 wystarcza i jak radzicie je zasypac ?



Powiem wprost.

Stara woda twoja i kolegi jest bezwartościowa i szkoda dżwigać - od razu wylej i nie przenoś patogenów i wysokich poziomów azotu i fosforu i zanieczyszczeń organicznych do nowego akwarium.


Musimy wyjaśnić dwie kwestie o które pytał też egon.


Czy ten e1901 i Eheim600 to filtry które były już używane w tej twojej lub kolegi filtracji?

Czy to są nowe prosto ze sklepu filtry?

Wpisz w profil miejscowość gdzie stoi akwarium bo o wodzie kranowej się dowiemy zapewne więcej niż ty wiesz.


Wodę kranową nalewamy prosto z prysznica ( ciepła z zimną wymieszana o temp np 26C) prosto do baniaka wężykiem poprzez ustrojstwo z węglem aktywnym bez kubłowania nawet jak ten obowiązek spadnie i tak na twoją męczyznę.:D


49846ae04ac93f05gen.jpg



tu masz wszystkie elementy do kupienia

sklep.osmoza.pl

albo na allegro


takie ustrojstwo usuwa wszystkie formy chloru w kranówie oraz metale ciężkie , pestycydy, pochodne ropy naftowej i nie wymaga stosowania żadnych chemicznych uzdatniaczy wody typu antychlor - zrób sobie herbatkę z tej wody to sama poczujesz różnicę.


sorki pisaliśmy razem

Opublikowano

Przepraszam z niechlujna i malo detaliczna wypowiedz.

Wogole co naposalam nie ma sensu. Filtry oczywiscie nowe, wiec akwarium musi dojrzec. Jedyne wyjscie aby przyspieszyc dojrzewanie to podlaczyc stary filtr (fluvar 206) i jeden nowy z filter active od tetry( czy tak ?)

Mieszkam w Anglii miejscowosc Leicester.


Zaaranzuje, zaleje i spokojnie poczekam az dojrzeje.


Dziekuje wszystkim i przepraszam za klopot.

Opublikowano
1. Czy 150l wody ze starego i 100l od kolegi wiec 110l bedzie swiezej ale odstanej wystarczy aby wpuscic odrazu ryby ?



...nie wiem jaki sposób startu wybierzesz ( wszystkie są opisane na forum ). Ale ryb nie wpuszczaj póki nie upewnisz się ,że masz właściwe parametry ( też wszystko jest opisane na forum). Dobra robotę zrobi Ci stary Fluval bo rozumiem ,że jest on aktywny w tej chwili. Odpowiadając na Twoje pytanie zaznaczone w cytacie to powtórzę: nie wpuszczaj ryb bez pewności ,że parametry są OK. My tu polecamy kropelkowe JBL ale jak nie masz do nich dostępu to chociaż jakiekolwiek ale upewnij się w tym co wcześniej napisałem a po prostu unikniesz kłopotów na starcie.

-- dołączony post:

Dziekuje wszystkim i przepraszam za klopot.


...dla nas to nie jest żaden kłopot. Pytaj śmiało..po to jest to forum.

Opublikowano

Dominiko w sumie to nie wiem czy już te dwa filtry kupiłaś czy dopiero zamierzasz kupić.

Jak kupiłaś to się mleko rozlało i nie ma sensu pisać co bym ci polecił.

Jednak bez względu na zaawansowanie zakupów zanim uruchomisz filtrację to:


1/ Podstawowe - z tego starego używanego wcześniej fluvala 206 wyjmij złoże ceramiczne nie wiem co tam było i przełóż do dowolnego koszyka w tym nowym fluvalu600. Napisz ile tego było 0,5-1litr? więcej.?


2/ Zrób weryfikację tego co dostałaś w gratisach razem z nowymi kubłami.

Na pewno będziesz miała problem z identyfikacją więc albo fotki tego co tam siedzi albo link do sklepu gdzie kupiłaś. U nas kubły JBLa są od razu zaopatrzone w jedno z najlepszych złóż biologicznych MicroMec ( takie białe kulki porowate wielkości jak groszek zielony)


Na start baniaka nie powinno się w nowych kubłach zostawić zeolitu i węgla aktywnego które często tam są fabrycznie włożone.


3/ W Anglii trudno dostać testy JBLa ale masz zupełnie przyzwoite testy API

kup

pH Freshwater Haigh Range pH 7,4-8.8 ( ten zakres)

NO2

NO3


albo niech ktoś z kraju ci tu kupi i wyśle te JBLa.


Koniecznie mają być kropelkowe w buteleczkach a nie paskowe 6in1.


Na pewno masz silnie chlorowaną wodę kranową nie wiem tylko jakim związkiem chloru.

Najlepiej jakbyś zmajstrowała takie ustrojstwo do nalewania wody z korpusem i wkładem węgla aktywnego. ( do nalewania wody - węgiel tak.

Do baniaka na start akwarium -nie)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.