Skocz do zawartości

Zmiany parametrów sodą - problemy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Przybliżę pokrótce mój problem.

Woda w kranie ma następujące parametry: pH 7,4; kH 10; gH 11.

W akwarium pH nieco rośnie i wynosi 7,6. Chciałem jednak podnieść nieco pH wody do podmian przy użyciu sody oczyszczonej. Żeby w 10-cio litrowym wiadrze podbić pH do 7,8 musiałem wsypać 2 łyżeczki sody. Niestety kH skoczyło aż do 39, a gH pozostało bez zmian. Uznałem że woda z takim kH się nie nadaje i zrobiłem podmianę zwykłą kranówką.

Czy możliwe, że kH aż tak skoczyło przy tym samym gH, czy to jakieś błędy testu? Z góry napiszę, że używam testów JBL. I drugie pytanie, jak podnieść pH bez nadmiernego wzrostu kH?

Opublikowano

Oczywiście, że to całkiem normalne i bardzo dobrze, bo woda w Malawi jest miękka, więc wzrost GH byłby niepożądany.

Wprowadzając sodę do wody, wprowadzasz tylko sód i wodorowęglany - one nie mają prawa zmienić twardości wody, więc to całkiem normalne, że GH się nie zmienia.


I drugie pytanie, jak podnieść pH bez nadmiernego wzrostu kH?

To zależy od sytuacji.

Jeżeli masz pH 7,6 przy KH=10 to jest ono nieco zaniżone, powinieneś bez problemu osiągać 7,9-8 przy takim KH. Natomiast żeby dojść do tego dlaczego tak się dzieje to potrzeba by więcej informacji, np. jak często woda jest w akwarium odświeżana (podmieniana), w jakich ilościach, czy stosujesz jakieś absorbery/wymieniacze jonów azotanowych, jeśli nie to na jakim poziomie masz azotany i czy filtracja wyrabia?

Jest jeszcze możliwość, że w pomieszczeniu (gdzie jest akwarium) jest zbyt duszno, wtedy pH będzie nieco niższe, ale w praktyce to takie różnice, że nie wykryjesz ich testami.


I naczelna zasada - jak chcesz podbijać parametry sodą to olewasz pH i go nie mierzysz, bo to bezcelowe i mierzysz tylko jak Ci się zmienia KH ;) Zresztą nie trzeba mierzyć, wystarczy dobrze odważyć. W 10-cio litrowym wiadrze 5g sody podbije KH o 16 i 2/3 stopnia niemieckiego. Więc jak łatwo zauważyć - nie ma co przeliczać na wiadro, bo ciężko by to odważyć dokładnie. Wszystko się zgadza, bo 2 łyżeczki sody to 8-10g, a Tobie podbiło o 29n.

W 100L, 10g sody podbije KH o 1 i 1/3.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

7.4 to nie najgorzej, zasyp kubeł (o ile takowy posiadasz) grysem i zostaw. Będzie ok. Mówiąc inaczej postaw na stabilne minimum 7.4 niż bawienie się sodą i skoki parametrów.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Akwarium ma 250 l pojemności, podmieniałem 40 l raz na tydzień. NO3 na poziomie 40, dlatego od dwóch tygodni zwiększyłem podmiany do 50 l na tydzień. Co do filtracji to kubeł HW-302 i do tego cyrkulator. Nie stosuję żadnych wymieniaczy jonów azotanowych.


A dlaczego w przypadku zmiany parametrów sodą, mierzenie poziomu pH jest bezcelowe?


Co do grysu, to myślałem nad tym, ale nie chcę niepotrzebnie podnosić gH.

Opublikowano

Woda w kranie ma następujące parametry: pH 7,4; kH 10; gH 11.

W akwarium pH nieco rośnie i wynosi 7,6.



Kamilu oczywiście możesz kombinować z sodą ale pytam po co.

Masz w baniaku pH 7,6 i to absolutnie wystarcza dla pyszczaków więc nie rób sobie sam problemów bo nie ma potrzeby. Poziom KH i GH zupełnie sobie odpuść:D i poza wiedzą ile jest i że stabilne niech ci głowy to nie zawraca. Jak my wszyscy pilnuj pH.

Nawet jak podmienisz 50% wody czyli 100l to pH spadnie ci w baniaku z 7,6 do 7,5 i to na chwilkę i samo powróci za dzień dwa do 7,6 więc przestań kombinować bo zmiany i poziom pH doskonałe dla naszych ryb.


Ty się zajmij tym NO3 :( :( :( kolego bo to IMHO przekracza 2x dopuszczalny poziom

wg http://www.pawiookie.pl/artykusy-topmenu-12/choroby-nowemenu-380/zatrucia-azotem

Pierwsze to wpisz miejscowość w swój profil bym nie musiał cię pytać o podstawy twojej kranówy.


Jakie masz NO3 w kranówie i jak robisz podmiany - lejesz na pałę licząc że nie ma kranówa chloru?


Oj coś czuję że nie musisz stosować grysu ale musisz zacząć stosować i węgiel i złoże jonowymienne.:D do podmianek - gotowe projekty ustrojstwa do podmianek wody masz u tego kolegi przetestowane


http://forum.klub-malawi.pl/showpost.php?p=353948&postcount=14


poza tym że Purolite A520E regenerujemy bo zbyt drogie by wyrzucać tak ot całe 38 zł/l

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Miejscowość już podana w profilu ;)

Mieszkam w okolicy Starachowic w świętokrzyskim.

Co do NO3 w kranówie to ma tak między 5 a 10.

W akwarium mam nurzańce, rozrastają się, liczę że część tych azotanów pochłoną.

Woda nie jest chlorowana ani też nie są dodawane do niej żadne inne środki, dowiadywałem się w wodociągach. Wcześniej dodawałem Tropical antychlor, ale jak jej nie chlorują to dałem sobie spokój.

Opublikowano
Miejscowość już podana w profilu ;)

Mieszkam w okolicy Starachowic w świętokrzyskim.

Co do NO3 w kranówie to ma tak między 5 a 10.

W akwarium mam nurzańce, rozrastają się, liczę że część tych azotanów pochłoną.

Woda nie jest chlorowana ani też nie są dodawane do niej żadne inne środki, dowiadywałem się w wodociągach. Wcześniej dodawałem Tropical antychlor, ale jak jej nie chlorują to dałem sobie spokój.



okolice to nie jest miejscowość:D

Może napisz wyrażnie - wodę mam z wodociągu PWiK Sp zoo Starachowice albo wodociąg lokalny o to biega a nie jaka wieś.

Dokopałem się do danych z wodociągu w Starachowicach i domyślam się że stamtąd masz wodę.

pH -7,6 ( jakim testem ty mierzysz że masz 7,4?)

NO3 - 7,2ppm +/- 1,4

ale też NH4 - 0,2 ppm czyli taka dodatkowa "wodociągowa gruba ryba "


Ale tam są 3 ujęcia a dane tylko z jednego - np NO3 dla pozostałych nie są podawane.


Ujęcie wody biologicznie czyste ale jak dezynfekują sieć jak rura pęknie albo nowy odcinek wodociągu podłączają??? o to nie spytałeś.


Ty kup kropelkowe testy NO2 i NO3 ale tylko JBLa i sam zmierz bo albo masz silne przerybienie albo w kranie zdrowo ponad 10ppm NO3. Na te nurzańce to za bardzo nie licz chyba że to podwodne nurzańcowe poletko metr na metr

Dalej polecam ustrojstwo do nalewania wody prosto z kranu bez kubłowania i z NO3 -1ppm.:-D

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Tak, wodociąg PWiK Starachowice, ujęcie Trębowiec.

W przypadku jakiejś dezynfekcji, informację o dodaniu chloru umieszczają na stronie, ale twierdzą że rzadko się to zdarza. pH podają 7,6, ale Pani mi tłumaczyła że różnie to bywa, ale ogólnie poniżej 8. Ja mierzyłem kropelkowymi z zakresu 6,0-7,6 i 7,4-9,0 i w obu wychodziło 7,4. Testy JBL, tak jak pisałem. NO3, NO2 i NH4 też kropelkowe JBL. Co do NH4, to jest ciągle zero, podobnie jak NO2. NO3 na kropelkowym tak między 5 a 10, ciężko zdecydować. Akwarium chyba nie jest bardzo przerybione, P. saulosi 2+5 i na tą chwilę 3 młode I. sprengerae. Nurzańce nie zajmują oczywiście całego akwarium, ale przestrzeń między dwiema grupami skał zarosły dość mocno w ilości około 30 sztuk.


PS. Dość mocno namnożyły mi się świderki, może to one są źródłem nadmiaru NO3. Chociaż ostatnio trochę je zredukowałem, nocą kamienie już nie są tak oblepione.

Opublikowano
Tak, wodociąg PWiK Starachowice, ujęcie Trębowiec.

W przypadku jakiejś dezynfekcji, informację o dodaniu chloru umieszczają na stronie, ale twierdzą że rzadko się to zdarza.


PS. Dość mocno namnożyły mi się świderki, może to one są źródłem nadmiaru NO3. Chociaż ostatnio trochę je zredukowałem, nocą kamienie już nie są tak oblepione.



Nic nie zmieniam w dotychczasowych radach i zrobisz jak będziesz uważał za stosowne.

Ja tam wiem że lepiej nie liczyć na info ze strony internetowej bo mam powiadomienia o wyłączeniach sieci energetycznej a i tak się zdarzyło że wyłączyli bez podania na stronie a nie była to awaria komuś się zapomniało albo nie chciało.

Masz ustrojstwo + Purolite = masz bezpieczną wodę bez chloru, całej Tablicy Mendelejewa i NO3 1ppm - nie chcesz nie rób tylko kubłuj wtedy więcej wody.:(

Co do świderków to te gównojady usuwają zanieczyszczenia organiczne więc pomniejszają NO3 ale ich duża ilość świadczy o przekarmianiu ryb i to dużym przekarmianiu.:(

Może tu jest powód tych wysokich NO3.

Tak czy siak pilnuj pH i nie podnoś powyżej tego 7,6 niczym chemicznym.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Muszę poczytać o tym Purlote, bo nie wgłębiałem się w temat. Natomiast jeśli chodzi o świderki i przekarmianie, to nie zgodzę się z tym. Pokarm nie dochodzi do dna, a i tak one się mnożą na potęgę. Jedzą glony, obumarłe resztki roślin, odchody i jest ich coraz więcej.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
    • Zdecydowanie, 3 to za dużo do Twojego akwarium. Skoro piszesz, że wolałbyś mniejsze gatunki, a więcej osobników, to na pewno odpada Acei, również dlatego, że po prostu rośnie za duży na ten litraż. Do Saulosi dobrym towarzystwem w Twoim zbiorniku byłby np. Labidochromis Perlmutt, fajna i ciekawa rybka. Możesz spróbować też że wspomnianym przeze mnie Maingano.  Dwa gatunki po 10-12 sztuk maluchów i celować w dwa haremy, po jednym z każdego gatunku.
    • Dziękuję za rady, jeśli zostanę przy 2 gatunkach, po ile sztuk może zostać? Czy 3 to już za duża liczebność?  
    • @Bartek_De założyłem że jak ktoś miał do czynienia "latami" z akwarystyką to już nie jest początkujący 😉😃
    • Też mi się tak wydaje, może Maingano do towarzystwa Saulosi, jeśli pozostać przy niebieskim?
    • Najprawdopodobniej w tak małym akwarium i źle dobranej obsadzie ryba jest nękana ewentualnie odczuwa pogarszanie się parametrów wody .  Masz ryby z różnych biotopów. Co się zmieniło? Zmieniło się to , że ryby dorosły , zmieniły się też parametry wody bo nie wierzę aby Twoja filtracja była właściwa patrząc na ten filterek. Tak jak napisał @yaroryby dorosły w złych warunkach i  się po prostu męczą  bo zmieniły się parametry i ubyło im miejsca .  Poczytaj wskazany link i zastanów się czy na pewno chcesz tak trzymać ryby i z jakiego biotopu. Nie chcesz się zrazić to działaj .
    • Poczytałem , poobserowałem, wziąłem też pod uwagę ryby, które mam w swoich zbiornikach.  Z uwagi że posiadam zbiorniki, w których posiadam młode  rdzawe, maingano, perlmutty, cynotilapie zebroides cobue (100x50x50 do likwidacji jeśli postawie 180cm) oraz w 120x50x50 copadichromis trewavasae lupingu oraz yellowy. To ostatecznie u mnie będą 2 akwaria. 120x50x50 oraz w/w 180x50x50.   Z uwagi że w 120cm mam copadichromis trewavasae lupingu wraz z yellowem od ponad 2 lat pora na jakieś zmiany. Nie ukrywam że z yellowami jestem już od blisko 4 lat i mi się przejadły. Także widzę 2 rozwiązania: -OPCJA 1 W 120x50x50 Zostawić copadichromisa trewavasae lupingu F1 dopuścić np. Labidochromis perlmutt (pasuje pod kątem żywieniowym) w miejsce yellowa.   A w 180x50x50 zrobić mbuniaka np. ze stadkiem acei luwala lub itungi. Do tego dokupić sobie "szefa" protomelasa steveni taiwan reef oraz z 2 gatunki mbuny pośród ryb: cynotilapia, maingano , rdzawy lub kolejne marzenie (Metriaclima msobo lub Fainzilberi)    - OPCJA 2  W 120x50x50 zrobić typową mbunę pośród rdzawego maingano cynotilapii.   W 180x50x50 zakupić placidochromisa mdoke white lips + aulonocare i np. dorzucić pasującego żywieniowo Labidochromisa perlmutta czyli zrobić non mbuniaka ale... wtedy muszę też sprzedać copadichromisy z 300l.  
    • No dobrze ale co się zmieniło co się dzieje tej rybce   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.