Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie !


Czy komuś udało się odkopać parametry kranovitu gdańskiego ? Od dwóch dni się morduje , telefonicznie też nie mogę dobić się do odpowiedniej osoby ...

Opublikowano

Wujek musi przestać faworyzowac dzieci!



Dzięki.

-- dołączony post:

Czy może ktoś miałby ochotę zainterpretować parametry "SUW Lipce - woda pleistoceńska" ?



Twardość 16

Chlorki 23 mg/l

Żelazo <10 ug/l

Przewodność 673

Siarczany 48 mg/l

Potas 5mg/l

Wapń 89 mg/l


Dokładnie interesuje mnie opinia na temat ilości chlorków - dużo ? mało ? Potencjalna szkodliwość przy laniu kranovitu podczas podmianek (np 50% kran / 50% odstany kran po 25 l)



ps : i jak taka woda będzie sprzyjała rozwojowi glonów (i których)

Opublikowano

Obecnie odstanie wody nie pozbywa wody szkodliwych pochodnych chloru, możesz to robić uzdatniaczem - metoda niepolecana i droższa. Lub też zastosować filtr z węglem aktywnym.

Czyli korpus narurowy za 30zł do niego wkład węglowy i ustrojstwo montujesz na wężu od prysznica w miejscu słuchawki :) I tak przefiltrowaną wodę nawet pół na pół z ciepłą, wlewasz do baniaka, będąc spokojnym o chlor i pochodne.


IMAG0482

Opublikowano
Czy może ktoś miałby ochotę zainterpretować parametry "SUW Lipce - woda pleistoceńska" ?



Twardość 16

Chlorki 23 mg/l

Żelazo <10 ug/l

Przewodność 673

Siarczany 48 mg/l

Potas 5mg/l

Wapń 89 mg/l


Dokładnie interesuje mnie opinia na temat ilości chlorków - dużo ? mało ? Potencjalna szkodliwość przy laniu kranovitu podczas podmianek (np 50% kran / 50% odstany kran po 25 l)



ps : i jak taka woda będzie sprzyjała rozwojowi glonów (i których)



sam sobie porównaj jak się w ogóle do czegoś miałoby to przydać.

No i co że przewodność jest 3x większa i nawet większa niż Tanganiki a nie Malawi - coś to zmienia?


f3cd1e1cb8469a70med.jpg

77c2c03086025688med.jpg



co prawda masz podane chlorki i siarczany a to pozwala dywagować o KH i pH ale wodociąg nie podaje naistotniejszych parametrów wody dla akwarystyki.


Nie masz podane pH, KH, NO3 i PO4 oraz SiO2 - te 3 ostatnie wspólnie z tym jakie i jak dużo ryb i jakie dasz silne światło i ile będziesz godzin świecić na dobę ma zasadniczy wpływ na glony w baniaku. Kranówa nie ma na to wpływu zasadniczo. Poziom SiO2 decyduje czy okrzemki czy zielenice. A proporcja N/P czyli pośrednio co my mierzymy NO3/PO4 decyduje czy masz sinice, nie masz glonów zupełnie czy też glony jak byki. Jak sam widzisz nie da się tego zaplanować.

Jak nie kupisz testów kropelkowych JBLa na te parametry to nic nie wiesz.

O przepraszam zagalopowałem się.


Wiesz już że odstawanie wody było skuteczne ale przed twoimi narodzinami - Plezi to wyłuszczył co i jak teraz robić, a warto bo poziomy wolnego chloru i ClO2 masz pokażne.

Poziom siarczanów stawia pod znakiem zapytania skuteczność działania Purolite a jak z Purigenem to nie wiem, a fluorki zupełnie do bani.

Koniecznie zrób ustrojstwo do nalewania wody przez węgiel aktywny i zostaw analizy kranówy Sanepidowi. Ci muszą napisać raport i dopuścić wodę do spożycia. Nam musi wystarczyć to co leci z kranu do baniaka ale przez węgiel.

Opublikowano

PH,GH,KH, NO2,NO3 mam pomierzone - akwarium nie jest świeże ani w trakcie planowania .



Bardziej interesuje mnie wpływ mikro/makro na to co może mi się zadziać w akwarium .



Jeżeli chodzi o glony , to zbiłem Po4 do poziomu 0,05 używając atramentu - tak jak to było radzone w wątku "malawi na zielono" (No3 - 20) . I od miesiąca czekam na efekty .

-- dołączony post:





Wiesz już że odstawanie wody było skuteczne ale przed twoimi narodzinami .



Rodzice z pewnością zastanowiliby się nad swoimi poczynaniami 31 lat temu , gdyby wiedzieli do czego doprowadzą ;)

Opublikowano

szkodnik666, chlorki nie mają nic wspólnego z chlorowaniem wody. Ten parametr mówi o jonach chlorkowych. Tak twarde ryby jak pyszczaki raczej nic sobie robić nie będą nawet ze 100mg/L.

KH będziesz miał przynajmniej 11n (wg tych danych), tak że dla pysiów w porządeczku ;) pH będzie dzięki temu również ok.

Opublikowano

Bardziej interesuje mnie wpływ mikro/makro na to co może mi się zadziać w akwarium .

Jeżeli chodzi o glony , to zbiłem Po4 do poziomu 0,05 używając atramentu - tak jak to było radzone w wątku "malawi na zielono" (No3 - 20) . I od miesiąca czekam na efekty .



Rozumiem że cel jest jeden - doczekać się glonów.

Jeśli chodzi o wpływ makroelementów na glony to liczą się 4

węgiel C, azot N, fosfór P i potas K jako katalizator procesów biologicznych.

Mikroelementy ( te na poziomach ug/l) nie mają wpływu na glony chyba że wystąpią na poziomach mg/l jak masz z fluorkami. Wtedy mogą zupełnie powstrzymać rozwój glonów.


Poza chemią wody i tymi zasadniczymi pierwiastkami liczy się całe mnóstwo czynników nie będących chemią wody jak:


1. Zbyt mała obsada roślin


2. Słaba kondycja roślin


3. Niedobór makroelementów: azotu, fosfora i potasu


4. Brak nawożenia dwutlenkiem węgla lub zbyt małe stężenie CO2 rozpuszczonego w wodzie


5. Zbyt intensywne oświetlenie w połączeniu z powyższymi czterema punktami


6. Zbyt słabe oświetlenie w akwarium (poniżej 0.25W/l) - rozwój brunatnic i okrzemek


7. Żle dobrane oświetlenie (zbyt duży udział widma niebieskiego i czerwonego)


8. Zbyt długo włączone oświetlenie (maksymalny czas 11-12h)


9. Nadmiar substancji mineralnych w wodzie - zbyt dużo żelaza: rozwój krasnorostów


10. Nadmiar substrancji organicznych w wodzie (DOC) - mierzy się je specjalnymi testami


11. Zbyt częste grzebanie w podłożu i przesadzanie roślin


12. Przerybienie


13. Nadmierne karmienie ryb i krewetek


14. Zbyt wysoka twardość wody


15. Posiadanie kamieni zatwardzających wodę


16. Wysokie pH wody


17. Brak substancji garbnikowych w wodzie (korzenie, torf)


18. Zbyt intensywny prąd wody


19. Niedostateczna filtracja biologiczna (minimalny przepływ filtra to pełna objętość akwarium w litrach na godzinę)


20. Niedostateczna filtracja mechaniczna - fragmenty roślin i odchody ryb


21. Pozostawianie 'smieci' na powierzchni wody


22. Stosowanie węgla aktywnego w filtrze - bez regularnej wymiany tego wkładu


23. Stosowanie wkładów pochłaniających azotany lub fosforany - bez regularnej wymiany tych wkładów


24. Brak regularnych cotygodniowych podmian wody (ok. 20%)



żródło http://www.roslinyakwariowe.pl/artykuly/zwalczanie-glonow/504-najwaniejsze-czynniki-majce-wpyw-na-rozwoj-glonow.html


zaznaczam że wymienione tu czynniki są nakierowane na nie manie glonów jak to u roślinnych jest zawsze oczekiwane.


Więc dla przykładu by mieć glony trzeba i odpowiedni strumień światła ale i właśnie diody niebieskie i czerwone oprócz białych choć i bez tego u wielu glony jak byki.

Nie ma jednej uniwersalnej recepty.

Moja rada jest by zacząć od zbudowania ustrojstwa do podmianek wody przez węgiel aktywny który na pewno wiele zmieni w twojej wodzie akwariowej w kierunku usuwania tego co może powstrzymywać rozwój glonów.

EDIT

Sam działasz przeciw glonom dając sodę ( vide p14,16) bo wodę z kranu masz o doskonałym pH dla pyszczaków bez tej sody, ciekawe do jakiego KH doszedłeś przypomnę że w jeziorze Malawi KH jest nieco powyżej 7dH a pH na "głębokościach pyszczakowych - 7,7-7,8 nie interesuje ryb pH 8,5 na głębokości 300m bo tam nie pływają.

Opublikowano


Sam działasz przeciw glonom dając sodę ( vide p14,16)


Z linku wynika dokładnie odwrotna zależność.



bo wodę z kranu masz o doskonałym pH dla pyszczaków bez tej sody, ciekawe do jakiego KH doszedłeś przypomnę że w jeziorze Malawi KH jest nieco powyżej 7dH a pH na "głębokościach pyszczakowych - 7,7-7,8 nie interesuje ryb pH 8,5 na głębokości 300m bo tam nie pływają.

Skąd wiesz, jakie Kolega ma pH?

Jakieś źródła potwierdzające, że próbki wskazujące na pH=8,5 pochodzą z 300m głębokości? Pobierane batyskafem?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.