Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie !


Czy komuś udało się odkopać parametry kranovitu gdańskiego ? Od dwóch dni się morduje , telefonicznie też nie mogę dobić się do odpowiedniej osoby ...

Opublikowano

Wujek musi przestać faworyzowac dzieci!



Dzięki.

-- dołączony post:

Czy może ktoś miałby ochotę zainterpretować parametry "SUW Lipce - woda pleistoceńska" ?



Twardość 16

Chlorki 23 mg/l

Żelazo <10 ug/l

Przewodność 673

Siarczany 48 mg/l

Potas 5mg/l

Wapń 89 mg/l


Dokładnie interesuje mnie opinia na temat ilości chlorków - dużo ? mało ? Potencjalna szkodliwość przy laniu kranovitu podczas podmianek (np 50% kran / 50% odstany kran po 25 l)



ps : i jak taka woda będzie sprzyjała rozwojowi glonów (i których)

Opublikowano

Obecnie odstanie wody nie pozbywa wody szkodliwych pochodnych chloru, możesz to robić uzdatniaczem - metoda niepolecana i droższa. Lub też zastosować filtr z węglem aktywnym.

Czyli korpus narurowy za 30zł do niego wkład węglowy i ustrojstwo montujesz na wężu od prysznica w miejscu słuchawki :) I tak przefiltrowaną wodę nawet pół na pół z ciepłą, wlewasz do baniaka, będąc spokojnym o chlor i pochodne.


IMAG0482

Opublikowano
Czy może ktoś miałby ochotę zainterpretować parametry "SUW Lipce - woda pleistoceńska" ?



Twardość 16

Chlorki 23 mg/l

Żelazo <10 ug/l

Przewodność 673

Siarczany 48 mg/l

Potas 5mg/l

Wapń 89 mg/l


Dokładnie interesuje mnie opinia na temat ilości chlorków - dużo ? mało ? Potencjalna szkodliwość przy laniu kranovitu podczas podmianek (np 50% kran / 50% odstany kran po 25 l)



ps : i jak taka woda będzie sprzyjała rozwojowi glonów (i których)



sam sobie porównaj jak się w ogóle do czegoś miałoby to przydać.

No i co że przewodność jest 3x większa i nawet większa niż Tanganiki a nie Malawi - coś to zmienia?


f3cd1e1cb8469a70med.jpg

77c2c03086025688med.jpg



co prawda masz podane chlorki i siarczany a to pozwala dywagować o KH i pH ale wodociąg nie podaje naistotniejszych parametrów wody dla akwarystyki.


Nie masz podane pH, KH, NO3 i PO4 oraz SiO2 - te 3 ostatnie wspólnie z tym jakie i jak dużo ryb i jakie dasz silne światło i ile będziesz godzin świecić na dobę ma zasadniczy wpływ na glony w baniaku. Kranówa nie ma na to wpływu zasadniczo. Poziom SiO2 decyduje czy okrzemki czy zielenice. A proporcja N/P czyli pośrednio co my mierzymy NO3/PO4 decyduje czy masz sinice, nie masz glonów zupełnie czy też glony jak byki. Jak sam widzisz nie da się tego zaplanować.

Jak nie kupisz testów kropelkowych JBLa na te parametry to nic nie wiesz.

O przepraszam zagalopowałem się.


Wiesz już że odstawanie wody było skuteczne ale przed twoimi narodzinami - Plezi to wyłuszczył co i jak teraz robić, a warto bo poziomy wolnego chloru i ClO2 masz pokażne.

Poziom siarczanów stawia pod znakiem zapytania skuteczność działania Purolite a jak z Purigenem to nie wiem, a fluorki zupełnie do bani.

Koniecznie zrób ustrojstwo do nalewania wody przez węgiel aktywny i zostaw analizy kranówy Sanepidowi. Ci muszą napisać raport i dopuścić wodę do spożycia. Nam musi wystarczyć to co leci z kranu do baniaka ale przez węgiel.

Opublikowano

PH,GH,KH, NO2,NO3 mam pomierzone - akwarium nie jest świeże ani w trakcie planowania .



Bardziej interesuje mnie wpływ mikro/makro na to co może mi się zadziać w akwarium .



Jeżeli chodzi o glony , to zbiłem Po4 do poziomu 0,05 używając atramentu - tak jak to było radzone w wątku "malawi na zielono" (No3 - 20) . I od miesiąca czekam na efekty .

-- dołączony post:





Wiesz już że odstawanie wody było skuteczne ale przed twoimi narodzinami .



Rodzice z pewnością zastanowiliby się nad swoimi poczynaniami 31 lat temu , gdyby wiedzieli do czego doprowadzą ;)

Opublikowano

szkodnik666, chlorki nie mają nic wspólnego z chlorowaniem wody. Ten parametr mówi o jonach chlorkowych. Tak twarde ryby jak pyszczaki raczej nic sobie robić nie będą nawet ze 100mg/L.

KH będziesz miał przynajmniej 11n (wg tych danych), tak że dla pysiów w porządeczku ;) pH będzie dzięki temu również ok.

Opublikowano

Bardziej interesuje mnie wpływ mikro/makro na to co może mi się zadziać w akwarium .

Jeżeli chodzi o glony , to zbiłem Po4 do poziomu 0,05 używając atramentu - tak jak to było radzone w wątku "malawi na zielono" (No3 - 20) . I od miesiąca czekam na efekty .



Rozumiem że cel jest jeden - doczekać się glonów.

Jeśli chodzi o wpływ makroelementów na glony to liczą się 4

węgiel C, azot N, fosfór P i potas K jako katalizator procesów biologicznych.

Mikroelementy ( te na poziomach ug/l) nie mają wpływu na glony chyba że wystąpią na poziomach mg/l jak masz z fluorkami. Wtedy mogą zupełnie powstrzymać rozwój glonów.


Poza chemią wody i tymi zasadniczymi pierwiastkami liczy się całe mnóstwo czynników nie będących chemią wody jak:


1. Zbyt mała obsada roślin


2. Słaba kondycja roślin


3. Niedobór makroelementów: azotu, fosfora i potasu


4. Brak nawożenia dwutlenkiem węgla lub zbyt małe stężenie CO2 rozpuszczonego w wodzie


5. Zbyt intensywne oświetlenie w połączeniu z powyższymi czterema punktami


6. Zbyt słabe oświetlenie w akwarium (poniżej 0.25W/l) - rozwój brunatnic i okrzemek


7. Żle dobrane oświetlenie (zbyt duży udział widma niebieskiego i czerwonego)


8. Zbyt długo włączone oświetlenie (maksymalny czas 11-12h)


9. Nadmiar substancji mineralnych w wodzie - zbyt dużo żelaza: rozwój krasnorostów


10. Nadmiar substrancji organicznych w wodzie (DOC) - mierzy się je specjalnymi testami


11. Zbyt częste grzebanie w podłożu i przesadzanie roślin


12. Przerybienie


13. Nadmierne karmienie ryb i krewetek


14. Zbyt wysoka twardość wody


15. Posiadanie kamieni zatwardzających wodę


16. Wysokie pH wody


17. Brak substancji garbnikowych w wodzie (korzenie, torf)


18. Zbyt intensywny prąd wody


19. Niedostateczna filtracja biologiczna (minimalny przepływ filtra to pełna objętość akwarium w litrach na godzinę)


20. Niedostateczna filtracja mechaniczna - fragmenty roślin i odchody ryb


21. Pozostawianie 'smieci' na powierzchni wody


22. Stosowanie węgla aktywnego w filtrze - bez regularnej wymiany tego wkładu


23. Stosowanie wkładów pochłaniających azotany lub fosforany - bez regularnej wymiany tych wkładów


24. Brak regularnych cotygodniowych podmian wody (ok. 20%)



żródło http://www.roslinyakwariowe.pl/artykuly/zwalczanie-glonow/504-najwaniejsze-czynniki-majce-wpyw-na-rozwoj-glonow.html


zaznaczam że wymienione tu czynniki są nakierowane na nie manie glonów jak to u roślinnych jest zawsze oczekiwane.


Więc dla przykładu by mieć glony trzeba i odpowiedni strumień światła ale i właśnie diody niebieskie i czerwone oprócz białych choć i bez tego u wielu glony jak byki.

Nie ma jednej uniwersalnej recepty.

Moja rada jest by zacząć od zbudowania ustrojstwa do podmianek wody przez węgiel aktywny który na pewno wiele zmieni w twojej wodzie akwariowej w kierunku usuwania tego co może powstrzymywać rozwój glonów.

EDIT

Sam działasz przeciw glonom dając sodę ( vide p14,16) bo wodę z kranu masz o doskonałym pH dla pyszczaków bez tej sody, ciekawe do jakiego KH doszedłeś przypomnę że w jeziorze Malawi KH jest nieco powyżej 7dH a pH na "głębokościach pyszczakowych - 7,7-7,8 nie interesuje ryb pH 8,5 na głębokości 300m bo tam nie pływają.

Opublikowano


Sam działasz przeciw glonom dając sodę ( vide p14,16)


Z linku wynika dokładnie odwrotna zależność.



bo wodę z kranu masz o doskonałym pH dla pyszczaków bez tej sody, ciekawe do jakiego KH doszedłeś przypomnę że w jeziorze Malawi KH jest nieco powyżej 7dH a pH na "głębokościach pyszczakowych - 7,7-7,8 nie interesuje ryb pH 8,5 na głębokości 300m bo tam nie pływają.

Skąd wiesz, jakie Kolega ma pH?

Jakieś źródła potwierdzające, że próbki wskazujące na pH=8,5 pochodzą z 300m głębokości? Pobierane batyskafem?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
    • Zdecydowanie, 3 to za dużo do Twojego akwarium. Skoro piszesz, że wolałbyś mniejsze gatunki, a więcej osobników, to na pewno odpada Acei, również dlatego, że po prostu rośnie za duży na ten litraż. Do Saulosi dobrym towarzystwem w Twoim zbiorniku byłby np. Labidochromis Perlmutt, fajna i ciekawa rybka. Możesz spróbować też że wspomnianym przeze mnie Maingano.  Dwa gatunki po 10-12 sztuk maluchów i celować w dwa haremy, po jednym z każdego gatunku.
    • Dziękuję za rady, jeśli zostanę przy 2 gatunkach, po ile sztuk może zostać? Czy 3 to już za duża liczebność?  
    • @Bartek_De założyłem że jak ktoś miał do czynienia "latami" z akwarystyką to już nie jest początkujący 😉😃
    • Też mi się tak wydaje, może Maingano do towarzystwa Saulosi, jeśli pozostać przy niebieskim?
    • Najprawdopodobniej w tak małym akwarium i źle dobranej obsadzie ryba jest nękana ewentualnie odczuwa pogarszanie się parametrów wody .  Masz ryby z różnych biotopów. Co się zmieniło? Zmieniło się to , że ryby dorosły , zmieniły się też parametry wody bo nie wierzę aby Twoja filtracja była właściwa patrząc na ten filterek. Tak jak napisał @yaroryby dorosły w złych warunkach i  się po prostu męczą  bo zmieniły się parametry i ubyło im miejsca .  Poczytaj wskazany link i zastanów się czy na pewno chcesz tak trzymać ryby i z jakiego biotopu. Nie chcesz się zrazić to działaj .
    • Poczytałem , poobserowałem, wziąłem też pod uwagę ryby, które mam w swoich zbiornikach.  Z uwagi że posiadam zbiorniki, w których posiadam młode  rdzawe, maingano, perlmutty, cynotilapie zebroides cobue (100x50x50 do likwidacji jeśli postawie 180cm) oraz w 120x50x50 copadichromis trewavasae lupingu oraz yellowy. To ostatecznie u mnie będą 2 akwaria. 120x50x50 oraz w/w 180x50x50.   Z uwagi że w 120cm mam copadichromis trewavasae lupingu wraz z yellowem od ponad 2 lat pora na jakieś zmiany. Nie ukrywam że z yellowami jestem już od blisko 4 lat i mi się przejadły. Także widzę 2 rozwiązania: -OPCJA 1 W 120x50x50 Zostawić copadichromisa trewavasae lupingu F1 dopuścić np. Labidochromis perlmutt (pasuje pod kątem żywieniowym) w miejsce yellowa.   A w 180x50x50 zrobić mbuniaka np. ze stadkiem acei luwala lub itungi. Do tego dokupić sobie "szefa" protomelasa steveni taiwan reef oraz z 2 gatunki mbuny pośród ryb: cynotilapia, maingano , rdzawy lub kolejne marzenie (Metriaclima msobo lub Fainzilberi)    - OPCJA 2  W 120x50x50 zrobić typową mbunę pośród rdzawego maingano cynotilapii.   W 180x50x50 zakupić placidochromisa mdoke white lips + aulonocare i np. dorzucić pasującego żywieniowo Labidochromisa perlmutta czyli zrobić non mbuniaka ale... wtedy muszę też sprzedać copadichromisy z 300l.  
    • No dobrze ale co się zmieniło co się dzieje tej rybce   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.