Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

ostatnio natrafiłem na 2 tematy dot. punktowego oświetlenia zbiornika power ledami 3W z soczewką. "Efekt ufo" nie do końca mnie zadowala, ale myślę, że ciekawie wyglądałyby 4 snopy skupionego światła wpadające do akwarium z jednej strony :D W pełni naturalnego efektu na pewno nie uda się osiągnąć: depositphotos_32137915-Sun-Light-in-the-cave.jpg

ale myślę, że coś takiego też wyglądałoby ciekawie (w załączniku mój szkic :D).


Wybrałem taki zestaw:

- Power LED Bridgelux lub Epistar 3W barwa 13000-15000K,

- driver LED 4x3W 600mA,

- kolimator 25 lub 30 stopni,

- radiator PCB,

- klej termoprzewodzący,

- pasta termoprzewodząca.


Mam jedynie problem w czym to zamknąć, żeby było w pełni szczelne (ma być umieszczone pod pokrywą bezpośrednio nad deszczownicą z kubełka), a jednocześnie nic nie rozpraszało światła skupionego przez soczewki (nie wiem jak pleksi się sprawdza w takim przypadku). Dodatkowo wysokość diody z radiatorem PCB i soczewką to nawet ok. 1,5 cm (w zależności od rodzaju soczewki), a diody musiałyby być przyklejone pod różnymi kątami. Niestety profile z zamknięciami z pleksi mają 1,1cm wysokości, więc dioda z soczewką się nie zmieści.


Ktoś ma jakiś pomysł lub porady?


Pozdrawiam

post-16901-14695727823382_thumb.jpg

Opublikowano

Wydaje mi się, że przy kryształowej wodzie tego efektu nie uzyskasz, na zdjęciu białe promienie to nic innego jak podświetlony kurz, musiał byś w swoim baniaku zmętnić wodę aby uzyskać efekt światła taki jak na zdjęciu, w normalnych warunkach woda rozproszy światło. Niedawno restartowałem baniak, płukałem kamienie i piasek, kurz jaki się podniósł w wodzie dał mi efekt bardzo podobny do tego jaki chcesz osiągnąć, świeciłem punktowo słabymi ledami. Były wyraźne smugi świetlne.

Opublikowano

Nie spodziewam się aż takiego efektu, jak na foto, myślałem bardziej nad efektem podobnym do kolegi Kshyhu87, tylko z innym ułożeniem snopów światła :):

s1460m.jpg


Problemem jest tylko to, że musiałbym na stosunkowo niedużej powierzchni umieścić 4x Power LED 3W i miejsca do tafli wody też jest niedużo, a najlepiej byłoby umieścić oświetlenie w prawym przednim narożniku zbiornika (żeby oświetlało ryby z przodu), gdzie jest jeszcze mniej miejsca pod pokrywą i chlapiąca woda z deszczownicy.

Opublikowano

To świeże akwarium, bez ryb, stąd może być efekt snopa światła, bo woda nie jest wyklarowana, może poproś Kshyhu87 o fotkę ze stanu obecnego. Mogę się mylić, ale na prawdę wydaje mi się, że w kryształowej wodzie nie uzyskasz tego zjawiska.

Opublikowano

Rzeczywiście zbiornik jest świeży. Odkopałem już jego temat, który umarł w maju ubiegłego roku i na razie cisza.

Z tym efektem właśnie nie jestem pewny, wiele osób pisało o "efekcie ufo" przy mocnym punktowym oświetleniu, więc myślałem, że da się to osiągnąć także przy krystalicznej wodzie.


Zobaczymy, poczekam jeszcze na opinie innych osób i wtedy podejmę decyzję, czy w ogóle jest sens się za to zabierać.


Pierwotnie miał być naświetlacz LED po jednej stronie zbiornika ustawiony pod kątem, a jeszcze wcześniej szczelna tuba z taśmą LED RGB. Nie umiem się dobrze zdecydować na drugi rodzaj oświetlenia.

Opublikowano

Wiesz, woda zawsze jednak stanowi jakąś barierę dla światła, jak punktowo naświetlisz w jednym miejscu w ciemnym pokoju, możesz się delikatnie zbliżyć do efektu ufo, ale snop światła będzie znacznie wyraźniejszy w mętnej wodzie, a to nie do końca nam o to chodzi w akwarium ;)

Sam jestem ciekaw, czy ktoś to uzyskał, jeśli tak to proszę o fotki.

Opublikowano

Tu masz podobny efekt tylko snop światła znacznie szerszy bo z HQI. By było go widać tafla wody musi falować i światło musi być mocne. Przy power ledach ponoć jest to do osiągnięcia przy standartowych widać tylko bliki.

galeria-9775.jpg

Oczywiście na żywo wyglądało to dużo wyraźniej a że fotograf jak i sprzęt kiepski to i efekt słabszy ;).

Mętna woda nie jest do tego potrzebna :).

Opublikowano

Zastanawia mnie tylko czy ryby się będą ładnie eksponować w tak mocnym świetle?

Czy nie będą jak na "rentgenie"

Opublikowano

Myślę że kolega MatiK mógłby tobie pomóc,bo ma podobne oświetlenie w swoim baniaku,może na fotce tego tak nie widać,ale ma oświetlenie punktowe... http://forum.klub-malawi.pl/galeria/index.php?n=14678



Ps...erdek93 Może takie oświetlenie da tobie coś do myślenia ;)https://www.google.pl/search?q=o%C5%9Bwietlenie+sufitowe+punktowe&espv=2&biw=1024&bih=653&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjK-uOS6cLLAhWlJJoKHcXBD9AQ_AUIBygB

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.