Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Siemanko :mrgreen:


Zamierzam w najbliższym czasie pierwszy raz ustrugać sobie tło strukturalne do akwarium...

Będzie ono coś w tym stylu https://www.akwarystyczny24.pl/pangea-flatrock-grey-60x35-cm-plaskie-tlo-strukturalne-do-akwarium-p-1682.html...

Przemawia do mnie taka opcja z racji tego,że posiadam akwarium 100x40x50,i nie chciałbym zabierać miejsca rybom,którego i tak mają mało w moim akwarium...


Materiał jaki zamierzam użyć to styrodur o grubości 2cm...

Do malowania tła większość z was poleca emalię akrylową szybkoschnącą Atlax https://www.praktiker.pl/produkty,1/wyszukiwarka.html?queryFromSuggest=&query=Atlax

I tutaj mam kilka pytań,choć zapewne mogą się też pojawić kolejne,które edytuję w tym poście...Teraz do sedna sprawy czyli :


1). Czy są jakieś inne emalie akrylowe których mógłbym użyć zamiast tej z Atlaxa?


2). Kupić emalię matową czy połysk?


3). Używacie jakiś podkładów przed malowaniem tą emalią?


4). Czy może starczy tylko pomalować tło samą emalią dwoma warstwami?


5). Taki klej będzie odpowiedni do przyklejenia tła punktowo na szybę?

Chyba że polecacie inny,już sprawdzony przez was?

http://allegro.pl/listing/listing.php?order=p&string=Silikon+klej+do+akwarium+SOUDAL+310ml+szk%C5%82a+gablot&bmatch=base-relevance-uni-1-2-0229




Proszę też o wasze sugestie,uwagi,oraz rady...

Na razie powoli zbieram materiały potrzebne do zrobienia tła,więc czasu mam od groma na dyskusje :D ...

Pozdrawiam...

Opublikowano
1). Czy są jakieś inne emalie akrylowe których mógłbym użyć zamiast tej z Atlaxa?

Pewnie są, ale po co szukać innych skoro ta jest sprawdzona.

2). Kupić emalię matową czy połysk?

IMHO zdecydowanie mat:)

3). Używacie jakiś podkładów przed malowaniem tą emalią?

Nie potrzeba żadnych podkładów.

4). Czy może starczy tylko pomalować tło samą emalią dwoma warstwami?

Wystarczy, ale rozumiem, że przed malowaniem nałożysz CR-65 lub CX-5?

5). Taki klej będzie odpowiedni do przyklejenia tła punktowo na szybę?

Chyba że polecacie inny,już sprawdzony przez was?


Ten jest pewny i sprawdzony:

http://www.soudal.pl/kleje/item/712-fix-all-turbo


Powodzenia w pracy i koniecznie fotorelacja:)

Opublikowano
Wystarczy, ale rozumiem, że przed malowaniem nałożysz CR-65 lub CX-5?

No tak się też zastanawiałem żeby nałożyć CX-5 którego mi polecił kolega co robi tła,według niego szybciej schnie niż CR-65...


Ale wogóle ma sens nakładanie CX-5 na tło 2cm grubości?

A co ty o tym myślisz?

Według kolegi niema sensu to robić na tak cienkim tle...

Opublikowano

.... ja mam akryl firmy Śnieżka. Jest OK. Kilka lat już w wodzie.


.... jeżeli chodzi i mat czy połysk nie ma znaczenia. Pokryjesz połyskiem to w wodzie i tak jest jak mat.


....podkładów nie używałem ale kładłem CX5 i też Ci Andrzeju radzę bo raz ,że fajnie wygląda, dwa dociąży całe tło , wcale nie zabiera dużo miejsca bo 2-3 no może 4 mm. I pysie nie poobgryzają:)


.... ja punktowo kleiłem zwykłym akwarystycznym silikonem

Opublikowano

Ja do swojego użyłem FARBA EMALIA AKRYLOWA DEKORAL AKRYLUX przeznaczona do malowania zabawek , jest z atestem także śmiało można malowac. Ja osobiście dałem dwukrotnie czarny podkład później cieniowalem odcieniami zieleni i brązu metodą suchego pedzla ale to już wizja tworcza. Farbę kupiłem z połyskiem bo mat ciężko dostępny ale w wodzie i tak wyszło matowe. Polecam przed malowaniem nałożyć CR 65 bardziej odwzorowywuje emitacje skalna i naturalnie wygląda.

Do wklejenia użyłem zwykłego sylikonu akwarystycznego, nie ma co dawać go za dużo bo będzie problem żeby je wyciągnąć za jakiś czas jak się znudzi bo i tak wzmocnienie podłużne będzie trzymac.

Opublikowano
.... ja mam akryl firmy Śnieżka. Jest OK. Kilka lat już w wodzie.

.... jeżeli chodzi i mat czy połysk nie ma znaczenia. Pokryjesz połyskiem to w wodzie i tak jest jak mat.


Każda farba akrylowa do zabawek nadaje się na CR.

Ja do swojego użyłem FARBA EMALIA AKRYLOWA DEKORAL AKRYLUX przeznaczona do malowania zabawek , jest z atestem także śmiało można malowac. Ja osobiście dałem dwukrotnie czarny podkład później cieniowalem odcieniami zieleni i brązu metodą suchego pedzla ale to już wizja tworcza. Farbę kupiłem z połyskiem bo mat ciężko dostępny ale w wodzie i tak wyszło matowe.

Dziękuję za konkretne odpowiedzi,i co ważne za podanie sprawdzonych przez was farb,emalii akrylowych...Może się okazać że nie będę mógł zakupić emalii z Atlaxa,więc chciałem wiedzieć,czy można ją zastąpić innymi ;)...

Polecam przed malowaniem nałożyć CR 65 bardziej odwzorowywuje emitacje skalna i naturalnie wygląda.

podkładów nie używałem ale kładłem CX5 i też Ci Andrzeju radzę bo raz ,że fajnie wygląda, dwa dociąży całe tło , wcale nie zabiera dużo miejsca bo 2-3 no może 4 mm. I pysie nie poobgryzają:)

W sumie też prawda,bez CX5 tło może nie wyglądać naturalnie,ale jak zobaczyłem tło kolegi bez CX5 ,to już sam nie wiem czy je kłaść...

Efekt według mnie super...

Dodatkowo jak pokryją tło glony to już będzie bajka...

Opublikowano
Dodatkowo jak pokryją tło glony to już będzie bajka...


...a jak nie pokryją? U mnie niestety nie ma glonów na tle. Dodatkowa zaleta to jeszcze jest taka,że możesz z kawałków styropianu zrobić "kamienie" przyklejone też silikonem to tła, następnie pokryć CX5. Wszystko będzie pięknie pokryte. "Kamienie " rzeźbiłem gorącym nożem. Nie są duże i mam ich sześć i nadają większej plastyczności. Ale to już musisz sam decydować..ja tylko podałem argumenty na TAK:)

Opublikowano
...a jak nie pokryją? U mnie niestety nie ma glonów na tle.
No właśnie z tym,to jak gra w ruletkę ;)...
Dodatkowa zaleta to jeszcze jest taka,że możesz z kawałków styropianu zrobić "kamienie" przyklejone też silikonem to tła, następnie pokryć CX5. Wszystko będzie pięknie pokryte. "Kamienie " rzeźbiłem gorącym nożem. Nie są duże i mam ich sześć i nadają większej plastyczności.
Dobry pomysł...
Ale to już musisz sam decydować..ja tylko podałem argumenty na TAK:)
Wszystko jest do uzgodnienia,wole posłuchać waszych opinii za i przeciw,dmuchać na zimne niż potem kombinować w razie problemów...

W każdym razie mam jeszcze dużo czasu,bo projekt zamierzam robić dopiero miedzy czerwcem a śierpniem ;)...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.