Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich serdecznie!


Po kilkunastu latach przerwy wracam do akwarystyki. Troszkę wymuszony jest to powrót ale nadal mnie bardzo cieszy ;)


Odziedziczyłem baniak po koledze który był zapaleńcem akawrystyki. Niestety kolegi już z nami nie ma, a jego żona wraz z grupą przyjaciół jednogłośnie wybrali mnie do kontynuacji jego pracy.


Jako że jego zbiornik i biotop były bardzo zaawansowane, przebudowuję je na Malawi.

Tym bardziej że sam spędziłem nad jeziorem Malawi sporo czasu podczas wyjazdów na akcje humanitarne więc sam projekt jest dla mnie bardzo sentymentalny.


Baniak:

240l 120x40x50 z pokrywą


Filtry:

JBL zewnętrzny Cristal Profi Greenline e1501 biologiczny

Aquael Unifilter 500 wewnętrzny mechaniczny

Przepływowy filtr cząstek stałych z wkładem PP (zamontowany pomiędzy wylotem z filtra a wrzutem do akwarium

Podwójny filtr przepływowy (cząstek stałych +uzdatniacz) do napełniania i dolewania wody do baniaka


Oświetlenie:

w pokrywie, 4 gniazda w systemie 2+2 na osobnych kablach


Grzałka:

Eheim 3617 200W z termostatem


Baniak stał ponad 2 miesiące bez żadnych wymian wody, czyszczenia itp. Był to biotop Azja gdzie praktycznie wszystkie rosliny i ryby powymierały.


Tak wyglądał po przybyciu do mnie:

imagejpeg_swpsnss.jpg


imagejpeg_swpsese.jpg



Baniak stoi u mnie od tygodnia.

Na dzień dzisiejszy zrobiłem już generalne sprzątanie baniaka, szpętu i orurowania.

Filtrów nie czyściłem oczywiście (trzymam bakterie na dojrzewanie :D )


Na dno poszła już płyta plexi, dokupione zostały skały Black Stone, które już wymyłem, wyszczotkowałem i wygotowałem.


Layout kamieni już przygotowałem teraz tylko pozostało je zabezpieczyć aby pyszczaki, które planuję hodować nie poprzestawiały ;)


Plecy baniaka okleiłem folią czarną, jako że nie mam czasu aby przygotować własnego wyrobu (może w międzyczasie coś stworzę) a kupować nie chciałbym ze względu na koszty.


Piasek kwarcowy zakupiny 30kg + 2 kg żwirku koralowego 1-2mm (planuję nasypać 4-5cm).


Dziś planuję dokończenie przygotowania zbiornika, jutro zalanie go wodą.


Pozostało mi jeszcze zakupić świetlówki jako że te które posiadam są dużo za mocne do biotopu Malawi. Chciałbym pozostawić tylko 3 (system działa z jedną pustą). Tylne gniazdo puste następnie od tyłu: 30W barwy delikatnie czerowej, 30W barwy niebieskiej, 30W daylight (czerwona może być przejściową przy zmianie oświtlenia?). Dałoby mi to 0,375W/ 1l? Nie jest to troszkę za dużo dla Mbunów?


Oświetlenie planuję zacząć od 8h na dzień, zwiększając o godzinę co tydzień podczas wymian wody, do 11-12h w zależności od pory roku ;)


Obsadę planuję:

Labidochromis careuleus 1+4/5

Pseupotropheus Acei 1+4

Cynatilapia afra 1+4


Czy taka banda może być? Nie będą sobie przeszkadzać? Które z tych rybek wpuścić jako pierwsze? Czy może wszystkie na raz (oczywiście po okresie dojrzewania)?


Zapewne do baniaka trafi jakaś niewielka roślinka z rodziny anubiasów (żona mnie męczy o kwiatki w akwarium ;( )


Zdjęcia gotowego setup'u wstawię dziś wieczorem jak już go zakończę.


Będę super wdzięczny za wszelkie porady, korekty moich działań i podpowiedzi.


Życzcie mi dużo szczęścia!


Pozdrawiam wszystkich!


Grzesiek

Opublikowano
Dałoby mi to 0,375W/ 1l? Nie jest to troszkę za dużo dla Mbunów?



...witam Ciebie Grzegorz serdecznie. Jestem pewny ,że "stara miłość " nie zardzewiała.

Moc światła na litr nie ma znaczenia w naszym biotopie ( chyba ,że rośliny będziesz chciał mieć).

O obsadę , sprzęt pytaj w odpowiednich działach a na pewno uzyskasz wyczerpujące informacje.

Opublikowano

Siemanko :mrgreen:

Życzę powodzenia w projekcie i czekam na,kolejne fotki z przeprowadzonych zmian...

Poza tym,to zadawaj pytania w odpowiednich działach do tego przeznaczonych,oraz pytaj jeśli czegoś nie wiesz :) ...

Opublikowano

No i jest pierwszy update.

Wczoraj zalałem zbiornik, filtr osmozy poszedł w ruch. Zostawiłem na noc bez dotykania.

Dziś założyłem duże gąbki na wloty filtrów i założyłem brzęczek, tak na wszelki wypadek żeby wiecej wody sie ruszało.


Nie czyściłem ani nie wymieniałem wkładów kubła zewnetrznego jako że był on używany w tym zbiorniku wcześniej, a po zaczerpnięciu języka u biologii-chemika dowiedziałem się że jeśli nawet bakterie nitryfikacyjne umrą z braku pożywienia to po nalaniu wody powinny szybko się rozłożyć.


Zbiornik wygląda teraz tak.


imagejpeg_swrexew.jpg


imagejpeg_swrexqw.jpg

Filtry robią robotę bo woda jest czysta jak łza ;)


Wrzuciłem trochę pokarmu suchego roślinnego jako że nie ma w baniaku roślin a podobno pomaga.

Nie wiem czy dobrze zrobiłem bo wrzuciłem też jedną krewetkę do środka wczoraj (pozostałość po starym akwarium).


Godzinę temu, po 24h od napełnienia baniaka zrobiłem testy: PH, GH, NO2 i tak już w zestawie dorzuciłem NO3. Nie uwierzyłem co zobaczyłem aż dwa razy robiłem wszystkie. Napewno poprawnie zrobione ;)


wyniki!!!

PH - 7,5

GH- 10

NO3 - 10

A NO2- 0 !!!


I już zgłupiałem, czyżby juz był gotowy? Czy poprószy nic sie jeszcze w nim nie dzieje i dlatego takie wyniki?


Napewno nie będę ryzykował i wpuszcza ryb ale zwariowałem z odczytami testów.

Opublikowano
Ja bym zmierzył NO3 w kranie, pewnie też jest 10:)


ten wynik chyba jest najmniej istotny, bo i tak nie będzie w nim roślin. To pamiętam jeszcze z czasów młodzieńczych :)

Bardziej mnie zastanawia NO2, twardość wody mnie nie dziwi bo w kranach raczej twarda woda u mnie a i tak trzeba ją lekko podnieść.


A i wiem że pierwsze testy powinno się przeprowadzać po kilku dniach 3-4 ale chyba NO2 po filtrze z bakteriami powinno być wyższe?


Tak czy inaczej czekam do następnych pomiarów.

Opublikowano
ten wynik chyba jest najmniej istotny, bo i tak nie będzie w nim roślin. To pamiętam jeszcze z czasów młodzieńczych

Bardziej mnie zastanawia NO2


Jak nie będzie roślin to IMHO tym bardziej powinien Cię zastanawiać, a z kolei zerowy wynik NO2 na drugi dzień po zalaniu nie powinien nikogo dziwić. Poczytaj jeszcze o cyklu azotowym.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.