Skocz do zawartości

projek sumpa by Stefan001 ( LooKnijcie i skomentujcie....)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam,

jak w temacie

wydumalem dzis cos takeigo do mojego akwa 116x52x55h (wody ok 280l):


7f42d13b6614d57cm.jpg


zawartosci przegrod:

1. komora spływu (pusta)

2. wstepna filtracja mechaniczna - "gruba" gąbka

3. bardziej dokladna filtracja - bardziej gest gąbka lub wata

4. kermazyt

5. ceramika lub żwir koralowy

6. cos nowego chyba :P zbywa mi biobali, zrobie im przegrodę, takie złoże zraszane, nie zatopione w wodzie, nie wiem czy to zda egzamin, moze cos doradzicie?

7. komora pompy (posiadam juz Aqua-Bee UP 3000, troche duzy obieg - 3000l/h, dlatego robe duzego[?] sumpa, zeby bakteria mogly powolutku "zjesc" NO2 (NO3?)



tyle chyba. wymiary sa podane na obrazku, w razie niescislosci prosze pytac ;)

chcialbym zeby "starzy wyjadacze" skomentowali moje wypociny


pozdrawiam

Opublikowano

IMHO niepotrzebnie kombinujesz z iloscia przegrod, robisz 8cm klitki z ktorych pozniej ciezko bedzie wydostac cos do wymiany lub przeplukania...keramzyt nie jest zbyt dobrym materialem filtracyjnym, zrezgnowalem z niego bo przy ruchu wody ocieral o siebie i po pewnym czasie na dnie powstawalo cos w rodzaju mulu.

Mam zastrzezenia do 1 komory... jezeli dasz w niej przeplyw gora to gwarantuje, ze zapchasz druga gabke, a na pierwszej nie bedzie sladu, bo najzwyczajniej w swiecie woda bedzie sie przelewac gora nie przechodzac przez gabke. Albo pusc 1 komore dolem albo w ogole z niej zrezygnuj i w obydwu wloz srednia gabke. Ostatnia komora musi miec przeplyw gora, zeby zabezpieczyc odpowiedni poziom wody dla pompy. Przy tak rozplanowanym przejsciu dojdzie do tego, ze w ostatniej komorze ktora jest najwazniejsza bedziesz mial nieustabilizowany poziom. Mam zastrzezenia co do obecnosci zloza zraszanego akurat w tym miejscu.... jesli juz sie tak przy nim upierasz to nie ustawiaj go tuz przed pompa, umiesc go np po gabce.

Opublikowano

ja tu widzę następujące problemy wymagające IMHO natychmiastowych przemyśleń...


1. Przegrody są za małe i jest ich za dużo... niewygodne, utrata pojemności, mogą wystąpić problemy z przepływem

2. Komora pompy jest za mała - wody od kratki pod złożem zraszanym w komorze + ten sam poziom w komorze 7 jest 9L - natomiast ta pompa pompuje 830ml wody na sekunde - nie będziesz w stanie zapewnić zatopienia pompy i się zatrze, no chyba że zapewnisz większe przepływy przez złoża, ale wtedy zraszane będzie zatopione i to

IMHO jest bez sensu

3. Złoże zraszane - jako że w komorze pompy poziom wody jest zmienny to złoże to nie będzie zraszane.

4. Grzałki i termometry i inne - w sumpie ukrywa się te wszystkie rzeczy - gdzie je schowasz jak nie masz komory technicznej z prawdziwego zdarzenia (komory pompy)

5. No i przegrody odwrotnie, o czym pisał też pfpp, bo u Ciebie woda wpadająca do 1 komory przeleje się od razu do drugiej a na dole pierwszej nawet się nie zamiesza...


Ja proponuję zrobić 5 komór z czego piąta 20x45x30h cm i w niej pompa i inne, pozostałe 4 przegrody równe (zapewniasz równy przepływ wody przez całe złoże) - grodzie oczywiście z przepływem od pierwszej komory: dół, góra, dół, góra --> pompa. Złoże zraszane to sobie zrób w kominie, a nie w sumpie, a warstwę gąbek połóż na połowę pierwszej komory i tyle.

Będzie IMHO pewniej i lepiej.


A i BTW - ta pompa na wysokość 1,5m raczej nie będzie miała 3000l/h ale to już moje zdanie - ma jakąś regulację? Bo może będziesz tego potrzebował... i z ciekawości ile żre prądu?

Opublikowano

Na bazie moich skromnych kilkumiesiecznych doswiadczen z sumpem musze sie zgodzić z przedmówcami:

- przy tej przestrzeni komory za wąskie, z jednej stronu utrudnia to serwisowanie sumpa z drugiej mniejsza ilość większych komór powoduje, że będziesz miał wieksze jednorodne "podłoże" pod złoxa bakteryjne,

- komora sumpa - po pierwsze tak jak napisał Makok w pkt 2, po drugi to ona przejmuje na siebie ciężar zebrania wody - lepiej mieć za duży zapas niż problem w wodą,

- keramzyt - podobnie jak Łoś - sam na biologię dostałem (w spadku) - keramzyt i bioball'e (x2), od razu wsadziłem - zamiast bioball'i w jednej z komór ceramikę, w ten weeken wyrzucam keramzyt, będzie ceramika, ceramika i bioballe (i wracając do początku - gdybym to ja projektował mojego sumpa to zrobiłbym mniej a szersze komory),

- rzeczywiście przepływ w pierwszej dołem, a przed pompą górą.

Dalej się nie wymądrzam - bo tyle to mi moje skromne doświadczenia podpowiadają.

W sumie na forum masz dobrych kilka "historii" budowy, z czego co najmniej dwie są szczegółowo udokumentowane (dzial DIY).

Opublikowano
ja tu widzę następujące problemy wymagające IMHO natychmiastowych przemyśleń...

...

pompa pompuje 830ml wody na sekunde -



Któryś raz Ci mówię, że parametry na pompkach można se w buty wsadzić...

Jest to jedna wielka ściema. Jak Eheim pisze, że pompka ma 1000L/h to znaczy ze ma coś koło tego (bez obciążenia itd) ale jak aquael czy atman pisze, że ma 1000L/h to znaczy ze bez obciążenia ma z 450 a przy byle gąbce ma 150....


To jak z głośnikami samochodowymi,.... SUPER BOSCHMANN 1000W... 39.99pln.... okazuje się, że 1000W to i owszem ale PMPO czyli 100W muzycznej czyli 50W w sinusie.... jednym słowem mówiąc w żaden sposób nie ma co brać na poważnie tych danych....



Wracając do tematu... to co zrobiłes nie ma prawa działać prawidłowo.. wyjaśnienia koledzy powyżej ;D

Opublikowano

oczywiście Misyo i wiem o tym, ale kolega Stefan001 operuje na teoretycznych parametrach pompy, więc obliczyłem mu to na prędce dla teoretycznych parametrów, po czym na dole w tym samym poście dodałem, że nie wierzę w dane podane przez producenta... doczytaj :twisted:

Opublikowano

dzięki za "burzliwe" wypowiedzi :)

co do mojego projektu,

to tylko projekt, nie poszedłem do szkoły i z nudów zacząłem coś "projektować", ale widać ze z marnym skutkiem, a taki bylem dumny bo mi tak ładnie rysunek na kolorowo wyszedł....


zrobię tak jak piszecie, tj.

a) mniej przegród a większych

B) przelew z 1. do 2. dołem

c) wywalić złoże zraszane ( do komina moim zdaniem sie biobale nie nadają, będą tam tylko służyć jako "filtracja mechaniczna", zaraz sie zapchają.... )

d) przegroda pompy max objętość, (ale lepsza szersza czy wyższa?)

f) komora techniczna - albo zrobić dodatkowa komorę, taka na kilka cm, tylko na grzałkę, późnej może elektrody, żeby panował w niej stały poziom wody...


pytanie tylko: jakie zastosować (i ile czego?) media filtracyjne?

i może w jakiej kolejności :)


dzięki za zainteresowanie

obrazek nowego wkleje, ale najpierw muszę nanieść poprawki.


pozdrawiam

Opublikowano
do komina moim zdaniem sie biobale nie nadają, będą tam tylko służyć jako "filtracja mechaniczna", zaraz sie zapchają....


Sugerowalbym zebys jednak troche poczytal o sumpach, kominach, przede wszystkim o tym co sie daje nad biobalami w kominie. Jezeli chodzi o przegrode pompy to zasada jest taka, ze musi byc nizsza od pozostalych komor, zeby ulatwic w niej gromadzenie wody.


Jezeli chodzi o komore techniczna to idealnym miejscem jest 1 komora.... tam zawsze masz dobry przeplyw, a poziom wody ustabilizuje Ci wysokosc scianek w przegrodach, ktorymi przelewa sie woda.

Opublikowano


A i BTW - ta pompa na wysokość 1,5m raczej nie będzie miała 3000l/h ale to już moje zdanie - ma jakąś regulację? Bo może będziesz tego potrzebował... i z ciekawości ile żre prądu?




No to jak już mam dokładnie czytać.... Oczywiście, że nie będzie miała. Jeżeli mamy na pompce dane: 1000l/h i 1m podnoszenia wody to oznacza to: maksymalny przepływ na poziomie 1000l/h LUB podnoszenie słupa wody na wysokość 1m.


Z własnego doświadczenia wiem, że opisy można sobie wsadzić w buty. Kiedyś na forum komputerowym robiliśmy testy pompek z profesjonalnym miernikiem przepływu cieczy. Na prawde dosyć ciekawie to wychodziło... jak znajde linka to wam podeśle...


A tu wykres ze strony eheima obrazujący to o czym mówie i wydaje się dosyć oczywiste...

http://213.61.31.12/eheim//_DBimages/11 ... agramm.jpg

Opublikowano

Misyo, przecież ja się z Tobą nie spieram, znam te wykresy i testowałem swoją pompę do CO w wannie (test szczelności instalacji) i teraz chodzi w akwa i na oko widać że przepływ mniejszy... więc nie wiem o co chodzi :mrgreen:

a napisałem raczej, żeby sprowokować autora do poczytania, poszuaknia tych wykresów dla swojej pompy... :mrgreen:


pfpp - pierwsza techniczna? IMHO trochę strata komory, żeby tam umieścić np grzałkę - tą można zawsze umieścić obok pompy zatopioną poziomo - i tak nie dopuszcza się możliwości opadnięcia poziomu wody poniżej momentu zatopienia pompy...


Stefan001 - osobna komora na grzałki i elektrody? po co? zaprojektuj tak, żeby pompa wypompowywała tyle wody, żeby poziom w tej komorze ustabilizować na nie niższym poziomie niż... wsadzisz elektrody i grzałkę i luz

potrzebujuesz: wykresu dla swojej pompy - szukaj w necie, kalkulatora i wymiarów ustawienia sumpa do akwa - a wtedy wymiary komory wyjdą Ci z kalkulatora :wink:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.