Skocz do zawartości

projek sumpa by Stefan001 ( LooKnijcie i skomentujcie....)


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

witam,

jak w temacie

wydumalem dzis cos takeigo do mojego akwa 116x52x55h (wody ok 280l):


7f42d13b6614d57cm.jpg


zawartosci przegrod:

1. komora spływu (pusta)

2. wstepna filtracja mechaniczna - "gruba" gąbka

3. bardziej dokladna filtracja - bardziej gest gąbka lub wata

4. kermazyt

5. ceramika lub żwir koralowy

6. cos nowego chyba :P zbywa mi biobali, zrobie im przegrodę, takie złoże zraszane, nie zatopione w wodzie, nie wiem czy to zda egzamin, moze cos doradzicie?

7. komora pompy (posiadam juz Aqua-Bee UP 3000, troche duzy obieg - 3000l/h, dlatego robe duzego[?] sumpa, zeby bakteria mogly powolutku "zjesc" NO2 (NO3?)



tyle chyba. wymiary sa podane na obrazku, w razie niescislosci prosze pytac ;)

chcialbym zeby "starzy wyjadacze" skomentowali moje wypociny


pozdrawiam

Opublikowano

IMHO niepotrzebnie kombinujesz z iloscia przegrod, robisz 8cm klitki z ktorych pozniej ciezko bedzie wydostac cos do wymiany lub przeplukania...keramzyt nie jest zbyt dobrym materialem filtracyjnym, zrezgnowalem z niego bo przy ruchu wody ocieral o siebie i po pewnym czasie na dnie powstawalo cos w rodzaju mulu.

Mam zastrzezenia do 1 komory... jezeli dasz w niej przeplyw gora to gwarantuje, ze zapchasz druga gabke, a na pierwszej nie bedzie sladu, bo najzwyczajniej w swiecie woda bedzie sie przelewac gora nie przechodzac przez gabke. Albo pusc 1 komore dolem albo w ogole z niej zrezygnuj i w obydwu wloz srednia gabke. Ostatnia komora musi miec przeplyw gora, zeby zabezpieczyc odpowiedni poziom wody dla pompy. Przy tak rozplanowanym przejsciu dojdzie do tego, ze w ostatniej komorze ktora jest najwazniejsza bedziesz mial nieustabilizowany poziom. Mam zastrzezenia co do obecnosci zloza zraszanego akurat w tym miejscu.... jesli juz sie tak przy nim upierasz to nie ustawiaj go tuz przed pompa, umiesc go np po gabce.

Opublikowano

ja tu widzę następujące problemy wymagające IMHO natychmiastowych przemyśleń...


1. Przegrody są za małe i jest ich za dużo... niewygodne, utrata pojemności, mogą wystąpić problemy z przepływem

2. Komora pompy jest za mała - wody od kratki pod złożem zraszanym w komorze + ten sam poziom w komorze 7 jest 9L - natomiast ta pompa pompuje 830ml wody na sekunde - nie będziesz w stanie zapewnić zatopienia pompy i się zatrze, no chyba że zapewnisz większe przepływy przez złoża, ale wtedy zraszane będzie zatopione i to

IMHO jest bez sensu

3. Złoże zraszane - jako że w komorze pompy poziom wody jest zmienny to złoże to nie będzie zraszane.

4. Grzałki i termometry i inne - w sumpie ukrywa się te wszystkie rzeczy - gdzie je schowasz jak nie masz komory technicznej z prawdziwego zdarzenia (komory pompy)

5. No i przegrody odwrotnie, o czym pisał też pfpp, bo u Ciebie woda wpadająca do 1 komory przeleje się od razu do drugiej a na dole pierwszej nawet się nie zamiesza...


Ja proponuję zrobić 5 komór z czego piąta 20x45x30h cm i w niej pompa i inne, pozostałe 4 przegrody równe (zapewniasz równy przepływ wody przez całe złoże) - grodzie oczywiście z przepływem od pierwszej komory: dół, góra, dół, góra --> pompa. Złoże zraszane to sobie zrób w kominie, a nie w sumpie, a warstwę gąbek połóż na połowę pierwszej komory i tyle.

Będzie IMHO pewniej i lepiej.


A i BTW - ta pompa na wysokość 1,5m raczej nie będzie miała 3000l/h ale to już moje zdanie - ma jakąś regulację? Bo może będziesz tego potrzebował... i z ciekawości ile żre prądu?

Opublikowano

Na bazie moich skromnych kilkumiesiecznych doswiadczen z sumpem musze sie zgodzić z przedmówcami:

- przy tej przestrzeni komory za wąskie, z jednej stronu utrudnia to serwisowanie sumpa z drugiej mniejsza ilość większych komór powoduje, że będziesz miał wieksze jednorodne "podłoże" pod złoxa bakteryjne,

- komora sumpa - po pierwsze tak jak napisał Makok w pkt 2, po drugi to ona przejmuje na siebie ciężar zebrania wody - lepiej mieć za duży zapas niż problem w wodą,

- keramzyt - podobnie jak Łoś - sam na biologię dostałem (w spadku) - keramzyt i bioball'e (x2), od razu wsadziłem - zamiast bioball'i w jednej z komór ceramikę, w ten weeken wyrzucam keramzyt, będzie ceramika, ceramika i bioballe (i wracając do początku - gdybym to ja projektował mojego sumpa to zrobiłbym mniej a szersze komory),

- rzeczywiście przepływ w pierwszej dołem, a przed pompą górą.

Dalej się nie wymądrzam - bo tyle to mi moje skromne doświadczenia podpowiadają.

W sumie na forum masz dobrych kilka "historii" budowy, z czego co najmniej dwie są szczegółowo udokumentowane (dzial DIY).

Opublikowano
ja tu widzę następujące problemy wymagające IMHO natychmiastowych przemyśleń...

...

pompa pompuje 830ml wody na sekunde -



Któryś raz Ci mówię, że parametry na pompkach można se w buty wsadzić...

Jest to jedna wielka ściema. Jak Eheim pisze, że pompka ma 1000L/h to znaczy ze ma coś koło tego (bez obciążenia itd) ale jak aquael czy atman pisze, że ma 1000L/h to znaczy ze bez obciążenia ma z 450 a przy byle gąbce ma 150....


To jak z głośnikami samochodowymi,.... SUPER BOSCHMANN 1000W... 39.99pln.... okazuje się, że 1000W to i owszem ale PMPO czyli 100W muzycznej czyli 50W w sinusie.... jednym słowem mówiąc w żaden sposób nie ma co brać na poważnie tych danych....



Wracając do tematu... to co zrobiłes nie ma prawa działać prawidłowo.. wyjaśnienia koledzy powyżej ;D

Opublikowano

oczywiście Misyo i wiem o tym, ale kolega Stefan001 operuje na teoretycznych parametrach pompy, więc obliczyłem mu to na prędce dla teoretycznych parametrów, po czym na dole w tym samym poście dodałem, że nie wierzę w dane podane przez producenta... doczytaj :twisted:

Opublikowano

dzięki za "burzliwe" wypowiedzi :)

co do mojego projektu,

to tylko projekt, nie poszedłem do szkoły i z nudów zacząłem coś "projektować", ale widać ze z marnym skutkiem, a taki bylem dumny bo mi tak ładnie rysunek na kolorowo wyszedł....


zrobię tak jak piszecie, tj.

a) mniej przegród a większych

B) przelew z 1. do 2. dołem

c) wywalić złoże zraszane ( do komina moim zdaniem sie biobale nie nadają, będą tam tylko służyć jako "filtracja mechaniczna", zaraz sie zapchają.... )

d) przegroda pompy max objętość, (ale lepsza szersza czy wyższa?)

f) komora techniczna - albo zrobić dodatkowa komorę, taka na kilka cm, tylko na grzałkę, późnej może elektrody, żeby panował w niej stały poziom wody...


pytanie tylko: jakie zastosować (i ile czego?) media filtracyjne?

i może w jakiej kolejności :)


dzięki za zainteresowanie

obrazek nowego wkleje, ale najpierw muszę nanieść poprawki.


pozdrawiam

Opublikowano
do komina moim zdaniem sie biobale nie nadają, będą tam tylko służyć jako "filtracja mechaniczna", zaraz sie zapchają....


Sugerowalbym zebys jednak troche poczytal o sumpach, kominach, przede wszystkim o tym co sie daje nad biobalami w kominie. Jezeli chodzi o przegrode pompy to zasada jest taka, ze musi byc nizsza od pozostalych komor, zeby ulatwic w niej gromadzenie wody.


Jezeli chodzi o komore techniczna to idealnym miejscem jest 1 komora.... tam zawsze masz dobry przeplyw, a poziom wody ustabilizuje Ci wysokosc scianek w przegrodach, ktorymi przelewa sie woda.

Opublikowano


A i BTW - ta pompa na wysokość 1,5m raczej nie będzie miała 3000l/h ale to już moje zdanie - ma jakąś regulację? Bo może będziesz tego potrzebował... i z ciekawości ile żre prądu?




No to jak już mam dokładnie czytać.... Oczywiście, że nie będzie miała. Jeżeli mamy na pompce dane: 1000l/h i 1m podnoszenia wody to oznacza to: maksymalny przepływ na poziomie 1000l/h LUB podnoszenie słupa wody na wysokość 1m.


Z własnego doświadczenia wiem, że opisy można sobie wsadzić w buty. Kiedyś na forum komputerowym robiliśmy testy pompek z profesjonalnym miernikiem przepływu cieczy. Na prawde dosyć ciekawie to wychodziło... jak znajde linka to wam podeśle...


A tu wykres ze strony eheima obrazujący to o czym mówie i wydaje się dosyć oczywiste...

http://213.61.31.12/eheim//_DBimages/11 ... agramm.jpg

Opublikowano

Misyo, przecież ja się z Tobą nie spieram, znam te wykresy i testowałem swoją pompę do CO w wannie (test szczelności instalacji) i teraz chodzi w akwa i na oko widać że przepływ mniejszy... więc nie wiem o co chodzi :mrgreen:

a napisałem raczej, żeby sprowokować autora do poczytania, poszuaknia tych wykresów dla swojej pompy... :mrgreen:


pfpp - pierwsza techniczna? IMHO trochę strata komory, żeby tam umieścić np grzałkę - tą można zawsze umieścić obok pompy zatopioną poziomo - i tak nie dopuszcza się możliwości opadnięcia poziomu wody poniżej momentu zatopienia pompy...


Stefan001 - osobna komora na grzałki i elektrody? po co? zaprojektuj tak, żeby pompa wypompowywała tyle wody, żeby poziom w tej komorze ustabilizować na nie niższym poziomie niż... wsadzisz elektrody i grzałkę i luz

potrzebujuesz: wykresu dla swojej pompy - szukaj w necie, kalkulatora i wymiarów ustawienia sumpa do akwa - a wtedy wymiary komory wyjdą Ci z kalkulatora :wink:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wody mniej ponieważ tło swoje zajmuje ale powiem tylko jedno słowo - Pięknie 🤩
    • Żółte cały wieczór siedzą w ławicy w jednym rogu. Ciekawe, czy boją się jakiegoś tarłowca, czy coś im innego przeszkadza.
    • Nowa odsłona akwarium 260x55x70h (~1001 litrów) Wody weszło około 670 litrów, czyli około 100 litrów mniej niż w poprzedniej wersji. Tym razem za filtrację odpowiada komin o wymiarach 15x40 cm wypełniony gąbkami 10-30 PPI oraz kształtkami K1. W środku pompa Jebao DCP-2500. Oświetlenie bez zmian, dwie belki LED po 260 cm z modułami RGB i 11.000 k.  Więcej osprzętu nie ma. Całość w szczycie doby to pobór około 30 W. Grzałki nie mam, bo zimą temperatura rzadko spada poniżej 22 stopni. Zrezygnowałem z pokrywy. Akwarium jest przykryte sekcjami szyb nakrywowych, na których w tylnej części położyłem doniczki z roślinami. W przyszłości planuję w rogu hydroponikę. Płótno nad akwarium kupiłem w tym roku nad brzegiem jeziora. Mam szczerą nadzieję, że wykonał go lokalny artysta. Nałożyłem go na ramkę z listewek. Obsada to dalej niewiadoma.
    • Dlatego zastanów się czy faktyczne musisz  zmieniać. Teoretycznie im filtr ma większą wydajność , większy pobór mocy itp. tym będzie bardziej głośny. Ale to tylko teoria  bo może się zdarzyć , że ten o mniejszej mocy itp. może okazać się głośniejszy bo np. wirnik jest źle dopasowany i bije na ośce. Spójrz na to jeszcze z innej strony a mianowicie czy planujesz zmieniać akwa na większe?  Jeżeli tak to bym śmiało brał ten który będzie dedykowany do ewentualnego nowego litrażu.  Nikt Ci nie da 100% gwarancji , że konkretny filtr będzie cichy.  Zasugeruj się opiniami na ich temat ale ryzyko zawsze będzie. Ostatecznie zawsze można wyciszyć szafkę i znajdziesz tutaj kilka tematów o tym jak to zrobić.
    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.