Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Panowie i Panie robię restart zbiornika 1200L i zastanawiam się nad narurowcem, tylko problem w tym ile czego dać bo zbiornik ma 3 metry długości więc ile korpusów i jaką pompę obiegową założyć? Proszę o szybką odpowiedz nie mogę nic wyszukać, oczywiście są wątki ale do akwariów średniej wielkości.

Opublikowano

Moja propozycja jest taka:

- 2 korpusy mechaniczne równolegle z zaworami po obu stronach ( bez sznurków a gąbki ppi45 wystarczą spokojnie ) każdy z osobnym zasysem 3/4 cala po obu stronach baniaka. Podwójny zasys załatwi sprawę syfków z dna znacznie lepiej niż jeden zasys.

- pompa grundfos alpha 25-60

- za pompą trójnik do spuszczania wody i napełniania

- dalej 4 kospusy w 2 rzędach po 2 szeregowo ( przed pierwszym i ostatnim w rzędzie zawory ) - pomiędzy tymi dwoma rzędami oczywiście bajpas z zaworem.

- dalej prosto do akwarium


Na wszelki wypadek proponuje dodać np. przed bajpasem kolejny kranik na ewentualną rozbudowę gdybyś poczuł taką potrzebę. Taki kranik bardzo ułatwia życie. Ja ostatnio musiałem przerabiać wąż spustowy aby zainstalować osobne 2 korpusy na żywice usuwającą NO3. Gdybym miał taki kranik to była by bajka.


Jeżeli chodzi o same korpusy za pompą, montować je odwrotnie do przepływu. Ja teraz gdybym robił narurowca dałbym 2 korpusy 20 cali na biologie np. matrix albo coś w tym stylu, a 2 korpusy 20 cali na wszelki wypadek np. na absorbery PO4, NO3 lub węgiel.


To takie moje skromne zdanie.

Opublikowano

Dziekuje za szybkie odpowiedzi sa naprawde pomocne a z tym zasysem czyli dwie rurki i kazda z osobna do pojemnika z gabka oto chodzi tak? I jeszcze jedna sprawa rurki jakie do podlaczenia tego wszystkiego bo chyba na korpusach jest 0,5 cala tak?

Opublikowano

Czyli wszystko na 3/4 cala, dziekuje zabieram sie do kompletowania czesci a jeszcze jedno posiadam obecnie podpieta lampe UV ewentualnie gdzie ja wpiac w cala instalacje na samym koncu?

Opublikowano

Gapka ppi45 to mozna kupic juz razem z tymi korpusami czy osobno i to przerabiac bo nie orientuje sie wogole w tym temacie więc z gory przepraszam za 100 pytan do

Opublikowano

Ja na dzisiaj zrobiłbym tak :

3 zasysy 3/4' każdy do osobnego korpusu mechanicznego 3x ( gąbki 45ppi ) dalej połączenie do 1' , pompa 25/60 , za pompą trójnik 1' i z niego dwa odejścia po 3/4' jedno bezpośrednio do baniaka drugie na resztę korpusów . Oczywiście kraniki zrzutowe itd. obowiązkowo ;-).

Mam podobnie zrobione i z całą odpowiedzialnością stwierdzam , że miałem spory wzrost przepływu dodając osobną prostą nitke po mechanikać bezpośrednio do baniaka.

Dałbym trzy mechaniki dlatego , że faktyczny przelot przez korpus jest mniejszy jak jego przyłącze i nie ma znaczenia czy będzie to 1/2' czy 3/4' przelot i tak jest taki sam. Można też zrobić jeden zasys ale 1' i równolegle 3x korpusy mechaniczne.


Taka jest moja wizja ;-)


tu są gąbki :


WKŁAD FILTRACYJNY GĄBKA 30x7 cm PPI 45 (5916311886) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img15.allegroimg.pl/photos/400x300/59/16/31/18/5916311886@@AMEPARAM@@15@@AMEPARAM@@59/16/31/18@@AMEPARAM@@5916311886

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.