Skocz do zawartości

Metoda Ballings, korekta parametrów wody


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

:D

To jest kompletnie bez sensu ;) Popatrz sobie jakie stosunki wapnia i magnezu są w kranovicie, a następnie jakie są w Tandze. To ma sens tylko przy zerowej wodzie, albo gdybyś miał kranówkę o takim stosunku istotnych kationów jak w Jeziorze (co jest oczywiście niemożliwe). Jeśli mineralizujesz kranówę to nie jest to nawet półśrodek, ba - to nie jest ćwierćśrodek :P W takim układzie poprzestań na sodzie, bo taka mineralizacja nic nie zmienia ;)

Opublikowano

Na dzień dzisiejszy używam soli firmy Microbe Lift, poniżej ktrótki opis:


8.5 pH Buffer - bufor dla pielęgnic afrykańskich do utrzymywnia pH wody na poziomie 8,5


Preparat do utrzymania odczynu wody na poziomie 8,5 oraz podwyższania twardości węglanowej. Zapewnia optymalne warunki do hodowli oraz rozmnażania zwierząt i roślin preferujących odczyn wody na tym poziomie. Preparat zapobiega nagłym skokom pH oraz ich wahaniom przy okazji podmian wody utrzymując pH na żądanym poziomie. Tym samym minimalizuje ryzyko negatywnego wpływu wahań odczynu wody na zdrowie i życie ryb. Zawiera mieszankę 4 soli sodu oraz potasu.

Odpowiedni do użycia z:

- wodą kranową

- wodą z akwarium

- wodą do podmiany wody



pH w naturalnym środowisku afrykańskich pielęgnic:

Jezioro Zakres pH Średnie pH

Victoria 8.0-8.8 8.40

Malawi 8.5-8.6 8.55

Tanganika* 8.6-9.1 8.86

*zastosuj podwójną dawkę preparatu aby otrzymać nieznacznie wyższe pH dla pielęgnic z Jeziora Tanganika.



Składniki:

Zawiera unikalną mieszankę czterech soli sodu i wodorowęglanów. W połączeniu z podstawowymi pierwiastkami śladowymi obecnymi w naturalnym środowisku życia pielęgnic afrykańskich preparat stwarza idealne warunki do hodowli i rozrodu tych ryb.



Dawkowanie:

1. Aby podwyższyć pH i utrzymać je na poziomie 8,5:

- dodaj 1 łyżeczkę (5g) preparatu na każde 115l wody

2. Aby obniżyć pH i utrzymać je na poziomie 8,5:

- obniż pH wody przy użyciu ogólnodostępnych środków (np. Microbe-lift pH Decrease)

- dodaj 1/2 łyżeczki (2,5g) preparatu na każde 115l wody

- sprawdzaj pH regularnie i w razie konieczności koryguj przy użyciu preparatu


No właśnie. Moja woda w akwarium miała pH= 7,6 kH=6. Nie chciałem wsypywać pełnej dawki na cały zbiornik 1000l, bo bałem sie skoku pH z 7,6 na 8,5, więc dodałem najpierw 10g, czyli ok 20%. Po 24 godz nic sie nie zmieniło. Dodałem 20g ok 40%, po następnych 24 godz. stale takie samo pH=6,7 natomiast kH wzrosło o jeden stopień kH=7. Dzisiaj dodałem kolejne 40g czyli ok 80%, zobaczymy co jutro będzie. Nie wiem jak ten środek działa. Gdybym miał pusty zbiornik, to dałbym całą dawkę bez problemu, ale przy rybach się boję, a części dawek nie działają. W przypadku bufira Seachema wręcz wskazane było małymi dawkami podnosić pH.

Ręce opadają, nie wiem, czy nie odpuścić sobie tego i faktycznie nie podnieść sodą bufora kH tak to 10 i pH na ok 8.

Opublikowano

Głównie chodzi o to, że stosowanie takiego bufora na kranówie to jak montowanie spojlerów do malucha ;) Jeżeli tylko niewielka część mineralizacji wody w akwarium będzie pochodzić od bufora, efekt również będzie mizerny.

BTW, jak już Tanganika to KH możesz windować do 16-18, tylko wtedy się przekonasz, że ten oryginalny bufor jednak tak tanio nie wychodzi ;)

Opublikowano

Greekzi ma o tyle rację z tym spojlerem do malucha że ten ML Bufor/Stabilizator pH i KH to jednak kompletny spojler a propozycja zamiany na sodę to jak założenie rynny w miejsce spojlera:D

Może się zgodzisz ze mną ale bym pojęcie mineralizacji wody zostawił do podnoszenia GH a pojęcia buforowanie,bufor, pHplus, pozostawił dla podnoszenia pH wraz z KH.

Już koledzy potrafią mineralizować wodę dając Azoo African Cichlid Salt bo mają za niskie pH:( i piszą że nie działa wcale:D


Wojtku robisz rzadkie i małe podmianki więc po jednorazowym podniesieniu buforem pH wraz z KH potem już jak to się ustabilizuje to będzie samo się utrzymywało na takim poziomie jaki sobie wyznaczyłeś.

Jedyna moja rada to nie ciągnij tego pH za bardzo wysoko od kranówy bo to jak ci napisał Greekzi - kosztowne to jest.


Myślę że za mało dajesz jednorazowo tego buffera jak stosowałem Seachem Tanganyika Buffer i on jest "mocniejszy" od tego ML 8,5 a dawkowanie było

"płaska łyżeczka od herbaty (5g ) na każde 40-80l wody w systemie." rozpuścić w ciepłej wodzie i wlać po całej powierzchni baniaka ty możesz w sump. po 24h pomiar i ponowienie aż do uzyskania właściwego poziomu pH

Dopiero taka dawka 5g/50l u mnie dawała po 24h widoczne podwyższanie pH o 0,1-0,2 i KH już nie pamiętam o ile ale tu nie było problemu przekroczenia jeziorowego poziomu.

Chyba kierując się ostrożnością i słusznie dawkujesz zdecydowanie za mało- na dobę można podnosić pH o 0,2 a tym nie masz przy tym dawkowaniu żadnej mierzalnej zmiany pH.

Opublikowano
Greekzi ma o tyle rację z tym spojlerem do malucha że ten ML Bufor/Stabilizator pH i KH to jednak kompletny spojler a propozycja zamiany na sodę to jak


Ale rynna tańsza :D :D




Może się zgodzisz ze mną ale bym pojęcie mineralizacji wody zostawił do podnoszenia GH a pojęcia buforowanie,bufor, pHplus, pozostawił dla podnoszenia pH wraz z KH.


Z grubsza tak, tylko trzeba pamiętać, że w zależności od stosowanych soli, mogą one np. podnosić KH, a nie ruszać GH, mogą podnosić GH, a nie ruszać KH, mogą podnosić je obydwa i wreszcie nie ruszać żadnego z nich, niemniej każdy dodatek będzie zwiększał przewodność/TDS. W zależności od doboru konkretnych substancji osiągnięty efekt będzie inny - w każdym razie można mineralizować bez buforowania, ale buforowanie zawsze już będzie mineralizacją :)

Opublikowano

A tak przy okazji, możecie polecić jakiś konduktometr EC/TDS, czy TDS nie jest potrzebne?

Jest trochę tego na rynku. Niektóre są już za 60zł, inne za 200zł jeszcze inne również pH mierzą, itd.

Opublikowano

Dzisiaj zrobiłem kolejny pomiar, dla przypomnienia cytuję historię podawania buforu Microbe Lift:


Moja woda w akwarium miała pH= 7,6 kH=6. Nie chciałem wsypywać pełnej dawki na cały zbiornik 1000l, bo bałem sie skoku pH z 7,6 na 8,5, więc dodałem najpierw 10g, czyli ok 20%. Po 24 godz nic sie nie zmieniło. Dodałem 20g ok 40%, po następnych 24 godz. stale takie samo pH=7,6 natomiast kH wzrosło o jeden stopień kH=7. Dzisiaj dodałem kolejne 40g czyli ok 80%, zobaczymy co jutro będzie.


Zmierzyłem to po 3 dniach. Niestety pH ani drgnęło, cały czas 7,6. Albo ten preparat jest do kitu, albo ja mam już bufor - m. in. sump zawalony grysem koralowym - i nie da sie pH podnieść.

Opublikowano

Zmierzyłem to po 3 dniach. Niestety pH ani drgnęło, cały czas 7,6. Albo ten preparat jest do kitu, albo ja mam już bufor - m. in. sump zawalony grysem koralowym - i nie da sie pH podnieść.



Szkopuł jest jeden - taki bufor, czy jak piszesz "preparat" nie służy do podnoszenia KH i pH, ale do ogólnej mineralizacji wody. Wzrost bufora wodorowęglanowego, a tym samy pH wynika tylko z obecności w nim węglanów i wodorowęglanów - czy i ile ich tam jest, tego producent zapewne nie podaje, ot tajemnica firmy. Zatem tylko węglany i wodorowęglany będą powodować efekt, jakiego oczekujesz - czyli wzrost pH. A z pewnością nie są to jedyne składniki tego preparatu. Jedne będą podnosić KH, inne GH, inne i KH i GH, a jeszcze inne ani KH ani GH, niemniej będą wzbogacać wodę o konkretne jony. Jeśli ufać producentowi, stosunek poszczególnych składników jest taki, aby imitować warunki panujące w konkretnym jeziorze.

Dlatego Ci tłumaczyłem, że mineralizacja kranówki przy użyciu tego "bufora" to bezsens.


Chcesz podnieść samo KH - stosuj wodorowęglan lub węglan, najlepiej sodu - wtedy nie podniesiesz twardości.



Co do mierników TDS czy pH. Generalnie pyszczaki są rybami dobrze tolerującymi dużą przewodność, świadczy o tym ich dobre znoszenie większych twardości. Chcąc zapewnić warunki idealne oczywiście konduktometr się przyda, niemniej w przypadku stosowania kranówki i tak balans poszczególnych jonów jest zaburzony, więc mija się to z celem.

pH metry są najbardziej użyteczne w bardzo kwaśnych wodach, gdzie testy kropelkowe są mało dokładne, a my balansujemy na granicy bufora. W przypadku Malawi czy Tangi zupełnie wystarczające są testy kropelkowe, bo pH tu jest stabilne, zatem i sytuacja bezpieczna.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Szkopuł jest jeden - taki bufor, czy jak piszesz "preparat" nie służy do podnoszenia KH i pH, ale do ogólnej mineralizacji wody. Wzrost bufora wodorowęglanowego, a tym samy pH wynika tylko z obecności w nim węglanów i wodorowęglanów - czy i ile ich tam jest, tego producent zapewne nie podaje, ot tajemnica firmy.


Na jakiej podstawie to stwierdzasz?


Microbe Lift akurat to podaje na swojej stronie bez żadnej tajemnicy do czego służy i co zawiera. http://microbe-lift.pl/prod.html

cyt."

Microbe Lift

8.2 pH Buffer - bufor do utrzymywnia pH wody na poziomie 8,2 w akwariach słonowodnych


Składniki: wodorowęglan sodu, węglan sodu, boran sodu, węglan potasu, wodorotlenek i węglan magnezu.



Microbe Lift

8.5 pH Buffer - bufor dla pielęgnic afrykańskich do utrzymywnia pH wody na poziomie 8,5



Preparat do utrzymania odczynu wody na poziomie 8,5 oraz podwyższania twardości węglanowej.

- wodą kranową Uwaga woda nie może mieć chloru!!!


*zastosuj podwójną dawkę preparatu aby otrzymać nieznacznie wyższe pH dla pielęgnic z Jeziora Tanganika.



Składniki:

Zawiera unikalną mieszankę czterech soli sodu i wodorowęglanów.



Dawkowanie:

1. Aby podwyższyć pH i utrzymać je na poziomie 8,5:

- dodaj 1 łyżeczkę (5g) preparatu na każde 115l wody

"


Czy tak Wojtku stosowałeś w swojej Tanganice czyli 2x 5g tj dwie łyżeczki na 100l wody w systemie licząc w to sump? Co to znaczy u ciebie -dawka 80% ? od czego liczona?

Już ci pisałem i w rozmowach telefonicznych mówiłem- za małą dawkę jednorazowo stosujesz

nie słuchasz zaleceń producenta, tylko piszesz że nie działa - bo nie może:rolleyes: .


Ja z wody RO robiłem Tanganikę znacznie silniejszym bufferem bo Seachem Tanganyika Buffer który podnosi pH 9-9,5 i nawet jak dawałem max dawkowanie zalecane to mi podnosiło pH po 0,1-0,2/na 48h.

Jak zbuforujesz wodę to pierwszy pomiar po 24h bo jak zmierzysz od razu po wlaniu to nie ma żadnego wzrostu w testach pH.

Opublikowano

deccorativo, tyle że podanie składu jakościowego bez ilościowego to dla mnie żaden skład ;) Niemniej z pełną szczerością przyznaję, że i tak podziwiam że podano użyte składniki, bo w różnych akwarystycznych preparatach ze świecą tego szukać :)


Microbe Lift

8.5 pH Buffer - bufor dla pielęgnic afrykańskich do utrzymywnia pH wody na poziomie 8,5



Preparat do utrzymania odczynu wody na poziomie 8,5 oraz podwyższania twardości węglanowej.

- wodą kranową Uwaga woda nie może mieć chloru!!!


*zastosuj podwójną dawkę preparatu aby otrzymać nieznacznie wyższe pH dla pielęgnic z Jeziora Tanganika.



Składniki:

Zawiera unikalną mieszankę czterech soli sodu i wodorowęglanów.


Ostatnie zdanie jest trochę tajemnicze, ale ja to rozumiem w ten sposób, że są tam 4 sole sodu I wodorowęglany (l.mn. sugeruje, że co najmniej 2). Jakie to mogę być sole? O azotany, fosforany i wodorofosforany nie podejrzewam tego specyfiku. Mogą być siarczany,wodorosiarczany, chlorki, węglany. Nie przypuszczam, że jakieś rzadsze sole. Wodorowęglany - na pewno sodu, i może potasu? Pytanie po co w takim razie nam taka mieszanka, skoro i tak nie zapewnia ona mineralizacji podobnej do tej w Jeziorze (przy mineralizacji RO), a jest o wiele droższa niż zastosowanie zwykłej sody?


Cały czas mi się wydawało, że rozmawiamy tutaj o jakimś kompleksowym mineralizatorze, a nie tylko KH+.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Spójrz ile jest tematów nowicjuszy w dziale Tło, podłoże, dekoracja gdzie porady dotyczące podniesienia aranżacji czy dołożenia większych głazów idą jak krew w piach. 
    • Dlatego jak nowicjusz chce stawiać akwa z naszym biotopem  to ma do poczytania tematy w dziale PODSTAWY . Wiem..nie każdy czyta. To po to ma forum aby pytać. Bartku..nie wiem czemu ustawienie aranżacji pod tafle jest niewykonalne dla nowicjusz. Chyba , że sam będzie to robić bez konsultacji. Ja jednak uważam , że Demasoni jest dla nowicjusza z naszym biotopem z zachowaniem warunków które wszyscy opisaliśmy. W końcu akwarysta to też człowiek myślący.
    • Dziękuję, właśnie go przejrzałem. 👍
    • @Andrzej Głuszyca moje pytanie jak najbardziej dotyczy ryb z naszego biotopu. Uważam, że jest mnóstwo gatunków, które w hodowli wymagają  niesamowitych operacji ze strony akwarysty. Wracając do tematu wątku, ja w swojej przygodzie z Malawi największe problemy miałem z Metriaclima Msobo Magunga. Z moich obserwacji wynikało, że ten gatunek po pierwsze jest bardzo delikatny i wybredny jeśli chodzi o żywienie a po drugie bardzo łatwo wywołać u niego stres, który później odbija się na zdrowiu. W pierwszym stadzie, które miałem, na bodajże 12 sztuk, 9 okazało się samcami. Sam początkowy etap wybarwiania przebiegał tak nerwowo, że nie udało mi się w żaden sposób tego okiełznać i z 12 sztuk została mi jedna samica i jeden samiec. Przy drugim podejściu miałem nieco więcej szczęścia i samic było tyle samo co samców, jednakże przy jakichś pracach porządkowych w zbiorniku tak zestresowało je moje grzebanie w baniaku (wcale nie jakieś intensywne), że przez 3 miesiące jak tylko podchodziłem do zbiornika to chowały się po kątach jakby miały jakąś traumę. Finalnie najlepiej funkcjonował mi o dziwo układ 3 Panów i 2 Panie. Panie miały względny spokój od natarczywych samców ponieważ Panowie większość energii pożytkowali na ustalanie kto będzie mógł spędzić czas z Panią. W każdym razie ten gatunek uważam za trudniejszy i wymagający większego zaangażowania ze strony akwarysty.
    • Podpięty. @Andrzej Głuszyca zgadzam się z tą teorią. Również uważam, że Malawi to jeden z najłatwiejszych biotopów. Ale jak w każdym biotopie mamy tu ryby "łatwe" i te bardziej wymagające i Demasoni należy właśnie do tej drugiej grupy. @SlavekG i @Gonera1992 ładnie wypunktowali wymagania, które dla nas "starych wyjadaczy" nie powinny stanowić problemu, ale dla nowicjusza już samo ułożenie aranżacji pod taflę wody jest niewykonalne. Dlatego w mojej opinii Demasoni nie powinno się polecać osobom na pierwsze akwarium Malawi.
    • Jeżeli do tego tła dasz przemyślane oświetlenie czyli takie aby było sporo po bokach półmroku  to będziesz miał bajkowe akwarium. Ciemne klimaty i kolory Twoich ryb będą cieszyć oczy.
    • @VrzechuBardzo ładnie to ująłeś i mam nadzieję , że Twoje pytanie dotyczy ryb z naszego biotopu a nie innych ryb , które wymagają czasami " skomplikowanych" choćby parametrów wody, które mogą sprawiać początkującemu akwaryście problemy. Powtórzę to co pisałem ja i inni koledzy włącznie z Tobą:   muszą być spełnione warunki siedliskowe ( obsada, aranż ) , żywieniowe no i odpowiednia wielkość akwarium . Często czytam na forum , że jakieś tam dwa czy nawet trzy gatunki można trzymać w akwarium np. 240 litrowym. Owszwm ..można. Ale my jednak mający jakieś doświadczenie zawsze polecamy większe i wtedy zaczynają się dyskusje ( zbędne) . W takich dyskusjach często brakuje argumentacji swoich racji. bo odpowiedź , że można trzymać czy nie można niczego nie tłumaczy. Uzasadnienie swoich wypowiedzi czasami wymaga czasu czy chęci bo pytania się powtarzają. Dlatego @Vrzechubardzo dobrze zrobiłeś zakładając ten temat. Proponuję aby Bartek @Bartek_Dego podwiesił i niech będzie widoczny. A tak na marginesie to w swoim życiu prowadziłem akwa które wymagały wiedzy wtedy niedostępnej w internecie bo go nie było. O "pyszczakach" nie myślałem . Ale właśnie z tego względu , że prowadzenie akwa z naszym biotopem jest bardzo łatwe ( moje zdanie) w porównaniu do innych , dlatego zdecydowałem się na ten biotop. Potem wróciłem do innych biotopów ale chyba wrócę jednak do Malawi.
    • @TomekTmoje pierwsze demonarium miało 240L, pływało w nim około 30 osobników. Nie było z nimi najmniejszych kłopotów, ale miały dużo kryjówek.  Jeśli masz do dyspozycji 420L spokojnie możesz startować z grupą demasoni. Później postaram się znaleźć parę fotek zbiornika 240L i 670L. 670L bylo bezpiaskowe, same kamienie. Na forum jest dokładny opis tego zbiornika pod tytułem Demonarium.   @Vrzechuw zasadzie tak, masz rację. Przykładem może być Flavus, ryba która odstrasza wiele osób ze wzgledu na swoj charakter. U mnie z powodzeniem plywaly w zbiorniku o podstawie 180x60cm. Byly dwa samce które podzieliły się zbiornikiem. Nie mialem z nimi najmniejszych kłopotów poza jedną sytuacja kiedy maingano chciał przejąć grotę flavusa i nie doczekał rana. Ale na pewne rzeczy nie mamy wpływu.
    • Dzięki @Andrzej Głuszyca, @Bartek_De, @SlavekG, @Gonera1992 za takie rzeczowe i obszerne spostrzeżenia dotyczące Chindongo Demasoni  Czy zgodzicie się z moją teorią, że wobec tego każda ryba nada się dla początkującego, o ile, i to jest najważniejsze, O ILE akwarysta zapozna się z jej wymaganiami siedliskowymi oraz żywieniowymi i spełni je w znakomitej większości? Wg mnie tak właśnie jest. Później dochodzi już kwestia charakteru konkretnych osobników. Chyba, że za początkującego akwarystę uznamy po prostu leniwego akwarystę, który dysponując jakimś akwarium i jakimś pokarmem wpuści do niego nieprzemyślaną wcześniej obsadę i zastanawia się dlaczego zbiornik "nie gra". 
    • No i ten wątek zaczął mi mącić w głowie, mianowicie jestem prawie zdecydowany na zmianę obsady na jednogatunkową w postaci Chindongo Saulosi w moich 420 l, ale warunki do spełnienia wypunktowane przez @Gonera1992 sprawiły, że zacząłem zastanawiać się nad Demasoni. 😉 Mam dużo i wysoko ustawionych kamieni, w akwarium 420 l chyba mógłbym sobie pozwolić na stadko 15-20 szt. - ale jeśli ktoś z Was ma doświadczenia, że lepszy większy zbiornik, to będę wdzięczny za komentarz. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.