Skocz do zawartości

Metoda Ballings, korekta parametrów wody


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

:D

To jest kompletnie bez sensu ;) Popatrz sobie jakie stosunki wapnia i magnezu są w kranovicie, a następnie jakie są w Tandze. To ma sens tylko przy zerowej wodzie, albo gdybyś miał kranówkę o takim stosunku istotnych kationów jak w Jeziorze (co jest oczywiście niemożliwe). Jeśli mineralizujesz kranówę to nie jest to nawet półśrodek, ba - to nie jest ćwierćśrodek :P W takim układzie poprzestań na sodzie, bo taka mineralizacja nic nie zmienia ;)

Opublikowano

Na dzień dzisiejszy używam soli firmy Microbe Lift, poniżej ktrótki opis:


8.5 pH Buffer - bufor dla pielęgnic afrykańskich do utrzymywnia pH wody na poziomie 8,5


Preparat do utrzymania odczynu wody na poziomie 8,5 oraz podwyższania twardości węglanowej. Zapewnia optymalne warunki do hodowli oraz rozmnażania zwierząt i roślin preferujących odczyn wody na tym poziomie. Preparat zapobiega nagłym skokom pH oraz ich wahaniom przy okazji podmian wody utrzymując pH na żądanym poziomie. Tym samym minimalizuje ryzyko negatywnego wpływu wahań odczynu wody na zdrowie i życie ryb. Zawiera mieszankę 4 soli sodu oraz potasu.

Odpowiedni do użycia z:

- wodą kranową

- wodą z akwarium

- wodą do podmiany wody



pH w naturalnym środowisku afrykańskich pielęgnic:

Jezioro Zakres pH Średnie pH

Victoria 8.0-8.8 8.40

Malawi 8.5-8.6 8.55

Tanganika* 8.6-9.1 8.86

*zastosuj podwójną dawkę preparatu aby otrzymać nieznacznie wyższe pH dla pielęgnic z Jeziora Tanganika.



Składniki:

Zawiera unikalną mieszankę czterech soli sodu i wodorowęglanów. W połączeniu z podstawowymi pierwiastkami śladowymi obecnymi w naturalnym środowisku życia pielęgnic afrykańskich preparat stwarza idealne warunki do hodowli i rozrodu tych ryb.



Dawkowanie:

1. Aby podwyższyć pH i utrzymać je na poziomie 8,5:

- dodaj 1 łyżeczkę (5g) preparatu na każde 115l wody

2. Aby obniżyć pH i utrzymać je na poziomie 8,5:

- obniż pH wody przy użyciu ogólnodostępnych środków (np. Microbe-lift pH Decrease)

- dodaj 1/2 łyżeczki (2,5g) preparatu na każde 115l wody

- sprawdzaj pH regularnie i w razie konieczności koryguj przy użyciu preparatu


No właśnie. Moja woda w akwarium miała pH= 7,6 kH=6. Nie chciałem wsypywać pełnej dawki na cały zbiornik 1000l, bo bałem sie skoku pH z 7,6 na 8,5, więc dodałem najpierw 10g, czyli ok 20%. Po 24 godz nic sie nie zmieniło. Dodałem 20g ok 40%, po następnych 24 godz. stale takie samo pH=6,7 natomiast kH wzrosło o jeden stopień kH=7. Dzisiaj dodałem kolejne 40g czyli ok 80%, zobaczymy co jutro będzie. Nie wiem jak ten środek działa. Gdybym miał pusty zbiornik, to dałbym całą dawkę bez problemu, ale przy rybach się boję, a części dawek nie działają. W przypadku bufira Seachema wręcz wskazane było małymi dawkami podnosić pH.

Ręce opadają, nie wiem, czy nie odpuścić sobie tego i faktycznie nie podnieść sodą bufora kH tak to 10 i pH na ok 8.

Opublikowano

Głównie chodzi o to, że stosowanie takiego bufora na kranówie to jak montowanie spojlerów do malucha ;) Jeżeli tylko niewielka część mineralizacji wody w akwarium będzie pochodzić od bufora, efekt również będzie mizerny.

BTW, jak już Tanganika to KH możesz windować do 16-18, tylko wtedy się przekonasz, że ten oryginalny bufor jednak tak tanio nie wychodzi ;)

Opublikowano

Greekzi ma o tyle rację z tym spojlerem do malucha że ten ML Bufor/Stabilizator pH i KH to jednak kompletny spojler a propozycja zamiany na sodę to jak założenie rynny w miejsce spojlera:D

Może się zgodzisz ze mną ale bym pojęcie mineralizacji wody zostawił do podnoszenia GH a pojęcia buforowanie,bufor, pHplus, pozostawił dla podnoszenia pH wraz z KH.

Już koledzy potrafią mineralizować wodę dając Azoo African Cichlid Salt bo mają za niskie pH:( i piszą że nie działa wcale:D


Wojtku robisz rzadkie i małe podmianki więc po jednorazowym podniesieniu buforem pH wraz z KH potem już jak to się ustabilizuje to będzie samo się utrzymywało na takim poziomie jaki sobie wyznaczyłeś.

Jedyna moja rada to nie ciągnij tego pH za bardzo wysoko od kranówy bo to jak ci napisał Greekzi - kosztowne to jest.


Myślę że za mało dajesz jednorazowo tego buffera jak stosowałem Seachem Tanganyika Buffer i on jest "mocniejszy" od tego ML 8,5 a dawkowanie było

"płaska łyżeczka od herbaty (5g ) na każde 40-80l wody w systemie." rozpuścić w ciepłej wodzie i wlać po całej powierzchni baniaka ty możesz w sump. po 24h pomiar i ponowienie aż do uzyskania właściwego poziomu pH

Dopiero taka dawka 5g/50l u mnie dawała po 24h widoczne podwyższanie pH o 0,1-0,2 i KH już nie pamiętam o ile ale tu nie było problemu przekroczenia jeziorowego poziomu.

Chyba kierując się ostrożnością i słusznie dawkujesz zdecydowanie za mało- na dobę można podnosić pH o 0,2 a tym nie masz przy tym dawkowaniu żadnej mierzalnej zmiany pH.

Opublikowano
Greekzi ma o tyle rację z tym spojlerem do malucha że ten ML Bufor/Stabilizator pH i KH to jednak kompletny spojler a propozycja zamiany na sodę to jak


Ale rynna tańsza :D :D




Może się zgodzisz ze mną ale bym pojęcie mineralizacji wody zostawił do podnoszenia GH a pojęcia buforowanie,bufor, pHplus, pozostawił dla podnoszenia pH wraz z KH.


Z grubsza tak, tylko trzeba pamiętać, że w zależności od stosowanych soli, mogą one np. podnosić KH, a nie ruszać GH, mogą podnosić GH, a nie ruszać KH, mogą podnosić je obydwa i wreszcie nie ruszać żadnego z nich, niemniej każdy dodatek będzie zwiększał przewodność/TDS. W zależności od doboru konkretnych substancji osiągnięty efekt będzie inny - w każdym razie można mineralizować bez buforowania, ale buforowanie zawsze już będzie mineralizacją :)

Opublikowano

A tak przy okazji, możecie polecić jakiś konduktometr EC/TDS, czy TDS nie jest potrzebne?

Jest trochę tego na rynku. Niektóre są już za 60zł, inne za 200zł jeszcze inne również pH mierzą, itd.

Opublikowano

Dzisiaj zrobiłem kolejny pomiar, dla przypomnienia cytuję historię podawania buforu Microbe Lift:


Moja woda w akwarium miała pH= 7,6 kH=6. Nie chciałem wsypywać pełnej dawki na cały zbiornik 1000l, bo bałem sie skoku pH z 7,6 na 8,5, więc dodałem najpierw 10g, czyli ok 20%. Po 24 godz nic sie nie zmieniło. Dodałem 20g ok 40%, po następnych 24 godz. stale takie samo pH=7,6 natomiast kH wzrosło o jeden stopień kH=7. Dzisiaj dodałem kolejne 40g czyli ok 80%, zobaczymy co jutro będzie.


Zmierzyłem to po 3 dniach. Niestety pH ani drgnęło, cały czas 7,6. Albo ten preparat jest do kitu, albo ja mam już bufor - m. in. sump zawalony grysem koralowym - i nie da sie pH podnieść.

Opublikowano

Zmierzyłem to po 3 dniach. Niestety pH ani drgnęło, cały czas 7,6. Albo ten preparat jest do kitu, albo ja mam już bufor - m. in. sump zawalony grysem koralowym - i nie da sie pH podnieść.



Szkopuł jest jeden - taki bufor, czy jak piszesz "preparat" nie służy do podnoszenia KH i pH, ale do ogólnej mineralizacji wody. Wzrost bufora wodorowęglanowego, a tym samy pH wynika tylko z obecności w nim węglanów i wodorowęglanów - czy i ile ich tam jest, tego producent zapewne nie podaje, ot tajemnica firmy. Zatem tylko węglany i wodorowęglany będą powodować efekt, jakiego oczekujesz - czyli wzrost pH. A z pewnością nie są to jedyne składniki tego preparatu. Jedne będą podnosić KH, inne GH, inne i KH i GH, a jeszcze inne ani KH ani GH, niemniej będą wzbogacać wodę o konkretne jony. Jeśli ufać producentowi, stosunek poszczególnych składników jest taki, aby imitować warunki panujące w konkretnym jeziorze.

Dlatego Ci tłumaczyłem, że mineralizacja kranówki przy użyciu tego "bufora" to bezsens.


Chcesz podnieść samo KH - stosuj wodorowęglan lub węglan, najlepiej sodu - wtedy nie podniesiesz twardości.



Co do mierników TDS czy pH. Generalnie pyszczaki są rybami dobrze tolerującymi dużą przewodność, świadczy o tym ich dobre znoszenie większych twardości. Chcąc zapewnić warunki idealne oczywiście konduktometr się przyda, niemniej w przypadku stosowania kranówki i tak balans poszczególnych jonów jest zaburzony, więc mija się to z celem.

pH metry są najbardziej użyteczne w bardzo kwaśnych wodach, gdzie testy kropelkowe są mało dokładne, a my balansujemy na granicy bufora. W przypadku Malawi czy Tangi zupełnie wystarczające są testy kropelkowe, bo pH tu jest stabilne, zatem i sytuacja bezpieczna.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Szkopuł jest jeden - taki bufor, czy jak piszesz "preparat" nie służy do podnoszenia KH i pH, ale do ogólnej mineralizacji wody. Wzrost bufora wodorowęglanowego, a tym samy pH wynika tylko z obecności w nim węglanów i wodorowęglanów - czy i ile ich tam jest, tego producent zapewne nie podaje, ot tajemnica firmy.


Na jakiej podstawie to stwierdzasz?


Microbe Lift akurat to podaje na swojej stronie bez żadnej tajemnicy do czego służy i co zawiera. http://microbe-lift.pl/prod.html

cyt."

Microbe Lift

8.2 pH Buffer - bufor do utrzymywnia pH wody na poziomie 8,2 w akwariach słonowodnych


Składniki: wodorowęglan sodu, węglan sodu, boran sodu, węglan potasu, wodorotlenek i węglan magnezu.



Microbe Lift

8.5 pH Buffer - bufor dla pielęgnic afrykańskich do utrzymywnia pH wody na poziomie 8,5



Preparat do utrzymania odczynu wody na poziomie 8,5 oraz podwyższania twardości węglanowej.

- wodą kranową Uwaga woda nie może mieć chloru!!!


*zastosuj podwójną dawkę preparatu aby otrzymać nieznacznie wyższe pH dla pielęgnic z Jeziora Tanganika.



Składniki:

Zawiera unikalną mieszankę czterech soli sodu i wodorowęglanów.



Dawkowanie:

1. Aby podwyższyć pH i utrzymać je na poziomie 8,5:

- dodaj 1 łyżeczkę (5g) preparatu na każde 115l wody

"


Czy tak Wojtku stosowałeś w swojej Tanganice czyli 2x 5g tj dwie łyżeczki na 100l wody w systemie licząc w to sump? Co to znaczy u ciebie -dawka 80% ? od czego liczona?

Już ci pisałem i w rozmowach telefonicznych mówiłem- za małą dawkę jednorazowo stosujesz

nie słuchasz zaleceń producenta, tylko piszesz że nie działa - bo nie może:rolleyes: .


Ja z wody RO robiłem Tanganikę znacznie silniejszym bufferem bo Seachem Tanganyika Buffer który podnosi pH 9-9,5 i nawet jak dawałem max dawkowanie zalecane to mi podnosiło pH po 0,1-0,2/na 48h.

Jak zbuforujesz wodę to pierwszy pomiar po 24h bo jak zmierzysz od razu po wlaniu to nie ma żadnego wzrostu w testach pH.

Opublikowano

deccorativo, tyle że podanie składu jakościowego bez ilościowego to dla mnie żaden skład ;) Niemniej z pełną szczerością przyznaję, że i tak podziwiam że podano użyte składniki, bo w różnych akwarystycznych preparatach ze świecą tego szukać :)


Microbe Lift

8.5 pH Buffer - bufor dla pielęgnic afrykańskich do utrzymywnia pH wody na poziomie 8,5



Preparat do utrzymania odczynu wody na poziomie 8,5 oraz podwyższania twardości węglanowej.

- wodą kranową Uwaga woda nie może mieć chloru!!!


*zastosuj podwójną dawkę preparatu aby otrzymać nieznacznie wyższe pH dla pielęgnic z Jeziora Tanganika.



Składniki:

Zawiera unikalną mieszankę czterech soli sodu i wodorowęglanów.


Ostatnie zdanie jest trochę tajemnicze, ale ja to rozumiem w ten sposób, że są tam 4 sole sodu I wodorowęglany (l.mn. sugeruje, że co najmniej 2). Jakie to mogę być sole? O azotany, fosforany i wodorofosforany nie podejrzewam tego specyfiku. Mogą być siarczany,wodorosiarczany, chlorki, węglany. Nie przypuszczam, że jakieś rzadsze sole. Wodorowęglany - na pewno sodu, i może potasu? Pytanie po co w takim razie nam taka mieszanka, skoro i tak nie zapewnia ona mineralizacji podobnej do tej w Jeziorze (przy mineralizacji RO), a jest o wiele droższa niż zastosowanie zwykłej sody?


Cały czas mi się wydawało, że rozmawiamy tutaj o jakimś kompleksowym mineralizatorze, a nie tylko KH+.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
    • Różnica w cenie spora. Ale możesz wziąć pod uwagę zamontowanie jednego wzmocnienia poprzecznego . Ja tak zrobiłem gdy pękło moje. Trochę to może komplikować 'grzebanie" w akwa ale niespecjalnie . To tylko kwestia włożenia tła w przyszłości  ale i z tym można sobie poradzić.
    • Część. Powiem Ci szczerze, przemyśl to jeszcze... 240l. to jest niezbędne minimum jeżeli chodzi o ten biotop. 2 gatunki aby panował względny spokój. Max 3 kolory ryb. Większość z nas to przerabiała. Postawisz zbiorniki i za chwilkę będziesz żałował wydanych pieniędzy bo akwarium bardzo szybko się optycznie skurczy... Pomyśl o salonie, tam jak postawisz 200x50 to nacieszy oczy wszystkich domowników i gości🙂 Kasę można dozbierać i postawić coś bardziej sensownego. Nie nawiam na siłę, tylko opowiadam z własnego doświadczenia😉  Życzę powodzenia!
    • Jasne, też fakt, mogłem szybciej wszystko opisać. Generalnie po rozmowach z tatą doszliśmy do tego że najlepiej by było zostać przy tych 240l, tata nie jest pewny czy strop by uciągnął jakieś większe punktowe obciążenie, a w tej sprawie wolę zaufać. Akwarium dla mnie najlepiej jakby stało w moim pokoju, więc nie jestem zbyt skory żeby stało na parterze. Co do budżetu, to mogę wydać maksymalnie 2.5 tysiąca, chociaż oczywiście dobrze by było gdyby wyszło mniej. Blat ma wymiary 2m długości na 50 cm szerokości. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Od tego powinieneś zacząć planowanie. Przede wszystkim, ile możesz wygospodarować miejsca na akwarium i jaki masz na to budżet? Blat 10cm spokojnie wytrzyma, może masz kogoś znajomego, który wyspawa Ci stelaż pod ten blat. Jakie wymiary ma ten blat? A jak nie stelaż to na pewno taniej wyjdzie postawienie 3 cokołów z bloczków betonowych lub cegieł, na tym oprzeć blat i dorobić drzwiczki. Wszystko zależy od tego na co możesz sobie pozwolić. A jeszcze dobrze byłoby znać nośność stropu jeśli mieszkasz na piętrze. Jest wiele znaków zapytania, my możemy tylko gdybać...
    • Wiem że dobrze by było brać większe, z tym że szczerze bałbym się bo nie wiem do końca jaką nośność może mieć blat na którym chce to akwarium położyć - 240l, nawet ze skałami to nie jest właśnie np 400l + skały, a blatu raczej nie zamierzam wyrzucać. Nie wiem na ile to moja przezorność a na ile faktycznie może być niebezpiecznie, ale wolę dmuchać na zimne. Największym problemem by pewnie było znaleźć nogi do tego blatu które by to uciążenie zniosły, bo blat jest całkiem słusznej grubości - około 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Skoro ma być 10mm to lepiej brać większe np 450l, litraż dwa razy większy a grubość szyby ta sama. Jeśli interesuje Cię malawi to ważna jest wielkość zbiornika, im większe tym lepsze choć nie każdy może sobie pozwolić na ogromny litraż to jednak różnica między 240l a 450l jest bardzo duża, masz przede wszystkim większy wybór gatunków, więcej ryb, mniej strat z powodu agresji.
    • Cześć, miło mi . Najprawdopodobniej będę kupował właśnie od Przemka, lub od akwaria.pro. Bardzo dziękuje za tak duży odzew, finalnie najprawdopodobniej będę brał akwarium właśnie z szyby 10mm. Przede mną jeszcze pewnie sporo czytania tego forum do tego czasu, ale już wiem w jakim kierunku działać . Wysłane z mojego SM-A125F przy użyciu Tapatalka
    • Mam i miałem już kilka różzych zbiorników od Wromaku. Nigdy nie bylo z nimi żadnego problemu. Obecny 375l stoi już 5 lat.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.