Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Po prostu, za bardzo komplikujesz to co jest proste. Malawi jest proste do prowadzenia jak budowa cepa i naprawdę niewiele trzeba by ryby mieszkały w dobrych warunkach.

A Hanka do solniczki i tylko na fosforany bo dokładnie mierzy.



Też mam nie Hankę HI713 ale tańszy MW12 i kupiłem do Malawi jak aarset napisał "gdy JBL PO4 pokazuje 0,5ppm to na prawdę jest 1,35ppm" i to prawda. Juz się w jednym zgadzamy:D


Malawi jest proste jak budowa cepa - zobacz też się zgadzam :D ale z małym uściśleniem - nie dla młodzianków:D dla nich to skomplikowana materia zgoła nie do ogarnięcia.:D


Natomiast że akurat ten temat komplikuję i



I na cholerę to jest potrzebne w takim akwarium jak Malawi?

Po co Ci te wszystkie testy robione jeden po drugim?

Ja patrząc na ryby wiem czego im trzeba, a nie siedzieć w tych wszystkich chemikaliach.



to tylko mogę ci sugerować byś się zapoznał z wymogami tego działu tu


http://forum.klub-malawi.pl/choroby-leczenie-profilaktyka-zasady-dzialu-t12449.html


zasady działu obowiązują wszystkich (chyba) a ja i autor wątku nie wiedziałbym jak się ryby ocierają lub tylko jeden gatunek nie pobiera pokarmu co im trzeba bez testów wody. Ty oczywiście byś wiedział bo masz znacznie większe doświadczenie.


Nie jestem szalonym chemikiem i nie ja namówiłem sirfalo do


Akwarium postawione 3 miesiące temu na wodzie kranowej, ale już pare podmianek było, ale wodą po filtrze osmozowym z mineralizatorem.


Filtr kubełkowy z wkładami:

AZOO ACTIVE FILTER Anion

AZOO ACTIVE FILTER Far Infrared Rays

AZOO ACTIVE FILTER Silver Ion

AZOO ACTIVE FILTER Calcium & Magnesium Ion

KORDON PHOSRID (działa ze 2 tygodnie)

JBL BIONITRAT EX - USUWA NO3 (tydzień)


Nie dodawałem do wody w zasadzie niczego (poza odżywką do roślin w płynie oraz bakteriami na start baniaka).


wprost przeciwnie próbuję go z tego chemicznego supła wyplątać. Tak prosty biotop zaplątał

że zdestabilizował nitryfikację bo miał nie zerowe NH4 i NO2 a wpakował do baniaka złoże ze srebrem, wraz z jednym z najsilniejszych absorberów PO4 + SiO2 a na koniec wymościł filtr zapewne 4 woreczkami JBL Bionitrat EX i polał odzywką dla roślin - jak czytam temat z przed 7 lat w tej materii napisany przez aarseta to nieodparcie mam wrażenie że to był pierwszy biopolimer typu NGBC tylko w kulkach i ostrzeżenie aarseta by nie pakować wszystkiego na raz traktuję jak rozkaz - bez dyskusji bo gościu się zna i wie co pisze bo sprawdził.

http://forum.klub-malawi.pl/jbl-bionitratex-fakty-mity-t14779.html upatruję za powód tego nie jedzenia ryb i wahania biologii.

Pisałem wielokrotnie - jak przedawkujesz biopolimer to ryby pochowane albo łapią powietrze z braku tlenu w wodzie i to nie od razu tylko wtedy jak rusza czyli po 2-4 tygodniach od włożenia co bardzo myli obserwatora zdarzeń.


Może pomożesz mi wyprowadzić tego młodzianka:D z zapaści jaką sobie zgotował tą nadgorliwością, a nie spierać się czy soda jest dobra czy Buffer Seachema lepszy. Nie potępiłem nigdzie tych co stosują sodę nawet napisałem że "lepsze jest wrogiem dobrego" ale jak autor poda aktualne parametry w baniaku - jednak:D

Opublikowano

Oj, ale się z tego zrobił niemały temat i dyskusja :) Ale... raczej nie o mocniejszą wymianę zdań mi chodziło...


Dopiero teraz siadam do kompa, ale pomiarki mam. Z baniaka dla pewności napiszę :)


pH 7,5

KH 5

GH 6

NH4 <0.05

NO2 0,05

NO3 10

PO4 <0.02

SiO2 0,4


A że musiałem czekać między testami, zrobiłem sobie jeszcze resztę, czyli Fe i Cu.

Jakoże Fe miałem nie podawać to pominę, ale wartość Cu jest, troszę przekroczona.

Cu 0.05

A powinno być poniżej. Co prawda jest to wartość minimalna, ale...

Może wynikać z tego, o czym oczywiście nie wiedziałem, przy podmianie wody z z kranu dolewałem też ciepłą, a instalacja w niewielkiej, ale jednak części, jest miedziana. Dodatkowo w baniaku do przytrzymania roślinki mam cieniutki drucik miedziany. Jutro go usuwam.


Taka wartość Cu tragedii nie robi, ale jednak coś jest na rzeczy. Wczoraj padł jeden yellow, jeden z mniejszych, ale coś mi się zdaje, że za pare dni jeszcze 2 odpadną :( Reszta ryb wygląda i zachowuje się zupełnie normalnie.


Zainteresowało mnie też to co pisaliście, czyli ocieranie się ryb. Coś takiego występuje u niektórych. Co prawda nie jest to częste, ale przy krótkiej obserwacji da się to zauważyć.


Jutro też wywale wkłąd do usuwania SiO2 i PO4, bo i tak są niskie.


P.S.

Tylko mi teraz nie powiedzcie, że mam wywalić jeszcze te cudaki AZOO :)

Opublikowano
Tylko mi teraz nie powiedzcie, że mam wywalić jeszcze te cudaki AZOO :)


Dokładnie przechodziło mi to przez myśl :P ,tylko czekałem aż ktoś to napisze...A tu sam autor zaczyna myśleć racjonalnie ;)


Według mnie zamiast kombinowania z wszelakimi ''cudakami AZOO'' ,nawozami itp,wyszło to co wyszło jak widać...Czyli więcej kłopotów niż pożytku :-? ...


A można było bez wydziwiania iść na skróty prostą drogą(a co ważne skuteczną) ,dać sprawdzone przez wszystkich złoża i wszystko było by ''klawo jak cholera'' :)

Opublikowano

Rzygać się chce jak trzeba było 32 postów by wydusić z ciebie aktualne pomiary wody w baniaku.:rolleyes:

Jak przepowiadałem w pierwszym moim wpisie przyszły problemy.


Poza kompletną rozpierduchą wody doszły zdychające ryby więc mamy już dwa tematy.


1/Ad zdychające ryby bo to najważniejsze.


Masz w Czechowicach-Dziedzicach lekarza ichtiopatologa to rzut beretem od ciebie.

Namiary masz w tym dziale w Adresy lekarzy ichtiopatologów post 11.

Dzwoń wyławiaj żywą rybę i nawet dziś jedz niech zbadają dlaczego zdychają, czy to choroba czy inna przyczyna z wody.


2/ Ad Woda i jej parametry


I tu jestem w rozterce bo

rzygać się chce jak po 32 postach wychodzi że nie tylko masz w akwarium kostki ze srebrem ale i druciki z miedzi , brakuje do kompletu tylko złotego łańcuszka na rybiej pipce by był komplet metali bakteriobójczych w baniaku. Nigdy nie wkładamy czegokolwiek co jest z miedzi, srebra, złota i ich stopów łącznie z mosiądzem.

A ty furt powracasz do wody dla baniaka roślinnego - po kiego mierzysz i podajesz i się martwisz o te Cu jak ci ryby zdychają. Roślin widzę słownie dwie w tym jedna żle posadzona.

Masz jeszcze jakieś asy w rękawie które wyjdą za następne 30 postów?


Moje rady są takie i niestety na dziś a nie na jutro.

Wywalasz z baniaka miedziane druciki i złote łańcuszki:( . - widzę tam oprócz węzyków do napowietrzania jakąś karbowaną rurę do dna za wapieniami -?? co to i gdzie to idzie


Z Fluvalem 305 mam kłopot bo jak wywalasz wszystkie złoża i zostaną tylko gąbki. - woda będzie szła tylko przez tą pierwszą po lewej bo drugą ominie przez puste koszyki.

Nie wiem czy masz jakieś rurki ceramiczne lub lawę wulkaniczną czy zeolit - cokolwiek a nie te srebrne kostki Azoo . Jeśli tak wkładasz tylko do najwyższego kosza dwa pozostałe puste.

Biologia IMHO i tak ciągnie tylko na piasku i tej "żywej skale" jak w morskim a jony srebra i miedzi to niszczą ( to NO2 =0,05ppm o tym świadczy)


Moim zdaniem do baniaka 280l Fluval305 za mały bo pompa w nim 1000l/h więc na pusto daje z 600l/h a z wkładami pewno poniżej 400l/h a nie widzę tam mechanika.


Wiesz co mi chodzi po głowie jak to wszystko ogarniam, a nic poza rybami i szkiełkiem nie jest Malawi?


Oddać rybki do zoologa wyjąć ten drążony sztucznie wyglądający wapień w całości i na full nasadzić roślinek - wszystko zacznie pasować , testy, miedziane druciki, twoje upodobanie do pomiarów roślinnych, dodatki i nawozy roślinne no i szkód wielkich nie wyrządzisz.

Chyba że lubisz wyzwania i zaczniesz od początku czyli poczytania na full FAQ i obejrzenia galerii z wystrojem Malawi, doborem obsady i filtracji i itd.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Do tego fluvala wsadź ceramikę, jakąkolwiek lub załaduj gąbkami. U mnie 304 obrabiał przerybione 450l bez problemu. Do środka wsadź jakąś głowicę , min 1500l/h z gąbką , IHMO najlepiej się spisują niebieskie Atmany nr3 lub 4 i będziesz miał wystarczającą filtrację.

Żadnej chemii dodatków, soli i buferów. Dla podniesienia Ph, a właściwie jego zbuforowania dosyp sody.

Zostaw akwa w spokoju i niech się ustabilizuje.

Właściwie to samo co Henryk Ci napisał, ja bym tylko nie rzygał tyle po postach :P

I tyle. Malawi jest proste, daj działać naturze :)

  • Dziękuję 3
Opublikowano
Rzygać się chce jak trzeba było 32 postów by wydusić z ciebie aktualne pomiary wody w baniaku.:rolleyes:



Wiesz co, kulturalnie odpowiem, że się z Tobą nie zgodzę, bo parametry wody podałem w PIERWSZYM poście. Po tym dopiero chciałeś, bym podał parametry kranówki, więc jak tylko mogłem to je zrobiłem. Chyba dzień później.

Pisałem, że musiałem wyjechać to trudno bym wracał z innego kraju, by zrobić badania wody wcześniej.




I tu jestem w rozterce bo

rzygać się chce jak po 32 postach wychodzi że nie tylko masz w akwarium kostki ze srebrem ale i druciki z miedzi , brakuje do kompletu tylko złotego łańcuszka na rybiej pipce by był komplet metali bakteriobójczych w baniaku. Nigdy nie wkładamy czegokolwiek co jest z miedzi, srebra, złota i ich stopów łącznie z mosiądzem.

A ty furt powracasz do wody dla baniaka roślinnego - po kiego mierzysz i podajesz i się martwisz o te Cu jak ci ryby zdychają. Roślin widzę słownie dwie w tym jedna żle posadzona.

Masz jeszcze jakieś asy w rękawie które wyjdą za następne 30 postów?



Przecież o tych jonach srebra pisałem w innym temacie, w którym też brałeś udział to nie zwróciłeś uwagi na to. A skąd ja mam wiedzieć, że one mogą mieć wpływ na biologię (tą naszą dobrą), skoro na opakowaniu i opisie produktu pisze:

SILVER ION Active Filter


-potężny wkład biologiczny, 400x większa zdolność rozkładu.

-silver ions są sprawdzonym medium do osiedlania bakterii

-eliminuje ryzyko wystąpienia patogenów u ryb

-nie zwiększa przy tym odporności patogenów

-nieszkodliwy dla ryb i roślin

-luźny biofilm na ziarnach poprawia metabolizm bakterii i nie blokuje przepływu wody


Idą dalej w odpowiedzi, jak pisałem wcześniej, ZROBIŁEM TESTY Z NUDÓW ZAMIAST STAĆ I PATRZEĆ NA ZEGAREK POMIĘDZY KOLEJNYMI ODCZYTAMI INNYCH TESTÓW.


Poza tym, doczytałem o tym, że miedź jest toksyczna, więc skoro wiem o tym jaką mam instalację wody ciepłej, którą dolałem, i drucik (który od razu napisałem, że wyciągnę), więc DLATEGO TEŻ ZROBIŁEM TEST. To chyba dobrze, prawda?



Wywalasz z baniaka miedziane druciki i złote łańcuszki:( . - widzę tam oprócz węzyków do napowietrzania jakąś karbowaną rurę do dna za wapieniami -?? co to i gdzie to idzie



To jest rura wlotu do kubełka. Wlot leży za wapieniami, by dobrze zbierał śmieci.


Z Fluvalem 305 mam kłopot bo jak wywalasz wszystkie złoża i zostaną tylko gąbki. - woda będzie szła tylko przez tą pierwszą po lewej bo drugą ominie przez puste koszyki.

Nie wiem czy masz jakieś rurki ceramiczne lub lawę wulkaniczną czy zeolit - cokolwiek a nie te srebrne kostki Azoo . Jeśli tak wkładasz tylko do najwyższego kosza dwa pozostałe puste.

Biologia IMHO i tak ciągnie tylko na piasku i tej "żywej skale" jak w morskim a jony srebra i miedzi to niszczą ( to NO2 =0,05ppm o tym świadczy)



Ok, na razie zrobiłem tak - wywaliłem złoże z jonami srebra (bo mam każdy w osobnym koszyczku). Wrzuciłem na to miejsce ceramikę.

Filtr ma gąbki z boku, w dolnym koszyczku zostawiłem cieńką gęstą dość gąbję i złożę do redukcji NO3 JBL BioNitra coś tam (phosrid usunąłem jak pisałem wcześniej, iż to zrobię). 2 górne koszyczki ze złożami. Jonowe wymienione na ceramikę.


A mnie zastanawia jedna rzecz: skoro biologia ledwo ciągnie, to dlaczego poziom NH4 i NO2 jest niski, a NO3 rośnie o jakieś 5 co 2 tygodnie pomimo złoża do redukcji NO3? Chociaż z drugiej strony może się jeszcze nie zaktywowało...

Wiem, że jestem świerzynka, ale to by bardziej sugerowało, że wręcz przeciwnie, biologia działa, bo amoniak jest szybko rozkładany na NO2, a NO2 na NO3.

Ale... myląca NA BANK jest informacja o NO3, bo miało być 10, a nie 1... Przepraszam...




Moim zdaniem do baniaka 280l Fluval305 za mały bo pompa w nim 1000l/h więc na pusto daje z 600l/h a z wkładami pewno poniżej 400l/h a nie widzę tam mechanika.



Nie mam mechanika, bo przyjąłem, że ten FLUVAL wg. opisu wystarcza na moje akwarium. A mechaniczna filtracja jest jak wczęsniej napisałem, na gąbkach pierwszego etapu.

Póki co filtr w ogóle się nie zatyka więc decyzja, czy jeszcze dokupić mechanik jest przede mną.



Wiesz co mi chodzi po głowie jak to wszystko ogarniam, a nic poza rybami i szkiełkiem nie jest Malawi?


Oddać rybki do zoologa wyjąć ten drążony sztucznie wyglądający wapień w całości i na full nasadzić roślinek - wszystko zacznie pasować , testy, miedziane druciki, twoje upodobanie do pomiarów roślinnych, dodatki i nawozy roślinne no i szkód wielkich nie wyrządzisz.

Chyba że lubisz wyzwania i zaczniesz od początku czyli poczytania na full FAQ i obejrzenia galerii z wystrojem Malawi, doborem obsady i filtracji i itd.



Nie i nie. Nie mam zamiaru rezygnować. Chcę ZROZUMIEĆ PEWNE MECHANIZMY, lubie nowości (tak, te cudaki AZOO uważam za jakąś tam nowinkę) i póki nie zostanę przekonany DLACZEGO coś jest złe to ciężko mi w to wierzyć. To jest na zasadzie

-TO jest ZŁE!

-A dlaczego?

-Bo jest...


Wywaliłem od razu jony srebra, bo argument ich bakteriobójczości jest dla mnie super przekonujący.


Dzisiaj nie mam szans jechać do ichtiologa, a jutro niedziela. W poniedziałek spróbuję.



Później napiszę odpowiedź dla reszty z Was.


Dziękuję za Wasze zdanie, bo sie na pewno uczę :)

Opublikowano

Ok, na razie zrobiłem tak - wywaliłem złoże z jonami srebra (bo mam każdy w osobnym koszyczku). Wrzuciłem na to miejsce ceramikę.

Filtr ma gąbki z boku, w dolnym koszyczku zostawiłem cieńką gęstą dość gąbję i złożę do redukcji NO3 JBL BioNitra coś tam (phosrid usunąłem jak pisałem wcześniej, iż to zrobię). 2 górne koszyczki ze złożami. Jonowe wymienione na ceramikę.


Ale... myląca NA BANK jest informacja o NO3, bo miało być 10, a nie 1... Przepraszam...




OK przyjmuję sugestie ale właśnie mało wiarygodne błędnie podane wyniki i z tak różnym stanem biologii w odstępie tygodnia spowodowały moją prośbę o wyniki kranówy, a następnie ponowne wyniki z baniaka.

Jak widać po wynikach to była słuszna droga.


Nie masz martwej biologii i ona działa ale tylko jeden parametr NO2 - 0,05 świadczy że coś kuleje z nią. Przyczyn w twoim przypadku może być wiele.


Nie posłuchałeś ani danielj ani mnie i jak rozumiem w kubełku woda teraz płynie przez:

1 gąbka boczna potem równolegle drugą gąbką i

- gęsta gąbka na dnie najniższego kosza a tam złoże JBL BioNitratEx 4 woreczki

- kosz środkowy złoża Azoo bez tego Silver ?

- kosz górny nowa ceramika?


Czy czytałeś instrukcję stosowania BioNitraxa dla wody słodkiej? bo ja nigdy tego wynalazku nie stosowałem ale instrukcję przeczytałem a tam tłustym drukiem


wkładamy woreczki po jednym w odstępach tygodniowych.

do najwyższego kosza tuż przed wylotem wody z kubełka do akwarium

złoże startuje kolejno w etapach od 2 tygodni do miesiąca ( aarset napisał że nie szybciej jak miesiąc) jeśli z opisu wynika że włożyłeś 12 stycznia to ruszy od razu całe !!!! ok 9 lutego. Jeśli tak zrobiłeś to może być nieciekawie:(

Słusznie więc podejrzewasz że nie działa jeszcze.

Producent wyrażnie wymaga stosowania NitratExa na baypasie z bardzo niskim przepływem 200-300l/h i tak potwierdza aarset jako optymalny przepływ. Czym będzie szybciej tym gorzej będzie działał ten wkład bo to typowe złoże niskotlenowe z niskim przepływem.


Nie potrafię podać metody pomiaru przepływu przez kosze w tym kuble jak równolegle płynie woda także przez drugą gąbkę - w miarę zapychania drugiej gąbki przepływ przez kosze rośnie ale jaki jest:(


Możesz wyjaśnić po co dałeś gęstą gąbkę pod najniższy koszyk? to zapewne zahamowało przepływ przez wszystkie złoża po kolei a dało max przez stale płukane gąbki czyli max przez gąbki i min przez biologię.

Złoże biologii z przepływem poniżej 200l/h z braku dostatecznej ilości tlenu przechodzi w stan spowolnienia aż do zaniku nitryfikacji a rozpoczyna początki denitryfikacji czyli przemiany NO3 na powrót do NO2 .

Być może właśnie to jest powodem tego NO2 -0,05 i kulawej biologii.


Musisz kombinować na początek wyjmij tą gąbkę z pod NitratEx i daj ten kosz na samą górę.

Czy wszystkie 4 woreczki włożyłeś na raz?

Opublikowano
OK przyjmuję sugestie ale właśnie mało wiarygodne błędnie podane wyniki i z tak różnym stanem biologii w odstępie tygodnia spowodowały moją prośbę o wyniki kranówy, a następnie ponowne wyniki z baniaka.

Jak widać po wynikach to była słuszna droga.


Nie masz martwej biologii i ona działa ale tylko jeden parametr NO2 - 0,05 świadczy że coś kuleje z nią. Przyczyn w twoim przypadku może być wiele.


Nie posłuchałeś ani danielj ani mnie i jak rozumiem w kubełku woda teraz płynie przez:

1 gąbka boczna potem równolegle drugą gąbką i

- gęsta gąbka na dnie najniższego kosza a tam złoże JBL BioNitratEx 4 woreczki

- kosz środkowy złoża Azoo bez tego Silver ?

- kosz górny nowa ceramika?


Czy czytałeś instrukcję stosowania BioNitraxa dla wody słodkiej? bo ja nigdy tego wynalazku nie stosowałem ale instrukcję przeczytałem a tam tłustym drukiem


wkładamy woreczki po jednym w odstępach tygodniowych.

do najwyższego kosza tuż przed wylotem wody z kubełka do akwarium

złoże startuje kolejno w etapach od 2 tygodni do miesiąca ( aarset napisał że nie szybciej jak miesiąc) jeśli z opisu wynika że włożyłeś 12 stycznia to ruszy od razu całe !!!! ok 9 lutego. Jeśli tak zrobiłeś to może być nieciekawie:(

Słusznie więc podejrzewasz że nie działa jeszcze.

Producent wyrażnie wymaga stosowania NitratExa na baypasie z bardzo niskim przepływem 200-300l/h i tak potwierdza aarset jako optymalny przepływ. Czym będzie szybciej tym gorzej będzie działał ten wkład bo to typowe złoże niskotlenowe z niskim przepływem.


Nie potrafię podać metody pomiaru przepływu przez kosze w tym kuble jak równolegle płynie woda także przez drugą gąbkę - w miarę zapychania drugiej gąbki przepływ przez kosze rośnie ale jaki jest:(


Możesz wyjaśnić po co dałeś gęstą gąbkę pod najniższy koszyk? to zapewne zahamowało przepływ przez wszystkie złoża po kolei a dało max przez stale płukane gąbki czyli max przez gąbki i min przez biologię.

Złoże biologii z przepływem poniżej 200l/h z braku dostatecznej ilości tlenu przechodzi w stan spowolnienia aż do zaniku nitryfikacji a rozpoczyna początki denitryfikacji czyli przemiany NO3 na powrót do NO2 .

Być może właśnie to jest powodem tego NO2 -0,05 i kulawej biologii.


Musisz kombinować na początek wyjmij tą gąbkę z pod NitratEx i daj ten kosz na samą górę.

Czy wszystkie 4 woreczki włożyłeś na raz?



No, prawie tak z tym posłuchaniem. Jak pisałem wcześniej, trochę nie rozumiem dlaczego to mam wywalić wszystko skoro nie mam argumentu ZA. Wywalić, by wywalić to trochę bez sensu. Chyba, że idziemy w kierunku zgadywanki, że to może być przyczyna. Tylko... Chyba nie jestem pierwszy, który ma takie wkłady w filtrze więc jakby powodowały robiłem to z pewnością ktoś by już o tym mówił i nikt by tego nie sprzedawalsprzedawał.

Odnoszę wrażenie, że za bardzo tutaj tylko w biologię cyklu azotowego idziemy. Nawet jeśli by nie działała to poziom amoniaku byłby wysoki, prawda? A taki nie jest.


Jeśli chodzi o sam filtr, taktak, najpierw woda płynie przez gąbboczne grube, potem przez gąbki gęste, potem nitraex. Następnie są w lewym i prawym koszyku złoża azzo (bez Silver ion), a na górze w jednym jest 3cie złożę azzo i ceramika.


Niedawno patrzyłem na budowę filtra i tak nie ma możliwości, by woda płynęła bokiem. Jak zatkam koszyki to nic nie poleci, poza przeciekiem przez szczeliny. Wydajność filtra z tym co mam to 628l/h,czyli nie jest źle. I tyle przechodzi przez złoża, może nie licząc bionitraex, bo tam może woda trochę wokół woreczków opływać.


Teraz, po co mi te gąbki. Z tego co gdzieś wyczytałem, odchody mogą zatkać pory na ceramice czy złożach (w końcu na nich też się bakterie lokują) więc gąbki są po to, by odchody nie osadzały się na złożach.


Dałem tylko 2 woreczki tego bionitraex. Wiem, trochę na skróty, ale widzisz, brakowało mi wyjaśnienia w instrukcji co może się stać jak dam więcej. Tylko, ryby się zachowywały tak przed włożenie tego nitraex więc to raczej nie to.


A może jest coś innego w wodzie. Może powinienem dodać tą sól do malawi, bo pH za niskie, Gh i Kh też. Może ryby były już lekko słabe, zostały zdominowane. Nie wiem...

Opublikowano

Kolego jesteś dorosły i nie musisz się słuchać naszych rad.

Możesz także wszystkie je zignorować łącznie z tą o ichtiopatologu i postępować wg tego co gdzieś wyczytałeś lub własnego widzimisię;)

Nie mam zamiaru w dziale Choroby pisać o wyższości złoża Azoo 4in1 i bakteriobójczych metalach ani o BioNitratEx-sie bo to nie tu jest miejsce.


Łamiesz wszelkie zasady metodologii badań i podstawowych zaleceń producentów o stosowaniu ich produktów.

Radziłem jak potrafię wedle swojej wiedzy - ale jak uważasz inaczej i inaczej postępujesz to nie licz więc na moje dalsze rady - sorry:(

Opublikowano
Kolego jesteś dorosły i nie musisz się słuchać naszych rad.

Możesz także wszystkie je zignorować łącznie z tą o ichtiopatologu i postępować wg tego co gdzieś wyczytałeś lub własnego widzimisię;)

Nie mam zamiaru w dziale Choroby pisać o wyższości złoża Azoo 4in1 i bakteriobójczych metalach ani o BioNitratEx-sie bo to nie tu jest miejsce.


Łamiesz wszelkie zasady metodologii badań i podstawowych zaleceń producentów o stosowaniu ich produktów.

Radziłem jak potrafię wedle swojej wiedzy - ale jak uważasz inaczej i inaczej postępujesz to nie licz więc na moje dalsze rady - sorry:(





Ehhh... Czy forum ma być nawigacją "skręć w prawo", a nawet nie wiesz dlaczego tam jedziesz?

Bo jeśli tak to źle trafiłem chyba. Dla mnie jest to miejsce, gdzie się mogę czegoś NAUCZYĆ, a niestety z powiedzenia "skręć w prawo i dojedziesz do celu" niczego się nie nauczę. Dlatego zadaje dużo dodatkowych pytań, stawiam wątpliwości, bo chcę ZROZUMIEĆ DLACZEGO coś warto robić. Inaczej nigdy nie będę miał wiedzy i samodzielnoacisamodzielności, a co za tym idzie, będę zawsze jak lama przy każdej okazji pytać o każdą jedna rzecz. O to chodzi? Chyba nie.


Nie podważam tego co piszesz.

Pisałeś, że jony srebra złe - usunąłem.

Miedź - usunąłem.

Miałem się wstrzymać z dodawaniem soli - nie dodalwmdodałem.

Miałem nie dawać wody RO - nie daję.


Pytałem czy mam wywalić wszystkie te złoża - pisałem OK, ale czy dlatego by sprawdzić kierunek rozwiązania problemu - obrażasz się.

Pytałem czy skoro może pH, kh i gh są nie takie warto dodać tą sól, którą sam stosujeszj-jak wyżej.

Lekarza nie odrzucam - pisałem, że w sobotę nie mogłem, a w niedzielę przecież nikt nie przyjmuję więc pojadę w poniedziałek - Twoja reakcja - jak wyżej.

Pisałeś, że przez gąbki w filtrze mam zły przepływ - sprawdziłem jaki jest realny przepływ oraz sprawdziłem przepływ jaki jest w środku. Uzasadniłem użycie gąbek, nie upierając się na nie - Twoja reakcja jak wyżej.

Miałem Ci nie podawać wartości Fe - nie podaję.

Miałem podać parametry wody - podałem kilka razy. Pisałeś, że biologia szwankuje, ale jak podaję jako zapytanie, że skoro NH i NO2 są niskie, a rośnie NO3 (czyli dobrze) to może jest dobrze - odpowiedzi brak. Dodatkowo skoro pH, KH i GH są niezbyt - też nie wiem co dalej z tym robić,bo cześć sugeruje sode, Ty negujesz.


Może i robię wszystko wbrew metodologii, ale Ja JEJ NIE ZNAM, a dla Ciebie to wiedza powszechna.

A dział na forum? Gdybym był moderatorem dawno bym temat przeniósł...


Jeśli mam wywalić wszystkie złoża - tak zrobię, ale PROSZĘ, chce wiedzieć DLACZEGO. Jeśli to ma być sposób na znalezienie winnego - zrobię to natychmiast.


Naprawdę, coraz bardziej czuję się tutaj jak intruz, bo cokolwiek nie zrobię to zleźle, a jak pytam o coś by zrozumieć, też źle...

-- dołączony post:

Mały dodatek na temat tego jak się wszystko zmienia. Znalazłem .xls, który pokazuje wszystko razem.

OD RAZU DODAM, CO2 jest obliczone automatycznie!


graph.JPG

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Niestety nie mogę już edytować.
    • Super opis i świetne fotki 💪 aż miło poczytać i pooglądać 🙂
    • Strasznie długo nic nie aktualizowałem a skoro znalazłem chwilę to w końcu coś napiszę  Aktualizację podzielę na jakieś akapity to łatwiej będzie się czytało i pisało 1. "Technikalia". Od strony technicznej zbiornik "hula" aż miło. Moduł filtracyjny spisuje się doskonale. Przerobiłem tylko "grodzie" wlotowe skimmera. W poprzedniej wersji było to jedynie spore wycięcie w górnej części modułu, ale niestety pod moją nieobecność dostała się tam ryba (samica Exo) i niestety padła odcięta od wody  Poprawiłem ten defekt montując coś w rodzaju śluzy z PCV którą można od góry zasunąć szczelinę i np. odciąć zupełnie dopływ wody albo zostawić malutką szczelinę, żeby zbierało brud powierzchniowy co też zrobiłem. Filtr kasetowy to największe moje zaskoczenie. Nie sądziłem, że będzie aż tak bezobsługowy. Ostatnio pierwszy raz po 7 miesiącach od zarybienia pierwszy raz go wyczyściłem. Zrobiłem to bardziej z ciekawości niż z potrzeby. Całą operację wykonałem w 10 min  Nie to co z kubłami, które miałem we wcześniejszym akwarium. Oceniam, że filtr bez czyszczenia mógłby jeszcze spokojnie pracować przez kilka miesięcy ponieważ spadek poziomu wody w komorze z falownikiem w porównaniu do komory wlotowej wynosił może 2cm. Z osprzętu baniaka jedynie oświetlenie jest słabym punktem, który w najbliższym czasie będzie wymagał mojej ingerencji. Są to belki DIY na modułach led z poprzedniego zbiornika. Nie dość, że musiałem już przelutować dwa moduły to jeszcze mam wrażenie, że stanowczo za mało światła jest w tym zbiorniku. Chciałem zakupić porządną lampę na POWER LED ale mój budżet domowy jest napięty jak plandeka na żuku i po prostu zrobię sam, ponownie na modułach LED ale dam stanowczo więcej punktów świetlnych i myślę, że będzie doskonale   2. Hydroponika. Hydroponika nadal raczkuje ale przynajmniej widać, że rośliny żyją. Najlepiej rosła mi zielistka i epipremnum. Mini skrzydłokwiat osiągnął poziom akceptacji warunków i przynajmniej nie wygląda już jakby miał zaraz zakończyć egzystencję. Miałem małą wtopę, ponieważ zapomniałem po jednym serwisie uruchomić pompkę tłoczącą wodę do doniczek i zielistka straciła 2/3 liści 😕  Ale mam wrażenie, że ta roślina odradza się w oczach więc liczę, że szybko wróci do formy. Właśnie pompka w tej instalacji jest piętą Achillesową. Poziom wody w doniczkach reguluję zwykłym zaworkiem i czasami zdarza się, że coś tam jest nie tak. Albo za wysoki poziom wody albo nieco za niski. Może w wolnej chwili spróbuję to jakoś usprawnić. Generalnie ta hydroponika jest takim eksperymentem  Chciałem dodać "zielonego" nad pokrywą. Oprócz roślin w dwóch doniczkach hydroponiki mam jeszcze z 5 stojących na pokrywie. Zobaczymy jak się to rozwinie dalej. Będąc przy roślinności - usunąłem nurzańca z akwarium bo zasysał mi go moduł filtracyjny i się blokował filtr. 3. Obsada. Obsadę i ewentualne problemy z nią związane omówię z podziałem na gatunki. - Nimbochromis Polystigma - Ten gatunek u mnie jest w zasadzie bezproblemowy i bez żadnych niemiłych przygód funkcjonuje u mnie od początku. Okazało się, że mam układ 2+4. Miałem wrażenie, że na początku ryby rosły powoli, ale w pewnym momencie zaczęły tak nabierać masy że obecnie są największymi rybami w zbiorniku. Samce pięknie się wybarwiły. Wobec siebie przejawiają wg mnie zdrowy poziom agresji. Prężą "muskuły" od czasu do czasu ale nigdy jeszcze nie widziałem jakiejś zaciętej walki pomimo tego, że chyba każda z samic już inkubowała. Każdy z samców do zalotów znalazł sobie swoją miejscówkę i tak sobie żyją na swoich zasadach. Mam nadzieję, że tak pozostanie. Naprawdę piękne rybska. - Stigmatochromis Tolae - obecnie został mi układ niezbyt korzystny 2+1. Jedna samica padła po walce z jakimś dziadostwem a jedna sztuka zamiast na samicę wyrosła jednak na samca. Jedyna samica, którą mam potrafi się "postawić" swoim kawalerom i to o dziwo skutecznie (mimo znacznej różnicy rozmiaru). Dominujący samiec jest spektakularnie ubarwiony, ale nie mogę "dorwać" samic. Przez to mam podejrzenia graniczące z pewnością, że samiec zbałamucił nie raz samice Dimidiochromis Strigatus, które u mnie pływają i na pewno jeden "kundel" się uchował.  . Samica poza okresami inkubacji nie jest męczona, ale nie przejawia jakiejś większej aktywności. Samiec alfa ma swój rewir pod kaseciakiem, którego pilnuje. Czasami coś tam się napuszy jak inna ryba tam wpłynie.  - Exochochromis Anagenys - obecnie mam układ 1+1 i samica nawet puściła jakieś maluszki z pyska i jeden gdzieś tam się jeszcze kryje. Rozpoczynałem z 3 sztukami, ale okazało się, że mam 2 samce i 1 samicę. Dosyć szybko dominujący samiec zamęczył swojego rywala a samica padła. Prawdopodobnie zamęczona bo była znacznie mniejsza od samca. Udało mi się dokupić 2 samice ale niestety jedna (duża i piękna) skończyła żywot w module filtracyjnym  Tak oto został mi omawiany układ. Na pewno będę chciał jeszcze upolować jedną samicę. - Protomelas sp. 'mbenji thick-lip' - obecnie pływa u mnie 1 samiec oraz 1 samica. Jest to moje "oczko w głowie". Przepiękna ryba! Cały czas aktywnie buszuje po zbiorniku. Samiec niesamowicie ubarwiony. Zdjęcia wg mnie tego nie oddają. Samica również ma swój urok. Mi wyjątkowo się podoba jej ubarwienie. Dobrze, że w ostatniej chwili "dołożyłem" go do zamówienia. Źle natomiast zrobiłem, że nie zamówiłem ich więcej. Miałem układ 1+2 ale jedna z inkubujących samic utknęła, jak się później okazało, w szczelinie pomiędzy modułem tła  przyklejonym do tylnej szyby a dnem i zakończyła żywot  Nie byłem świadomy istnienia tej szczeliny i cholernie szkoda mi tej ryby... Teraz oczywiście nigdzie nie mogę dostać samicy ale cały czas szukam i mam nadzieję, że uda mi się znaleźć   - Dimidiochromis Strigatus - obecnie mam na pewno 2 samce i albo 6 samic albo 5 samic i trzeciego samca. Zaczynałem z układem 1+2, później przy okazji kupiłem jeszcze jedną samicę. W międzyczasie okazało się, że samiec jest w fatalnej kondycji. Trapiło go chyba jakieś choróbsko, które od lutego do sierpnia powoli go wykańczało. Próbowałem je zwalczyć wieloma metodami, ale bezskutecznie. Samiec od początku miał dziwny kształt jak na Strigatusa, szybki oddech i kiepsko jadł. Próbowałem go odłowić z zamiarem oddania do laboratorium do przebadania ale za każdym razem traciłem cierpliwość machając za nim siatką i w końcu machnąłem na niego ręką. Szczerze mówiąc liczyłem, że szybciej sam się "przekręci" ale trwał w tej egzystencji do sierpnia. Na szczęście przypadkiem udało mi się zdobyć stadko 5 Strigatusów z pięknymi 2 młodymi samczykami i liczę, że ten gatunek dopiero porządnie u mnie zabłyśnie bo do tej pory nie było na co patrzeć. Teraz samczyki pięknie pływają po całym zbiorniku, widać że ze sobą rywalizują i przede wszystkim zaczynają "łapać" kolorek. W różnym świetle prezentują różne błyski. - Aristochromis Christyi - kupiłem 1 samca bo plułbym sobie w brodę gdybym nie spróbował go mieć u siebie. Strasznie mi się podoba ta ryba. Mam wrażenie, że jego potrzeby energetyczne są na zupełnie inny poziomie niż reszty obsady bo nieustannie patroluje zbiornik i przymierza się do upolowania podrostków, które gdzieś tam się kryją. Nigdy nie widziałem jak coś skutecznie upolował, ale wiele razy widziałem jak się zaczaja. Super widok. Zwykle zamierza się na spore ryby i się dziwi jak one nie reagując wypływają wprost na niego, ale widok jest super. Jak ta ryba rozciągnie pysk to naprawdę robi wrażenie prawdziwego drapieżnika  Samiec ma obecnie około 17cm. Zobaczymy jak będzie się dalej rozwijał w roli szefa zbiornika. 4. Karmienie. Tutaj jedna tylko uwaga. Po perypetiach z poprzednimi pokarmami premium, zacząłem karmić jedynie granulatem Aller Aqua Futura. Obecnie stosuję pellet w rozmiarze bodajże 1,3-2,0mm. Ryby zjadają go wyjątkowo chętnie, pięknie rosną i nie zauważyłem, żeby na dłużej psuł klarowność wody. Zrobiłem próbę z karmieniem mrożonymi krewetkami z dyskontu, ale oprócz Aristochromisa nie było chętnych na taki posiłek. Spróbuję jeszcze z mrożoną stynką. Takie krótkie podsumowanie kilku miesięcy tego zbiornika  Poniżej kilka zdjęć.  Pozdrawiam   - akwarium - Nimbochromis Polystigma (samiec ALFA) - Nimbochromis Polystigma (samiec BETA) - Dimidiochromis Strigatus - samiec - Aristochromis Christyi - samiec - Protomelas sp. "Mbenji Thick Lips" - samiec   A tutaj krótki filmik na którym lepiej widać całość projektu VID_20251017_204805765.mp4    
    • Tytułem uzupełnienia, żeby już wszystkie nazwy były poprawne  Socolofi to też od dawna chindongo. 
    • Dzięki Andrzeju za poprawki - nazewnictwo skopiowane z tytułów opisu w necie/na forum  Jak tylko zbliżę się do akwarium rybcie zaczynają szaleć - ciężko im zrobić fotę  Hydroponikę uruchomię w czwartek  Obiecane fotki:
    • @AGAT  Masz prawo nie wiedzieć dlatego sprostuję nazewnictwo : Obecnie od kilku lat : Chindongo Saulosi. Ten błąd się powiela cały czas.  Pierwsza litera to  "i "a nie " L "  czyli : iodotropheus. Specjalnie napisałem z małej litery aby nie było wątpliwości.
    • Ja bym go dorzucił do załogi. Dodałbym też samice do tych aulonocar.
    • Super! Czekam na fotki. Przy tej ilości ryb zadbaj o dobrą filtrację. Deklarowana wydajność kubełków to w większości przypadków ściema.
    • Obsada dotarła. Zakupy zrobione  u Pana Jacka z Żor https://pielegniceafrykanskie.pl/  - rybki dotarły z samego rana na drugi dzień po wysyłce w bardzo dobrej kondycji - wszystkie żyją i mają się dobrze razem z 5 gratisowymi :), serdecznie pozdrawiam. Obsada to : Mbuna (po 8 sztuk): Chindongo Saulosi Chindongo socolofi Pseudotropheus acei Maylandia estherae Iodotropheus sprengerae Labidochromis caeruleus Non-Mbuna: Otopharynx Black Orange Dorsal x5 oraz 6 samców różnych odmian Aulonocar Jeżeli ktoś ma jakieś propozycje to chętnie wezmę pod uwagę - chyba brakuje jeszcze bardziej niebieskich ryb, może np. Pseudotropheus cyaneorhabdos Dodatkowo rozpocząłem budowę hydroponiki ze spienionego pcv 100/30/30 cm - wejdą tam 3 skrzydłokwiaty i 3 trzykrotki, keramzyt oraz zasilanie z powrotu kubełka, za 3/4 będę już montował. Zdjęcia wrzucę trochę później - na razie nic ładnego mi nie wychodzi     
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.