Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Pierwszy post na forum, więc witam serdecznie.


Wymieniłem ostatnio u siebie w akwa oryginalne kulki ceramiczne z JBL-a (E 901) na mix ceramiki bio oraz zeolitu w proporcji 2/3 (ceramika) - 1/3 (zeolit).


Parametry wody były zadowalające w szczególności No2 jak i No3.

PH praktycznie bez zmian, KH to samo ( 6-10*d) jedynie zwiększył się poziom GH (ok 14*d).


Niestety pojawił mi się problem związany z masowym atakiem glonów/nalotu na kamieniach i szybie (wcześniej nie miałem żadnych ale to kompletnie żadnych problemów).


Po tygodniu kamienie praktycznie całe pokryły się tym badziewiem szyby również.

Da się to wyszorować, ale widzę że niestety znowu robi się to samo...

Wyrzuciłem trochę zeolitu z myślą, że za dużo wrzuciłem wkładu do dolnej komory i przepływ jest za mały, ale niestety nic to nie zmienia.

----


Pytanie moje jest następujące co mogę zrobić ?

Z góry dzięki za pomoc



Rybki mają się dobrze wiec o tyle jestem spokojny.



Schowek01.jpg

Opublikowano

Prawdopodobnie poprzez dołożenie zeolitu spowodowałeś zmianę stosunku NO3 do PO4. Widać trafiłeś w idealne warunki dla rozwoju glonów. Nie ma złotego środka na glony. Zazwyczaj wtedy kiedy chcesz je mieć ich nie ma a ja nie chcesz to są. Na to czy są glony mają wpływ parametry wody, światło (intensywność i barwa) oraz cyrkulacja w akwarium.

Opublikowano

Najbardziej odpowiedni stosunek 10: 1-no3 : po4 :) .Podmiana wody 30-50% + usuniecie badziewia ile się da.Zwiększyć ruch tafli i poprawić cyrkulację tak jak marcin1ja1 pisał ,a następnie całkowite zaciemnienie (koc na akwa) na 4-5 dni.Światło zapalaj chwilę przed karmieniem na krótko!no i ograniczenie karmienia-rybą nic się nie stanie :) po wszystkim kolejna podmiana(jak poprzednio) -powinno na jakiś czas pomóc :P .Jezeli jest możliwość to pomiary no3,po4 przed rozpoczęciem "kuracji" zrób i napisz co wyszło ;) .

Opublikowano

Wymieniłem ostatnio u siebie w akwa oryginalne kulki ceramiczne z JBL-a (E 901) na mix ceramiki bio oraz zeolitu w proporcji 2/3 (ceramika) - 1/3 (zeolit).


Parametry wody były zadowalające w szczególności No2 jak i No3.

.


Niestety pojawił mi się problem związany z masowym atakiem glonów/nalotu na kamieniach i szybie (wcześniej nie miałem żadnych ale to kompletnie żadnych problemów).


Po tygodniu kamienie praktycznie całe pokryły się tym badziewiem szyby również.

Da się to wyszorować, ale widzę że niestety znowu robi się to samo...

Wyrzuciłem trochę zeolitu z myślą, że za dużo wrzuciłem wkładu do dolnej komory i przepływ jest za mały, ale niestety nic to nie zmienia.

----


Pytanie moje jest następujące co mogę zrobić ?



A możesz kolego wyjaśnić nam po kiego grzebałeś w tej biologii? jak wszystko było idealne?


Miałeś jedno z najlepszych złóż biologii czyli Micromec JBLa (1500m2/l tego złoża - nie ma lepszego bo Matrix ma 700m2/l) a zamieniłeś to super na mieszankę gorszego z zupełnie nie biologicznym złożem jakim jest zeolit -To pochłaniacz amoniaku a nie złoże biologii.


Drugie pytanie po kiego grzyba wymieniłeś na raz całe złoże biologii na nowe surowe bez bakterii nitryfikacyjnych - tego nigdy się nie robi na raz a tym bardziej bez potrzeby.


Koledzy ci napisali - tak zaburzyłeś równowagę biologiczną jaka istniała na tym Micromecu że na stałe zmieniłeś proporcje N i P ujmując i gromadząc te N w postaci NH3 w tym zeolicie.


Nawet jak teraz wywalisz zupełnie ten zbędny zeolit to już nie powrócisz do poprzedniej równowagi.

Za głupotę trzeba płacić.

Teraz trzeba ując P by powrócić do poprzedniej proporcji ale już na niższym poziomie obu.

Opublikowano
Najbardziej odpowiedni stosunek 10: 1-no3 : po4 :).

Kiedy będziesz miał stosunek NO3 : PO4 jak 10:1, to będziesz miał N : P jak 6,9:1 - czyli zbyt mało. Potrzebujesz mieć 14,3:1 NO3 : PO4 - wtedy jest ten "książkowy" stosunek ;)

Ale oczywiście to tylko teoria, a w praktyce u jednego taki, a nie inny stosunek będzie się najlepiej sprawdzał.

Opublikowano
Kiedy będziesz miał stosunek NO3 : PO4 jak 10:1, to będziesz miał N : P jak 6,9:1 - czyli zbyt mało. Potrzebujesz mieć 14,3:1 NO3 : PO4 - wtedy jest ten "książkowy" stosunek ;)

Ale oczywiście to tylko teoria, a w praktyce u jednego taki, a nie inny stosunek będzie się najlepiej sprawdzał.



Tu kolega Greekzi ma rację natomiast adam17123 zasugerował się Tabelą Redfielda która ujmuje proporcje N do P czyli całkowitego azotu do całkowitego fosforu.


Po drugie ten książkowy stosunek dotyczy kolegów roślinnych i nie wiem dlaczego autor wątku tak zamilkł bo my pyszczakowi kochamy glony a one są jednym z podstawowych ich pokarmów dla nas więc ten stosunek powinien być zawsze większy ( w cyferkach:D ) co też udało się całkiem przypadkowo autorowi wywołać.

Glony to natura Malawi i Tanganiki i nieodłączny jej składnik a tylko przez małą świadomość tego faktu na szczęście niewielu z nas dąży do roślinniaków gdzie glony faktycznie niszczą im roślinki.

mrowathelegend tobie glony przeszkadzają ale twoje ryby na to od zawsze czekały więc śmiało pisz. Może jak na twój pierwszy post za ostro po tobie pojechałem za co przepraszam ale pytania nadal są aktualne a nauka pozostała.

Najprościej jak nie chcesz glonów wpuścić z 5-10 ( nie znamy pojemności twojego baniaka) ślimaków Military Helmet i po 48h nie będziesz miał glonów wcale a skały i szyby wypucowane na glanc.


W tej dywagacji o proporcjach N do P i tego co na prawdę mierzymy to moim zdaniem są dwa aspekty które uchwycił kolega Greekzi:


- dokładności +/- 200% pomiarów testów kropelkowych JBLa i Zooleka ( innych nie porównano do fotometrów) choć mamy możliwość dokładnego pomiaru skalą JBLa + reagent od MW12 lub HI713

- tolerancji Tabeli Redfielda i Tabeli Buddiego i ich zależności.


ujmuje to wzór Redfield ratio ( N/P) = 1,53 x Buddy ratio ( NO3/PO4) gdzie PO4 +/- 200% jak tego nie potrafisz uściślić.


bo ten stosunek NO3 do PO4 ( +/- 200-300%) wynika z racji błędu testów JBLa i Zooleka - jak o tym błędzie nie wiesz i go nie wyeliminujesz - potrafi wykazać że Tabela Redfielda jest zupełnie błędna i nie przydatna


53ed5783fa8ff8acgen.jpg



tymczasem ona jest OK jak potrafimy z niej zrobić Tabelę Buddiego ( czy może ktoś taką tabelę Buddiego wkleić:-D :rolleyes: ) i zmierzyć faktyczny prawdziwy PO4.


Jak spojrzycie na tabelę to te "książkowe roślinniaków" by nie było glonów żadnych czyli N/P = 10/1 to to pole żółte i się zgadza bo np dla N=10 odpowiada P =1 ale i P=1,5 . To ta tolerancja o której wspomniał Greekzi:D


To nie jest więc jedna jedyna proporcja 10/1 ale i 10/1,5 też nie da glonów w baniaku przy NO3 =10

Zobaczcie że ta proporcja "niemania glonów" jest zmienna w funkcji poziomu N ( można założyć że także w funkcji NO3 jak NH4 i NO2 znikome) bo dla NO3 = 20 jest także 20/1,5 a dla NO3 30 i więcej muszą być glony bo całkiem znika żółte pole więc nie ma już żadnej proporcji by nie mieć glonów wcale.



Roślinni i autor celują więc w to zółte pole a my pyszczakowi w to blado-zielone pole ale nie w to niebieskie bo to pole cyjanobakterii czyli sinic.


Dlatego zawsze przestrzegam by jak zwalamy polimerem czy Purolite A520E azotany z 80 do 1-5 śledzić także ale prawdziwe poziomy PO4 a nie te z testów JBLa czy Zooleka bo możemy po wielu tygodniach obudzić się z sinicami.:(

Opublikowano


Dlatego zawsze przestrzegam by jak zwalamy polimerem czy Purolite A520E azotany z 80 do 1-5 śledzić także ale prawdziwe poziomy PO4 a nie te z testów JBLa czy Zooleka bo możemy po wielu tygodniach obudzić się z sinicami.:(



Tutaj jeszcze dodam od siebie, że właśnie tak "zwalając" azotany zbyt szybko, nawet jeżeli ten "prawdziwy" stosunek (z poprawką na pomiary) będzie odpowiedni, można się nabawić nieoczekiwanej niespodzianki zwyczajnie przez destabilizację równowagi między azotem i fosforem, która jaka by nie była - zawsze jakaś jest. A w takiej sytuacji jakie glony nie wyrosną - jak uczy życie, zawsze będą to takie, których nie chcemy :lol: Tak że to jest święta racja - przede wszystkim stabilność.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wody mniej ponieważ tło swoje zajmuje ale powiem tylko jedno słowo - Pięknie 🤩
    • Żółte cały wieczór siedzą w ławicy w jednym rogu. Ciekawe, czy boją się jakiegoś tarłowca, czy coś im innego przeszkadza.
    • Nowa odsłona akwarium 260x55x70h (~1001 litrów) Wody weszło około 670 litrów, czyli około 100 litrów mniej niż w poprzedniej wersji. Tym razem za filtrację odpowiada komin o wymiarach 15x40 cm wypełniony gąbkami 10-30 PPI oraz kształtkami K1. W środku pompa Jebao DCP-2500. Oświetlenie bez zmian, dwie belki LED po 260 cm z modułami RGB i 11.000 k.  Więcej osprzętu nie ma. Całość w szczycie doby to pobór około 30 W. Grzałki nie mam, bo zimą temperatura rzadko spada poniżej 22 stopni. Zrezygnowałem z pokrywy. Akwarium jest przykryte sekcjami szyb nakrywowych, na których w tylnej części położyłem doniczki z roślinami. W przyszłości planuję w rogu hydroponikę. Płótno nad akwarium kupiłem w tym roku nad brzegiem jeziora. Mam szczerą nadzieję, że wykonał go lokalny artysta. Nałożyłem go na ramkę z listewek. Obsada to dalej niewiadoma.
    • Dlatego zastanów się czy faktyczne musisz  zmieniać. Teoretycznie im filtr ma większą wydajność , większy pobór mocy itp. tym będzie bardziej głośny. Ale to tylko teoria  bo może się zdarzyć , że ten o mniejszej mocy itp. może okazać się głośniejszy bo np. wirnik jest źle dopasowany i bije na ośce. Spójrz na to jeszcze z innej strony a mianowicie czy planujesz zmieniać akwa na większe?  Jeżeli tak to bym śmiało brał ten który będzie dedykowany do ewentualnego nowego litrażu.  Nikt Ci nie da 100% gwarancji , że konkretny filtr będzie cichy.  Zasugeruj się opiniami na ich temat ale ryzyko zawsze będzie. Ostatecznie zawsze można wyciszyć szafkę i znajdziesz tutaj kilka tematów o tym jak to zrobić.
    • Witam. W moim akwarium 214 litrów mam JBL-a e901 i ten filtr pracuje już 10 lat. Filtr jest sprawny i nigdy z nim nic złego się nie działo. Chcę go zmienić i pytanie czy przejść na nowszy model JBL e902 czy może zastosować większy JBL e1502 zleży mi też na poziomie głośności aby był cichy bo akwarium stoi w sypialni. 
    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.