Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja osobiście podchodze sceptycznie do zniwelowania pływalności styropianiu CRem. Nie wiem ile tego by musiało być, ale na pewno dużo więcej niż 3 warstwy cienkie na kilka mm. Jeśli ktoś wciąż nie dowierza, to proponuję po raz kolejny już - niech zrobi test styropianu w wannie. Myślę, że wtedy wiele się wyjaśni i takich pytań nie będzie. Dla bardziej ambitnych pozostaje policzenie tego w jakiś sposób - ja nie jestem inżynierem/matematykiem więc nie dam rady, ale musza być jakieś wzory na to. Tyle że to przerost formy nad treścią. Test w wannie - i wszystko wiadomo. No chyba że technika wydmuszkowa opracowana m.in. przez Makoka.

Pozdrawiam

Opublikowano

wydaje mi się że na podanym powyżej linku rozwiązanie ma sens pod

warunkiem że mocujemy styropian w pustym akwa. Co innego jak wkładasz

go w części zalanego.

Wychodni na to że momentami grubość jego tła to nawet z 30 cm, i się trzyma. Ja mam max 15 cm.


Ja planuje nie robić jednak wydmuszek, w kilku miejscach zrobię

groty, i to wszystko. Obawiam się że jak nierównomiernie wybiorę styropian,

to wtedy to dopiero będą nierównomierne naciski. A tak trzymać będzie

silikon równomiernie na całej długości akwa plus zwałowisko kamlotów od przodu styropianu u dołu.

Opublikowano
Ja osobiście podchodze sceptycznie do zniwelowania pływalności styropianiu CRem. Nie wiem ile tego by musiało być, ale na pewno dużo więcej niż 3 warstwy cienkie na kilka mm.


Ja Ci powiem ile dokładnie...

zużyłem około 35dm3 styropianu na tą paskudną konstrukcję którą miałem na początku, co daje powiedzmy po obróbce... niech daje około 30l styropianu...

żeby to zatopić musiałem wypalić nitro - niech będzie, że w 2/3 wypaliłem - tak mniej więcej...

zostało 10dm3 styropianu - i żeby to zatopić CRem potrzeba było 20kg!!!!!

były 3 warstwy cru na zewnątrz i reszta z 20kg wlana w konstrukcję... masakra, jaką wyporność ma ten materiał


ten gość w linku musiał to przykleić - innej opcji nie widzę

Opublikowano

Dzięki Makok za empiryczne potwierdzenie mojej tezy ;) Dla mnie to po moich doświadczeniach z tłem też wydawało się niemożliwe, by CRem zniwelować znaczną pływalność. Myślę, że niniejszym dalsza dyskusja na ten temat staje sie niepotrzebna ze względów praktycznych. Kupowanie CRu bowiem do dociążania tła mija się z celem.

Pozdrawiam

Opublikowano

Przy tak dużym tle zastosowanie metody makoka ( wydmuszki ) nie ma sensu, bo i tak styropianu będzie na tyle dużo, że i tak będzie wypływać, a by je obciążyć to potrzebne jest wiele kg, i to mija się z celem, przecież główną zaletą tła ze styropianu oprócz dobrej obrabialności jest jego waga.

Według mnie najlepszy sposób to przyklejenie tła silikonem, najlepiej na całej jego powierzchni do tylnej szyby, wcisnąć pod listwę, dodatkowo przykleić je jeszcze do dna, i ewentualnie boki, jeśli będą, wtedy problem będzie z głowy, a z czasem silikon można usunąć w razie konieczności, są zmywacze.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

super ciekawe jak bedzie wygladał na koniec :D ten sump prawie 200lwtglada na malutkie akwa :wink:

mam tylko pytanie bo na focie wyglada ze tam nie ma miejsca jaki bedziesz mial dostep do sumpa???

Opublikowano

mam tylko pytanie bo na focie wyglada ze tam nie ma miejsca jaki bedziesz mial dostep do sumpa???



20 cm luzu, skosy determinowały wysokość szafki.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.