Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Od dawna miałem zamiar podzielić się doświadczeniem z zastosowania dwóch preparatów firmy Microbe-Lift; Herbtana i Artemiss. Robię to teraz, gdyż skłonił mnie do tego przypadek kol. maqus http://forum.klub-malawi.pl/zdychaja-nowe-ryby-t26455p4.html

Pierwszy z preparatów przeznaczony jest do zwalczania pasożytów, drugi infekcji bakteryjnych. Tu znajdziecie informacje na ich temat: http://www.microbe-lift.pl/prod.html

A więc od początku.

Pod koniec listopada 2014 zakupiłem 6 szt. Copadichromis geertsi gome z odłowu. Nie długo po tym, w krótkich odstępach, padły mi dwie samice. Powody były takie same; brak apetytu, wycofanie się i po kilku dniach zgon. U kolejnych Copadichromisów (samców) ujawniły się inne objawy, a mianowicie rany na tułowiu i jakby wypalone dziury na płetwach. Uszkodzenia szybko znikały, a po 2-3 dniach znów się pojawiały. Ryby z tymi objawami nie miały problemu z apetytem, ale w krótkim czasie też zdychały. Poniżej dołączam zdjęcia ryby z ranami na tułowiu. Nie wiedziałem co o tym myśleć. Nie łączyłem tych dwóch objawów ze sobą. Teraz jednak wydaje mi się, że mogła to być ta sama choroba pasożytnicza/bakteryjna, atakująca u jednych ryb narządy wewnętrzne (brak apetytu), a u innych płetwy i tułów. W ciągu pół roku padły mi 4 Copadichromisy. Sądziłem, że są nosicielami jakiejś choroby przywleczonej z jeziora. Inne ryby czuły się dobrze, nie wykazywały żadnych objawów chorobowych. Ale do czasu. Pewnego dnia zauważyłem, że samiec alfa Protomelasa steveni Taiwan Reef przestał jeść i zaczął chować się za kamieniami. 2-3 dni później tak samo zaczęła się zachowywać jedna z samic Protomelasa. Nie jestem zwolennikiem stosowania inwazyjnych preparatów w akwarystyce, dlatego zdecydowałem się na kurację tymi preparatami. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że czasami użycie antybiotyku jest konieczne, ale odnoszę czasami wrażenie, że jest ono nadużywane. Nie wiedząc, czy to bakterie, czy pasożyty, postanowiłem zastosować obydwa preparaty jednocześnie. Podawałem je na przemian co 12 godz. Po kilku dniach zauważyłem, że Protomelasy odzyskują aktywność i zaczynają interesować się pokarmem. Po ok. 3 tygodniach wszystko wróciło do normy. Protomelasy odzyskały pełną aktywność i apetyt. Mimo to kurację prowadziłem dalej. Preparaty podawałem przez 3 miesiące. Dlaczego? Wertując opisy chorób, natrafiłem na informacje, że przetrwalniki niektórych bakterii mogą być uśpione nawet przez 3 miesiące (mykobakterioza) Po zakończeniu kuracji wszystko wyglądało dobrze. Niestety, w krótkim czasie objawy ponownie ujawniły się u samca Protomelasa i po 2 dniach samiec zdechł. Domyślam się, że zmiany wewnętrzne były na tyle poważne, że nie było szans na uratowanie go. Od tamtego czasu, czyli prawie pół roku, wszystko jest w najlepszym porządku. Został mi jeden samiec WF Copadichromisa. Ostatnia samica z zupełnie innych przyczyn, niestety, też odeszła. Protomelasy (1+3) z pięknym samcem (17cm.) kilka dni temu musiałem się pozbyć wraz z mdokami, ale to już zupełnie inna historia :)

post-13224-14695726180594_thumb.jpg

post-13224-14695726181462_thumb.jpg

  • Dziękuję 5

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.