Skocz do zawartości

Prolem z wodą - nowe akwarium


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano



Tego mi brakowało. W sumie będę miał zatem te Azzo zestawy i będzie tego w sumie około 3,3L. Chciałem zrobić więcej i zająć wszystkie 3 poziomy w filtrze kubełkowym, ale teraz wiem, że niepotrzebnie. Na sam dół pójdzie wata (wcześniej jest jeszcze gąbka), by zebrać małe zanieczyszczenia.


Myślałem jeszcze o lampie UV, tylko... muszę poczytać czy to ma sens, oraz o złożu biopolimerowym do eliminowania fosforanów. Tylko... teraz to już nie wiem czy potrzebuję, bo skoro jest inne złoże to może nie trzeba?

Jako dolewki będę teraz wodę RO dawać, już zmineralizowaną (taką do picia używam normalnie).




Wziąłem sobie to do serca i kupiłem taki zestaw, a raczej podobny. Będzie dobry mam nadzieje :)


https://www.akwarystyczny24.pl/jbl-testlab-kompletna-walizka-do-testowania-slodkiej-wodyco2-ph-gh-kh-no3-no2-nh4-po4-fe-p-738.html



Na koniec pytanko - w dziale FILTRY (czy jakoś tak), jest napisane, że przy takim baniaku powinienem mieć jeszcze filtr wewnętrzny. Kupować czy przeinwestowanie?

Skoro ilość złoża wystarczy 0,5-0,7l, a mam ponad 3 to... chyba nie ma sensu. Tak?

Jeszcze raz dzięki!



Dalej raptus:rolleyes: na dodatek się nie słucha:( i wydaje kasę bez zastanowienia.:confused:


Kupiłeś nie tą walizkę co polecałem zamiast za 116zł + 26zł uzupełnienia tylko wydałeś 239 zł a nadal nie masz kompletnej walizki dla Malawi :(


Masz aż trzy testy na pH ale żaden nie jest do Malawi - wyrażnie pisałem kup uzupełnienie pH 7,4-9 - to 12zł.


Teraz masz test PO4 JBLa którego nie polecam bo kłamie aż o 200% :( :( - specjalnie nie pisałem by kupić do tamtej teczki uzupełnienia na PO4.

No i masz test na Fe dla baniaka roślinnego a w Malawi raczej dołączy on do tych Zooleków.:( :(


Krótko na pozostałe pytania.

Filtr wewnętrzny służy do wyłapywania zanieczyszczeń mechanicznych ale domyślam się że w kubełkach są też gąbki do filtracji mechanicznej - nic na razie nie kupuj a w nowym temacie opisz dokładnie jak wygląda twoja filtracja i co tam siedzi po kolej od góry do dołu.

ale zacznij jak przyjdą testy i pomierzysz wodę w kranie oraz stan jaki jest w baniaku - na razie nic nie kupuj i nie ruszaj.


Lampy UV nie kupuj bo to zbędny wydatek , co do polimerów decyzja odłożona aż do wyników pomiarów, żadnych dolewek wody RO z mineralizacją.


Jak miałeś wodę RO to trzeba było zalać nią baniak a teraz to za póżno.

To czy dasz 0,5l złoża czy 50l złoża to nie ma najmniejszego wpływu na ilość bakterii nitryfikacyjnych jakie się namnożą ( to będzie zależało od ilości amoniaku jaki dadzą ryby) a tym bardziej nie ma to wpływu na poziom NO3 i PO4.

Nie wiem skąd to przeświadczenie że ilość włożonej ceramiki ma wpływ na poziom NO3/PO4.

chyba jakieś pomieszanie z działaniem zeolitu.


EDIT

Raptus:D jak przyjdą testy to czytasz dwa razy instrukcję wykonania , test robisz w świetle dziennym przestrzegając czasu oczekiwania i wynik konsultujesz z żoną :D wiesz one lepiej widzą kolory od nas. Jedynie KH i GH łatwo ocenić samemu.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Dalej raptus:rolleyes: na dodatek się nie słucha:( i wydaje kasę bez zastanowienia.:confused:


Kupiłeś nie tą walizkę co polecałem zamiast za 116zł + 26zł uzupełnienia tylko wydałeś 239 zł a nadal nie masz kompletnej walizki dla Malawi :(


Masz aż trzy testy na pH ale żaden nie jest do Malawi - wyrażnie pisałem kup uzupełnienie pH 7,4-9 - to 12zł.


Teraz masz test PO4 JBLa którego nie polecam bo kłamie aż o 200% :( :( - specjalnie nie pisałem by kupić do tamtej teczki uzupełnienia na PO4.

No i masz test na Fe dla baniaka roślinnego a w Malawi raczej dołączy on do tych Zooleków.:( :(



Cóż... Przyznam, iż zamówiłem troszkę wcześniej, bo już wcześniej zapatrywałem się na kupienie czegoś większego, a nie posiadania kilku pudełek osobnych.

Ale, wczoraj domówiłem sobie testy pH wg Twoich zaleceń oraz SiO2 z JBL.


Troszkę mnie tylko 2 komentarze nie ucieszyły na akwarystyczny24 pod tą walizką, iż testy pH JBL w stosunku do pomiaru elektronicznego mają rozjazd 0,5 i 0,8. To troche dużo... Prawda to?



Krótko na pozostałe pytania.

Filtr wewnętrzny służy do wyłapywania zanieczyszczeń mechanicznych ale domyślam się że w kubełkach są też gąbki do filtracji mechanicznej - nic na razie nie kupuj a w nowym temacie opisz dokładnie jak wygląda twoja filtracja i co tam siedzi po kolej od góry do dołu.

ale zacznij jak przyjdą testy i pomierzysz wodę w kranie oraz stan jaki jest w baniaku - na razie nic nie kupuj i nie ruszaj.


Lampy UV nie kupuj bo to zbędny wydatek , co do polimerów decyzja odłożona aż do wyników pomiarów, żadnych dolewek wody RO z mineralizacją.


Jak miałeś wodę RO to trzeba było zalać nią baniak a teraz to za póżno.

To czy dasz 0,5l złoża czy 50l złoża to nie ma najmniejszego wpływu na ilość bakterii nitryfikacyjnych jakie się namnożą ( to będzie zależało od ilości amoniaku jaki dadzą ryby) a tym bardziej nie ma to wpływu na poziom NO3 i PO4.

Nie wiem skąd to przeświadczenie że ilość włożonej ceramiki ma wpływ na poziom NO3/PO4.

chyba jakieś pomieszanie z działaniem zeolitu.


Ok, lampy nie kupuje :)

Skąd takie przeświadczenie? Chyba z tego, iż z jakiegoś powodu różne materiały mają różną powierzchnie. Poza tym w jakimś filmiku na temat robienia sumpa ktoś mówił, iż droższych materiałów można dać mniej, bo mają większa powierzchnie (porowatość), ale do sumpa można dać keramzyt, bo taki - tylko trzeba go dać dużo.

Czyli te , jak to określiłeś, cudaki Azzo powinny wystarczyć. I dobrze :)


Zastanowiłeś mnie tylko z tą wodą RO.

Nie wiem jaka jest skuteczność mineralizatora, bo chyba zupełnie, no prawie H20 to dawać nie ma sensu, a osmoza to przecież daje taki efekt. Prawda?


Jak mi ma pomóc coś z tymi okrzekmami, które już nie zwiększają swojej ilości, to mogę przez miesiąc nalewać garnuszkiem z filtra :)


Tak wiem, na razie czekać. Czekam.

[qoute]

EDIT

Raptus:D jak przyjdą testy to czytasz dwa razy instrukcję wykonania , test robisz w świetle dziennym przestrzegając czasu oczekiwania i wynik konsultujesz z żoną :D wiesz one lepiej widzą kolory od nas. Jedynie KH i GH łatwo ocenić samemu.



Oj tam, od razu raptus :) Jam spokojny człowiek, ale... nieraz chaotyczny, to na pewno.

Opublikowano

No dobrze nie raptus:D


Na temat ilości i drogości złoża biologii nitryfikacyjnej - można bez końca.

Na jednym krańcu ci z sumpem bo mogą włożyć i 50 litrów jest miejsce a na drugim krańcu tematu nasz kolega który jak ja prowadzi baniaczek w ogóle bez złoża tylko piasek i gąbka w mechaniku i w obu przypadkach NH4 i NO2 poniżej wykrywalności - to widzisz róznicę w biologii?

bo ja nie = obie doskonałe. Co innego jak tym zaczniemy bujać lejąc żdziebko chloru w kranówie lub wpuszczając drugie tyle dorosłych ryb ale i tak tylko bujniesz w obu - róznica inna NO2 tylko wyskoczy na chwilę.

Do okrzemek i wody RO to my powrócimy kolego jak ci kopara opadnie po pierwszym pomiarze SiO2 w kranie i w baniaku sorry w baniaku nie trzeba mierzyć jak zmierzysz w kranie.

Zapodam tylko że akwarystyka słodkowodna dopuszcza max 0,2mg/l SiO2 i wtedy okrzemka brak .:D

ja go nie miałem i nie mam dlatego go lubię :D - tropheusy go podobno skubią jak zielone.

Opublikowano


Kupiłeś nie tą walizkę co polecałem zamiast za 116zł + 26zł uzupełnienia tylko wydałeś 239 zł a nadal nie masz kompletnej walizki dla Malawi :(



Dzisiaj przyszła walizeczka i... ciekawy jest jeden fakt: zamiast tego co było na zdjęciu i w opisie przyszło... wszystko :) Razem z testami na Si02, wszystkie zakresy pH (te co miałem dokupić też), tlen, CO2, NH4 - dosłownie wszyskto!

Ciekawe, co?


Jutro zrobie testy wody to się wszystk okaże co i jak.

Opublikowano
Rzemoke okrzemki, przestały rosnąć, ale... zrobiłem małą podmiankę wody, jakieś 25% w niedziele i w środę jak wróciłem do domu po wyjeździe zrobiło ich się ze 2x więcej. I dalej nie rosną, ale nie znikają.



...możesz wpuścić ślimaki. Poczytaj tutaj http://forum.klub-malawi.pl/slimaki-military-helmet-poradzilem-okrzemkiem-glonami-t23610.html

Opublikowano

Hej


No to testy zrobione,wszystko na kropelkach JBL:

W baniaku w kranie

pH 7,7 7,2

NH4 <0,05 <0,025

NO2 0,025 0,025

NO3 5 <0,5-1

KH 4

KG 7

SiO2 <0,1 1,6 (lol)


Jeszcze zrobiłem na Fe, ale nie zapisałem, natomiast wyszło prawie brak...


Czyli, wygląda dość dobrze, prawda?

Opublikowano

Jeśli chodzi o sytuację, wszystko zrobiłem jakieś 2 tygodnie temu. Po pareu dniach dodałem te bakterie co podałem wcześniej, bezpośrednio do filtra. Co 4 dni podmieniam troszkę wody, tak z 10-15%. .


Dla pewności poszła urynka do zbiornika, by to na pewno ruszyło wszystko jak powinno.

W sumie minął miesiąc od początku. Woda ładna czysta.




Bardziej skopać startu już się nie da kolego.

Bardziej spieprzyć pomiarów też się nie da.


Wybierając z twojego chaotycznego opisu te dwa powyższe fragmenty to.


Po parametrach wygląda że baniak w ogóle nie ruszył.

Po naszczaniu do baniaka ( nie podałeś wciąż ile?) start kończy się na NO3 -50-100ppm

Podmianami co 4 dni zupełnie zamazałeś wyniki startu a w sumie jak rozumiem podmieniłeś ok 70% wody lejąc żywą kranówę bez zabezpieczenia od chloru.


A tak cię prosiłem pamiętając bajrona by pomiary robić dokładnie wg instrukcji pamiętając o czasach - test SiO2 totalnie spiep... jak może być w kranie 1,6 a w baniaku 0,1 co wsadziłeś ten Phosguard? o którym wspominałeś że kupisz..

Powtórz wszystkie testy w dzień a nie w sztucznym świetle robiąc takie zdjęcie z każdego i pamiętając o międzyczasach po 3min w teście SiO2 i odczekaniu 10min w NO3

Patrzysz w to z góry jak w lornetkę a nie z boku na fiolkę.;)


48d82874fbd4cd5bmed.jpg



Żeby się teraz przekonać czy baniak jednak ruszył czy totalny niewypał to bez ryb lub WA nie sprawdzisz.

Wpuszczenie ryb jest zbyt wielkim ryzykiem pozostaje dawka testowa WA.

Żadnych podmian i robienia cokolwiek wlej teraz dawkę testową WA czyli


na 200l wody w systemie - 0,5 ml czyli 10 kropelek Wody Amoniakalnej i po 10 min zrób pomiar NH4 i NO2 - powtarzaj te pomiary co 2 dni. - zobaczymy.

Opublikowano

Hej


Piszę z komórki, więc krótko i bez cytatów.


Phosphorid leży w szafceszafce, nie używany.

Wiem, że się nie znam, ale skoro po wlaniu wody z kranu nastepował wysyp okrzemek szybko i w dużej ilości, a potem brak to trochę to wygląda jakby zużyły krzemionkę i dlatego niski wynik.


Jeśli chodzi o testy to spokojnie, robiłem dokładnie wg. instrukcji z zegarkiem w ręku do każdego pomiaru więc ciężko to spi..... Oczywiście, wynik porównania z góry, nie z boku. Ba, nawet żona potwierdziła kolorykolory, proszę oknie w świetle dziennym.


Urynki poszło jak pisałem wczesniejwcześniej, jakieś 100ml, nawet mniej. Baniak ma okok. 250l

Opublikowano

Co do krzemionki mam poważne podejrzenia - wodę masz z Tychów a one kupują w Górnośląskie Przed Wod. ujęć wody od cholery więc nie wiem która do ciebie dopływa ale żaden z kolegów z tego rejonu któy kupił test JBLa SiO2 nie miał poniżej 6 czyli dużo poza zakresem.

Ja mam u siebie ok 30ppm a po osmozie spada mi do 0,8 ppm czyli coś jest na rzeczy z twoim testem - wierzę w dobre serce i altruizm ludzi szczególnie w te Świąteczne Dni ale coś za łatwo i za friko dostałeś tak dużo testów poza aukcją:rolleyes:


Co do okrzemek to one nie są wskażnikiem dojrzewania biologii nitryfikacyjnej a jedynie włąsnie wysokich poziomów krzemionki w kranówie i cośtam zmniejszają ale nie tyle.

Natomiast ta uryna w ilości 5x za dużej na 200l wody musiałaby dać NO3 tak 50-100ppm a nie dała, co tym bardziej wzmaga moje wątpliwości o dojrzałości twojej biologii.

Nie masz inne drogi sprawdzenia jak WA albo ryby. Ja ryby wykluczam a ty zrobisz jak uważasz.

Wlanie tej testowej dawki WA powinno przy dojrzałym baniaku zrobić tak

-po 2 dniach NH4 - nie wykrywalne a NO2 powinno pojawić się już po 12h od wlania i rosnąc do 0,5-1

-po 4 dniach NO2 też powinno być już na poziomie 1-2 kolorku JBLa.

Jak będzie inaczej to baniak do ponownego startu od początku.

Raptem to 4-5dni a pewność zupełna bez ryzyka co do ryb - to wybieraj.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.