Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
  deccorativo napisał(a):
Jeśli nie biorą zielonego piasku - to niestety trzeba kupić test JBL PO4
IMHO nie trzeba zamiast testu lepiej wydać na adsorber pewnie cena podobna ;). Kupić test (mało dokładny) aby stwierdzić że muszę kupić adsorber to dla mnie zbędny wydatek.

Miałem raz problem z sinicami i nawet się nie zastanawiałem nad wydawaniem kasy na test :).

-- dołączony post:

Przemieszaj kolego porządnie piasek zrób większą podmianę, jak się dalej będzie pojawiać zielone na piasku (w szybkim tempie) to zapewne sinice, zielenice rosną wolniej. Fosforany kumulują się najbardziej w podłożu dlatero warto przed podmianami przemieszać piasek.

Opublikowano

Sprawdzisz czy sinice w następujący sposób:

- woda utleniona do strzykawki

- strzykawką prosto w w glon, najlepiej między szybą i piaskiem.


Jeżeli zaczną się robić białe i będą lecieć mocne pęcherze powietrza to sinice.


Walczyłem z tym dziadostwem długo mimo poprawnego stosunku NP.

- zaciemniałem zbiornik - pomaga na krótko

- usuwałem fosfor z wody - nic nie dało

- nie podmieniałem wody aby zwiększyć NO3- nic nie dało

- stosowałem wodę utlenioną - działało tylko podczas kuracji- po kuracji wysyp

- stosowałem rożnej maści chemie na sinice - Exit Blue i wiele wiele innych - nie działało

- zmniejszyłem światło - nic nie dało

- zastosowałem polecany na morskim Chemiclean- pozbyłem się sinic i nie mam ich od prawie 2 lat

Deccorativo nie poleca Chemiclean z racji jego niby szkodliwości ( ja nic takiego nie zauważyłem aby szkodził - na sinice na pewno zaszkodził ).


Spróbuj zmierzyć poziom PO4, kup na początek Microbe Lift- Phosphate Remover potocznie atrament. Usuń mechanicznie jak najwięcej sinic, wlej odpowiednią dawkę atramentu wg wskazań PO4, wyłącz oświetlenie na 3 do 4 dni. Nie powinno być sinic zaraz po włączeniu.


Jeżeli jednak zaczną się pojawiać do ja bym użył Chemiclean bez większego szczypania.

Opublikowano

Chemiclean stosowałem w morskim z sukcesem, polecam, skoro w morskim biotopie nie robi szkód, to tym bardziej w malawi, tylko wdg. instrukcji po kuracji duże podmianki, żeby pozbyć się go z systemu i tyle.


Wysłane z mojego SM-G800F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Parę słów wyjaśnienia.

Pisałem że Boyd Chemiclin to antybiotyk erytromycyny. Wybija bakterie beztlenowe a jak działa na cyjanobakterie że giną nie wiem, ale wiem że wszystkie bakterie bardzo szybko się uodparniają na antybiotyki i koledze Gubanowi ten antybiotyk pierwszy raz zadziałał na kilka miesięcy po nawrocie i ponownej aplikacji już tylko na chyba tydzień a 3 razem na kilka dni.

mamy ten temat na forum

Boyd ChemiClin to typowe usuwanie skutku a nie przyczyny sinic, ( tak samo jak Helmety na okrzemki) a walenie antybiotyku do baniaka moim zdaniem jest uzasadnione tylko i wyłącznie w przypadku choroby ryb i to śmiertelnej.

Dlatego ja jestem przeciwny a każdy powinien wiedzieć co stosuje i sam decydować czy chce usuwać skutki czy powalczyć nad przyczynami sinic. Czasami się uda bo wraz z antybiotykiem podejmujemy rózne działania w kierunku usuwania przyczyn sinic.( Phosguard, atrament na pałę, mniejsze oświetlenie lub skrócenie czasu świecenia itd)

Na pewno Ten antybiotyk robi spustoszenie w biologii denitryfikacyjnej usuwając sinice ale nie usuwa przyczyn sinic.

Przyczyną sinic jest nieprawidłowa proporcja N/P ( całkowitego azotu do całkowitego fosforu) i jak całkowity azot niemal potrafimy zmierzyć to z fosforem jesteśmy jak ślepiec.


Mamy to w Tabeli Redfielda ujęte kiedy będą cyjanobakterie ( blue-alge) , kiedy nie powinno być żadnych sinic ale i glonów ( w to celują roślinni) a kiedy będą gloniska jak byki i w to my celujemy bo to nasze ryby uwielbiają. Trzeba znać Tabelę Buddiego ( NO3/PO4) umieć przejść na Redfielda ( N/P ) i umieć zmierzyć faktyczny poziom PO4 i nie jest to żaden test kropelkowy znany mi łącznie z JBLem:( :( . Mam fotometr MW12 to widzę jak przekłamują prawdziwe wyniki te kropelki.

Trudno posługiwać się Redfieldem jak błąd pomiarowy jest od +200% do -300%.


Wcale nie ma pewności że kolega na sinice. Test wodą utlenioną czyli 3% nadtlenkiem wodoru wszystkie glony utlenia na biało także zielenice i krasnorosty stają się białe. Wszystko co organiczne bieleje. Kapnij sobie perhydrolem ( 10x mocniejsza woda utleniona) na dzinsy to zobaczysz:( jak zbieleją. Moje poszły na szmaty.:D

Opublikowano

Warto przy sinicach tez zwrócić uwagę na odpowiednią cyrkulację wody, by nie było takich martwych stref ze stojącą wodą.


Wysłane z mojego SM-G800F przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Przerabiałem sinice w rożnych zbiornikach i przerabiam niestety nadal, ale zupełnie nie zauważyłem żadnego związku z cyrkulacja.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano
  mikon napisał(a):
Przerabiałem sinice w rożnych zbiornikach i przerabiam niestety nadal, ale zupełnie nie zauważyłem żadnego związku z cyrkulacja.





Podstawą jest proporcja N/P ale wpływ na uzewnętrznienie problemu ma jeszcze kilkanaście innych czynników. Czasami wystarczy ruszyć jeden jak usunięcie martwych stref wody, czasami jak u mnie kiedyś zauważyłem że pojawiły się tylko pod dodatkowym LEDem 12000K 10W przy równym świetle RGB 4x10W - wystarczyło go wyłączyć bo i tak zmieniał kolory ryb w kameleony.

Jak chcesz powalczyć to podklej się do tematu Gubana o sinicach wrzuć foty i bardzo dokładnie ze szczegółami opisz wszystko -podmianki, światło, ryby, karmienie,płukanie mrożonek wzruszanie piasku i koniecznie wyniki NO2,NO3,PO4 ale wyłącznie JBLem a jak masz także okrzemki to i wszystkie pomiary kranówy także wynik SiO2 w kranie i baniaku. Wiem to kosztuje:(

Opublikowano

Jak mi sie skończą pomysły, to sie podkleje albo założę własny wątek. Na razie walczę i mam jeszcze kilka pomysłów.


Edit


Tak poza tym to walka z najważniejszym czyli z proporcja azotu do fosforu obydwa sie tak na prawdę na ślepo na zasadzie obniżania na maxa fosforu. Dokładność testów jest tak mała, zwłaszcza na fosfor, ze tak na prawdę i tak nie wiemy ile go tam jest.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano
  mikon napisał(a):
Jak mi sie skończą pomysły, to sie podkleje albo założę własny wątek. Na razie walczę i mam jeszcze kilka pomysłów.


Edit


Tak poza tym to walka z najważniejszym czyli z proporcja azotu do fosforu obydwa sie tak na prawdę na ślepo na zasadzie obniżania na maxa fosforu. Dokładność testów jest tak mała, zwłaszcza na fosfor, ze tak na prawdę i tak nie wiemy ile go tam jest.




Ile fosforu całkowitego - nie zmierzymy ale do Tabeli Buddiego wystarczy znać NO3 i faktyczne dobrze zmierzone PO4 a to mierzą fotometry HI713 albo MW12 nie wspominając o takich laboratoryjnych ustrojstwach pomiarowych ( nam dokłądność +/- 0,04ppm wystarcza).

Metodą chałupniczą da się to bardzo dokładnie zmierzyć kolornikiem JBL PO4 za pomocą reagentów do wymienionych fotometrów - 38 zł za 25 saszetek każda do jednorazowego pomiaru i wszystko jasne. Odczytasz faktyczny wynik z dokładnością do 0,1ppm a z żoną nawet dokładniej.:D

Opublikowano

Możesz rozwinąć temat z ta metoda chałupniczą? Bo test jbl na fosfor to jakis koszmar przy niskich stężeniach.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.