Skocz do zawartości

siporax vs ceramika


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Zastanawiam się czy jest sens kupowania oryginalnego siporaxu sera? Inne wkłady ceramiczne są o wiele tańsze nawet x10.

Jakie są Wasze doświadczenia?

Ile litrów siporaxu lub innego wkłądu ceramicznego na 100l trzeba dać?

Opublikowano

Moja rada jest taka: kup 1 l najtańszej ceramiki jaką znajdziesz i to wystarczy na 1000% do Twojego akwarium. Sam mam 450l i jadę na 0,5 l taniej ceramiki. Obecnie nawet jej nie mam w akwarium bo pożyczyłem koledze (na start nowego akwarium) a parametry nawet nie drgnęły. Za zaoszczędzone pieniądze kup lepsze ryby a jak nie to przelej na moje konto (podam Ci na PW). :)

Opublikowano

SiporaxU się używa w morskim najczęściej bo ma dużo większą porowatosc i nie oddaje nic do wody.

Do słodkiego wystarczy Ci najtańsza ceramika za 6zł za litr a nie siporax za 35zł. Ja miałem w 240 w kulble 1.5 koszyka tym zasypane i spokojnie wystarczy

Opublikowano

Widziałem gdzieś porównanie siporax vs reszta i wyszło że siporax wielokrotnie lepiej pochłania wodę, czyli ma większą powierzchnię dla bakterii.

Ja mam zbiornik ok 800l w obiegu i zastanawiam się czy lepiej kupić 4-5 litrów siporax czy pewnie z 10 l jakiejś innej ceramiki?

Opublikowano

Na 800l akwarium dałbym 2l taniej ceramiki. Wierz mi, nie poczujesz różnicy - bakterie też nie. One osiedlą się i na kamieniach i w piasku i mają gdzieś czy dałeś za ceramikę 6zł czy 60 za litr. Testuję to od dawna i wierz mi, że nie warto przepłacać. Obecnie u kolegi akwarium 1000+ z powodzeniem wystartowało na 2 litrach taniej ceramiki i parametry utrzymujemy idealne.

Opublikowano

Dokładnie jest tak, jak pisze Seba. Czym więcej będziesz miał bakterii w filtrze, tym gorzej w razie np. braku prądu. Bakterie jak nie znajdą miejsca w filtrze, to się osadzą na wystroju akwa ; podłożu , kamieniach itp.... zobacz jak mają handlowcy ryb, gdzie za całą biologię często robi tylko jakiś filtr z gąbek , bez podłoża , czy kamieni - tylko szkło, a akwa mają mocno przerybione...chyba nie myślisz, że świadomie narażają się na straty finansowe :)


Dodam jeszcze, że nie tak dawno w akwa ok. 70 litrów z obsadą 12 rybek ok 6cm gdzie był tylko piach , kilka kamieni i zwykły filtr gąbkowy, uzyskałem stabilną biologię, która jest do dzisiaj stabilna , w ciągu 3 tygodni bez żadnych cudownych matrixów etc. więc to daje do myślenia :)

Opublikowano
SiporaxU się używa w morskim najczęściej bo ma dużo większą porowatosc i nie oddaje nic do wody.

Do słodkiego wystarczy Ci najtańsza ceramika za 6zł za litr a nie siporax za 35zł. Ja miałem w 240 w kulble 1.5 koszyka tym zasypane i spokojnie wystarczy







Dużej ilosci siporaxu sie stosuje do redukcji no3

Opublikowano
Dużej ilosci siporaxu sie stosuje do redukcji no3

tak tak ;) ale to że nic nie oddaje to też prawda, bo przy zwykłej okrzemki mogłyby być cały czas

ale ja wolałem DSB postawić :D

Opublikowano

Jeśli skupimy się nie na morskich a tylko na Malawi i nie na denitryfikacji na złożach a tylko na ilości miejsca dla bakterii nitryfikacyjnych czyli na tyle dużej powierzchni by mogły one wszystkie dupska usadzić to nareszcie powracacie z kosmosu na ziemię.:D

co mnie cieszy ogromnie wreszcie zrobicie miejsce na biopolimery i odetkacie wyhamowane na maxa kubły z dziesiątkami litrów grysu koralowego pchanego do wody która i bez tego ma wapnia 10x za dużo.:rolleyes:

Z moich doświadczeń na baniakach z rybami Malawi/Tanganika a nie teoretykami wynika iż złoża w postaci porowatych rurek, kulek i innych cudów z dziurką może w ogóle nie być co potwierdza niemal każdy sklep zoologiczny i wielu z was.

U mnie od dawien dawna przechodni kotnik 60x30x30 - czyli 54l w którym zawsze coś pływa z maluszków lub młodzieży chodzi tylko na piasku , gąbce na mechaniku i jednym kamieniu by ryby miały się za czym schować.

Parametry NH4 i NO2 poniżej wykrywalności JBLa i zawsze tam lepsze niż w większym 300l Tanga a pływa w kotniku aktualnie z 40 szt podrostków tropheusów.

No wybaczcie ale minusowych wartości amoniaku i azotynu nie potrafię uzyskać więc uważam - biologia jak Bucefał.


Mając to na uwadze podpinam się do Seby z tym numerkiem także mojego konta do przelewu.:D zamiast zakupu tak dużo i tak drogich złóż.


Zawsze proponuję rozsądek i rozwagę więc jeśli Seachem poleca swojego Matrixa 0,5l na każde 200l baniaka - a wiemy że to zwykła lawa wulkaniczna obtaczana i moczona w ichniejszej Bielince :shock: to Azoo przebił wszystkich z tym


https://www.akwarystyczny24.pl/azoo-bio-glass-05l-potezne-medium-biologiczne-umozliwiajace-filtracje-tlenowa-i-beztlenowa-p-3752.html


bo jeśli to ma 6-8 razy większą powierzchnię od Siporaxa i Matrixa to na 200l baniak wystarcza 60ml tych "glass rurek z dziurką" - no i co wychodzi że kubeł pusty lata za to na "maxsiku" i falownik zbędnym.:D


Podobnie jak przedmówcy ze złożami zalecałbym oszczędność by kupić lepsze ryby a co dacie i ile tego nie ma żadnego znaczenia - może być nawet bez tego:shock: czyli i bez Sera Siporaxu a nawet zwykłej ceramiki po 5 zł

Wtedy piasek musi być w baniaku tak ze 2cm i nic więcej.

Jak dasz na 800l baniak 1l lawy wulkanicznej i piasek 0,8-1,3 mm tak z 4cm grubości to świat i ludzie.

A jak z braku prądu pusty kubeł stanie nawet na tydzień to siarkowodoru nie wytworzy bo przecież pusty:D No może troszku przesadzam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.