Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na początku chciałbym się z Wszystkimi przywitać i napisać parę słów o tym co mnie ściągnęło na forum. Po prawie czterech latach przerwy w zabawie z akwarium spowodowanej pęknięciem mojego poprzedniego zbiornika (narożne 210 litrów), postanowiłem wrócić do tematu. Poprzednio było to Malawi i tym razem również ten biotop. Całość ma powstać w okolicach marca 2016.

W związku z tym, że mam jeszcze trochę czasu, chciałbym, aby było wszystko zrobione tak, aby nie sprawiało problemów i zarazem było przyjemne dla oka. Pozwala to też na rozłożenie w czasie wydatków z tym związanych. Mój wybór padł z racji ograniczonego miejsca na akwarium 150x50x50. Postanowiłem szafkę pod akwarium zaprojektować i wykonać sam. Będzie to szafka z profili stalowych obłożonych płytą wiórową. Stelaż z racji pewnych problemów ze stropem będzie dodatkowo zakotwiony do ściany. Na nim akwarium i pokrywa DIY z aluminiowych profili kasetonowych z oświetleniem LED opartym na taśmach z diodami 5730 22 W oraz RGB 5050 14,4W.

Chciałbym, aby w akwarium znajdowało się minimum potrzebnych z punktu widzenia technicznego elementów. Dlatego chciałbym wykonać filtrację mechaniczną i biologiczną w oparciu o filtry narurowe. Poniżej przedstawiam mój schemat jaki sobie na podstawie informacji z forum stworzyłem. Proszę Was o opinie, czy jest on OK lub co ewentualnie zmienić. Zależy mi na możliwie łatwej obsłudze jak również na jakości filtracji.


Będę wdzięczny za pomoc.

http://naforum.zapodaj.net/524be1678a60.jpg.html

Opublikowano

Czesc

Ja bym zrezygnowal z FBF i dal jeszcze jeden Matrix, z Purigenu tez bym zrezygnowal (chociaz by ze wzgledu na cene) a poszedl bym w Purolite. Poczytaj sobie o tym absorberze.


Wysyłane z mojego MT11i za pomocą Tapatalk 2

Opublikowano

Zawór spustowy jest w dobrym miejscu ponieważ dzieki niemu będzie można odpowietrzyć korpusy mechaniczne po wymianie wkładów.

Korpus z mechanikiem za pompa jest bez sensu tylko będzie skutecznie hamował wodę. Zrób najprostszego anrurowca jakiego ci podam. Bedziesz miał wsio i wsio będzie super hulac z dużym przepływem wody.


wlot - 2 mechaniki równoległe - kranik spustowy (tak jak na schemacie) - pompa - 4 korpusy po 2 (jedne za drugim ) równolegle - wlot wody do akwarium.


Korpusy za pompa zamontować odwrotnie do przepływu dać rurkę jak w fbf żeby woda mogła przepływać od dołu do góry (jak w kubełku) , a same korpusy zasypać matrixem tak w 2/3 a na górę dać ciężki grys koralowy. Zapobiegnie to wypadaniu matrixa z korusu ) matrix jest dosyć lekka ceramiką)


Acha i nie dawaj wtedy żadnych zbędnych bypassów !!!!!

  • Dziękuję 2
Opublikowano

Dzięki za odpowiedź. Zmodyfikowałem układ zgodnie z sugestią:




wlot - 2 mechaniki równoległe - kranik spustowy (tak jak na schemacie) - pompa - 4 korpusy po 2 (jedne za drugim ) równolegle - wlot wody do akwarium.


Korpusy za pompa zamontować odwrotnie do przepływu dać rurkę jak w fbf żeby woda mogła przepływać od dołu do góry (jak w kubełku) , a same korpusy zasypać matrixem tak w 2/3 a na górę dać ciężki grys koralowy. Zapobiegnie to wypadaniu matrixa z korusu ) matrix jest dosyć lekka ceramiką)



Myślę, że w tym układzie w jednym z filtrów z linii będzie można dać ewentualnie np. Purolite.


Co Wy na to?


http://naforum.zapodaj.net/68b6d8365ba6.jpg.html

Opublikowano

Myślę, że w tym układzie w jednym z filtrów z linii będzie można dać ewentualnie np. Purolite.


Co Wy na to?



Ja na to tak.

Nie znam się na tej hydraulice narurowej zupełnie:D no może odrobinkę:D ( policzyłem szybko ile to będzie kosztowało) ale gdybyś podał w profilu miejscowość lub w pierwszym poście zapodał parametry kranówy to bym podał co i ile tam w te korpusy wsypać. Hihi :twisted: grysu koralowego nie ma gdzie włożyć:rolleyes:


Staszek wie ile wejdzie w taki odwrócony korpus i jak go znam będzie to chodziło ekstra ale na baniak 375l wystarczy jak dasz 1l Matrixa, ale Purolite A520E daj dwa korpusy w szeregu - nawet jak to będzie 1,5l to koszt znikomy a regeneracje co 2-3 miesiące a może i dłużej.

Nadilość Matrixa nie daje "nadfiltracji" i nie da ci ujemnych wartości NH4 i NO2:D Nawet poniżej litra Matrixu będziesz miał wyzerowany amoniak i azotyn czyli oznakę wzorowej biologii.

Opublikowano
Ja na to tak.

Nie znam się na tej hydraulice narurowej zupełnie:D no może odrobinkę:D ( policzyłem szybko ile to będzie kosztowało) ale gdybyś podał w profilu miejscowość lub w pierwszym poście zapodał parametry kranówy to bym podał co i ile tam w te korpusy wsypać ....



Dzisiaj odszukałem pozostałości po moim poprzednim akwarium i mam m.in. Testy JBL kropelkowe do wody. Choć nie wiem czy one bedą jeszcze wiarygodne. Jutro jak będzie chwila czasu to sprawdzę jaka u mnie w kranie leci woda. Podzielę się informacją o jej parametrach licząc na pewne dalsze sugestie co do filtracji.

Opublikowano

Testy mają termin ważności - sprawdz, a pomiar przeterminowanymi bezsensowny bo nie wiarygodny.

Lepiej by było wpisać miejscowość w profil bo na stronie twoich wodociągów czasami masz więcej info niż z tych testów możemy zmierzyć.

Opublikowano

Po sprawdzeniu testów wynika, że miały okres ważności do 10.2011:( , więc raczej mogą być średnio wiarygodne.

Co do danych o parametrach wody na stronie www naszych wodociągów to dowiedziałem się tylko tyle, że spełnia wymogi określonych norm i przepisów.


Co do samego filtra to zmodyfikowałem go jeszcze trochę poprzez dodanie bypassa filtrów biologicznych i myślę, że to będzie wersja, którą będę składał. Macie może jeszcze jakieś sugestie co do układu?


http://naforum.zapodaj.net/f1c27055f09c.jpg.html

Opublikowano

Bypass jest tam do niczego potrzebny. Zbędna robota, kasa czas itd. Mając 4 korpusy po dwa równolegle to tak naprawdę one same dla siebie są bypassem. Wywal bypass i jest ok. Pamiętaj tylko żeby korpusy za pompą zamontować jak w fbf czyli odwrotnie.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.