Skocz do zawartości

Pierwsze kroki z Malawi 128l (Witam wszystkich forumowiczów)


Randor

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich! Stawiam obecnie pierwsze kroki w biotopie Malawi. Zbiornik niestety mały ( 128l, 80x40x40), ale miejmy nadzieje, że w przyszłości będzie coś sporo większego :). Akwarium zalane tydzień temu, spokojnie sobie dojrzewa, prezentuje się tak:


qe18037houb0_t.jpg


Teraz coś o osprzęcie:

Oświetlenie belka led 22w,

Filtr zewnętrzny jbl e901 ( media filtracyjne: jbl micromec, aquael bioceramax ultra pro 1200, bio-gąbki), na zasysie prefiltr z gąbki,

Grzałka 100w, temperatura w akwarium 24 st.


Zakupiłem dzisiaj testy kropelkowe i przebadałem kranówkę, którą zalewałem akwarium, oto wyniki:

pH 7,2; KH 8; GH 27


Zaniepokoiła mnie ta wysoka twardość ogólna.W akwarium docelowo mają pływać saulosi. Tutaj pytanie czy ta twardość nie będzie negatywnie oddziaływać na ryby? Wiem tez, że pH jest za niskie, mam jbl aquadur. Będę mógł tym bezpiecznie podwyższyć pH? Z góry dziękuje, za wszystkie pomocne komentarze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siemanko...Fajnie że trafiłeś na forum KM zakładając swój pierwszy zbiornik Malawi ;),co do zbiornika to super według mnie to wygląda,kamienie ładnie ułożone,sprzęt zakryty przez wielkie kamole nic nie gryzie po oczach,zapewne poczytałeś dział Malawi FAQ....Nie zaśmiecając tobie tematu małym OT napiszę że bakterie startowe dodałeś do zbiornika jak go zalewałeś?.....Co do testów wody to gdzie są wyniki NH3/4, NO2, NO3???Co do twardości to nie powinna zaszkodzić ona rybkom,trochę małe masz te pH ale tym na razie bym się nie martwił,zawsze możesz podnieść te pH np.sodą oczyszczoną(najzwyklejszą ze sklepu) ale tylko przy podmiance wody co do aquadur to się nie wypowiem bo go nie używałem,chyba nic nie pominąłem odpowiadając na twoje pytania ;)...Jeszcze raz przepraszam na OT...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z PH i twardością na razie nic nie rób. Też mam twardą wodę. Prawdopodobnie te parametry same się unormują podczas dojrzewania. Jak pisał egon44 , w już działającym akwarium najczęściej sprawdzane jest NO3. Do jego badania kup test kropelkowy JBL lub Salifet. I powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj kolego,

Aranż super tylko przyłączyć się do przedmówców.

Nic nie kombinuj z parametrami wody. Biologia jak ruszy wiele pozmienia.

JBL Aquadur to nie trafiony zakup - to mineralizacja dla wody RO - podnosi tylko GH które i tak masz za wysokie więc nie dla ciebie ten preparat ale ryby do tego GH się przyzwyczają.

Jeśłi już to po pomiarach w dojrzałym baniaku pH podnosimy Seachem Malawi/Victoria Buffer ale jak będzie pH 7,6 to nie ruszaj.

Woda odstała w baniaku tydzień chlor odparował to by się start biologii przydał:D -ma to tak stać bez bakterii nitryfikacyjnych i pożywki.?

Masz tu start bez testu NH4 więc oszczędność w zakupach

http://forum.klub-malawi.pl/szablon-startu-biologii-wode-amoniakalna-wa-t26014.html


ale ze stronki wodociągów odszukaj poziom azotanów lub i tak kup potrzebny test jak radzi koleżanka.

powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładny aranż.

ps. U mnie podniosłem ph sodą oczyszczoną. W ustabilizowanym zbiorniku miałem ph=6,8. Obecnie: 7,8. Minusem jest to, że trzeba pamiętać o sodzie przy każdej podmiance (dwie łyżki na 10 litrów wody).

Ale tak jak koledzy i koleżanka napisali: na to jeszcze masz sporo czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ustabilizowanym zbiorniku miałem ph=6,8. Obecnie: 7,8.


...czyli wniosek,że masz teraz nieustabilizowany zbiornik?

-- dołączony post:

Minusem jest to, że trzeba pamiętać o sodzie przy każdej podmiance (dwie łyżki na 10 litrów wody).

Juppi....Z tego wynika ,że doradzasz koledze na zbiorniki 128 litrów brutto dodawać co tydzień 25 łyżek sody ???? Chyba ,że coś źle interpretuje z tego co napisałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...czyli wniosek,że masz teraz nieustabilizowany zbiornik?

-- dołączony post:


Juppi....Z tego wynika ,że doradzasz koledze na zbiorniki 128 litrów brutto dodawać co tydzień 25 łyżek sody ???? Chyba ,że coś źle interpretuje z tego co napisałeś.




ad1. Chodziło mi o to, że najpierw zamknął się cykl azotowy, dopiero potem zająłem się zbyt niskim ph. Powinienem napisać "w JUŻ USTABILIZOWANYM zbiorniku"


ad2. "na 10 litrów wody" oczywście podmienianej. Czyli: do wiaderka dwie łyżki sody + uzdatniacz + woda - i taka mikstura jest wlewana do akwa.


Sorki za nieścisłości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad1. Chodziło mi o to, że najpierw zamknął się cykl azotowy, dopiero potem zająłem się zbyt niskim ph. Powinienem napisać "w JUŻ USTABILIZOWANYM zbiorniku"


ad2. "na 10 litrów wody" oczywście podmienianej. Czyli: do wiaderka dwie łyżki sody + uzdatniacz + woda - i taka mikstura jest wlewana do akwa.



...teraz jest OK:) Natomiast ad2 to kwestia wyczucia podyktowana pH w wodzie w akwa ( a najpierw kranówy). Mi w 240 litrach wystarczają 3 łyzeczki od herbaty. Ale to trzeba już samemu sobie dojść jaka będzie odpowiednia ilość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, że aranż się podoba :). Dzięki za dobre rady. Uspokoiliście mnie z tym GH. Odnośnie startu zbiornika, to wlewaną wodę uzdatniłem preparatem Tetra Aquasafe, bakterie dodałem takie: Prodibio Biodigest, preparaty dostałem w gratisie do filtra. Dodałem też minimalną ilość uryny. Zrobiłem dzisiaj testy na NO2 i NO3 ( testu na NH3/4 nie posiadam):

No3 niewykrywalne, a NO2 poniżej 0,02

Przypomnę, że akwarium ma 8 dni. Czy to normalne, czy NO2 nie powinno być wyższe na tym etapie? Boję się, że te bakterie trafiło bo jak to na laika przystało dodałem je praktycznie zaraz po zalaniu akwarium. Kupiłem dzisiaj buteleczkę Baktoactive Tropicala i mam zacząć to podawać, dobry pomysł? Odnośnie pH to widzę, że się pośpieszyłem z kupnem tego JBL Aquadur. Kasa w błoto niestety, bo skoro on podwyższa GH to nie będę go dodawał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.