Skocz do zawartości

Wszystko DIY szafka, komin, sump, hqi, hydroponiczny - foty


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
25l sump - IMHO super sprawa -- zostal zbudowany -- to zawsze jakies doswiadczenie... Za maly do tej 240l ?? Noo bez jaj panowie. Eheim 2236 ecco u mnie obrabia troche mniejsze bo 200l akwa, a ma chyba 4 z hakiem litra wsadu...

Problem jest taki, że kubły zazwyczaj wypełnia się ceramiką, a nie keramzytem. Poza tym w kuble woda rzepływa przez praktycznei całe złoże, w takim filtrze, zwłaszcza, że to jakaś zraszana jednokomorowa konstrukcja, niekoniecznie tak musi być.



Jaki problem dac 3l wkladow pchanych do kubla ?? + reszta keramzyt ??

Szczegolnej nadfiltracji sie nie spodziewam i nie pisalem nigdzie, ze tak bedzie, ale IMHO spokojnie ten sumpik te 240l obsluzy. Co do przeplywu jest ryzyko -- ale to jedna komora wiec woda i tak i tak bedzie sie mieszac bo bedzie w zasadzie tej samej gestosci, wiec nie powinna miec oporow.... ;P

Czytalem ze tam pompa bedzie zassyac wode z dna wiec chyba problem nie wystepuje...



Widzę, że VDR odebrałeś moje posty jako krytykę poczynań makoka, a mi tylko chodziło o to, że jeszcze sporo pracy przed nim :wink: .



Pisalem w sumie ogolnie... nie osobowo -- gdybym pisal osobowo cytowalbym -- so jesli chodzi o HQI to tak tylko przy okazji... Ma tam pojsc hydroponika, to jak sie postaraja "kwiatuszki" to mu to mocowanie ukryja ;)

Opublikowano

Tak teraz myślę że makok do gość z głową na karku i Ja sam niepotrzebnie mu napisałem "ostry post". Przecież makok planował sumpa z komorami, napisał w exelu programik i udostępnił go do pobrania, w wielu tematach wypowiada się sensownie dając dużo do myślenia, czyli napędza nam forum !!! Makok nie przestawaj!!! Powiem Ci szczerze że rozumiem że środki finansowe troszkę zblokowały twoje poczynania i pamiętam eksperymenty z wystrojem, ile kombinacji pochłonęły i przecierz nie tak to miało być, może za szybko zareagowałem... ??? Ten sumpik jest tymczasowy i zrobiłeś w sumie to co powinieneś - odpaliłeś cykl azotowy w akwa !!! Pozdro.

Opublikowano

Dzięki wszystkim...


natomiast teraz zmagam się z kolejnym bólem głowy...

postaram się przedstawić sytuację obrazowo...


otóż do dzisiaj miałem fluvala za kominem wiejącego w prawo wzdłuż ściany tylnej - potem woda zakręcała po bocznej i znowu zakręcała i wzgłuż przedniej w lewo w kierunku komina... wspomagane to było "powrotem z sumpa" który jest po prawej stronie akwa i wiał na ścianę przednią trochę do dołu (pompa na I biegu, jakieś 1000l/h - pisałem gdzieś na forum że 1400 ale to okazało się nie prawdą - mea culpa)


jednak dzisiaj po 4 dobach od wymiany dekoracji, odmulania i podmiany, zobaczyłem na dnie głównie przy środkowej wzdłużnej osi akwa i w grotach liczne kupy - natychmiast przystąpiłem do odmulania i przy okazji wymieniłem 30l wody, bo też zaczął się pojawiac delikatny meszek (brunatny) gdzieniegdzie, a że miałem ostatnio sinice, to wolałem dmuchać na zimne...

i tak postanowiłem że trzeba coś z tym zrobić - zrobiłem lekkie przemeblowanie po lewej - mniejsze kamienie cofnąłem do tylniej ściany, a duży po prawej obróciłem i lepiej zasłoniełem komin (ale nie dotyka komina) - a wszystko po to żeby powalczyć z przepływami i wyeliminować leżące "gówno" (sorry za bezpośredniość ale byłem dziś zdegustowany)


i jest tak:

fluval-przedni-plan.jpg

jest to widok pierwszego planu - fluval dmucha z za komina dokładnie w miejsce na przedniej szybie gdzie kończą się strzałki... a od czarnej linii moje słabo pływające bojowniki czują silny strumień zgodnie z zielonymi strzałkami...


bio-drugi-plan.jpg

na drugim planie mocniej niż fluval dmucha "powrót" (pompa na 2bieg -czyli dobre 1500-1600l/h) - dmucha w środek dna dokładnie na piach przed tym środkowym najniższym kamieniem i w okolice (jak czerwone strzałki) - dalej woda płynie i tam gdzie zielone strzałki jakieś "cudowne" podciśnienie zasysa wodę między "kupę ceresitu" a skałę przy kominie (widziałem jak wessało tam otoska - masakra :?) - tam gdzie zielony prostokąt jest martwa strefa (bojownik rozprostowuje płetwy i się unosi w bezruchu) - resztka (słabiutko) przepływu idzie wzdłuż boku akwa do góry do komina... wrrr


fluval-i-bio-trzeci-plan.jpg

na trzecim planie natomiast widać jak zakręca woda z fluvala (czerwone za masyw skalny) i jak płynie odrobina przepływu z "powrotu" (zielona za kamieniami) - i znowu martwa strefa prostokąt


fluval-i-bio-bok.jpg

widok z boku - fluval i jego dysza skierowana na przednią szybę - woda zakręca wokół masywu skalnego i od razu jest porywana przez strumień "powrotu" - czarna linia symbolizuje oś na styku której dwa stumienie przepływają w przeciwnych kierunkach obok siebie (powinna być za masywem dokładnie na środku akwa - lekko po skosie, tak: /)


szlag mnie trafia, bo nadal nie jestem zadowolony...

fakt że już samo puszczenie pompy na 2 bieg trochę dalo, ale mam wrażenie że krzyżujące się strumienie się wzajemnie wyhamowują

inna sprawa - włączenie pompy na 2 bieg w pierwotnym ustawieniu powrotu skutkowało skutecznym oczyszczeniem prawej przedniej częsci dna z piasku :cry:


innych opcji ustawienia strumieni nie widzę - pomocy


no i skąd woda w kominie??? nie odgadłem tego jeszcze...


aha fluval na dugą stronę niechętnie - musiałbym przesuwać cały masyw skalny i zepsuło by mi to strasznie widok - ze o wolnym zmarnowanym miejscu za kominem nie wspomnę

Opublikowano

pralke chcesz zrobic bo nie rozumiem.... ;P :P :P

kupy i tak beda sie w grotkach zbierac....

masz piasek jak dobrze widze --- podpopieczne sie nim zaopiekuja i Ci np poglebia grotki wywalajac caly piach na przednia szybe... :P wiec twoje planowanie moze sie definitywnie zmienic po tym jak wpuscisz pysie...


Kupy zbierzesz przy podmianie wody... IMHO chyba teraz probujesz byc zbyt szczegolowy... ustaw filtr tak aby mechaniczny jak najwiecej zgarnial... wszystkiego nie wyciagniesz...


martwa strefa ?? np bez jaj ;) Woda to woda --- ciecz -- miesza sie nawet jesli nie ma tam silnego strumienia...

Opublikowano

no pralkę niekoniecznie :lol:

w dużej mierze masz rację...


a że masz rację to nie chcę mi się już bawić w ustawienia szczegołnie powrotu bo muszę go wyginać kombinerkami

dlatego podstawowe zagadnienie, jakie mnie teraz po Twoim poście zastanawia to:

skąd płynie woda do komina? i czy aby nie jest przypadkiem świeża (z powrotu)? i jak się ma krzyżowanie strumieni w porównaniu do "wokołoakwariowego"?

Opublikowano

Makok, ja mam wewnętrzny do zbierania zawiesiny w wodzie, a nie do zbierania kupy leżącej na dnie, bo nie jest w stanie tego zebrać. Obieg wody w akwa najlepiej sprawdzić włączając bąbelki w filtrze wewnętrznym i obserwując jak się zachowują małe cząsteczki powietrza w cyrkulacji. Jestem pewien że do Twojego komina nie leci woda z powrotu bo woda dość szybko się miesza a na powierzchni występuje napięcie powierzchniowe które pomaga w odprowadzaniu do komina "błonki białkowej".

Opublikowano

Chuchanie na zimne czasem może spowodować odwrotne skutki, zresztą akwarium to nie sala operacyjna a rybki jakoś do WC chadzać nie chcą i zawsze coś tam po akwarium będzie się walało. A najlepszą metodą na ataki glonów jest stabilne i dojrzałe akwa, nasza zbyt częsta ingerencja w tym nie pomaga, sam kiedyś zawzięcie walczyłem z krasnorostami w SA, wyczytałem setki sposobów i nic nie pomogło aż po 3 miesiącach glony uznały, że wygrały i odpuściły (natomiast w malawi troszkę tych glonów chciałbym, ale jakoś ich niema).

Następna sprawa. Bardzo ciężko jest osiągnąć stan idealny, jeśli chodzi cyrkulacje, filtracje a przy tym wystrój z dużą ilością grot, szczelin i kryjówek dla ryb i to wszystko na dodatek powinno być miłe dla oka, przy tym niewiadomo jakie miejsca się tym wariatom najbardziej spodobają.


Przy okazji pomęczę jeszcze trochę twojego sumpa J. Wszystkim polecałeś większą filtracje, więc tak łatwo ci to teraz nie przejdzie ;)

Temat ile i jakiego złoża jest faktycznie potrzebne w akwarium to temat na osobny wątek myślę, w necie można się spotkać ze skrajnymi opiniami (mało tego spotkałem się nawet z czymś w rodzaju „teorii spiskowej”, że oto producenci filtrów i wypełnień celowo nakręcają potrzebę dużej filtracji i stosowania coraz to bardziej wydajnych filtrów i wypełnień o powierzchni gospodarstwa małorolnego). To myślę temat na szeroką dyskusje a moja wiedza i doświadczenie nieodpowiednie J.

Chodzi natomiast o to, że makok ma sumpa ze złożem zraszanym objętości 25l, czyli jakieś 3x tyle co eheim 2228 przewidziany do akwa 600l. Wszystko fajnie tylko keramzyt w tym sumpie zajmuje powiedzmy 20l do tego dochodzi nierówno zraszane złoże i może nam zostać złoża faktycznie filtrującego jakieś 10l. W ten sposób zostaje nam 10l keramzytu i jeśli to porównamy do 7,3l wysokiej jakości ceramiki w kubełku sump nie wydaje się już tak wydajny. Oczywiście może u makoka całe złoże „pracuje”, może nawet i te 10l starczy, chce tylko pokazać słabe strony takiego rozwiązania, żeby nie obudzic się z „ręką w nocniku”, bo przecież mieliśmy dużą nadfiltrację a tu nagle tragedia.

Co do samej budowy filtra zraszanego:

1. płytka rozdeszczająca rozprowadzająca równomiernie wodę i odporna na zatkania

http://www.solniczka.friko.pl/eksperyme ... talnik.htm

można taką łatwo i tanio zrobić a produkuje takie bodajże aquamedic.

2. biokulki jako wkład, podobno najlepiej się sprawdzają w filtrach zraszanych.

3. złoże nie powinno „stać” w wodzie, czyli jakaś płytka między złożem a dnem zbiornika z przestrzenią gdzie woda mogłaby spływać i skąd wyciągałaby ją pompa.

Dobra już nie marudzę :D Jeszcze jedno tylko makok, kiedy budujesz hydroponikę? Bo chętnie bym o niej poczytał :) .

Opublikowano

Dla przypomnienia napisze, ze ceramike stosujemy ze wzgledu na duuuza porowatosc a co za tym idzie duza ilosc zakamarkow, co zwieksza powierzchnie na jakiej moga one osiasc ;k


Przypomne rowniez, ze rozmnazaja sie one nie tylko na zlozu w filtrze...ale w zasadzie na wszystkim gdzie sie da...


Tak wiec nie do konca sie zgodze z tym ze nagle 10l keramzytu zanurzonego badz co badz w tej samej wodzie, bedzie na tyle nieprzyjazne, ze ani jedna bakteria tam nie zalozy kolonii do rozmnazania ;k

Opublikowano
Tak wiec nie do konca sie zgodze z tym ze nagle 10l keramzytu zanurzonego badz co badz w tej samej wodzie, bedzie na tyle nieprzyjazne, ze ani jedna bakteria tam nie zalozy kolonii do rozmnazania ;k

A ja się z tobą zgodzę :wink: Jeśli złoże będzie całkowicie zanurzone bakterii będzie mnóstwo i całe złoże będzie brało udział w filtracji, tylko nie mówimy wtedy o złożu zraszanym, bo jak tu zraszać zanurzone złoże. Makok pisał, że to ma być złoże zraszane i takiego sposobu filtracji dotyczył mój post. Cała idea filtra zraszanego polega na złożu odkrytym, które zrasza się wodą (nie zatapia) przez co bakterie osiadłe na takim złożu mają duży dostęp do tlenu. Jak wiadomo ( dla przypomnienia napisze :wink: ) bakterie biorące udział w nitryfikacji zarówno nitrosomonas jak i nitrobacter są bakteriami tlenowymi i do wydajnej pracy potrzebują dużej ilości tlenu. I idąc dalej - w filtrach zraszanych bakterie działając w bardzo dobrze natlenionym środowisku pracują według różnych źródeł 60-70% sprawniej/szybciej w porównaniu do bakterii zamkniętych w kubełkach. Pewnie z takich względów eheim wprowadził filtry pulsacyjne. Przy czym należy pamiętać że złoże jest złożem i zarówno w filtrach zamkniętych jak i filtrach zraszanych bakterii będzie tyle na ile pozwala im powierzchnia złoża. Filtry te różnią się przede wszystkim efektywnością nitryfikacji.

Opublikowano

Po pierwsze:

moje złoże jest z keramzytu ponieważ na wystartowanie cyku taki wkład w zupełności wystarczy - docelowo będzie ceramika stopniowo dodawana

Po drugie:

w kominie lada moment będę miał 8l biobali - w sumpie nie chcę mieć, bo będzie wspomniana ceramika - z czasem będę mógł ją kupić - narazie nie miogę...

Po trzecie:

złoże jest zraszane tylko i wyłącznie dlatego, że cały 25l sump jest de facto komorą pompy, więc poziom wody w nim opada jak zaczyna pracować pompa - przy wyłączonej - cała woda która spływa z góry wypełnia sump (2cm od krawędzi) - jeśli bym zrobił złoże zatapiane to nie miał bym miejsca na wodę w razie awarii prądu (czyt. byłaby na podłodze)

Po czwarte:

jak dojdzie hydroponika - na pewno przed świętami) to dojdzie mi 20l najwydajniejszego złoża nad akwa - hqi jest tak skierowane, że rośliny będą miały 40cm wydajnego słońca i pobiorą z wody wszystko co w niej będzie + oczywiście podłoże dla bakterii (dodatkowe 20l)

Po piąte:

nie udało mi się od dwóch dni (brak czasu) kupić tacki do grila - żeby zrobić zraszacz - narazie moje 20 otworów w 4 rurach jakie wychodzą z rury spustowej zraszają 80% powierzchni złoża (na dotyk - górne warstwy) - więc nie jest najgorzej wcale


to tyle narazie

aha - jako że będę miał demasony, to jednego już dzisiaj uratowałem ze sklepu (był sam w malawi mixie 20l 30szt różnych) i hasa po akwa :lol:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
    • Zdecydowanie, 3 to za dużo do Twojego akwarium. Skoro piszesz, że wolałbyś mniejsze gatunki, a więcej osobników, to na pewno odpada Acei, również dlatego, że po prostu rośnie za duży na ten litraż. Do Saulosi dobrym towarzystwem w Twoim zbiorniku byłby np. Labidochromis Perlmutt, fajna i ciekawa rybka. Możesz spróbować też że wspomnianym przeze mnie Maingano.  Dwa gatunki po 10-12 sztuk maluchów i celować w dwa haremy, po jednym z każdego gatunku.
    • Dziękuję za rady, jeśli zostanę przy 2 gatunkach, po ile sztuk może zostać? Czy 3 to już za duża liczebność?  
    • @Bartek_De założyłem że jak ktoś miał do czynienia "latami" z akwarystyką to już nie jest początkujący 😉😃
    • Też mi się tak wydaje, może Maingano do towarzystwa Saulosi, jeśli pozostać przy niebieskim?
    • Najprawdopodobniej w tak małym akwarium i źle dobranej obsadzie ryba jest nękana ewentualnie odczuwa pogarszanie się parametrów wody .  Masz ryby z różnych biotopów. Co się zmieniło? Zmieniło się to , że ryby dorosły , zmieniły się też parametry wody bo nie wierzę aby Twoja filtracja była właściwa patrząc na ten filterek. Tak jak napisał @yaroryby dorosły w złych warunkach i  się po prostu męczą  bo zmieniły się parametry i ubyło im miejsca .  Poczytaj wskazany link i zastanów się czy na pewno chcesz tak trzymać ryby i z jakiego biotopu. Nie chcesz się zrazić to działaj .
    • Poczytałem , poobserowałem, wziąłem też pod uwagę ryby, które mam w swoich zbiornikach.  Z uwagi że posiadam zbiorniki, w których posiadam młode  rdzawe, maingano, perlmutty, cynotilapie zebroides cobue (100x50x50 do likwidacji jeśli postawie 180cm) oraz w 120x50x50 copadichromis trewavasae lupingu oraz yellowy. To ostatecznie u mnie będą 2 akwaria. 120x50x50 oraz w/w 180x50x50.   Z uwagi że w 120cm mam copadichromis trewavasae lupingu wraz z yellowem od ponad 2 lat pora na jakieś zmiany. Nie ukrywam że z yellowami jestem już od blisko 4 lat i mi się przejadły. Także widzę 2 rozwiązania: -OPCJA 1 W 120x50x50 Zostawić copadichromisa trewavasae lupingu F1 dopuścić np. Labidochromis perlmutt (pasuje pod kątem żywieniowym) w miejsce yellowa.   A w 180x50x50 zrobić mbuniaka np. ze stadkiem acei luwala lub itungi. Do tego dokupić sobie "szefa" protomelasa steveni taiwan reef oraz z 2 gatunki mbuny pośród ryb: cynotilapia, maingano , rdzawy lub kolejne marzenie (Metriaclima msobo lub Fainzilberi)    - OPCJA 2  W 120x50x50 zrobić typową mbunę pośród rdzawego maingano cynotilapii.   W 180x50x50 zakupić placidochromisa mdoke white lips + aulonocare i np. dorzucić pasującego żywieniowo Labidochromisa perlmutta czyli zrobić non mbuniaka ale... wtedy muszę też sprzedać copadichromisy z 300l.  
    • No dobrze ale co się zmieniło co się dzieje tej rybce   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.