Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Odstąpiłem od zakupu gotowca. Po przeczytaniu całej masy informacji zawartej na forum na temat ledów postanowiłem sam sklecić oświetlenie. Wiem że tematów jest masa ale nigdzie nie znalazłem tego w 100% uporządkowanego. Nie chciałbym zaśmiecać forum ale myśle że zainteresowanie tematem będzie rosło więc może i ten temat komuś pomoże.

Wybór padł na moduły Samsung - Biały zimny 3x5630 i Niebieski oraz czerwony 3x5050. Nigdy elektryka mnie nie fascynowała więc z początku ciężko było się w tym wszystkim odnaleźć ale w miare zapoznawania się z Waszymi opisami wszystko zaczynało się układać w jedną całość. Chciałbym tylko aby ktoś kto już takie oświetlenie składał sprawdził schemat który rozrysowałem i ew. doradził co zmienić. Największą zagadką jest dla mnie rozmieszczenie modułów i oczywiście sama ich ilość potrzebna do 450l akwarium. Wiem że jeden woli jaśniej, drugi ciemniej, inny bardziej cukierkowo... ja wolałbym mieć tego światła nadstan i ew. korygować ściemniaczem.

Przy przedniej szybie wymyśliłem sobie 8x biały, zaraz za białym na tej samej listwie pomieszany 8x niebieski i 8x czerwony. Dalej, w okolicach środka tafli 8x biały. Nie wiem czy to odpowiednia ilość i proporcje białego względem kolorowych?

Całość podpinam pod jeden zasilacz z odpowiednim zapasem. Z zasilacza rozgałęźnik i na każdy kolor osobny ściemniacz. Nie zależy mi na automatycznym on/off ani na świetle nocnym. Proszę o podpowiedzi czy coś zamienić czy próbować tak jak jest.

post-9034-14695724212003_thumb.jpg

Opublikowano

Cześć.

Jak bym zmienił ilość kolorowych i zostawiłbym 8x biały z przodu 10cm od szyby za nim niebieskie 8x i zaraz czerwone 3szt i na końcu 8 białych.Oczywiście musisz zachować odstępy niebieski i czerwone razem a białe trzeba oddalić.Co do ściemniaczy to kup tylko 2szt do kolorów

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Mam identyczny litraż (150x60x60). Oto moje sugestie.

Obecnie mam belkę z 4szt białych zimnych 5630 (poczwórne) + 8szt modułów RGB również samsunga. Możesz zobaczyć jak to świeci tutaj:

Led Samsung 5630 +RGB(2) - YouTube


Led Samsung 5630 +RGB(1) - YouTube



Dla mnie jest idealnie ale oczywiście Tobie nie musi się podobać. Jak dla mnie strasznie dużo dajesz tych białych 5630. One naprawdę dają mega po oczach. O efekt ufo nie musisz się martwić bo między nimi dasz kolorowe ledy i wszystko ładnie się wymiesza.

Ja to widzę tak:


R R R R R R

W W W W W W

B B B B B B


R -RED - czerwony

B - BLUE - niebieski

W - WHITE - biały


Swoją drogą to nie myślałeś o modułach Samsunga RGB? Dajesz 2 rzędy i masz pięknie wymieszaną barwę. Szczerze polecam bo używam od dłuższego czasu i mają się świetnie.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Wariat:

Pierwszą linie chciałbym puścić jak najbliżej przedniej szyby żeby jak najlepiej zaprezentować ryby pływające tuż przy szybie. Ściemniacz na białych raczej będe musiał zapodać bo przy 16 modułach 5630 na 450L może być za jasno, nie chce zmniejszać ilości bo boje się że światło nie rozeszłoby się równo szczególnie przy tafli bo świecić będą max 5cm nad nią. [??]

Czemu proponujesz rozdzielić białe od kolorów? Wydawało by się że gdy są blisko siebie lepiej mieszają się barwy? Jeśli tak będzie lepiej to może każdy kolor na osobnej listwie żeby była możliwość przesuwania?


Seba Twoje jest ok, chociaż aparat napewno nie oddaje w 100% rzeczywistości. Myśle że na żywo jest jeszcze lepiej.

Po tym co wyczytałem bardziej skłaniam się ku osobnym modułom dla poszczególnych barw.

Proponujesz dać czerwone jako pierwsze od frontu? Ty masz całość na jednej listwie? Mógłbyś opisać rozmieszczenie patrząc od góry lub wrzucić jakieś zdj jak to wygąda pod pokrywą?


Budowa troche przesunęła się w czasie, moduły będe miał dopiero za jakieś 2tyg ;/

Opublikowano

Prawda jest taka, że jak byś tego nie zrobił to ciężko to spitolić. Najlepiej oczywiście moduły najpierw próbnie przymocować i szukać najlepszej opcji. Barwa i tak się wymiesza, wierz mi. Co do białych to z regulatorem będzie OK. Faktycznie jedna belka z przodu może się przydać bo u mnie gdy podczas czyszczenia zapomnę przesunąć belki nieco do przodu to ryb przy szybie nie widać. Zrób tak jak pisałeś... dwie albo nawet 3 belki. Przecież to tylko 50cm więc nie powinno być kłopotu z wymieszaniem się barw.

Zdjęcie jak to wygląda u mnie. Niestety niewiele Ci pomoże mo ja mam RGB (od góry RGB, w środku białe zimne LG i na dole 4 sztuki 5630)

Ja nadal będę namawiał Ciebie na RGB bo uważam, że pojedyncze moduły nie rozproszą tak światła jak 8-10 RGB. Ilość czerwonego też jeszcze do zmniejszenia bo osobiście mam skręcone do minimum i z tego co czytam na forum to większość z tego koloru rezygnuje.

post-10842-14695724371777_thumb.jpg

Opublikowano

Różnica pomiędzy barwą to więcej niebieskiego tam, gdzie więcej K. Chodzi o temperaturę barwy. Im niższa wartość tym bardziej żółto (ciepło), im więcej to zimniej (niebiesko). Dla Malawi bierz 6500K bo resztę i tak zrobią diody RGB lub niebieskie. Co do 5050 a 5630 to tak jak porównać Skodę do Mercedesa. Niby oba auta ale wyższość Merca zna każdy. 5630 to nowsze diody i o wiele mocniejsze... tylko te Ci polecam! Ewentualnie 5730 ale to już znikoma (albo żadna) różnica pomiędzy 5630.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Nie znalazłem niebieskich i czerwonych 5630, wziąłem 5050. Białe będą 5630 6500K. Wszystkie w klasie IP68.


Jeszcze jedna kwestia:

Chce założyć manualny ściemniacz:


.jpg


W miejsce zielonego pójdzie biały.


Mam też nie wykorzystane wcześniej oświetlenie led które dostałem przy zakupie mebli. Może sterownik udałoby się wykorzystać aby mieć możliwość on/off z pilota? Łącznie będzie 30modułów. Rozumiem że gdyby się nadawał daje go pomiędzy zasilaczem a ściemniaczem ze zdj. powyżej?

Tutaj zdj. tego sterownika:

post-9034-14695724448737_thumb.jpg

post-9034-1469572445202_thumb.jpg

Opublikowano

Diody kolorowe tylko 5050. 5630 w kolorze nie występują więc nic się nie martw.

Mam identyczny ściemniacz i szczerze polecam. Co do podłączenia to nie wiem czy zadziała ale spróbuj tak jak pisałeś: wtyczka-zasilacz-ten na pilota-ściemniacz.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.