Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak przy kasieciaku wygląda podmiana wody ? Pytanie dotyczy spuszczania wody i nalewania świeżej.

Opublikowano

A ja zostanę przy swoim i powiem,że jeżeli masz opcje założenia sumpa to go lepiej mieć. Zawsze zaoszczędzasz miejsce w akwarium jak i robota przy sumpie bez stresowania ryb jest zdecydowanie imho wygodniejsza. Blok adsorbera Purolite zawsze można wrzucić do sumpa.

Opublikowano

Czytam właśnie temat kaseciaka,trochę tego jest i w sumie w akwarium jakieś 7 lat temu na boku akwa miałem doklejone dodatkowe akwarium z przegrodami,taki boczny sump w którym była gąbka,sporo żwiru koralowego i pompa powrotna a na zasysie była rura,która dochodziła do samego dna akwarium,ale ciągle walczyłem z odpowietrzaniem.Jest jakieś migające światełko,że kiedyś wrócę do morskiego stąd pomysł sumpa,ale chyba nie przez najbliższe 5 lat(spory kredyt na dom),z resztą bardzo lubiłem Malawi a żona też była zachwycona.

Opublikowano

Kredytem się nie martw masz ty ja i cała reszta ;-).W konfrontacji kosztów kaseciak zabija wszystkie inne znane systemy filtracyjne.

Co do podmian pozostaje tradycja waż&kibel ;-) brak jakiegokolwiek osprzętu na zewnątrz .Jednaj są amatorzy i zwolennicy pomijania podmian przez wiele miesięcy z użyciem żywic, polimerów itp. . Nie żebym namawiał na takie rozwiązanie ale takie istnieją . Jeśli zrobisz stałą podmiankę to problem z okresowymi podmianami zostaje wyeliminowany.

Opublikowano

Co mi się w kaseciaku spodobało,to to,że wszystko faktycznie w jednym miejscu,można to w całości wyjąć i włożyć,coś przerobić,udoskonalić.....sump jak raz się zrobi to potem klapa.W morskim zmieniałem ze dwa,trzy razy i tak nie bylem zadowolony.Decyzji jeszcze nie podjąłem,ale pociągnę temat kaseciaka.Na projekcie akwarium widać opaski na około całego akwarium i wzmocnienia.Wzmocnienia poprzeczne można by wkleić z takim rozstawem,by kaseciak można było by swobodnie włożyć,ale powstaje problem z wzmocnieniami wzdłużnymi bo powstanie problem z wyjmowaniem gąbek do czyszczenia.

Do napędu chciałbym użyć pompy cyrkulacyjnej Tunze,jedną mam o przepływie 8000l/h ale mam też 13000l/h z sterowaniem mocy.Jakiej długości cały filtr musiał by być ?

Opublikowano
Czytam właśnie temat kaseciaka,trochę tego jest i w sumie w akwarium jakieś 7 lat temu na boku akwa miałem doklejone dodatkowe akwarium z przegrodami,taki boczny sump w którym była gąbka,sporo żwiru koralowego i pompa powrotna a na zasysie była rura,która dochodziła do samego dna akwarium,ale ciągle walczyłem z odpowietrzaniem.


O to przez 7 lat bardzo wiele się zmieniło - w akwarystyce również:D .

Przyjmując że pozostaniesz z nami przez kilka lat a może i dłużej to raczej decyzje zakupowe są klepnięte. Baniak zamawiaj z odstępem zakończenia wzmocnienia wzdłużnego tylnego o 8cm od szyby bocznej po tej stronie gdzie widzisz kaseciak i to tylko tyle - reszta standard malawijski i zastanów się nad tłem jakie planujesz.

Co do tego że kaseciak zawsze jest widoczny i straszy ryby to też mam umiarkowany pogląd.

Jest wielu kolegów którzy zrobili to zupełnie nie widocznie np spiochu ( byłem widziałem) i tylko znawcy tematu domyślają się że jest w akwarium kaseta. Ja poszedłem na łatwiznę w obu jest czarne tło i czarna kaseta z pcv spienionego i mnie nie razi.

Co do stresowania ryb to też umiarkowanie - tyle co straszy je podchodzenie do baniaka. U jednych się chowają a u drugich podpływają do szyby. Nie wsadzasz łap do akwarium tylko do kasety, nie przestawiasz kamieni i nic się nie zmienia dla ryb - to gdzie stresowanie? , nawet pompy na czas czyszczenia nie wyłączasz i ryby nie widzą ani wyjmowania ani wkładania tych wszystkich ustrojstw w kasetę - więc w obu swoich baniakach ja nie widzę żadnego stresowania ale to zależy zapewne od ryb - możesz trafić na takie z ADHD:(


Wracając do sedna tematu zacznij od kranówy bo to podstawa i podaj jej parametry bo twój wodociąg chwali się że ma tak dobrą wodę że prosto z kranu można pić bo b. miękka, ale parametru żadnego nie podaje nawet pH i NO3 się nie dowiesz. Ja raczej jak za coś płacę to chcę wiedzieć co to jest - nie wystarcza mi że mokre i polecają pić z kranu. Poza tym to może wiele zmienić i w koncepcji stałej podmianki i w budowie kaseciaka - a co będzie jak ta miękka Jastrzębianka ma pH 6 i NO3 30ppm - ludz może pić szklankami.:D a co ze stałą podmianką?:( W tym miejscu trzeba mieć pomierzoną pewność. Poza tym czy potrzebna stała podmianka jak wszystkie parametry wody w baniaku ideał a NO3 bez względu na to czy są jakiekolwiek podmianki czy ich nie ma jest stale np 5-10ppm przy stałym przerybieniu - moim zdaniem problem ilości i wielkości podmian spada na plan dalszy - do decyzji akwarysty bez musiku i nawet co tygodniowego parcia na szkło.:D :D


Po drugie zastanowiłbym się nad tą pompą NJ6000 - dejwis szuka pompy która może pracować poza wodą a ta na pewno- sprzedaj mu:D


Moja logika jest taka ( twoja może być odmienna)- pompa pracuje stale 24/7/365 a ta NJ stale żre 68W a może znacznie więcej bo Włosi to zabawowy naród:rolleyes: , jak sprzedasz za 200zł a kupisz Jebao DCT6000 za 400zł to nie dosyć że masz ciszę, wody więcej niż poprzednia bo ma większe ciśnienie na wylocie, to ma elektroniczne biegi oraz funkcję feed o czym NJ tylko może pomarzyć.

Najistotniejsza jest jednak różnica ich mocy- ta DCT max 42W a zapewne będziesz i tak pracował na 5-6 biegu więc coś ok 20W.

Różnica 48W zwróci ci różnicę w koszcie nowej pompy - 200zł w przeciągu ok 200dni czyli nie całego roku w postaci zaoszczędzonych rachunków za prąd - plusujesz u żonki:D bo w morskim tak słodko nie było.

Myślę że nadszedł czas byś ty po namyśle zadecydował w którą stronę idziesz i jeśli to będzie kaseciak to proponuję przenieść dyskusję o szczegółach projektu na priv ( adres do mnie masz w profilu) bo to mozolna praca a dopiero owoc przedstawisz do oceny koleżeństwa. twoje decyzje a ja nie naciskam bo nie mam parcia na kaseciak:D


EDIT


A Seba przestrzegał :D że to choroba jest - zobacz jeszcze nie nasz bo nawet pierwszego nie skleił a już chory:shock:


Co mi się w kaseciaku spodobało,to to,że wszystko faktycznie w jednym miejscu,można to w całości wyjąć i włożyć,coś przerobić,udoskonalić.....sump jak raz się zrobi to potem klapa.
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Po niedzieli zakupię testy.Na Ph mam elektroniczny,z sondą,na PO4 mam dużą Hankę.Z tego co pamiętam moja kranówka miała powyżej 7,7 ale Kh było niskie.Moczę sondę i zobaczymy co pokaże.

Obejrzałem tą obudowę od Śpiocha i o takiej osłonie właśnie myślałem,ale kombinowałem by filtr był na środku tylnej ściany i szeroki,ta osłona z łupka wystawała by na boki i mogła by być postrzępiona.Tło właśnie planuję z płaskiego łupka,ewentualnie z paneli Silikstone.Fajne jest też tło jakieś 3D,ale strasznie drogie a samemu nie wiem czy bym wykonał.

Na razie takie przemyślenia,bardzo dziękuję za odpowiedzi.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.