Skocz do zawartości

pierwsze Malawi (720l) - dylematy początkującego


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Zaczynam przygodę z Malawi (także pierwszy post więc proszę o wyrozumiałość) i potrzebuję konsultacji, porad, pomocy w doborze sprzętu.....

Czytałem masę postów, wiele już mi wyklarowało obraz ale proszę wszystkich o porady - nawet jeśli komuś wydają się oczywiste to dla mnie mogą nie być ( obecnie mam narożne ogólne akwarium 160l więc zupełnie inne doświadczenia z pielęgniczkami z ameryki płd). Początkowo w 720 miało być ogólne ale nie miałem pomysłu jak to zaaranżować a w dodatku Malawi kolorystycznie mnie urzekły...


Akwa ( przez małżonkę na szczęście zaakceptowane i miejsce w pokoju już gotowe ) to 200x60x60 wymarzone więc zanim zacznę chciałbym jak najwięcej dopiąć aby potem nie żałować. Post początkowy więc rozterek wiele ale proszę o wytrwałość i komentarze we wszystkich obszarach. Jeśli są już poruszone to linki/odnośnik do postu mile widziany...


Za pomoc wszelką z góry dziękuję!!



1) Zastanawiam się nad frontem OW - pierwsza konsultacja czy przy Malawi warto w OW wchodzić czy to bardziej przy roślinnych widać efekt i tam się preferuje? Wszędzie po kilka zł dodatku warto przemyśleć. Jeśli coś warte to dołożyć trzeba ale z głową...


2) Czy warto się dowiadywać u zarządcy o wytrzymałość stropów w bloku (3 piętro nowy blok) - w sumie waga ponad tonę może wynieść choć zamierzam ustawić przy ścianie żelbetowej nośnej więc we wzmocnionym miejscu a lepiej spać spokojnie o głowy sąsiadów...? Obok ciężki narożnik i 2 metry dalej też obecny baniak 160l. Więc ciężar w szczycie spory.


3) akwarium będzie na stelażu robionym - wysokość ok 70cm (aby narożnik nie zasłaniał) - ad 2 zastanawiałem się czy jakimiś kotwami to ściany nie przytwierdzić aby naprężenia przenieść na mury choć wtedy poziom może mi uciec..


4) czy są sztuczki lub projekty stelaży z możliwością poziomowania? Pod stelażem na panelach płyta będzie aby rozłożyć ciężar, na stelażu także ( co proponujecie zwykłą płytę czy blat kuchenny ?) Jak zaleję baniak to poziom może zniknąć pod ciężarem - wtedy zlewanie wody i od nowa czy klinami metalowymi jakoś poziomować?


5) pokrywa się jeszcze zastanawiam czy szukać gotowca masowego czy samemu kombinować spieniony pcv.


6) oświetlenie - myślałem o ledach aby oko cieszyło też dla nas - co proponujecie - jakieś moduły led (ile) - może są gotowe zestawy warte rozważenia?, czy warto rgb czy taśmy ledowe (ile potrzebne). W ogólnym doświetlanie potrzebne dla roślin - czy w Malawi są jakieś standardy ile i jakie światło potrzebne ? Zwykłe T5 o jakiej mocy są odpowiednie na takie akwarium?


7) filtracja (najwięcej mi snu z powiek ściąga czytanie o tym). Boję się że kubełek zewnętrzny będzie za słaby jak będzie eden (np jbl e1901 czy co innego?) - a może to wystarcza? Trochę rybek zamierzam mieć (w dopuszczalnych ilościach więc jak filtrację zaniedbam to będę załował) , dlatego myślałem o sumpie - dużo czytałem i już prawie byłem zdecydowany ale.... Potem naczytałem się o narurowcach i teraz już sam nie wiem. Jeden kolega w poście pisał że sump to przerost formy nad treścią gdyż dla zaawansowanych daje dużo możliwości a ja sądzę że tylko kilka% tego będę w stanie wyciągnąć. Narurowiec wygląda estetycznie i mniej miejsca zajmie ( śpimy z żoną tuż przy akwa więc muszę filtracje zrobić aby dało się spać komfortowo - cicho i bezwonnie), kubełek znowu to szybka ścieżka - podłączyć i co kilka miesięcy przeczyścić. CO PORADZICIE?? Iść w sumpa i mieć zapas mocy i możliwości (gdybym w przyszłości na ogólne przeskoczył to sump idealny a z drugiej strony komin i wiercenie jest nieodwracalne) ? Czy są wady takiej filtracji? Czy ustawić się da przepływy aby woda nie hałasowała przy przelewaniu się? Jeśli sump to jakie wkłady i ile komór warto zaprojektować? Cała przestrzeń w stelażu do wykorzystania więc dobrze to chcę zaplanować. Jedyny minus to dostęp do stelaża będę miał głównie przez bok więc 60x70 po na długości narożnik stoi a on ciężki - od biedy dwa razy w roku przesunąć można ale nie jako rytuna.


8) czy mechaniczna filtracja potrzebna dodatkowo ? powiązane z pkt 7 np sump + jakiś wewnetrzny mechanik czy sump pełni już rolę tez mechanicznej filtracji i nic do baniaka wkładać nie potrzeba już? - zależy mi aby jak najwięcej było poza wnętrzem akwa bo na ryby chcę patrzeć a nie na sprzęt. Może mi ktoś wytłumaczyć jak woda przelewająca się górą do komina przeczyszcza wodę z osadów mechanicznych? Czy nie czyści? Może odpowiednio mocna cyrkulacja to podnosi i komin też zbiera? Tego chyba nie doczytałem dostatecznie :(


9) do czego służy cyrkulator i jak potrzebny to jaki polecacie ( połączone z pkt 7) - czy do sumpa jakiś cyrkulator polecicie? Tam się ustawia jakoś moc przepływu?


10) tła robionego nie przewiduję - raczej oklejenie folią - myślałem o ciemnym granacie bo czarna zbyt przygnębiająco może wyglądać a niebieska znowu gubi niebieskie ryby :) Chyba że się mylę?


11) kamieni trochę zakładam (tu rozumiem im więcej kryjówek tym ryby bardziej szczęśliwe? ) wiec na dno już doczytałem muszę styropian dodać - o tym nie pomyślałem . Jaka grubość styropianu będzie bezpieczna dla szkła - cienki jest ok? Na razie myślę o jakiejś aranżacji z wzgórzem z kamieni dość wysokim ( na razie etap przeniesiony ze snu:) ) z posadzeniem kilku anubiasów - tak żeby wystrój też był dekoracją w pokoju ale pewnie dużo kamieni zaburzy cyrkulację i filtrację (tak?). Czy ryby pływają w dolnej partii częściej czy w całej tafli? Może się mylę ale jeśli głównie przy podłożu to sądziłem że jak góry porobię to wymuszę też życie w wyższej partii wody - tak?


12) piasek biały jakiś ( najlepiej śnieżno-biały), może koralowy aby parametry też pilnował


13) o obsadę na razie nie pytam bo to będę myślał jak już podstawy będą gotowe - ma być dla początkującego więc mniej agresji , więcej gatunków i dużo barw. Ale o tym na końcu podpytam.


14) zamierzam zrobić osobą płytę z gniazdkami elektrycznymi, włącznikami, itp aby wszystko było w jednym miejscu estetycznie zebrane i zabezpieczone.


14) czy coś jeszcze zapomniałem ... na obecną chwilę już nic mi do głowy nie przychodzi ale jeśli coś uważacie za istotne to proszę o sugestie. Całość chciałbym od jesieni składać to wszelkie pomysły jakie po tym poście powstaną mogę z chęcią udokumentować wizualnie na foto.

Opublikowano

Witam,

nie wiem czy nie znokautowałeś wszystkich zakresem i szczegółowością pytań.

Zrobię pierwszy kroczek.

Ad 2/

2) Czy warto się dowiadywać u zarządcy o wytrzymałość stropów w bloku (3 piętro nowy blok) - w sumie waga ponad tonę może wynieść choć zamierzam ustawić przy ścianie żelbetowej nośnej więc we wzmocnionym miejscu a lepiej spać spokojnie o głowy sąsiadów...?

a/ możesz spać spokojnie

b/ nie warto się dowiadywać - to tylko może być źródłem kłopotów, ekspertyz, "niezdrowego" zainteresowania sąsiadów itd

Opublikowano

Tomm77 ma rację.Ja kiedyś jak mieszkałem w bloku to takie akwarium miałem ustawione 60 cm od ściany.Musiało być dojście do okna.Stało ono 8 lat.Nigdzie nie zgłaszaj swoich zamiarów.

Opublikowano

Dzięki! Więc wygląda na to ,ze jeden problem z głowy gdyż kilka nocy przez ten wątek też miałem bojąc się o wytrzymałość konstrukcji choć wydawało mi się to nierealne


A ilość pytań- podejrzewam ze to zestaw "startowy" każdego początkującego. Mam nadzieje ze część odpowiedzi tutaj posłuży innym mającym podobne rozterki w przyszłości.

Opublikowano

właśnie zastanawiam się nad 450 l i największy jaki znalazłem filtr zewnętrzny to Fluval fx6. Kosztuje 1,5k ale jest fajna maszyna. Też jestem początkujący ale mistrzowie już mi poradzili, że falownik jak najbardziej pasuje. A i pewnie jeszcze jeden zewnętrzny. Powodzenia! Rób foty z postępów prac.

Opublikowano

Taki FX6 jako "singiel" starcza na takie szkło jak u mnie czy pomocnika mu potrzeba wewnetrznego? Jakie filtry masz w niego władowane? Poczatkowo myślałem o dwóch słabszych co kosztowo na to samo wychodzi...

Opublikowano

Kaseciaka sobie zrób ;) cena niewielka w porównaniu z tymi kublami. A masz biologię i mechanikę załatwiona tylko ze 2 jakieś cyrkulatory dołożyć i juz ;)

Opublikowano

Jest jakiś wątek założony o kaseciaku aby doczytać bo o tym cudzie nie słyszałem jeszcze? Jak wygląda taka filtracja, jak sprawdza się przy dużej objętości, itp?


ad Dawidko: Twój post czytałem zanim swój założyłem. Pogadanka o piaskach mi wyjaśniła trochę :)

Opublikowano

Gdyby każdy wpisał gdzie mieszka byłoby łatwiej podpowiadać ale to tylko moje marzenia.:wink:


Lecimy

ad1/ koniecznie front z OW bo szyba gruba a mam nadzieję że w akwarium wodę będziesz utrzymywał klarIklasa więc warto. Będą dwie opinie - jedni nie będą widzieli różnicy to po co przepłacać - drudzy jak ja widzą różnicę więc warto zapłacić.


ad/2 masz odpowiedz

ad3/ kotwy nie potrzebne

ad4/ gdybyś wstawił w dane gdzie mieszkasz byłoby łatwiej - ja szkiełka wraz z aluminiowym stelażem zamawiam w erybka i jak spojrzysz na stelaż to zobaczysz 6 nóżek regulujących poziom. Każda nóżka wytrzymuje 500kg więc nie pytaj czy wytrzyma. Nie takie maleństwa tu robili jak twoje. W Szczecinie masz Przemka Wieczorka -najwyższa klasa firma.


ad5/ sam rób bo od razu belkę ze światełkami zrobisz sam - w sumie wyjdzie 5 razy taniej niż kupna pokrywa.

ad/6 rób sam światełko albo na modułach wg Sławka Meszka albo JemioloSeby albo na RGB COB 10 lub 20W do tego sterownik od RomanoLindano z Sulejówka. Wystarczy 6x10W lub 50x20W to nie roślinniak tylko Malawi.


ad7/ idz w kaseciak wyjdzie najtaniej i spać będziesz spoko bo woda nie opuszcza szkiełka. Nie potrzebne żadne kominy , grzebienie i ciurkanie przelewanej wody.

Dziwne że nie znalazłeś tematu ale poczytaj kilka pierwszych a potem tak od postu 300 bo zwariujesz. Rób wersję 6.0 dwustronną na pompie Atman 306 - faktyczny stały sik z kaseciaka - 2000l/h albo jeśli akwaMerc czyli JebaoDCT3000. 2 litry lawy wulkanicznej 2-3cm na tym 2-3litry TMBT a na tym 1 litr węgla aktywnego do klarowania wody dwie gąbki ppi45 grube na 3-5cm. ot i cała filtracja mech/bio

tu masz temat http://forum.klub-malawi.pl/filtr-kasetowy-akwarium-t23333.html

ad8/ sump sobie daruj to nie morskie tylko Malawi

ad9/ do cyrkulatora dojdziesz jak ryby zaczną kupska walić i zobaczysz czy trzeba - z tym zawsze zdążysz .

ad10/ tło - albo czarne pcv 3mm albo jak drożej to wpisz w allegro - fornir kamienny - wybierz co ci wpadnie w oko. Mnie kręci ten

Fornir kamienny okleina - Stone Line Ocean Multi (5148874163) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img11.allegroimg.pl/photos/400x300/51/48/87/41/5148874163@@AMEPARAM@@11@@AMEPARAM@@51/48/87/41@@AMEPARAM@@5148874163



dwa arkusze połączenie za kaseciakiem no i sam kaseciak też oklejony tym.



ad11/ wejdz w galerię i zobacz wystroje doświadczonych kolegów może cię to zainspiruje do własnej wizji o ryby się nie martw - każdą aranżację zaakceptują.


ad12/ piasek każdy dobry byle gradacja 0,8 -1,2 kolor do wyboru jak i cena ja bym polecał ten koralowy z akwarystyczny24 albo dolomitowy Retne. Dają fajny bufor dla wody Malawi.

ad13/14 - do obsady dojdziesz jak baniak będzie dojrzewał a przy kaseciaku wystarczą dwie listwy po 6 gniazd z wyłącznikiem ale elektrownię możesz budować jak chcesz.


ad14/ oczywiście że wiele jeszcze pytań przed tobą.

Sam się dziwię dlaczego tak mało ich zadałeś:shock:

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.