Skocz do zawartości

pierwsze Malawi (720l) - dylematy początkującego


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Jest jakiś wątek założony o kaseciaku aby doczytać bo o tym cudzie nie słyszałem jeszcze? Jak wygląda taka filtracja, jak sprawdza się przy dużej objętości, itp?



Kaseciak sprawdzi się u Ciebie jak najbardziej. Osobiście polecam ten rodzaj filtra.

Tu możesz zobaczyć w błyskawicznym skrócie mój kaseciak:

Budowa filtra kasetowego. - YouTube



Służę też rysunkami szczegółowymi.

-- dołączony post:


Do tego szukam dobrego postu o pokrywach - jakieś polecacie koledzy?

Rozumiem że iść w spienione pcv, dorobić chłodzenie itp. Ale o praktycznych aspektach - jak otwierane/dzielone, czy jakieś zawiasy, wady i zalety, nadajace się pod ledowe oświetlenie...



To link do tematu dot. budowy pokrywy:

http://klub-tanganika.pl/forum/viewtopic.php?t=1104&highlight=pokrywa



Nie pamiętam czy taką fotorelację z budowy pokrywy zamieszczałem i na tym forum...? Wydaje mi się, że zamieszczałem ale nie mogę się doszukać :( Jeśli nie to chętnie wkleję taki temat - może ktoś skorzysta...

U mnie pokrywa ta spisuje się idealnie więc mogę ją polecić. Nie mam zamontowanego chłodzenia ale pokrywa jest tak wykonana, że dołożenie wiatraczków chłodzących nie jest żadnym problemem. Można je zamontować zarówno od góry w płycie nakrywowej jak i z tyłu i po bokach pokrywy.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Wielkie dzięki - o taki instruktaż mi chodziło. Zabieram sie za studiowanie:)


Malymi kroczkami ale do przodu- oby tak dalej:)


A czy któryś z kolegow moglby wypowiedziec sie na temat oswietlenia szerzej- sa rozne gusta i opinie ale dyskusja zawsze otwiera oczy- staram sie wyrobic swoje zdanie z doswiadczeni innych.


Wiem ze w led chce wejsc. Pytanie czy RGB czy montowac moduly? Czytalem juz posty o RGB i o sterownikach, takze o oswietleniu kolegi Slawka Meszka i JemioloSeby. Wszystko wyglada ciekawie ale co polecacie z doswiadczenia? Malawi chyba tyle swiatla co roslinniak nie potrzebuje ale chcialbym aby w pokoju ladnie sie prezentowalo oraz ryby oko cieszyly. Isc w rgb ze sterownikami i programatorami prezentowanymi tutaj przez innych kolegow- jak tak to w jakiej ilosci?

Opublikowano

Za radą kolegi z klubu idę w ledy, a dokładnie moduły samsunga. W moim wydaniu 24szt białych i 10 RGB na 190cm szerokości. Ale jak to wyjdzie to będę mógł pokazać za kilka dni, bo dziś skończyłem kleić pcv.

Opublikowano
RE: Deccorativo - przeczytałem wytrwale wszystkie posty o kaseciaku z linka ( oczy mi siadają bo się wątek rozwinął trochu ). Domyślam się że są różne szkoły - zwolennicy narurowców, sumpów oraz teraz kaseciaków:) każde mają wady i zalety. Zwróciłem uwagę że często do mniejszych baniaków go się wkłada - czy to 720 on też się spisze? Różnica jest 200-350l a 700. Da radę ?


Co do lokalizacji - niestety pod drugą ścianą będzie światło z balkonu ( południowe okno ) na szkło padało a to z obecnych doświadczeń roślinniaka nie wróży nic dobrego= czyż nie??. .



Gratuluję wytrwałości w czytaniu. Teraz dopiero masz mętlik w głowie:grin: Nie namawiam bo mnie zaraz wsadzą palce w oczy za promowanie kaseciaka. Sam decyduj ale jak pójdziesz w kasetę to


Rób wersją 7.0 z poziomymi gąbkami dokładnie wg projektu Krzysztofa tylko grubość wewnętrzna 12cm.

Pompa Atman 306 2000l/h za 90 zł wystarczy taka opcja obsłuży nawet 1000l bańkę.

Cała filtracja mech/bio/polimer wyjdzie w okolicach 300-400zł.

Pompa w kaseciaku nie filtruje wody ona ją przelewa swobodnie z komory do baniaka więc zawsze pompuje na max co fabryka dała. Każdy był zaskoczony co taki Atman czy AqC2000 wyrabia w baniaku.


Posłuchaj dobrych rad i stawiaj akwarium w oknie.

Wklejam ci specjalnie dla ciebie nakręcony filmik - zdjęcie z przed 1,5 roku z pustym szkiełkiem masz poniżej a to aktualne.

Widzisz jakieś problemy że słońce rano świeci do baniaka z lewej a po południu z prawej.


Akwa w oknie - YouTube



a tak było rok temu z oświetleniem RGB - sterylnie i ryby jakieś maleńkie:shock:


Manual IR44 RGB COB 10W 4x by Deccorativo - YouTube



Całość filtracji napędzają 2 pompy Hydor Pico 1200 czyli 2x 7W. Jedna jest w stanie utrzymać idealną czystość w akwarium ale ponieważ od roku nie robię zupełnie podmianek wody to siedzi biopolimer więc musi pracować także drugi Hydorek.

Opublikowano

Po dwóch dniach mierzenia i próby przekonywania "szefowej":) wyszło jednak na wariant pierwotny i zostaje koło narożnika - ale zmianę długo kalkulowałem po waszych poradach. Najwyżej za 2-3 lata będę zmieniał... Mam nadzieję że jednak będzie dobrze. Dlaczego.... okna jak sugerował Decco rozważałem i to z metrówką ale ściana między oknami to tylko 130 cm... jak będzie zachodziło na okno ( dwa okna o szerokości po 200 cm ) to utraci ono możliwość otwierania i szkło musiałoby być odsunięte od ściany a to ingeruje mocno w pokój i jeśli baniak ma stanąc w domu to bez takich lokalizacji. Jedynie pomierzę jeszcze z tą wysokością i może uda się zejść do niezbędnego minimum skoro twierdzicie że zbyt wysoko będzie - trochę się dziwie bo ryby przecież przy dnie i kamieniach pływają więc na wysokosci oczu w sumie przy takiej wysokości.


Powoli inne opinie się mi klarują. Dzięki kolegom za wsparcie w pokrywie, baniak też wiem skąd brać. Część mam nadzieje na targach we Wro za chwilę uda się podpatrzeć też..


Idąc dalej - czy tło i wystrój planować jak będę znał gatunki i rodzaj jaki finalnie będzie czy to niezależne? Myślałem początkowo o jakiejś folii niebieskiej lub granatowej aby rozjaśnić. Podobają mi się czarne tła bo dają głębie a na niebieskim tle niebieskie ryby będą chyba słabo widoczne a większośą jest niebieska przecież - czy takie rozumowanie jest błędne? Ma ktoś niebieskie folie jako tło?) ale boje się ze zbyt ciemny wystrój wtedy wyjdzie ( meble w pokoju też z czarnego lako-belu są ) - w sumie jak się oklei tylną szybę to czarne pcv można wewnątrz zawsze dołożyć...


Skało-podobne okleiny wyglądają interesująco ale muszą pasować też do kamieni a o tym nie myślałem jeszcze. Zastanawiam się też aby filtr też jakoś wpasować w wystrój tła - granitowa okleina jednego z kolegów mi się spodobała szczególnie z "grotą na dole" choć granit to zbyt ciężki wystrój trochę.


W galerii starałem się przeglądać wystroje i na razie nic nie wpadło mi.

Jak to praktycznie wygląda wg was - co warto a w co nie warto - gusta są własne ale może na coś zwrócić uwagę ?

Opublikowano

Nie martw się wysokością. I tak będziesz obsługiwał baniak stojąc na narożniku :) Ja tak mam i jest akurat tak wysokie, że nie widać dolnej szyby ani też blatu bo ma wielkość dna.

Muszę przyznać, że obsługa nie jest najwygodniejsza bo trzeba chodzić po meblu ale... Ja podmieniam wodę raz w miesiącu wiec nie jest źle a raz w tygodniu wejść dwa razy żeby wyjąć gąbki a potem je włożyć po czyszczeniu to nie jest jakaś tragedia. :)

Dojście do szafki też mam z boku i polecam zrobić wysuwane szuflady na jak najdłuższych prowadnicach. Ja o tym nie pomyślałem i tego bardzo żałuję.


Jedna przestroga bo minus jakiś poważny musi być :) Uważaj jak będziesz robił testy kropelkowe, aby nic Ci nie kapnęło na narożnik (albo połóż szmatę). U mnie jest materiał i coś że dwa razy skapnęło. Teraz mam tam dziury :(

Acha. Kaseciak to w tym ustawieniu prawdziwe zbawienie i wygoda. :)

Wysłane z telefonu

Opublikowano

Kaseciak to juz pewne. Zauroczyl mnie :)

Przy nim wydaje mi sie ze po meblu wskoczyc problemu nie bedzie az takiego takze, a razem jako calosc spasuja. Inaczej byc nie moze. A z tyli szufladami mozesz cos wiecej napisac? Zaintrygowales mnie bo to opcja dotad nierozwazana ale mam czas na zmiany :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.