Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, jestem tu po raz pierwszy jak i po raz pierwszy zakładam akwa z pyszczakami.


Mam pytanie do doświadczonych kolegów.


Mam akwarium 126L 80x35x45 zamontowany na nim AQUAEL filtr kaskadowy (80-300L) VERSAMAX FZN-3 do tego filtr kubełkowy Aqua Nova NCF800. W akwarium puki co znajdują sie dwa wapienie filipińskie ok 3 kg czekam na reszte jak dojdzie z Jury krakowsko-częstochowskiej . Akwarium zalane zostało dokładnie tydzień temu tj. 30 lipca, dodane zostały bakterie Tropical - BactoActive i po tygodniu wpuszone dwa Platydoras costatus ( tak wiem nie mają nic wspólnego z Malawi dlatego po ustabilizowaniu akwa i zakupie obsady zmieniąją miejsce zamieszkania) .


Akwarium kupiłem od kolesia, który trzymał w nim pyszczaki lecz zamiast podłoża jest czarny bazalt o granulacji ok 2mm...czytałem że przy takim podłożu pyszczki mogą się kaleczyć i tu moje pierwsze pytanie gdybym chciał podmienić to na piasek (kreisel czy cos podobnego) jaką ilość wody musiałbym odlać na bok aby po podmianie nie stracić parametrów wody jakie uzyskała ??


Drugie pytanie dotyczy filtra kubełkowego zasypany od dołu jest ceramiką zoolitem (czy jakoś tak) , kamienie koloru czerwonego ( poprzedni właściciel polecił je dodać do filtra, chyba wulkaniczne) i gąbka, węgiel aktywny usunąłem (usłyszałem że absorbuje bakteria potrzebne do stabilizacji akwa) czy taka opcja zapewni mi dobre warunki dla rybek? oczywiście woda jest stale napowietrzana.


Trzecie pytanie to na 120L akwa ile wapienia w kg ??


Jak tylko dokonam testów wody podzielę się z Wami informacją i jeśli mogę liczyć na Waszą uprzejmość poradzicie co dalej.


Pozdrawiam Tomek

Opublikowano

Ja zrobiłbym tak... Kubełek podłączył do wiadra zalanego wodą z akwarium. Resztę wody wylał i działał z podmianą podłoża. Najważniejszy jest filtr i to co w nim już siedzi (tydzień to i tak mało)

Co do mediów w kuble, to czerwone czyli lawe sobie zostaw i do niej dorzuć grys koralowy dla stabilizacji parametrów. Z WA dobrze zrobiłeś, jego stosuję się po leczeniu rub itp w celu usunięcia resztek leku.

Piasek - przeczytaj sobie temat Zakładanie pierwszego malawi 720l, ostatnie wątki dużo Ci wytłumaczą nt piasku. Najlepiej niech się wypowie Decco - Spec od wody i cyklu azotowego ;) Pozdrawiam

Opublikowano

Witaj na najlepszym forum akwarystycznym. Fajnie, że zdecydowałeś się na Malawi.

Postaram Ci się odpowiedzieć częściowo na Twoje pytania.


To podłoże, które posiadasz zmień na piasek gdyż pysie lubią sobie kopać i częściowo aranżować akwarium po swojemu. Piach może być kreisel lub jakiś inny gotowy do akwarium po przepłukaniu, kolorystycznie sam sobie dobierzesz, bo jedni wolą biały inni typowy kolor piachu z piaskownicy, ważne by nie był to pył, tylko piach o granulacji 0,8-1,2.

Z kubełka usuń zeolit bo on absorbuje NO3 przez co wydłuża się cykl azotowy. Ostatnio dużo pisze się o wkładaniu grysu koralowego co jest dobrym rozwiązaniem, można wrzucić pumeks, seachem matrix itp podobne wkłady, które będą dobrym siedliskiem dla bakterii.


Co do wody to po ostatnich badaniach kolegi Decco, stara woda nie ma, aż takich właściwości, które by pomogły w starcie zbiornika ale zawsze warto zostawić coś z dojrzałego zbiornika. Najwięcej bakterii osadzonych jest w podłożu, w filtrach, kamieniach więc warto jak najwięcej jest tego przenieść do nowego zbiornika.


Co do kamieni to trudno powiedzieć ile potrzeba włożyć jednemu podoba się gruzowisko natomiast drugiemu wystarczy kilka sztuk by ryby obrały sobie rewiry.

Akwarium, które posiadasz proponuję zrobić jedno gatunkowo, fajny samiec i ładne samice to tak jak byś miał dwa gatunki.

Opublikowano

Tomku przygotuj sobie zawczasu.

1/Podkładki pod kamienie - kratka do zlewozmywaka, filtra podżwirowego ostatecznie cienki 1cm styropian lub spienione pcv.

Masz mały baniak 120l więc kamieni tylko kilka by dla ryb cos zostało powierzchni do pływania.

Popatrz w galerii na aranżacje zbiorników i zastanów się czy wapienie to najładniejsza opcja kamieni w naszym biotopie.

2/ Wybierz piasek a na stronie akwarystyczny24 masz z boku kalkulator podłoża -wylicz ilość u nas typowo to grubość 5cm piasku i kup. Jaki kupisz to ma tobie się podobać.


3/ Razem z piaskiem kup testy kropelkowe pH 7,4-9 , NO2, NO3, KH, GH najlepiej firmy JBL nie kupuj w walizce a także paskowych 6in1 ani Zooleka. Pomierz wodę kranową.

4/ Kup razem z tym uzdatniacz wody kranowej - dowolnej firmy

wszystko możesz kupić w jednym sklepie za jedną przesyłką.


Akcja podmiany piasku.

Wyłącz filtry wylej cała wodę z akwarium w kanał ona jest bezwartościowa biologicznie. Ryby w kubełek z tą wodą z akwarium.

Otwórz pokrywę filtra kubełkowego i zdejmij głowicę by tlen z powietrza docierał do wnętrza nie wylewaj tej wody w kubełku.


Masz wiele godzin na spokojną bez żadnego pośpiechu wymianę podłoża.

Usuń stary bazaltowy piasek - podłóż podkładki pod kamienie na dnie i ustaw kamienie jak ci się będzie podobało. Wypłucz piasek jeśli wybrałeś ten z castoramy to tak ok 10x jeśli dolomitowy lub koralowy to wypłucz max 5x i takie lekko mleczne włóz do akwarium. Piasków wapiennych nie da się wypłukać na kryształ.

Nalej wody z kranu ale kładąc na dno kawałek folii by woda nie mąciła piasku.

Pierwsze to Wlej uzdatniacz zamieszaj delikatnie wodę a po 10min, włącz grzałkę, włącz kubełek i kaskadę i dolej resztę tych bakterii. Jeśli uprzednio wlałeś wszystkie bakterie kup dowolne nowe .

Podłoże piaskowe to też podłoże dla bakterii nitryfikacyjnych więc nie zwlekaj z tą zamianą.

Wpuść na powrót te startowe rybki.

Na następny dzień pomierz parametry w akwarium.

Dziel się z nami swoimi osiągnięciami i pytaj czego nie wiesz.

powodzenia kolego

Opublikowano
najlepiej firmy JBL nie kupuj w walizce


też myślę o kupnie testów kropelkowych JBL , ale zawsze myślałem o tych walizkowych ... jakbym kupił pojedynczo , to czy dostane do nich tę skalę porównawczą z kolorami i inne potrzebne rzeczy jak jakieś menzurki itp. a jak nie, to skąd to wziąć i jakie :) ?.... za miesiąc startuję z baniakiem , wiec zakup mnie nie minie

Opublikowano
też myślę o kupnie testów kropelkowych JBL , ale zawsze myślałem o tych walizkowych ... jakbym kupił pojedynczo , to czy dostane do nich tę skalę porównawczą z kolorami i inne potrzebne rzeczy jak jakieś menzurki itp.


Pierwszym razem kupujemy kompletne testy pojedynczo i jest tam w środku wszystko więc fiolek i strzykawek aż nadto:D

Potem tylko dokupujemy uzupełnienia tańsze bo skala i wszystko inne już mamy.


Testy walizkowe nie są dobrane dla Malawi. Zawsze tam jest test pH nie o zakresie Malawi czyli 7,4-9 a ogólny dla nas zbyt mało dokładny oraz testy na Fe ( roślinne) dla nas zbędne więc mimo pozornej oszczędności w sumie jak dokupisz co trzeba - wyjdzie drożej tylko walizka fajna bo wszystko w jednym miejscu.:D

  • Dziękuję 1
Opublikowano

dzięki Deco , jeżeli możesz to napisz mi dokładnie jakie te testy kupić , a jak masz czas to wrzuć linki do nich , może być na PW :)

Opublikowano

Trochu w OT lecimy ale może i autorowi tematu się przyda bo taki wybór też go czeka.

Podam co ja polecam co oczywiście nie znaczy że inne tu nie wymienione są złe ale potrafi się zdarzyć że dziwnie im NO3 znika w czasie dojrzewania baniaka albo zakres NO2 mają od 0,3 mg/l więc czułość raczej do bani. Nie chce dyskusji ale spełniam prośbę kado bez linków bo to każdy znajdzie jak wie czego szukać


Test pH tylko zakres 7,4-9 polecam Zooleka i JBLa oba doskonałe i oba wskazują to samo

Test HN4 - JBL innych nie znam

Test NO2 - JBL innych nie znam

Test NO3 - JBL lub Salifert bardzo dokładne i precyzyjne oba sprawdzone na AmQuelu pokazują to samo.

Test KH i GH - Zoolek mierzy oba lub JBL dwa oddzielne.

Test PO4 - prawdopodobnie dobrze wskazuje Zoolek a JBL zaniża jego wynik 0,5 = na prawdę to 1,45 mg/l

Test SiO2 - JBL

  • Dziękuję 2
Opublikowano

Witam ponownie :)

rozumiem że ryby które mam mam przenieść do otwartego filtra kubełkowego ?? i spokojnie mogą sobie tam poczekać na podmianę podłoża.


Co do testów to sąsiad który likwidował akwa dał mi w prezencie walizkę z testami zoolek...jeśli któryś z tych testów jest mniej dokładny to ok wymienię na inny.


Jutro ruszam z podmianą podłoża :]

Opublikowano

rozumiem że ryby które mam mam przenieść do otwartego filtra kubełkowego ?? i spokojnie mogą sobie tam poczekać na podmianę podłoża.



Ryby masz przenieść do wolnego kubła , miednicy z wodą z akwarium lub innego wolnego naczynia typu garnek , słój - nie do otwartego filtra kubełkowego. Filtr kubełkowy masz tylko otworzyć i zdjąć tą wierzchnią część.A swoją drogą jak nie założysz w przyszłości gęstej gąbki na zasys filtra kubełkowego to jak w banku będziesz miał kotnik z kubełkowego filtra.:D


Wszystko już zgromadziłeś? szybki jesteś tła żadnego nie dajesz?


EDIT


Jak już jutro zaczynasz i masz te testy Zooleka to zmierz pH i NO3 dla wody kranowej i napisz wyniki

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.