Skocz do zawartości

Zakładanie pierwszego Malawi 720l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Deccorativo szacun za tak długi wpis:)Zakupie 2,5 litra tego MATRIXA . Rozmawiałem ze sprzedającym ten zestaw, on prowadzi także sklep akwarystyczny i doradził mi jeszcze wlożyć do filtra 0,2 litra PURIGEN mówi ze to zero chemii i świetnie oczyszcza i krystalizuje wodę,wymienia się to raz na pół roku czy ktokolwiek z was spotkał się z tym PURIGENEM?

Opublikowano
on prowadzi także sklep akwarystyczny i doradził mi jeszcze wlożyć do filtra 0,2 litra PURIGEN mówi ze to zero chemii i świetnie oczyszcza i krystalizuje wodę,wymienia się to raz na pół roku czy ktokolwiek z was spotkał się z tym PURIGENEM?

Moim zdaniem lepszy będzie purolite a520e a może pomyślisz o biopolimerach?

Opublikowano
Deccorativo szacun za tak długi wpis:)Zakupie 2,5 litra tego MATRIXA . Rozmawiałem ze sprzedającym ten zestaw, on prowadzi także sklep akwarystyczny i doradził mi jeszcze wlożyć do filtra 0,2 litra PURIGEN mówi ze to zero chemii i świetnie oczyszcza i krystalizuje wodę,wymienia się to raz na pół roku

Staram się także uzasadniać moje zalecenia.

Dawidko trzeba do podpowiedzi sprzedawców z zoologa podchodzić z dużą dozą nieufności. To na tym forum znajdziesz rzeczowe i w sumie bez zainteresowne finansowo rady.;)

Pisałem że wystarczy lawa wulkaniczna a nie drogi Matrix ale twoja wola. Tak dla twojej wiedzy Matrix to też lawa wulkaniczna tylko wymoczona w jakimś kwasie i obtoczona w bębnie by była bardziej okrągła i nie wyglądała identycznie jak czerwona lawa - bakteriom to na prawdę obojętne ile płacisz za ich domek.

Sprzedawca już cię urabia z tym Purigenem ( wymiana co pół roku a ceny ci nie podał??) może płatki ze szczerego złota poleci ci na usuwanie NO3?

Ty twardo stawiaj sprawę ( za tyle kasy to kupisz u każdego taki zestaw) by w gratisie ci dołożył do tego cholernie drogiego zestawu Diversy dwie akwarystyczne świetlówki ( nie ma tam żadnej) zamiast tych bezwartościowych dla nas korzeni. Ops przepraszam to jest sklep wędkarski i rury ma tylko te najtańsze małych mocy - ale negocjuj.


Zanim podejmiesz decyzję o zakupach raczej pytaj na forum czy warto - zawsze uzyskasz od kolegów dobrą i sprawdzoną poradę.


Poczytaj tematy o biopolimerach NGBC oraz TMBT ale także o Bloku absorbera azotanów na Purolite A520E no i Przyśpieszony start nowego akwarium bo to cię czeka niebawem po zakupie szkła.

Opublikowano

Tak czytam różne wątki i teraz mam dylemat co do podłoża.Mam zamiar zamówić biały piasek kwarcowy piszecie ze biały piasek przy jasnym oświetleniu powoduje ze ryby stają się płochliwe.GRADACJa to ma być 0,8-1,2?Chciałbym żeby one u mnie czuły sie w miare komfortowo.Zamierzam mieć Mbuna na początek mojej przygody z Malawi.Co do MATRIXA to sami piszecie ze jest godny poleCENIA,Purigenu sprzedawaca nie ma ,wstrzymam się z jego zakupem i ocenie jak ten FLUVAL wodę mi wyklaruje.POZDRAWIAM

Opublikowano

Kup najprostszy piach budowlany ,na forum polecany jest piach firmy Kreisel dostępny w każdym OBI lub tego typu sklepie. Jaki piach byś nie wybrał to nie zapomnij czasem o bardzo dokładnym wypłukaniu jego,bo inaczej będziesz miał mleko w akwarium. Co do białego piasku to u mnie po zmianie na budowlany ryby faktycznie są mniej płochliwe.

Opublikowano

Co do piasku białego -tak jest taka teoria że biały płoszy ryby. Ja mam w jednym baniaku z Malawi taki z Castoramy nie biały kwarcowy Kreisel099 a w Tanganice z płochliwymi tropheusami śnieżno-biały dolomitowy Retne i nie widzę żadnej różnicy w zachowaniach ryb. Od początku olewały kolor piasku:D w obu baniakach. Co kupisz byle w zbliżonej do tej gradacji IMHO będzie dobrze. Natomiast jak dasz światła jak na scenie w Teatrze Narodowym to przy każdym piasku będą płochliwe.


Matrix fakt był wynoszony ponad wszystko ale tylko na tym forum - na KMT niemal nie znany. Podobnie na morskich gdzie królował Siporex . Też uległem tej modzie i kupiłem Matrix ale teraz po zastanowieniu się nie wiem jak ci wychwalający go sprawdzili że jest taki lepszy od zwykłej lawy czy ceramiki po 6 zł/l

Uważam że co kupisz to będzie dobre -takie mam obecnie zdanie na temat złoża dla biologii. Ważne by wody nie hamował w kuble.


Fluval sam ani żaden kubeł nie klaruje wody a jedynie jego gąbki czyszczą wodę mechanicznie z farfocli i zawiesiny. Klarowanie to pozbywanie się takiego herbatkowego koloru wody z humusu DOC i robią to wkłady do kubła.

Do klarowania wody kiedyś używano zeolitu teraz węgla aktywowanego , żywic jonowymiennych a teraz także preparatów koloidalnych - wlewasz do baniaka i po sprawie.

To jeszcze daleko przed tobą kolego.

powodzenia

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Co do piasku za 99zł masz 30kg piasku koralowego. Piasek specjalnie do malawi, podnosi ph i stabilizuje parametry. Myślę, że do twojego baniaka 60 kg będzie ok. Czyli za 200 zł masz podłoże malina do naszego biotopu. Odwiedź sklep akwarystyczny24.pl tam znajdziesz ww. Chyba, że Ci nie zależy, to kupuj dwa wory po 25kg piasku z casto- kreisel 099. Co do filtracji, jeżeli tak bardzo chcesz kup 1l matrixa i zasyp nim filtr. Tylko czy jest sens bulic tyle kasy jak lawe masz o wiele taniej. Ja też dałem się nabrać i mam matrixa ale po zalaniu nowego baniaka i ustabilizowaniu się wody, kupię zwykła lawe na kolejny rok.Jeżeli podłoże będziesz miał z ww piasku, parametry powinieneś mieć git. Tyle najprostszym sposobem.

Ps. Pomysł z piaskiem jest bardziej Decco niż mój, ale radzę bo to chyba odpowiednia chwila, a widzę że budżet cię nie ogranicza, to czemu nie zrobić tego konkretnie...

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Sprzedawca oferuje mi to tego baniaka 160 kg białego piasku kwarcowego za 260 zł.To teraz widze ze przesadził z ilością.Kupię tak jak radzisz piasek koralowy 60 kg jeśli ma w ofercie ale ja mam PH 7,6-8 więc czy to podłoże za bardzo go nie podniesie?Zadaję tyle pytAŃ bo dziś ostateczne zamówienie i to wszczystko idzie jednym transportem .

Opublikowano
Odwiedź sklep akwarystyczny24.pl tam znajdziesz ww.

Ps. Pomysł z piaskiem jest bardziej Decco niż mój, ale radzę bo to chyba odpowiednia chwila, a widzę że budżet cię nie ogranicza, to czemu nie zrobić tego konkretnie...



Dzięki Pawle za podpowiedz. Miałem mu napisać o tym koralowym z akwarystyczny24 -30kg worek i gradacja super ale jak na początku napisałem że i tak wodę ma z super buforowaniem to się powstrzymałem ale dobrze radzisz tylko kolorek nie jest śnieżno-biały , musiałby zaakceptować zmianę barwy.

W ogóle Dawidko nie trzymaj się jednego zoologa i to raczej wędkarskiego- tylko korzystaj ze specjalistycznych sklepów.

Akwarystyczny24 wysyła po Europie i do Danii ekspresem.

Kup od razu testy pH zakres 7,4-9 , NO2 , NO3 najlepiej firmy JBL

uzdatniacz wody kranowej np Kordon AmQuel Plus lub SERA TOXIVEC

bakterie nitryfikacyjne np SERA BIO NITRIVEC lub AZOO NITRIPRO


wszystko to masz w akwarystyczny24 za jedną wysyłką.

  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.