Skocz do zawartości

Pomoc mentalna - 240 na 375l?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Taka porada powinna być jedną z obowiązujących dla wszystkich zakładających akwa Malawi.

O ile mniej problemów byłoby poruszanych na forum.



Tym bardziej że jak podliczyć koszt tego grysu w jednym kuble na max i koszt drugiego kubła bo ten załadowany grysem to daje ledwo przepływ by biologia się nie zdentryfikowała ( czyli tak ledwo powyżej 200l/h).

A mamy wszyscy tak tanie podłoże specjalistyczne dla Malawi, Tanganiki i morskich

PIASEK KORALOWY, WAPIENNY 30KG ___ Sprawdz jakość! (5331680188) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img02.allegroimg.pl/photos/400x300/53/31/68/01/5331680188@@AMEPARAM@@02@@AMEPARAM@@53/31/68/01@@AMEPARAM@@5331680188



ale bezpośrednio w akwarystyczny24 jeszcze taniej - wychodzi z przesyłką 3,86 zł/kg

https://www.akwarystyczny24.pl/piasek-koralowy-wapienny-30kg-naturalne-podloze-do-akwarium-morskiego-tanganika-malawi-p-1626.html


Mają też co właśnie testuję

Pierwszy na świecie brzęczyk który nie brzęczy - napowietrzanie dwoma kamieniami chodzi poniżej słyszalności pomp w kuble lub kaseciaku.


https://www.akwarystyczny24.pl/aqualighter-apump-maxi-|-najcichsza-dwuwyjsciowa-pompka-do-akwarium-do-200l-p-5834.html

Opublikowano

Decorrativo, obejrzałem, zadzwoniłem i ... narazie nie mają gradacji 0.3-1, najmniejsza 1-2mm, co do ceny troszkę dużo, bo 6 zł za kg. Ale idąc Twoją radą zamówiłem tutaj...

https://www.akwarystyczny24.pl/piasek-koralowy-wapienny-30kg-naturalne-podloze-do-akwarium-morskiego-tanganika-malawi-p-1626.html to samo i taniej. Jak już ma być dobrze, to niech będzie :) Co do reszty przeprowadzki cały czas się zastanawiam. Płyty z casto najwcześniej miałbym na jutro, pojutrze... Baniak - potrzebne kombi, do mojej megany nie wskoczy, belka się nie pali, grzałka jest od ręki. Druga opcja pozostać przy 240l i wymienić samo podłoże, przy okazji poprawić poziom szafki tył-przód (roboty na cały dzień), znowu jak będę już na takim etapie, czemu nie zmienić baniaka??? GŁOWA MAŁA :)

Opublikowano

przeczytaj poniżej jest stale i po 3,86 zł/kg u ciebie w domu

koniecznie zmieniaj na większe - to moja mentalna pomoc.

bałagan ten sam ale efekt końcowy bez porównania lepszy


tym bardziej że żona się zgodziła a jak każda kobieta ma prawo się rozmyślić

Opublikowano

No dobrze, piasek zamówiony, 30kg na 100% starczy? Szafka będzie DIY, co podłożyć pod nią, żeby pewnie i stabilnie ją wypoziomować? Myślę nad podkładami pod panele - nie powinny się z czasem "zgnieść". Sam baniak - w sklepie mają szkła firmy wromak, obecne akwa jest od nich, i napiszę, że ideałem nie jest. Pisałem już o tym wątek, w jednym rogu mam pęcherzyk (nieszkodliwy, nic się z nim nie dzieję ale jest), poza tym spoiny też chyba nie idealne - ale może teraz przesadzam. Jakieś sugestie co do samego akwarium? Co do Żony, już jej się coś nie podoba, ale może da radę.

Opublikowano

Myślę, że będzie ok. Teraz mam piasek kwarcowy o baaardzo małej gradacji, nie wiem 0,1-0,3 i pyśki go roznoszą po całym akwa...


Decyzja podjęta. Jutro jadę do casto zamawiać płyty na szafkę, przy okazji myślę o wysokości 55 cm, nie za mało? 30 kg piasku koralowego jest już u mnie, KAP jutro zamawiam. Baniaczek na końcu jak już będzie szafka i miejsce. Myślę, że do dwóch tygodni nowe 375l zagości u mnie :) Apropos ten KAP, to pewny wynalazek?

Opublikowano
Bardzo estetyczna robota :) A nie myślałeś żeby dać jeszcze "solidne plecy" do szafki, bo 450L jednak trochę waży :)


Witam, plecy mają długość 70 cm - wystarczy. Chyba, że jakiś spec od mebli ma inne zdanie, wtedy zawsze mogę po bokach wrzucić dodatkowe dwa wzmocnienia po 10-15 cm każdy, wtedy uzyskam 90-100 cm płyty.

PS. Zmodyfikowałem trochę górny blat, wymieniłem go na ciut większy 152x52cm co daję mi luz z każdej strony na 10mm, wcześniej baniak wystawałby po 1-2mm (tak mi płyty docieli). Następny krok - zakup karimaty i docięcie jej na wymiar 152x52 cm. Pod szafkę pójdzie pianka jako podstawa (blat-podłoga) i do wypoziomowania sprasowane podkłady panelowe...

Opublikowano

No ja żadnym specem od mebli nie jestem więc jak mówisz że udźwignie to udźwignie :)

Ale sama szafka wygląda naprawdę na precyzyjną robotę :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.