Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Możecie mi jeszcze podpowiedzieć jak podawać te pokarmy ? Tzn który ile razy w tyg ? I czy rybki karmić codziennie ?

Ja np karmię rybki 2x dziennie(zmieniam potem kolejność podawania pokarmu) a jeśli chodzi o pokarm żywy lub mrożonki to podaję je tylko raz na tydzień,a co drugi tydzień robię im 1-dniową głodówkę

Opublikowano

A ja karmię dwa razy dziennie, rano i wieczorem, staram się podawać pokarmy tak, żeby ryby wcinały przez kilkanaście sekund, i przede wszystkim na wieczór podawać te mniej kaloryczne ponieważ nocą ryby są mniej aktywne. Głodówkę robię co tydzień w niedzielę (wtedy też robię podmiankę), a mrożonki podaję raz na tydzień/dwa (różnie, ale Ty planujesz mieć Saulosi więc raz na tydzień starczy - to ryby, które preferują jednak pokarmy roślinne w przewadze nad mięsnymi). Pamiętaj tylko, żeby mrożonkę przed podaniem dokładnie wypłukać na sitku pod bieżącą wodą, unikniesz wtedy wprowadzania do wody szkodliwych związków zawartych w wodzie z mrożonek ;)

Opublikowano

Dzięki.


Mam do Was pytanie związane z dojrzewaniem akwa. Od ponad 10 dni mam NO2 na poziomie 1,5 i ani drgnie :( Amnoniak już 0, NO3-30. Czy taki okres utrzymywania się NO2 jest normalny i panikuję ? Czy coś z cyklem jest nie tak?

Opublikowano

Mam do Was pytanie związane z dojrzewaniem akwa. Od ponad 10 dni mam NO2 na poziomie 1,5 i ani drgnie :( Amnoniak już 0, NO3-30. Czy taki okres utrzymywania się NO2 jest normalny i panikuję ? Czy coś z cyklem jest nie tak?



Czasami tak bywa i kilku kolegów miało identycznie.

Zazwyczaj pomagała następna dawka bakterii nitryfikacyjnych ale bez pożywki np. Prodibio Biodigest lub Seachem Stability i ruszało z kopyta dalej. Szkoda że tyle czekałeś z pytaniem. Jak czytam posty o startach wielokrotnie na taki -stop na NO2 napotykam.

Niepokoi mnie te NO3 -30 mg/l .

Albo masz kranówę z NO3 30 albo znacznie przedawkowałeś WA lub oprócz WA dałeś jeszcze jakąś inną pożywkę ( wyciśnięta gąbka z sosem, stara woda z zoologa) :D .

Start na WA w dawce amoniaku 1mg/l czyli 1 kropelka na 10l wody w baniaku zawsze daje na końcu przyrost NO3 tylko o 5 mg/l. to bardzo czysta technika startu a ty już masz 30 ???

Opublikowano
Czasami tak bywa i kilku kolegów miało identycznie.

Zazwyczaj pomagała następna dawka bakterii nitryfikacyjnych ale bez pożywki np. Prodibio Biodigest lub Seachem Stability i ruszało z kopyta dalej. Szkoda że tyle czekałeś z pytaniem. Jak czytam posty o startach wielokrotnie na taki -stop na NO2 napotykam.

Niepokoi mnie te NO3 -30 mg/l .

Albo masz kranówę z NO3 30 albo znacznie przedawkowałeś WA lub oprócz WA dałeś jeszcze jakąś inną pożywkę ( wyciśnięta gąbka z sosem, stara woda z zoologa) :D .

Start na WA w dawce amoniaku 1mg/l czyli 1 kropelka na 10l wody w baniaku zawsze daje na końcu przyrost NO3 tylko o 5 mg/l. to bardzo czysta technika startu a ty już masz 30 ???



WA dałem 0,8 ml. Coś chyba źle zrozumiałem :(. Kranówka NO3 ma 0. Wygląda na to że NO2 się zrobiło tyle , że jest cały czas poza skalą (test zoolek ma do 1,5). Może zrobić podmiankę tak z 30% ?

Nie dawałem nic poza WA.

Opublikowano

Nic wielkiego się nie stało ale się wyjaśniło skąd te wysokie NO3.

Podmień 50% wody ( w tej wodzie w baniaku nie ma bakterii nitryfikacyjnych - jest bezwartościowa) ale koniecznie daj najpierw uzdatniacz kranówy bo nie ma pewności czy nie ma w niej chloraminy lub ClO2. Taki uzdatniacz co neutralizuje chloraminę bo chlor to każdy neutralizuje.

Po podmiance daj ampułkę Prodibio Biodigest i wszystko ruszy z kopyta.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Nic wielkiego się nie stało ale się wyjaśniło skąd te wysokie NO3.

Podmień 50% wody ( w tej wodzie w baniaku nie ma bakterii nitryfikacyjnych - jest bezwartościowa) ale koniecznie daj najpierw uzdatniacz kranówy bo nie ma pewności czy nie ma w niej chloraminy lub ClO2. Taki uzdatniacz co neutralizuje chloraminę bo chlor to każdy neutralizuje.

Po podmiance daj ampułkę Prodibio Biodigest i wszystko ruszy z kopyta.



Dzięki, tak zrobię.


edit.


Woda podmieniona, bakterie dodane. NO2 - 1 (przedostatni na skali), NO3 ok 10.

Teraz pozostaje czekać.

Kiedy NO2 powinno zacząć spadać ??

Opublikowano

Woda podmieniona, bakterie dodane. NO2 - 1 (przedostatni na skali), NO3 ok 10.

Teraz pozostaje czekać.

Kiedy NO2 powinno zacząć spadać ??



Biologia nie da się z góry określić więc sądzę tylko że powinno zacząć spadać w przeciągu kilku dni.

Jeśli podmieniłeś 50% wody a NH4 od dawna 0 czyli już nie przybywało NO2 to wynika że miałeś go nie 1,5 a 2mg/l.

Nigdy nie miałem testu zooleka NO2 ale to chyba ten co ma na pierwszym kolorze 0 wszystko co jest poniżej 0,3 a drugi kolorek pokazuje dopiero wartość to 0,3 mg/l czy tak jest koledzy.? czy też pomyliłem z serą.


Jeśli ci do wtorku nie zacznie spadać podmień następne 50% wody - woda jest bezwartościowa tam nie ma bakterii nitryfikacyjnych.

Opublikowano

Zrobię jak radzisz. Poczekam do wtorku i ew znowu podmienię 50%. Test zooleka na skali ma: 0, 0.025, 0.05, 0.1 itd. Jeszcze raz bardzo dziękuję.


Edit:

Dzis rano NO2 - 0.2 także wygląda na to że już jest Ok.


Edit:


Rybki pływają. Jak na razie jest dobrze :)

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witam po pewnym czasie :)

Rybki śmigają i wygląda na to , że czują się dobrze.


Mam pytanie dotyczące karmienia.

Mam OSI spirulina, NLS Cichlid formula, Dainichi veggie deluxe oraz Tropical Cichlid gran , Tropical Cichlid herbivore.


Jak proponujecie ustalić dietę rybką ?? Czy podawać im wszystkie czy np z Tropicala zrezygnować (kupiłem jak czekałem aż dotrą do mnie te lepsze) ?


Z góry dzięki za pomoc

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.