Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam od paru dni obserwuje dziwne zachowanie u moich pyszczakow , mianowicie stały się bardzo bardzo plochliwe , wcale ich nie widać cały czas chowają się w grotach lub skalach. Boją się nawet wyjść do jedzenia . Wcześniej nie były aż tak plochliwe , jak dawałem im jeść to momentalnie zbierały się wszystkie .

Posiadam niestety tylko testy paskowe JBL i z nich wynika ze mam wysokie NO3 . Obsada yellow , soulosi , cynotilapia afra likoma. Pokarmy omega one , hikari , solowiec, 36% spirulina . Filtracja zew.fluwal 305 wew. Aquael Circulator 2000.

Opublikowano

...wysokie czyli jakie? Właściwie nic nie napisałeś . Nawet nie podałeś ilości ryb a jest to istotne skoro masz wysokie NO3 . O czywiście przyczyna może tkwić gdzie indziej,że masz wysokie NO3 i że ryby się chowają. A przyczyn samego chowanie może być wiele w różnych kompilacjach. Wiele tu na forum jest napisane na ten temat . Szukaj, czytaj potem pytaj:)

Opublikowano

Kup pędzikiem KAP 118ml i zastosuj standardową dawkę a potem zastosuj się do rad kolegów i dowiedz się choć te minimum o swojej wodzie w akwarium.


KAP - Kordon AmQuel Plus stosuj jako uzdatniacz wody przy każdej podmianie.


sprawa organizacji tego działu.

Wątki dotyczące chorób muszą zawierać w pierwszym poście takie informacje jak:

- wielkość akwarium

- obsada

- filtracja

- parametry wody testami kropelkowymi(obowiązkowo NO2, NO3, pH, GH i KH)

- sposób karmienia (częstotliwość, rodzaje pokarmów)

- częstotliwość i wielkość podmian wody


Tematy, które nie spełniają tego warunku będą usuwane bez kontaktu z autorem.


Przypominam o przestrzeganiu regulaminu forum, oraz o precyzyjnym tytułowaniu wątków - tematy "pomocy", "chory pyszczak", czy "co robić" będą usuwane.



( Mateuszu proszę wybacz mi ale pozwoliłem sobie na pewne zmiany by było jasne dla nowych akwarystów - nie dlatego że błędnie coś napisałeś )

Jak znam życie nikt tego nie czyta mimo że przyklejone na samym początku działu, przez co kilka i nawet kilkanaście pierwszych postów to dopytywanie o to.

A czy nie ma możliwości by to powyższe pojawiało się na czerwono w momencie jak ktoś otwiera w tym dziale nowy temat. Nie mam pomysłu jak dopisuje się ze swoją chorobą w już istniejącym wątku.Może dodatkowo na czerwono jak otwiera się ten dział ?

Opublikowano

cięzko określic na tych paskowych testach wartość tego NO3 ale w przedziale 50-100 . a jezeli chodzi o ilosc ryb to 6 soulosi, 4 afry i 3 yellow . Wodę podmieniam zazwyczaj co tydzien po ok 30 -40 l zbiornik mam 240 l . jedynie teraz zdazylo mi sie ze od ostatniej podmiany minie 2 tyg.

Opublikowano

...ryb nie masz wiele jak na 240 litrów. Po prostu akurat . Zastanawia mnie tylko przyczyna tego NO3. Pomijając fakt,że testy paskowe przekłamują ( koniecznie zbadaj kropelkowym JBL a będą bardziej wiarygodne). Wartości które podałeś wyglądają tak jakbyś dopiero startował i zaczął się cykl azotowy ) pomijając ich niedokładność. Sprawdź NO3 w kranie ,zwróć uwagę na karmienie ( nie przekarmiaj ) , usuń odchody z akwa dokładnie i podmieniaj raz na tydzień 1/4 wody. Rób to śmiało ( choć niewiele mniej podmieniasz). Póki nie znajdziesz przyczyny zastosuj ten preparat co kolega wyżej poleca.

Zbadaj też NO2 i też kropelkowymi JBL.

Opublikowano

Zrobiłem podmianke ok 50 l zakupiłem podobny produkt do tego który mi polecaliscie ,, seachem prime '' jest lekka poprawa w zachowaniu ryb , zaczęły się bardziej pokazywać i wypływać ale to jeszcze nie jest to co było wcześniej.

Opublikowano
Zrobiłem podmianke ok 50 l zakupiłem podobny produkt do tego który mi polecaliscie ,, seachem prime '' jest lekka poprawa w zachowaniu ryb , zaczęły się bardziej pokazywać i wypływać ale to jeszcze nie jest to co było wcześniej.


Na temat podobieństw produktów pod nazwą uzdatniacze toczyła się już dyskusja w teście Kordon Amquel Plus.

Najczęściej podobne lub praktycznie to samo - znaczy zupełnie inne.

Moim zdaniem pomogła tylko ta podmianka a nie Seachem Prime.

Czasami ręce opadają:rolleyes:

Opublikowano

jezeli chodzi o NO3 miesci sie w przedziale 25-50 na testach paskowych , niestety jeszcze nie nabylem kropelkowych a NO2 rowne 0 . i tak jeszcze nie jest to zachowanie normalne , nadal sie plosza ale juz nie tak jak wczesniej . Wczesniej akwarium bylo praktycznie puste. Robilem test kranowki tymi paskami i NO3 jest ok

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.