Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na opakowaniu Phosguard'a jest napisane 250 ml na 300 l zbiornika. Mój ma 200 l więc chyba powinna być dawka ok. Oczywiście będę je obserwował. Może jednak powinien przy okazji zaopatrzyć się test PO4 ? Bardzo dziękuję za pomoc.

Opublikowano

Jeśli jesteś w stanie wygospodarować wolne środki finansowe na test PO4 to moim zdaniem warto się zaopatrzyć w ten test.

Tak na marginesie, odnośnie dawki Phosguard jakiej użyłeś to trochę zaszalałeś ponieważ producent zaleca 250 ml preparatu na każde 300 litrów wody (co nie jest równoznaczne z 300 litrowym akwarium). W Twoim 200 litrowym akwarium wody netto nie będzie więcej niż 150 litrów ;-)

Opublikowano

Udało się wygospodarować trochę środków na zakup testu PO4.

Wyniki pomiarów z 22.06


temp. 28 st C

KH 5 st d

GH 8,5 st d

pH 7,8

NO2 <0,01 mg/l

NO3 ok. 20,0 mg/l

NH4 <0,05 mg/l

PO4 <0,02 mg/l


Pojawiło się jeszcze kila zielony punktów na innych kamieniach, ale nie wygląda to na jakąś straszną inwazję.

Zwierzaki wyglądają na zadowolone.

Jak często sprzątacie piasek i jakich metod używacie? Czy stosowanie odmulania podłoża jest zasadne?

Opublikowano

Czyszczenie dna raz w tygodniu czasem dwa razy, ma to sen bo nie zawsze wszystko podgarnie pod siebie mechaniak, gdzieś za kamieniem zostaną resztki jedzenia, załączeniu się kupa, przez co zwiększa się NO3, a to prowadzi do zaburzeń biologii wody. Do tej pory używałem zwykłego odmulacz przy podmianie wody, a czasem odmulacz na baterię ale u mnie ma jakiś słaby zasys.

Opublikowano

Moris, jeżeli dobrze zrozumiałem to czyszczenie dna a podmiana wody to dwie rożne rzeczy. Po czyszczeniu dna, uzupełniamy tylko wode w akwarium. Podmiana wody to wymiana około 20% wody. No i podmiana to co jakieś dwa tygodnie. Oczywiście co jakiś czas podmiana będzie sie łączyć z czyszczeniem dna. Czy tak? Czy coś pomieszałem?

Opublikowano

Ja jak robię podmianę wody to czyszczę gąbki i czyszczę jednocześnie dno. Elektrycznego odmulacza używam w tygodniu jak widzę, że zalega mi coś na dnie i mnie to drażni .Do podmiany mam taki odmulacz z ręczną pompką, która zasysa wodę, a końcówką zbieram syf z dna zbiornika i mam dwa w jednym.

Opublikowano
czyszczenie dna a podmiana wody to dwie rożne rzeczy. Po czyszczeniu dna, uzupełniamy tylko wode w akwarium. Podmiana wody to wymiana około 20% wody. No i podmiana to co jakieś dwa tygodnie. Oczywiście co jakiś czas podmiana będzie sie łączyć z czyszczeniem dna. Czy tak? Czy coś pomieszałem?


Tak są to dwie różne rzeczy ;) Odmulasz dno przegarniając piasek wybierając resztki z dna jakieś brudy itp. Po czasie można wybrany piasek uzupełnić bo nie jesteś wstanie odmulić nic nie wybierając z akwa. Do odmulania masz odmulacze do dna ja kupiłem najzwyklejszy w akwarystycznym.


A podmianka to robisz co tydzień wymieniając 20-25% wody w akwarium na świeżą odstaną tak około doby w wiaderkach. I PAMIĘTAJ ŻEBY GĄBKI CZYŚCIĆ W WODZIE Z AKWA przy podmiance i kubełek tak samo jak będziesz czyścił. TYLKO W WODZIE Z AKWARIUM.




[300] Malawi

Opublikowano

Ja piachu nie ruszam, nie grzebię w nim. Kiedyś dziurkowałem piach by nie powstawały strefy beztlenowe, teraz to ryby kopią i świderki też swoje dokładają. Mam takie wrażenie, może błędne, że grzebiąc w piachu mogę zachwiać biologią, a co gorsza to jeszcze jakieś diabelstwo wygrzebię.

Opublikowano
Mam takie wrażenie, może błędne, że grzebiąc w piachu mogę zachwiać biologią, a co gorsza to jeszcze jakieś diabelstwo wygrzebię.


Czytasz Karolu w moich myślach:D


Właśnie kończę opracowania czterech tematów.

1/ Czy można przechować w pełni sprawną biologię miesiącami bez żadnej interwencji i jeśli tak to jak szybko ruszy.?

2/ Czy sam piasek w akwarium jest już wystarczającym złożem dla bakterii nitryfikacyjnych.?

3/ Czy woda z zoologa polecana jako ratunek do surowych baniaków z rybami ma coś wspólnego z nitryfikacją.?

4/ Czy piasek przeczesany i przeniesiony do nowego akwarium daje tam natychmiast w pełni wydajną biologię.?


Pierwsze dwa już skończone i właśnie je opracowuję, pozostałe dwa w trakcie badań.

Opublikowano

Głównie chodzi mi o ten syf który przy szybach się zbiera pod piaskiem i wygląda pod nim przez tą szybę jak szlam czy warstwa mułu w wodzie.Przy samym odmulaniu i tak delikatnie się nim przerzuca a też nie mówię by to robić non stop. Ja to robię co jakiś czas i biologia u mnie ok;)




[300] Malawi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
    • Malawi to nie morszczak. Tak, szukasz problemu tam gdzie go nie ma.
    • A no po to, że mnie chodzi o wodę do dolewki nie do podmian. Temat podmian mam, jak pisałem ogarnięty, i podobnie jak Ty daję kranówkę przepuszczoną przez węgiel, a wcześniej przez filtr mechaniczny i odżelaziający. Dolewka ma uzupełniać wodę wyparowaną, w moim przypadku ok. 30-40 l/tydzień. Paruje czyste H2O, różne związki rozpuszczone w wodzie kranowej, a w konsekwencji  akwariowej, głównie sole wapnia,  zostają. Jeżeli będę uzupełniał ubytki kranówką, a u mnie jest twarda, faktycznie idealna dla pyszczaków, to z czasem stężenie tych substancji będzie rosnąć. Podmiany tylko spowolnią proces. Analogicznie, jeżeli w akwarium morskim będziesz uzupełniał wodę odparowaną solanką, to za jakiś czas będziesz miał biotop Morza Martwego.😉 Być może szukam problemu, tam gdzie go nie ma, może można w nieskończoność uzupełniać wodę odparowaną zwykłą kranówką i nic się nie dzieje,  ale na logikę, żeby nie zaburzać parametrów wody w akwarium, lepiej jest uzupełniać ubytki tym, co ubyło.
    • Ale po co? W kranach mamy wodę idealną dla pyszczaków. Wystarczy ją puścić przez węgiel🤷‍♂️
    • Sprawdza się w zupełności ale do podmian, a mnie teraz chodzi o wodę do dolewki czyli jak najbardziej zbliżona do chemicznie czystej. Chcę założyć trójnik za elektozaworem i jedną drogą pójdzie woda do podmian, a drugą przez DEMI lub RO do dolewki.
    • @marcin73m zawsze jak patrzę na tę aranżację robi mi się ciepło na sercu  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.