Skocz do zawartości

Biopolimer TMBT - biologiczne usuwanie NO3 oraz PO4


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Jak dobrze pamietam ktos robil, tylko ze umiescil to w sumpie. Heniu pewnie wie wiecej na ten temat


Wysyłane z mojego MT11i za pomocą Tapatalk 2



Z mojej wiedzy jako złoże zraszane stosowali lub stosują

u nas - wojtekr w sumpie

a na Tanganice kolega TomaszZiz w oryginalnym fabrycznym bloku oraz stosował i zaniechał kolega artkras - spec od filtracji zraszanej.


Co pamiętam to złoże szybciej rusza i pewniej działa ale nie da się zrobić zraszania w kuble ale w kaseciaku na upartego już tak.

U mnie siedzi pod pompą w trzech akwariach w kasetach i w każdym działa bezbłędnie ale przepływy faktyczne ok 1000l/h. a dawka pow. 5mlTMBT/l wody w baniaku

Opublikowano

Ja tak mam. W sumpie w przedostatniej komorze postawiłem rurę fi 160. Na wysokości 1cm nad poziomem wody umieściłem podziurkowany dekielek, na nim watę, na to 5l TMBT potem znow dekiele i jeszcze jeden wyżej, żeby woda się rozprowadzała równomiernie. Wodę podaję turbinką i tyle. Jeszcze można to przykryć, żeby za bardzo nie parowało, można sie bawić jak to wyciszyć, itd. Prowizorka straszna, chyba już prościej nie można, ale działa.

Opublikowano

Tak głośno myślę - a gdyby pionową rurę napędzić od dołu pompką z podłączoną rurką od napowietrzania? Albo zwykłą pompą ale na dole umieścić kamień napowietrzający?


Wysłane z telefonu

Opublikowano

Sumpa nie mam, kaseciaka też i tak kombinuję co zrobić żeby TMBT zaczął pracować pełną parą.

Po wyczyszczeniu kubła około 1,5 miesiąca temu przepływ był 600l/godz. dzisiaj zmierzyłem i max 400.

Po fotce widać że za mały przepływ.

f917068d9222fb0c.jpg

Opublikowano

Z doświadczenia wielu kolegów już wiemy że by TMBT działało w pełni to faktyczny przepływ przez to złoże musi być powyżej 600l/h.

Tak właśnie jak na zdjęciu Morfi wygląda złoże nie pracujące wcale z za niskim przepływem. Jeśli biopolimer robi się czarny i z farfoclami to mu brakuje tlenu czyli albo bąbelki w złoże albo przepływ realny ok 1000l/h

Pracujące TMBT jest zupełnie czyste i w porównaniu do nowego jedynie nieco spęczniałe.

Sytuacja Morfi jest typowa i spotykana nagminnie i moim zdaniem nawet do rozwiązania na dwa sposoby bo:


Morfi podaje taką filtrację u siebie


"Moje akwarium:

Pojemność: 300L

Wymiary: 120/50/50

Filtracja biologiczna: HW-303A

Filtracja mechaniczna: AQUAEL TURBO FILTER 2000 "


Do baniaka 300l wystarcza 0,7 - 1 litr dowolnego złoża od zwykłej ceramiki rurkowej za 6zł/l po Matrix. Kubeł HW303 to pompa 1400l/h i jak go odblokujesz zawalonego na full złożami to on odzyska wigor i zamiast 400l/h będzie dawał stale ok 1000l/h ale warunek - pozostawiasz w kuble 1l ceramiki i 1,5 litraTMBT i żadnych siateczek ani gąbek- wszystko zacznie działać sprawnie. Jak masz tylko 1l TMBT to teraz będziesz czekał miesiąc aż całe 1,5l TMBT ruszy ale ile masz nie wiem.


Druga opcja to ten Aq Turbo2000 on ma kubek 0,65l i nie wiem co tam siedzi oprócz gąbki ale możesz go zapełnić tym starym TMBT i to ruszy błyskawicznie ( wypłucz w wodzie z akwarium i wsadz do kubka) a pozostałą ilość brakującą do 1,5l daj w kubeł i czekaj cierpliwie 4 tygodnie na ruszenie.


Te zapchanie nawet dużego kubła to u nas norma zalecana przez wiele lat i niemal przez wszystkich - tak że zamiast 1400l/h z realnym wypływem 1000l/h osiągacie jedynie 600-400l/h . Cały czas pokutuje pogląd że biologa zapychamy na max złożem i nie otwieramy miesiącami a mechanik to albo drugi kubeł albo właśnie taki AqC1500-2000 turbo.

Tak niski przepływ przez biologię mimo nawet 6-10l złoża biologicznego może u nas w Malawi skutkować wzrostem NO2 nawet do 0,3ppm oraz mlecznością wody bo w złożu zaczynają się procesy denitryfikacji niskotlenowej.

Skutek więc jest przeciwny do założeń a przy TMBT wręcz szkodliwy - złoże nigdy nie ruszy.

Opublikowano

Przy okazji pojawia sie pytanie, czy jak zloze pracuje zle, bez odpowiedniego natlenianie, to czy przypadkiem nie zachdza jakies procesy gnilne czy inne, ktore moga nam balaganu w akwarium narobic.

Opublikowano

Wojtku procesy gnilne zawsze zachodziły i będą zachodzić w akwarium.

Cały czas gdzieś w zakamarkach gniją nam resztki roślin, karmy i gówienka a nawet czasami zdechła rybka.

Cały czas gnije też detrytus w podłożu czasami tak intensywnie że woda śmierdzi i bąbelki siarkowodoru oraz metanu widać. Poza dobrze znanym procesem obiegu azotu w akwarium mamy także obiegi fosforu i siarki o którym mało piszemy.

Na pewno nie pracujący TMBT tylko potęguje te procesy gnilne ale bakteryjne procesy gnilne także fermentacyjne , drożdze itp są w stanie szybko rozłożyć na: związki proste, DOC, CO2, metan, siarkowodór, aminokwasy - tylko z humusem DOC tak jak w każdym zbiorniku zamkniętym sobie biologia nie radzi, więc woda robi się brązowa z czasem - staje się nie klarowna i wyrażnie koloru herbatkowego.

Z tym radzimy sobie my podmianami albo Purigenem lub Purolite albo węglem aktywnym.

Nie zakładajmy więc że będziemy stosowali stale i bezcelowo nie pracujące złoża biopolimerów:( bo absurd wychodzi.

Opublikowano

W kubełku jest litr Matrixa i litr TMBT chociaż po tym jak napiło się wody to po zmierzeniu jest 1,4l.

Nie ma zadych gąbek siateczek itp.

Tego pojemnika do turbo2000 nie posiadam bo kupowałem samą pompę:(

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.