Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Mam na imię Paweł i mieszkam w okolicach Bydgoszczy. Jakiś czas temu podjąłem męską decyzję i tak... zakładam zbiornik Malawi. W poszukiwaniu wiedzy w obszernych "internetach" natknąłem się właśnie na Klub Malawi i od tej pory w poszukiwaniu informacji udaję się właśnie tutaj. Man nadzieję, iż nie będę bardzo niepojętnym akwarystą.


Aktualnie: NIC


Docelowo:


Zbiornik 95x50x50cm. W tym tygodniu udaję się do zakładu szklarskiego w Bydgoszczy, cena zbiornika 1,30zł/L. Dużo czytałem, ale sam nie mogę dokładnie wywnioskować czy szerokość zbiornika 50cm pozwoli mi odczuć różnicę w stosunku węższego akwarium (40/45cm). Nie mam możliwości zmieszczenia szerszego akwarium (np. standardowej szerokości 100cm)


Pokrywę zamierzam wykonać z blachy aluminiowej, ale tym zajmę się w następnych etapach zakładania własnego baniaka.


Oświetlenie akwarium- i tu dla mnie temat bardzo ciężki, gdyż chciałbym miękki start oraz miękki stop. Mam nadzieję, że z zaprzyjaźnionym elektronikiem wspólnymi siłami stworzymy oświetlenie, które spełni moje oczekiwania.


Filtracja


FILTR KUBEŁKOWY SUNSUN HW-303B + LAMPA UV

Prefiltr zewnętrzny SUNSUN HW-603B


Zdecydowałem się na ten zestaw głównie z powodu szerokości akwarium. Nie chciałbym dodatkowo zabierać miejsca filtrem wewnętrznym dlatego zdecydowałem się na filtr z większym przepływem wraz z prefiltrem zewnętrznym. Czy to zda egzamin? Jeśli nie to będę zmuszony zakupić cyrkulator.


Media filtracyjne, które są dodane przez sprzedawce:


-węgiel aktywny

-zeolit

-biominet


Zamierzam dokupić 100ml purigenu i włożyć do pierwszego koszyka i zasypać go ceramiką, następnie koszyk z ceramiką i na górę zeolit. W prefiltrze same gąbki. (Tutaj proszę o pomoc)


Obsada jaka interesuje mnie do tego zbiornika to:


1. Pyszczak Saulosa – Pseudotropheus saulosi 2x6 + Pyszczak rdzawy (Iodotropheus sprengerae) 1x3


2. Pyszczak Saulosa – Pseudotropheus saulosi 2x6 +Pyszczak Maingano (Melanochromis cyaneorhabdos) 1x3




Proszę o wypowiedzi (prawdopodobnie krytyczne, ale krytykę trzeba przyjąć i wyciągnąć wnioski :) ) czy taki zbiornik ma jakąkolwiek rację bytu oraz co można poprawić już na etapie planowania.

Opublikowano

Witaj na forum! Jeśli chodzi o akwarium to podpowiedź może być tylko jedna - stawiaj największe jakie możesz, w każdą stronę ;) jak masz taką możliwość to zastosuj szerokość 50, im więcej dna dla ryb, tym lepiej. Co do oświetlenia tutaj masz dość obszerny temat : http://forum.klub-malawi.pl/oswietlenie-laika-rgb-cob-10w-200w-t23683.html?&highlight=o%C5%9Bwietlenie+dla+laika . Filtracja powinna dać radę, natomiast zamiast tych wkładów, które daj producent, zasypałbym kubeł ceramiką, a najlepiej żwirem koralowym, np. takim http://www.aquatika.pl/Akwarystyka-slodkowodna-podloza-i-zwiry/strona/1 . W sprawie obsady, niestety Twój zbiornik, a raczej jego długość ogranicza Cię bardzo mocno i najbardziej polecaną opcją będą tylko Pseudotropheus Saulosi 2+6... Najlepiej będzie jak zagłębisz się w lekturę tutaj : http://forum.klub-malawi.pl/faq.php , powodzenia! ;)


Prośba do moderatorów o przeniesienie wątku do działu podstawy.

Opublikowano

Witaj.

1) Filtracja. Jeśli masz trochę zdolności manualnych to może zdecydujesz się na filtr kasetowy. Poszukaj na forum bo jest tam spory opis co i jak zrobić. Jeśli chodzi o media to na początku nie wsadzaj medii , które będą absorbowały NO3, przez co będziesz długo startował akwarium.

2) Obsada, którą zaproponowałeś będzie świetnie ze sobą egzystowała.

3) Oświetlenie. W tej chwili na topie są moduły Led. Musisz poczytać i dopasować do własnych preferencji. Wolisz jaśniej czy ciemnieje itp. Co do wykonania znajdziesz fachowców w tej kwestii bez problemu.

Co do akwarium, szkoda że takie krótkie. Wysokość i szerokość po 50 cm będzie dobrze. Co do wyglądu, osobiście uważam, że na początku troszkę może wyglądać że tak powiem inaczej ale pewnie po jakimś czasie będzie można się przyzwyczaić.

Opublikowano

Witaj,

co do pokrywy, bo tego jeszcze nikt nie komentował. Dlaczego wybrałeś akurat taki materiał? Nie myślałeś, żeby wykonać ją ze spienionego PCV? Materiał bardzo wygodny w obróbce, trwały, wodoodporny itd. Można z niego w miarę szybko i łatwo wykonać funkcjonalną i estetyczną pokrywę.

Opublikowano

W takim razie zbiornik będzie o wymiarach 95x50x50cm (już tylko wyższy mogę zmieścić).

Zostanę jednak przy wymienionych przeze mnie filtrach. Nie jest to jakiś straszny koszt i nie stracę miejsca w zbiorniku. Czy do kubła mogę wrzucić od dołu 1.purigen 100ml + ceramika--> 2.ceramika-->3.żwir koralowy. Jeśli tak to jakie granulacje właściwie wchodzą w grę?

Co do obsady widzę, że zdania są podzielone kier771 jest na tak, a MatiK na mniejszą ilość ryb. Ktoś może jeszcze zabierze głos w tym temacie?

Czym się kierowałem w wyborze materiału na pokrywę? Znalazłem ciekawy wątek w sieci i stwierdziłem, że jestem w stanie go ulepszyć. Jednak widzę, iż pokrywa ze spienionego PCV jest do zrobienia w domowych warunkach w sposób bardzo estetyczny i tu wielkie dzięki za podsunięcie pomysłu.

Opublikowano

Co do obsady widzę, że zdania są podzielone kier771 jest na tak, a MatiK na mniejszą ilość ryb. Ktoś może jeszcze zabierze głos w tym temacie?


Wrzuć Saulosi 2+4 i rdzawego 1+3 i będzie ok. Akwarium jest w miarę szerokie i wysokość też jest ok. Będzie wyglądało jak byś miał trzy gatunki. Tylko uważaj na ten prefiltr bo potrafi puścić i będziesz miał zalaną podłogę. Co do wkładów. Grys koralowy, matrix Seachem i ceramikę. Purigenu na razie nie wrzucaj. Wstawisz go jak będziesz miał ustabilizowane akwarium.

Opublikowano

Właśnie zauważyłem, że opinie na temat tego prefiltra nie są zbyt przychylne. Co mogę zastosować jako zamiennik takiego rozwiązania? Może filtr narurowy? Tak aby był przed filtrem biologicznym? Mocno zmniejszyłoby to przepływ filtra biologicznego?

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Oto co udało się stworzyć w przeciągu niecałego miesiąca od postanowienia stworzenia akwarium z pielęgnicami jeziora Malawi.

Zrezygnowałem z filtra zewnętrznego na rzecz kasetowego, w którym umieściłem ceramikę, lawę wulkaniczną oraz kulki JBl (jako filtr biologiczny), natomiast wszystko jest poprzedzone dwiema gąbkami o różnej gęstości, stanowiącymi filtr mechaniczny.

Tak jak się domyślałem, skimmer, który był przedstawiony na filmikach nie działał poprawnie, więc dokonałem kilka poprawek.

Tło wykonałem z łupków, które przykleiłem na spienione PVC, a następnie do szyby akwarium. Kamienie wykorzystane w środku to gnejs.

Akwarium zalane 4.05, natomiast wczoraj wlałem bakterie firmy Tropical (15ml), bo jak się okazało, po wykonaniu testów, nic się nawet nie zaczęło dziać po prawie tygodniu, dorzuciłem również kawałek rybki, żeby bakterie miały się czym pożywić.


http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/760e2ea0cda42542.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0b2619ad0ffcd8ba.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0c28882d0f1b0cc8.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/453b877912ca2cff.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/79c014b4d7055a2d.html

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0a25d7b3cc3139e4.html

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.