Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Z uwagi na inne absorbujące zajęcia dawno nie majstrowałem przy akwarium.

Wreszcie jest trochę czasu i pomysł. Buduję filtr narurowy do mojej 375 (w przyszłości 450).

Cel to wywalenie mechanika ze środka i bardziej przejrzysta woda.


Przeczytałem wszystkie tematy nie tylko na tym forum.

Będzie system klejony 3/4.


Wiem już dużo ALE zrodziło się kilka pytań:


1. jaka pompa ? Wiem, że pierwsza pozycja najlepsza ale koszty grają rolę


  • najdroższy Grundfos Alpha2L 25/40 - ponad 400pln

  • LFP Experia L 25/40 - tańsza - 350pln a podobno "prawie" to samo co Grundfos

    Tylko ile w tym prawdy

Edit: to już wiem - Pompa LFP EXPERIA 25/40 jest odpowiednikiem pompy Grundfos ALPHA2 25-40. Pompy wykonane są z identycznych podzespołów systemu Grundfos. Różnica polega jedynie na kolorystyce i oznakowaniu produktów :)



  • Weberman GPA 25/40 - parametry takie same jak powyższe i da się kupić za 250pln

    miał ktoś do czynienia z tą pompą/producentem?

2. korpusy 10' - lepsze 2 czy 3-częściowe. A może wszystko jedno?

Części skręcane lepiej na oldskulowe konopie czy nowoczesny teflon?


3. będzie standard czyli 2xmechanik, kranik spustowy, pompa i 3-4 korpusy z bajpasem

Planuje 2xmatrix, 1xPurigen, 1xzapas


FBF nie będzie bo wiem, że mi nie wyjdzie ;)


Do Purigenu znalazłem "wkład pod zasyp". Powinien się sprawdzić ?

Gdzieś czytałem, że ktoś stosował ale nie mogę tego odszukać :(


Szereg korpusów biologicznych będzie odcinany zaworami.

Czy zawór na bajpasie też zakładać?


Za wszystkie sugestie wdzięczny będę.

Temat założyłem bo pojawiły się nowe pompy/wkłady itp.

Linków nie daję bo wygasną a temat może się przydać dla przyszłych "budowniczych" :)

Opublikowano

Jeżeli chodzi o korpusy to nie ma to znaczenia. Korpus z purigenem by sobie odpuścił i zrobił bym odejście z układu z jednym korpusem zasypanym purolite i wyjściem z tego korpusu prosto do akwarium( widzisz jaki jest przepływ). Dlaczego purolite ? , ponieważ tańszy i lepszy od purigenu. Do purolite daj ten wkład na zasyp na bank sie sprawdza.


http://filtrowana.pl/wklady-pozostale/44-pusty-wklad-pod-zasyp-dowolnym-zlozem-osmoza-filtr.html


Zawór dobrze dać na bypass bo możesz regulować przepływem przez korpusy z biologiem.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Co do pompy możesz znaleźć sobie odpowiednik Grundfosa Alphy ale nie 25/40 tylko 25/60.

I moja rada abyś zrobił zaraz za mechanikami( dziś zrobiłbym 3 ) dodatkowe wyjście bezpośrednio do baniaka , sporo zwiększa przepływ, ponieważ zmniejsza się prędkość przepływu przez cały układ a co za tym idzie opory.

Dlaczego nie zrobisz FBF dasz radę to dziecinnie proste.

Co do purigenu to Stan się juz wypowiedział.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

I moja rada abyś zrobił zaraz za mechanikami( dziś zrobiłbym 3 ) dodatkowe wyjście bezpośrednio do baniaka , sporo zwiększa przepływ, ponieważ zmniejsza się prędkość przepływu przez cały układ a co za tym idzie opory.



Rozumiem. Tylko dodatkowo czy można zamiast "bypassa" ?

Czyli jedne wyjście na silny przepływ (krążenie wody) a drugie na biologię?

Opublikowano

Bypass niech zostanie ułatwia regulację ( o ile będzie FBF )w innym przypadku wydaje się być zbędny , a ten dodatkowy odpływ na pełnym przelocie .Ja miałem gotową filtracje i później dołożyłem dodatkowe odejście . Pomyśl też o zasysie na 1" łącznie z trójnikiem lub dwoma za pompą gdzie będzie odejście na biologię , purolite a520 , dodatkowy odpływ i zrzut wody do podmian . Reszta spokojnie na 3/4".

Opublikowano

Wstępny projekt

3aaa5436ce80d174m.jpg


Wątpliwości mam co do potrzeby pozycji

1 - trzeciego korpusu mechanicznego

2 - zaworu na bypass'ie - potrzebny ?

3 - dodatkowego wylotu - trochę dla mnie zbyt skomplikowane

Opublikowano

Od 1 mniejsze opory , rzadsze płukanie gąbek.

Od 2 zawór na obejściu potrzebny przy FBF-ie

Od 3 komplikuje się o jedną rurke a zyskujesz mniejsze opory i więcej możliwośći ustawień wylotów wody dla polepszenia cyrkulacji.


Co planujesz w tych korpusach z baypassem ?

-- dołączony post:

Chyba przed pompą, żeby mógł sobie odpowietrzać po czyszczeniu mechaników.


Przy takim setapie stawiam 0,7 Jaśka , że bez wyłączania pompy czyści po jednej gąbce .

Powietrze z jednego korpusu nie zapowietrzy pompy przy przepływie przez pozostałe korpusy.

Opublikowano
Przy takim setapie stawiam 0,7 Jaśka , że bez wyłączania pompy czyści po jednej gąbce .

Powietrze z jednego korpusu nie zapowietrzy pompy przy przepływie przez pozostałe korpusy



Mam bardzo podobny set up i nie raz zapowietrzyłem sobie pompę przy podmianach sznurków ;-) Trza się lekko nagimnastykować, a tak cyk i odpowietrzone na 100% bez żadnych kłopotów.

Na wylocie (3) dałbym jak pisałem wyżej korpus z purolitem. Taki korpus zakańczasz małym zaworkiem 1/2cala i wężykiem od osmozy i masz od razu reaktor na purolite.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.