Skocz do zawartości

Projekt akwarium 864 lub 1008 l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich forumowiczów,

Od jakiegoś czasu śledzę forum, a teraz nadszedł czas na otworzenie mojego wątku.


Jestem na etapie wykańczania domu, w którym przewidziałem w centralnym punkcie specjalnie miejsce na akwarium. Biotop, na który się zdecydowałem, to oczywiście malawi. Wielkość zbiornika to w zależności od ostatecznych ustaleń pomiędzy 864 (180x80x60cm) a 1008 (180x80x70cm).

Do tej pory miałem różne akwaria słodkowodne, ale nigdy nie miałem malawi. Nigdy też nie miałem tak ogromnego zbiornika. Dlatego właśnie zdecydowałem się otworzyć ten wątek i poprosić Was o kilka praktycznych i profesjonalnych rad.


Nie zamierzam pytać o wystrój czy obsadę, bo o tym wszystkim są już setki wątków.


Chciałbym by ten wątek dotyczył kwestii czysto technicznych postawienia mojego konkretnego zbiornika w przewidzianym przeze mnie miejscu. Zbiornik osadzony będzie w ścianie, w związku z czym będzie pewnie kilka ograniczeń. Bardzo zależy mi byście pomogli mi zidentyfikować wszystkie zagrożenia i ryzyka, zanim wydam sporo pieniędzy na jego realizację.


Zacznijmy zatem od wprowadzenie Was poprzez opisanie miejsca na moje akwarium. Poniżej schemat fragmentu domu, w którym umieszczone będzie akwarium. Na niebiesko zaznaczyłem akwarium, na czerwono: nadproże nad akwarium, a zielono: sump pod akwarium.

PjR7Jo.png


Jak widzicie akwarium będzie widoczne praktycznie z każdego miejsca w domu, więc projekt po prostu musi się udać:)


Na ten moment w ścianie pozostawiony jest otwór 1,7x2,0 m. Nad nim wylane zostało betonowe zbrojone nadproże. Nie ma jeszcze „stołu”, na którym stanie akwarium. Będzie on również wylany z betonu i zbrojony, żeby bez wątpliwości utrzymał ciężar akwarium. Pod nim pozostawione zostanie miejsce na sumpa. Do decyzji pozostaje jeszcze wysokość tego stołu, a co za tym idzie wysokość akwarium. Będzie to jedno z moich pytań:)

Za akwarium przewidziane jest pomieszczenie techniczne. Będą tam przechowywane różne rzeczy (meble ogrodowe itd. jak to w domu), ale główną jego funkcją będzie obsługa akwarium. Cały dostęp do akwarium będzie właśnie z tego pomieszczenia.

Poniżej zamieszczam również kilka przygotowanych przeze mnie rzutów/schematów od strony pomieszczenia technicznego.

QrsIG3.pngYTkBX9.png

GosKag.png2vT7i7.png


Chciałbym Was prosić o Wasze zdanie w następujących tematach:

1. Wymiary akwarium: czy wysokość akwarium powinna wynosić 60cm (lepsze przenikanie światła do dnia) czy 70 cm (bardziej przestronne)?

2. Przestrzeń nad akwarium (pomiędzy akwarium a betonową belką): jaką przestrzeń powinienem tam zostawić? Zakładam 15-20cm – czy to wystarczy na zamontowanie oświetlenia? Zakładam naświetlacze LED RGB o wysokości 12cm (coś w stylu:

Halogen lampa naświetlacz LED 30W RGB + pilot O84 (4966238366) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img07.allegroimg.pl/photos/400x300/49/66/23/83/4966238366@@AMEPARAM@@07@@AMEPARAM@@49/66/23/83@@AMEPARAM@@4966238366

) + ewentualnie jakieś naświetlacze ze światłem białym.

3. Ile miejsca zostawić po bokach akwarium? Zakładam po 10cm z każdej strony – wyłącznie w celu czyszczenia ścian akwarium w razie potrzeby.

4. Szkło: z tego co się orientuję, muszę zrobić to akwarium ze szkła minimum 12mm. Czy macie w tym temacie jakie porady? Czy możecie polecić jakiegoś szklarza w Łodzi?


Na razie proszę Was o dyskusję na powyższe tematy. Mam również projekt sumpa, ale to temat bardziej odległy:)


Z góry dziękuję za wszystkie merytoryczne uwagi i podpowiedzi.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Może taka moja uwaga.Czy nie uważasz że akwarium przy schodach i to jeszcze wystające to pewne ryzyko?Jednak zapewne tymi schodami będziesz wcześniej czy później przenosił ze szwagrem :) jakieś cięższe rzeczy i o wypadek łatwo.Jeżeli posiadasz pociechy które uwielbiają gonić po schodach to też stanowią one pewne ryzyko że mogą wpaść na to akwarium.I pal licho jakieś tam szkło,ale zdrowie ludzkie bezcenne.

Opublikowano

Akwarium będzie pod schodami, więc pociechy nie będą tam biegać. Poza tym będzie zabudowane czarną płyta MDF o szerokości 30cm, co da efekt jeszcze większego akwarium. Zabudowa ta będzie dalej przechodzić w szafkę na książki pod drugiej stronie narożnika. Od tej strony wszystko jest już przemyślane i nie ma się czego obawiać.

Opublikowano

Do takiego zbiornika (którego zazdroszczę i gratuluję ;)) dałbym naświetlacz HQI 70W, dość wysoko nad akwarium (tu masz link do tematu na "sąsiedzkim" forum, pewnie będzie trzeba się zarejestrować żeby zobaczyć, ale moim zdaniem warto ;)http://klub-tanganika.pl/forum/viewtopic.php?t=1870&postdays=0&postorder=asc&start=75). I szkło równo ze ścianą fajniej by wyglądało wg mnie ;) Jeśli chodzi o filtrację to w tym samym zbiorniku, który podałem w linku jest coś takiego: http://klub-tanganika.pl/forum/viewtopic.php?t=1937. Trochę zabawy jest, ale potem spokój ;)

Opublikowano

Akwarium będzie zabudowane jak na poniższej wizualizacji. Zabudowa będzie miała szerokość 30cm co po 1wsze da wrażenie jeszcze większego akwarium, a po 2gie akwarium będzie tak jakby równo ze ścianą.

IYbmXS.png


MatiK, napisałeś " dość wysoko nad akwarium". Możesz powiedzieć coś więcej. Niestety fakt, że akwarium jest w ścianie nie daje mi zbyt dużej przestrzeni nad akwarium. Może tam być maksymalnie 20cm, bo inaczej akwarium będzie za nisko.

Opublikowano

Ok, rozumiem, rzeczywiście może wyglądać fajnie. Pisząc "dość wysoko" miałem na myśli około 1 metra wysokości nad akwa. Zaproponowałem bo ze szkicu w pierwszym poście wynika, że zbiornik będzie w tym "roboczym" pokoju jednak wystawał ze ściany koło 40cm, tam możesz podwiesić żarnik i srpóbować za pomocą odbłyśnika kierować strumieniem światła, wg mnie będzie to powodowało efekt padania promieni słonecznych i może całkiem fajnie wyglądać... ;)

Opublikowano

A ja się zastanawiam jak chcesz obserwować ryby z kanapą tyłem odwróconą ;-) ? Akwarium osobiście dał bym po szerokości nawet 100cm lub 120cm. Szkoda nie dać tak po długości mając za akwarium fishroom. Głębia to naprawdę bajer i super możliwości na aranż w środku akwarium.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.