Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

chciałbym i ja podzielić się swoim pomysłem na filtrację opartą na narurowcu - w załączniku do posta schemat według którego chciałbym podziałać.

Filtracja będzie obsługiwała akwarium o wymiarach 182x55x50 i oparta będzie na pompie grundfosa alpha2 25-60.

Zakładam że przekrój rurek 3/4 powinien wystarczyć zwłaszcza że korpusy i tak mają zwężenia na wejściach. Zawory mam o pełnym przepływie 3/4 bez zwężeń.

Pierwsza część to tradycyjnie część mechaniczna zbudowana na dwóch równolegle połączonych korpusach 10'' wypełnionych sznurkiem/gąbką.

Dalej za pompą, FBF 10'' na bypasie.

W zasadzie do tego momentu nie mam wątpliwości, żeby tak to właśnie wykonać.


W kolejnej części dwa szeregowo połączone korpusy 10'' na bypasie - no właśnie czy szeregowo ?


Zamysł mam taki żeby wystartować akwarium na FBF i na tych właśnie szeregowych korpusach wypełnionych matrixem. Po ustabilizowaniu parametrów wody chciałbym matrix wymieszać z de nitrate i zrobić z tej gałęzi coś na kształt denitryfikatora z minimalnym przepływem, a biologię pozostawić na FBF.


Wolne odejście powyżej zielonych korpusów traktuję jako rezerwę na wpięcie dodatkowego korpusu.


Skrajnie z lewej strony podmiana wody.


Proszę bardziej doświadczonych o opinie, szczególnie o pomyśle na zmianę przeznaczenia części układu w miarę rozwoju wypadków.

Czy jeden korpus 10'' FBF da radę z biologią ??

post-13421-14695718956425_thumb.png

Opublikowano

Witaj

Ja dziś zrobiłbym 3 mechaniki na wejściu dalej nie zmiennie 20" fbf i jeden korpus na purolire520 i to koniec ewentualnie jakiś zapas na węgiel . A po co chcesz dublować fbf matrixem ?

Opublikowano

Szkoda kasy na matrix jeśli tylko do przyspieszenia startu. Denitrate też kosztuje . Są dostępne korpusy 20` za około 90 zł medium do niego za darmo :-) za następną stówe zrobisz korpus z 1l Purolite i z zaworkami do regeneracji złoża. Jeszcze jedna bardzo ważna sprawa , tuż za pompą zrobiłem rozgałęzienie na dwie nitki 80-90% wody wraca do baniaka tylko po mechanice a na biologię puszczam tylko tyle aby piasek w fbf-ie był po korek. Efekt wzrost przepływu o około 25-30% !!!

Dzieje się tak dlatego że woda w układsie zwalnia a co za tym idzie zmniejsza opory. Podobny efekt da zapewne instalacja na 1`.

Jest jeszcze jedna sprawa , powinieneś wiedzieć że FBF nie startuje po braku zasilania choć kilku sekundowym i jeśli nie będzieszo tym wiedział to po kilku godzinach będzie po filtrze .

Opublikowano

Damian,

biorąc pod uwagę Twoje uwagi oraz lekturę tematu o purolite, zmodyfikowałem trochę układ filtracji.

W załączniku narurowiec_v2.

Cześć wody za pompą idzie od razu do zbiornika, a część trafia do FBF.

Zrobiłem jeszcze jedną odnogę do bloku opartego właśnie na purolite a520e - dałem 4 zawory żeby można było bez wyjmowania korpusu podłączyć regenerację i płukanie.

Zewnętrznej pompki, żeby pogonić regenerację, nie da się tak czy siak wyeliminować.

Jak teraz Wam się to widzi, Koledzy ??

post-13421-14695718961878_thumb.png

Opublikowano

Ja bym w tym projekcie dał pomiędzy korpusami mechanicznymi, a pompą koniecznie jakiś kranik spustowy. Dzięki nie mu pięknie i bezproblemowo odpowietrzysz pompę (te odpowietrzniki na korpusach to niekiedy niezła lipa), a przy okazji masz kranik do podmiany wody.

Opublikowano

Ja mam kranik za pompą i odpowietrzenie pompy to mega prosta sprawa. Wyłączasz pompę i lejesz wodę w układ kranikiem za pompą. Pompa się pięknie odpowietrza.

Z innej beczki. Co do startu FBFa po braku prądu to chłopaki mają rację, ciężko to samo startuje. Ale ja od początku swoich akwariów, począwszy od 112l mam ups sinusoidalny z akumulatorem samochodowym. Nie straszne są mi braki prądu nawet 20 godzinne. UPS to świetna sprawa choć nie powiem, że mało to kosztowało. Było to jednak tak dawno, że już zapomniałem :) a mimo braku prądu UPS ciągnie 63W bardzo długo.

Opublikowano

Problem ze startem FBF-a po braku zasilania występuje chyba tylko w przypadku korpusu 20",

bo u mnie przy 10-cio calowym korpusie jeszcze nie spotkałem się z takim problemem. Więc może zamiast jednej 20 dać dwa korpusy 10 cali.

Opublikowano
Ja mam kranik za pompą i odpowietrzenie pompy to mega prosta sprawa. Wyłączasz pompę i lejesz wodę w układ kranikiem za pompą. Pompa się pięknie odpowietrza.

Z innej beczki. Co do startu FBFa po braku prądu to chłopaki mają rację, ciężko to samo startuje. Ale ja od początku swoich akwariów, począwszy od 112l mam ups sinusoidalny z akumulatorem samochodowym. Nie straszne są mi braki prądu nawet 20 godzinne. UPS to świetna sprawa choć nie powiem, że mało to kosztowało. Było to jednak tak dawno, że już zapomniałem :) a mimo braku prądu UPS ciągnie 63W bardzo długo.



Mam też na aku 65Ah nie wiem jak długo działa ( kiedyś sprawdzałem chyba z 6 godzin i sobie dałem spokój ). Mam podpięte oświetlenie , pompy co i akwarium ;-) . Super sprawa mi w zeszłym roku prąd wyłączali dość często na kilka minut .

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.