Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak rozwiazaliscie przejście z pompy na te rurki? Masz foto ze zbliżenia może? Czy to spasowalo samo z rurką o jakiej średnicy?Taki wylot zapewnia dobry obieg i wszystko zbiera czy też dodatkowy falownik pomaga Ci?

Opublikowano

Ok. Aż tak nie pilne ale dzięki :)


Bez falownika by było za słabo tak?


Dopytuje bo ja tuż tuż w tą samą stronę idę więc rady chętnie przyjmę . Zaintrygowało mnie wylot na środku kasety a nie z góry ...

Opublikowano

Dodatkowe pytania:

Czy gabki są w tych komorach pierwszych i przylegają do kratki bezpośrednio czy to komory smieciowe?


Jaki jest mniej więcej otwór wlotowy na maskownicy ? 6 x 120 ? Więcej otworów warto dodać np dwa rzędy jeden nad drugim?


Klejem Cosmofen kleiliscie ?

Opublikowano

Nie wiemy czy bez falownika by było czy nie bo od początku działa RW15. Szczerze wątpię aby sama pompa dała rady w Malawi. Wylot na środku kasety to moja koncepcja i sprawdza się idealnie. Mamy dwa dodatkowe wyloty wody, które można ustawić w dowolnym kierunku. Od początku powstania kaseciaka miałem taki zamiar ale Heniu mnie lekko zniechęcił. Był to pamiętny kaseciak z korkiem od wina ale kto by to pamiętał. Dziś mogę powiedzieć, że wylot wody pod taflą sprawdza się znakomicie a rozwiązanie z kolankiem to już bajka bo mamy regulację dowolnym kierunku.

Co do gąbek to jest tak: komora śmieciowa, gąbki-poziomo!, komora pompy. Gąbki mają wymiar 25x20 i nie ograniczają przepływu w żaden sposób. Dołożyliśmy nawet dwie gąbki tapicerskie i nadal poziom w komorze pompy pozostaje bez zmian (-1cm).

Osobiście do takiego dużego akwarium polecam kaseciak bo on po prostu tam ginie. Głębokość 80cm gubi wszelkie krawędzie i trzeba się dobrze wpatrzyć aby to zobaczyć.

Opublikowano
Od początku powstania kaseciaka miałem taki zamiar ale Heniu mnie lekko zniechęcił. Był to pamiętny kaseciak z korkiem od wina ale kto by to pamiętał. Dziś mogę powiedzieć, że wylot wody pod taflą sprawdza się znakomicie a rozwiązanie z kolankiem to już bajka bo mamy regulację dowolnym kierunku.

.



By jeszcze kolejny raz przeprosić Sebę że go odwiodłem od wylotu pod wodą i pamiętam ten korek od butelki po winku Sebciu wklejam innym do myślenia coś co właśnie skleciłem do swojego kotnika 54l ale może być także do - 112l - 150l - 200l i wszystkich innych gdzie nie ma wklejonego wzmocnienia wzdłużnego. Czasami warto dać grubsze szkło :D zamiast wzmocnień. Jak skończę budowę i przetestuję to opiszę we właściwym wątku


e8ec1bd3d6d1e225gen.jpg




jak widzicie kaseta 5x21x25 zabiera tylko 2,5 litra z pojemności akwarium i jest częścią tła. Całość będzie zamaskowana przyklejonym tłem EBI ( nie jest ładne) oraz zawieszona jest kilka cm nad piaskiem, więc powstanie duża grota dla ryb, a całe dno do dyspozycji ryb.

Pompą jest tu falownik jvp110 - 2000l/h i mocy 2,5W i napędza całą filtrację mech/bio/ NO3/PO4/klarowanie wody + skimmer. Tu będzie pod pompą 100ml Matrixa+ 250ml TMBT+50ml węgla.


Oczami wyobrażni widzę baniak 2000l z kasetą na jvp202 - za 45zł a deklarowane 12000l/h tylko 24W i dwa piękne kierunkowe wyloty jak w tym temacie zrobił Seba. Oczywiście trzeba popracować nad amortyzacją by nie hałasował jak taki sam przypięty do szyby.:D no i faktyczne wypływy nie będą tak duże jak deklaruje producent ale na pewno całą wodę w baniaku nie żle rozkręcą.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.