Skocz do zawartości

Filtracja mechaniczna - kubeł czy narurowiec ?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Pomysł z dodaniem zasysów po obu stronach baniaka wygląda ciekawie jednak u mnie odpada.

Baniak mam na tyle blisko ściany że nie puszcze tam rur 3/4 a jeden bok mam do "oglądania" więc tam nie chce żadnej szpecącej hydrauliki.

Z drugiego boku nie ma tego problemu. Zasys zrobiłbym w rogu, tylko coś nie mogę nigdzie namierzyć takiego trójnika narożnego w PVC. Przydałoby się coś jak na obrazku:

pol_pl_Trojnik-narozny-20-T00011-12885_1.jpg


Inna sprawa, to kolor rur. Nie wyobrażam sobie białych w baniaku, malował ktoś rury na czarno i ma sprawdzoną farbę ?


Z drugie strony to można zrobić na morszczakowych szarych rurkach.

Opublikowano

To akurat szukanie „dziury w całym” bez urazy”


Baniak mam na tyle blisko ściany że nie puszcze tam rur 3/4 a jeden bok mam do "oglądania" więc tam nie chce żadnej szpecącej hydrauliki.


Dublując „IN-OUT” przecież mogą mieć połowę głównego przyłącza powiedzmy ½ cala .


Inna sprawa, to kolor rur. Nie wyobrażam sobie białych w baniaku, malował ktoś rury na czarno i ma sprawdzoną farbę ?


W tym wypadku również rozwiązań jest kilka :

Pod warunkiem że mamy już sprawdzony przetestowany przedmiot „finalny”

Można pomalować na dowolny kolor .

Wykorzystać do zamaskowania gotowe lub zrobić imitacje skał – Tło strukturalne 3d

Lub zrobić przelot przez dno stosowane w przelewach górnych przy „sampa-ach”

Gość pemergency
Opublikowano
Dublując „IN-OUT” przecież mogą mieć połowę głównego przyłącza powiedzmy ½ cala .


Po co w takim razie resztę robić na 3/4, skoro już zmniejszymy przepływ rurkami 1/2? Jaki jest sens wracać z 1/2 na 3/4? pytam z ciekawości...

Opublikowano

Jak po co

Chyba nie „zatrybiłeś” do końca

Mając narurowca na calowych rurach powinieneś mieć również jeden calowy „ssak” w zbiorniku tak ?

Co z kolei jest nie estetyczne i trudne do ukrycia zdaniem kolegi autora postu .

Proponuje mu więc założenie dwóch rur ssących o przekroju ½ cala co daje łącznie równowartość 1 cala .

Nadal wydaje ci się to jakieś dziwnie ?

Bo według mnie ma dodatkowe plusy zabiera nieczystości z dwóch różnych miejsc w zbiorniku .

-- dołączony post:



Myślę że większość tu obecnych chodzi mi o tych bardziej aktywnych przynajmniej po części przyzna mi racje .


Biologię mam rozwiązaną sumpem + pompa CO. Za pompą dodatkowo w by-pasie dwa korpusy na purigen czy inne węgle w razie potrzeby.


Na tego typu „mediach” zalecany jest wolny przepływ .

Połączenie biologa z takim mechanikiem raczej przynosi mizerne efekty przy niemal kubiku wody ;-) .


Jak założyłeś większość posiada przynajmniej dwa oddzielne obiegi filtracji biologiczną i mechaniczną .

W przypadku biologiczne liczy się jak największa pojemniść filtra (kubła) i wcale nie jest wskazana „mega” wydajna pompa ponieważ przepływ powinien być wolniejszy a powierzania filtracyjna duża .

W tym celu stosuje się wkłady o dużej porowatości lub „biobale” miejsce w którym rozwijają się bakterie nitryfikacyjne nie są wypłukiwane .

Jeśli zespolisz oba filtry z pompą C.O to nie będziesz miał ani odpowiedniej filtracji biologicznej ani skutecznej mechanicznej .


Z kolei filtr mechaniczny to wydajna pompa + korpusy z „luźnymi” wkładami które Ci się nie „zapchają” po dwóch dniach , w założeniu mają wychwycić grubsze drobimy z wody.

Można założyć przed pompą równolegle dwa korpusy oraz wkład 100µm po krótkim czasie przekonasz się że obieg straci połowę lub więcej przepustowości i bardzo szybko pompa będzie „mielić”wodę praktycznie w miejscu – czyli płukanko , ale raczej skończy się kupnem nowych wkładów .

Znacznie lepiej sprawdzi się w tych korpusach gąbka 10 ppi podobnia do tych z filtrów wewnętrznych



Przy takim zbiorniku zastosowałbym dwa średnie kubełki biologiczne masz możliwość przemiennego czyszczenia nie oba równocześnie .


Do tego dużą pompę C.O „Omis-a” 32/80 lub dwie 25/40 na ¾ „ lub chęniej 1” calowych rurach i koniecznie rozgałęził przynajmniej na dwa wejścia i dwa wyjścia , dzieląc przy tym długość zbiornika na mniejsze strefy .

Pomoże Ci to w ukryciu niepożądanych „widoków” ;-)

Optymalne usytuowanie dysz wylotowych względem wejściowych wymusi odpowiedni ruch mas wody i wyeliminuje zabawy z „falownikami” lub zmniejszy ich ilość/wielkość .

Jak inaczej chcesz „bujnąć” taką masę wody dwumetrową odległość między „IN /OUT”

Mając do tego jedną pompę z dwoma korpusami i sumpa w jednym obiegu .

Oczywiście masz prawo sam dojść do pewnych wniosków kosztem nerwów i pieniędzy na jakieś „magiczne” trójniki .


O wiele praktyczniejsze będzie założenie pompy 32/80 z 4x100µm siatka , lub dwie 25/40 czyli 2x po 2 korpusy z wkładami wielokrotnego użytku .

Masz możliwość usytuowania nawet 4 punktów wejściowych na 1 lub 2 pompy .


W dalszą część obiegu nie będę się zagłębiał kwestia obsady , czasu , pieniędzy oraz oczekiwań jakie zakładasz przy tak dużym zbiorniku .

A może przesadzam to tylko 960l (200x80x60) ;-)

Wkrótce przedstawię Wam kilka obiegów filtracyjnych w jednym dużo dużo większym zbiorniku (2500x1000x1000) jedno już wiem na pewno duże akwarium duże wydatki .

Gość pemergency
Opublikowano

dwie rury po 1/2 cala dają 3/4", a nie 1". Dopiero dwie rury 3/4" dają 1" ;)

Opublikowano

No tak słusznie masz racje , czyli teraz zostanę publicznie „wychłostany” ;-(

Ale jednak dobrze wiedziałeś w czym „deseń”

Zwracam wszelkie Honory . (zachowałem się jak gówniarz więcej to się nie powtórzy) ha ha ha

Opublikowano




Na tego typu „mediach” zalecany jest wolny przepływ .

Połączenie biologa z takim mechanikiem raczej przynosi mizerne efekty przy niemal kubiku wody ;-) .


Jak założyłeś większość posiada przynajmniej dwa oddzielne obiegi filtracji biologiczną i mechaniczną .

W przypadku biologiczne liczy się jak największa pojemniść filtra (kubła) i wcale nie jest wskazana „mega” wydajna pompa ponieważ przepływ powinien być wolniejszy a powierzania filtracyjna duża .

W tym celu stosuje się wkłady o dużej porowatości lub „biobale” miejsce w którym rozwijają się bakterie nitryfikacyjne nie są wypłukiwane .

Jeśli zespolisz oba filtry z pompą C.O to nie będziesz miał ani odpowiedniej filtracji biologicznej ani skutecznej mechanicznej .


Z kolei filtr mechaniczny to wydajna pompa + korpusy z „luźnymi” wkładami które Ci się nie „zapchają” po dwóch dniach , w założeniu mają wychwycić grubsze drobimy z wody.

Można założyć przed pompą równolegle dwa korpusy oraz wkład 100µm po krótkim czasie przekonasz się że obieg straci połowę lub więcej przepustowości i bardzo szybko pompa będzie „mielić”wodę praktycznie w miejscu – czyli płukanko , ale raczej skończy się kupnem nowych wkładów .

Znacznie lepiej sprawdzi się w tych korpusach gąbka 10 ppi podobnia do tych z filtrów wewnętrznych



Przy takim zbiorniku zastosowałbym dwa średnie kubełki biologiczne masz możliwość przemiennego czyszczenia nie oba równocześnie .


Do tego dużą pompę C.O „Omis-a” 32/80 lub dwie 25/40 na ¾ „ lub chęniej 1” calowych rurach i koniecznie rozgałęził przynajmniej na dwa wejścia i dwa wyjścia , dzieląc przy tym długość zbiornika na mniejsze strefy .

Pomoże Ci to w ukryciu niepożądanych „widoków” ;-)

Optymalne usytuowanie dysz wylotowych względem wejściowych wymusi odpowiedni ruch mas wody i wyeliminuje zabawy z „falownikami” lub zmniejszy ich ilość/wielkość .

Jak inaczej chcesz „bujnąć” taką masę wody dwumetrową odległość między „IN /OUT”

Mając do tego jedną pompę z dwoma korpusami i sumpa w jednym obiegu .

Oczywiście masz prawo sam dojść do pewnych wniosków kosztem nerwów i pieniędzy na jakieś „magiczne” trójniki .


O wiele praktyczniejsze będzie założenie pompy 32/80 z 4x100µm siatka , lub dwie 25/40 czyli 2x po 2 korpusy z wkładami wielokrotnego użytku .

Masz możliwość usytuowania nawet 4 punktów wejściowych na 1 lub 2 pompy .


W dalszą część obiegu nie będę się zagłębiał kwestia obsady , czasu , pieniędzy oraz oczekiwań jakie zakładasz przy tak dużym zbiorniku .

A może przesadzam to tylko 960l (200x80x60) ;-)

Wkrótce przedstawię Wam kilka obiegów filtracyjnych w jednym dużo dużo większym zbiorniku (2500x1000x1000) jedno już wiem na pewno duże akwarium duże wydatki .



Hej,

Dzięki za wywód, ale nie wiem skąd wywnioskowałeś, że chce cokolwiek robić z biologią :-)

Ta sobie śmiga i za nic sumpa nie zamieniłbym na kubeł czy korpusy :-)


Co do cyrkulacji wody to wszystko działa jak należy, obecnie at-203 + cyrkulator 7500 l/h i wylot z sumpa z użyciem inżektora (eduktora) dają sobie świetnie radę.


Wątek ten wziął się z rozważań na co wymienić at-203 z gąbką w baniaku. Na kubeł np. fluval fx6/eheim 2080 czy też dorobić jednak mechanika na korpusach narurowych.


W chwili obecnej wasze opinie przeważają w kierunku narurowca. Wtedy przeniósł bym w nowy układ dwa korpusy jakie obecnie mam na bypasie za pompą i jakoś bym to ułożył w szafce.


Układ zrobię z jak największym użyciem węży PVC http://www.aquario.pl/hydraulika/869-elastyczna-rura-flex-25mm.html , bardzo ułatwiają robienie układów jak mało miejsca.

Gość pemergency
Opublikowano

Gdybym był na Twoim miejscu i potrzebował tylko filtra mechanicznego to dałbym, 4 korpusy na tych wężach 25mm, dwa połączone równolegle przed pompą z gąbkami 20ppi i dwa połączone równolegle za pompą z sznurkami 100 mikron. Dałoby to w teorii płukanie gąbek co tydzień i wymiana sznurków raz na miesiąc, może rzadziej... FX6 to świetny filtr, ale jednak musiałbyś go dość często otwierać z powodu szybko zapychającej się włókniny, którą musiałbyś wsadzić do filtra oprócz samych gąbek. O ile taki filtr może być czyszczony raz na 3 miesiące w zbiornikach mieszanych o tyle przy pyszczakach "walących" jak króliki nie miałoby to racji bytu... ale to oczywiście tylko moje zdanie ;)

Opublikowano

Ja przychylę się do podpowiedzi pemera. Jednak zamiast sznurków zastosowałbym gąbki.

Na pompie grundfosa alpha 2 25-60 dałbym dwa korpusy z gąbką ppi 10 przed pompą, a za pompą dwa korpusy z gąbką ppi 45. U mnie płuczę gąbki co 2-3 tyg. Ja kupowałem coś takiego:

WKŁAD FILTRACYJNY GĄBKA 50x50x1 cm PPI 45 CZARNA (4553983644) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img15.allegroimg.pl/photos/400x300/45/53/98/36/4553983644@@AMEPARAM@@15@@AMEPARAM@@45/53/98/36@@AMEPARAM@@4553983644


Mam nawinięte 3 warstwy na ori rurce od wkładów sznurkowych.


Co do malowania rurek pcv u mnie pomalowałem zwykłą czarną farba akrylową taką jaką wielu z nas maluje tła wewnętrzne.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W mojej opinii dobra ceramika to tylko chwyt reklamowy i mit. Najtanszy pumeks ogrodniczy będzie działał tak samo jak nieporównywalnie drogi Matrix. Oczywiście to Twoj wybór i pieniądze. Osobiście wybrałbym gąbki, są sprawdzone przez wielu użytkowników tego forum.
    • To mnie mocno zdziwiłeś. Gdybym jednak zrezygnował z pomysłu odnośnie K1 to może jakaś dobra ceramiką? No nie wiem a może mieszanka Aquaela NANOMAX BIO,NATUREMAX BIO i PEARLMAX BIO? Więcej gąbek niż 3 kosze to bym już nie chciał.
    • Nie licz na to, że K1 w koszach będzie się w jakikolwiek sposób poruszać. Jako złoże stałe będzie dużo mniej skuteczne od ruchomego. Dlatego zamiast K1 wypełnij kosze pociętą w kostki gąbką 10ppi.
    • Witam wszystkich. Jeżeli temat w złym miejscu to bardzo proszę o przeniesienie do właściwego działu. Mam do was pytanie a właściwie kilka pytań odnośnie mojego zamysłu odnośnie mediów w Ultramax BT.  Docelowo będą pracować dwa filtry Ultramax Bt i oba z takimi samymi mediami. Mój zamysł jest taki licząc od góry: 1 - GĄBKA 30 PPI 2 - EVOLUTION AQUA K1 3 - EVOLUTION AQUA K1 4 - GĄBKA 30 PPI 5 - GĄBKA 20 PPI Czy według was taki układ mediów w filtrze może być? Trochę poczytałem tutaj na forum o K1 i bardzo mnie zaintrygował ten rodzaj wkładów filtracyjnych. Kosz w filtrze według producenta ma 1,9 l. Ile K1 powinno się znaleźć w jednym koszu? Do oporu?Czy zostawić trochę luzu? Czy K1 słychać w filtrze jak się poruszają czy jednak kosz w filtrze to trochę za mało i za duźo ruchów K1 nie będą miały? Macie u siebie w filtrach K1? Jak się sprawdza? Z góry bardzo wam dziękuję za każdą wypowiedź w tym temacie. Pozdrawiam  Robert   
    • Witam,   Mam szanse dostać stół z byłej linii produkcyjnej za darmo. Jest to prosty blat z drewna o grubości 4 cm, wymiary to 180x90cm. Blat jest łączony z 6 desek o wymiarach 180x15x4. Wszystko jest oparte na stelażu metalowym, spawanym, profil zamknięty, wymiary profilu to 5x3 cm. Stół jest w bardzo dobrej kondycji, bez wypaczeń, trzyma wymiary na całej długości i wysokości. Chciałbym na tym postawić na środku nowe akwarium 120x40x50 gr. szkła 8mm, wszystko razem pewnie będzie ważyło około 320-350 kg. I pytanie czy z waszych doświadczeń wynika, że taki stół wytrzyma takie obciążenie? Jeżeli komuś potrzebne zdjęcie do lepszej oceny sytuacji to mogę poprosić to mi prześlą.   Z góry dziękuję za odpowiedź Pozdrawiam
    • No już mam tego Eheima i jest już podłączony i pracuje. Nie było żadnych problemów. Sama konstrukcja tych filtrów zarówno 250 jak i 600 jest dużo wyżej niż tego Jbla e1502. Nie wiem co mnie wtedy podkusiło aby brać tego jbla.
    • @duchJeżeli chodzi o nasz biotop  to pamiętaj , że bez względu jaki filtr uruchomisz to deszczownia jest zbędna. Dodatkowe , osobne napowietrzanie może się przydać w razie jakiejś choroby czy awarii ale też bez niego się obędziesz chociaż nic nie stoi na przeszkodzie aby było. Natomiast deszczownia zawsze zmniejsza przepływ filtra i to w sposób znaczący.  Jeżeli ustawisz wylot filtra czy filtrów w ten sposób , że  wylatująca woda będzie łamać lustro wody to będziesz miał wystarczające i bardzo dobre napowietrzanie.  Ja we wszystkich akwa z rybami z J.Malawi  zawsze tak robiłem. Czyli jest tu pewne pole manewru aby nie zmniejszać przepływu .
    • A ja się z tym nie zgodze bo mam w drugim baniaku 112 litrów Eheim Professional 4+ 250 (czyli mniejszy) i jest bajka, filtracja jest super, nie zapycha się szybko nawet po pół roku pracy. A przed nim miałem pare lat temu Aquael Unimax 250 i to dopiero był szajs. Bardzo szybko się zapychał. System automatycznego zalewania totalnie przekombinowany(już po 2 miesiącach nie chciał zalewać filtra). A ultramax albo hypermax? Niewiem, może są lepsze, nie będe się wypowiadał bo ich nie testowałem.
    • Miałem u siebie w 260 l dwa Eheim Professional 4+ 600 i powiem ci że to był mój największy błąd.Z filtracją był dramat.Robiłem różne kombinacje z wkładami(gąbki,waty itd) i wielkie g.... Może ta firma robiła kiedyś dobre filtry ale na przykładzie tych dwóch egzemplarzy mam zupełnie inne zdanie. Jak dla mnie teraz Ultramax BT lub Hypermax BT. 
    • OK Twój wybór. Każdy sprzęt ma swoje bolączki dlaczego tutaj my często budujemy narurowce/kaseciaki/sumpy dostosowując je do własnych potrzeb.  Ja np wymieniłem falownik na Ultramaxa 2000 i bardzo jestem z tej decyzji zadowolony. Kultura pracy na bardzo wysokim poziomie.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.