Skocz do zawartości

Filtracja mechaniczna - kubeł czy narurowiec ?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Obecnie jako mechanika mam gąbkę+at-203. Daje to radę ale znudziło mi się czyszczenie gąbki i najchętniej wywaliłbym ją z baniaka.


Teraz mam dylemat czy kupić kubeł i go zrobić jako 100% mechanika czy zrobić jednak mechanika na narurowcu.


Biologię mam rozwiązaną sumpem + pompa CO. Za pompą dodatkowo w by-pasie dwa korpusy na purigen czy inne węgle w razie potrzeby.

Dołożenie narurowca to druga pompa CO co średnio mi się podoba.

Jednak mocne kubły tanie nie są i nawet na grundfosie prosty narurowiec (dwa korpusy równolegle przed pompą na wkłady 100u + jeden na wkład 50 um za pompą) może wyjść taniej niż jakiś fx6 czy eheim 2080.

Stosuje ktoś ewentualnie w dużych baniakach tańszy kubeł jako mechanik ?

Opublikowano

Ja bym zdecydowanie mechanikę oparł na narurowcu z pompą 25-60. Ale na zasycie zapodał bym równolegle zamontowane korpusy z gąbkami 30ppi , a za pompą dałbym sznurki równolegle 50mic. O takim rozwiązaniu sam myślę w moim następnym akwarium (1200l).

Opublikowano
Ja bym zdecydowanie mechanikę oparł na narurowcu z pompą 25-60. Ale na zasycie zapodał bym równolegle zamontowane korpusy z gąbkami 30ppi , a za pompą dałbym sznurki równolegle 50mic. O takim rozwiązaniu sam myślę w moim następnym akwarium (1200l).


Te gąbki do kupienia gotowe pod korpus czy trzeba coś docinać/kombinować ?

Opublikowano

Tak Jareczku do kupienia na allegro. Jedynie w środek zapodajesz rurkę ze zużytego sznurka.


WKŁAD FILTRACYJNY GĄBKA 30x10x10 cm PPI 30 (4487975931) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img15.allegroimg.pl/photos/400x300/44/87/97/59/4487975931@@AMEPARAM@@15@@AMEPARAM@@44/87/97/59@@AMEPARAM@@4487975931



Z deka tą gąbkę trza bo bokach dociąć żeby odpowiednio wlazło do korpusu.

Opublikowano
równolegle zamontowane korpusy z gąbkami 30ppi ,


A ma może ktoś doświadczenie jak zapychają się takie gąbki w porównaniu ze sznurkami 100mik? i czy przepływ jest mniejszy lub większy?


pozdrawiam

Opublikowano

Staszek, widzę u siebie dawałeś przy każdym korpusie zawory. Rozumiem, że taka ich ilość pozwala zminimalizować ilość wody jaka przy wymianie się wylewa czy jeszcze nimi coś regulujesz ?

Opublikowano

Jarku zawory są tylko i wyłącznie do tego żeby można było wymieniać sznurki nie zalewając mieszkania ;-). Tak to zawory są non-stop otwarte na full.

Opublikowano

Z tymi gąbkami z allegro to ostrożnie. Ja kupiłem kilka sztuk też do rurek ze sznurków i gąbki wylądowały na śmietniku. Za cholerę nie mogłem jej nałożyć na rurkę od sznurka. Zacząłem kombinować to podcinać to poszerzać aż stwierdziłem, że po moich operacjach idealnie będą pasować do śmieci ;)

Podjechać do zoologa i tam podotykać i pomacać a potem dopiero kupić ;)

Opublikowano

Witam

Moim zdaniem „ stan „ dobrze Ci doradza .

Dodatkowo zdublowałbym wejście i wyjście z obiegu dzieląc zbiornik na dwa obiegi .

Wejście po obu stronach bocznych i centralnie umieszczony wylot w obu kierunkach .

Foto przedstawia tymczasowe rozwiązanie jakie (po testach) obecnie mam w zbiorniku 300l narurowiec oparty na 4 biegowej Wilo RS-25/70 instalacja powstała bez korpusów przed pompą i sprawdza się bez zarzutów .

Pre-filtr założyłem tylko wyłącznie z powodu masy narybku którego nie odławiam ,

Zasys jest tak potężny że nie używam już odmulacza wystarczy co parę dni delikatnie przy dnie wprawić wodę w ruch w kierunku zasysania .

Wreszcie nie powoduje „przysysania” przypadkowo przepływających „maluchów”

Wszystkie nieczystości są porywane i lądują w gąbce 10ppi .

Konstrukcja rozprasza zasysanie na całej powierzchni i stopniowo w dół kolejne okienka

zatrzymują nieczystości .


Ostatnio myślałem nad dołożeniem równolegle dwóch lub trzech korpusów ¾ cala przed

pompą tyle że gąbkę 10ppi (walce lub kilka krążków PPI 10) w puszkach zasypowych , z myślą czy wydłuży to czas eksploatacji wkładów w dalszej części obiegu .

Co i tak nie zmieni faktu że w zbiorniku muszę mieć pre z opisanego wyżej powodu .

Pozdr.


Metodą obserwacji oraz wygodą w eksploatacji zrobiłem coś takiego :


Rurka o nieco mniejszym przekroju wewnątrz powoduje nieco mocniejsze

zasysanie filtra przy dnie .

Powoduje również rozłożenie podciśnienia na wejściu do pompy na większej powierzchni oraz

stopniowe „zapychanie” filtra pionowego. (z zasady opłukam raz w tygodniu)


Gąbka 10 ppi owinięta wokół rurki

Koszyki to środkowe elementy wkładów 10”


Moim zdaniem proste i w zupełności wystarczające nawet jako zabezpieczenie wirnika pompy

przed powstawaniem niepożądanej „ Kawitacji

Która również powoduje zaburzenia pracy oraz znaczny spadek w wydajności obiegu .

Podr.

post-15155-14695718216292_thumb.jpg

post-15155-14695718219282_thumb.jpg

post-15155-1469571822118_thumb.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.