Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Posiadam zbiornik 200l 100x40x50(wysokość), a w nim 2 x 45w (juwel High-Lite Day 9000k +High-Lite Colour). Zastanawiam się czy takie oświetlenie nie będzie za mocne czy ewentualnie zamontować jakieś dodatkowe oświetlenie led. Jak najlepiej ustalić czas świecenia. Dziekuje

Opublikowano

nie pomogę ale się dołączę też chcę ustawić czasowe włączanie.... od której do której powinno się świecić?

czy na noc ma zapaść ciemność czy też powinno być jakieś oświetlenie ?

mam T8 2x30w 4500k a widzę że część ludzi ma jakieś led ...

led było by taniej heh

pochwalcie się co macie i jak wy to robicie a my się zastosujemy.... pozdrawiam

Opublikowano

Ja uważam, że do akwarium 200L optymalne będzie 2x20W (jeśli chodzi o świetlówki). Jak dokładałem trzecią świetlówkę, ryby robiły się już trochę płochliwe.

Myślę, że najlepiej żeby światło włączało się gdy w domu jest już trochę światła naturalnego tj. np. ok. godz. 10. Wtedy najlepiej włączyć tylko część światła. Około 12:00 włączyć następną świetlówkę. Stopniowe gaszenie około 23:00. Wszystko na wyłącznikach czasowych po 15PLN za sztukę.

Opublikowano
nie pomogę ale się dołączę też chcę ustawić czasowe włączanie.... od której do której powinno się świecić?

czy na noc ma zapaść ciemność czy też powinno być jakieś oświetlenie ?

mam T8 2x30w 4500k a widzę że część ludzi ma jakieś led ...

led było by taniej heh

pochwalcie się co macie i jak wy to robicie a my się zastosujemy.... pozdrawiam



Oświetlenie akwarium na świetlówkach to już pewien standard wypracowany przez lata, tani lecz prądożerny, lecz przez mnogość rur o różnych barwach - uniwersalny.

Tradycjonaliści je stosują i będą stosowali, tak jak chłop stosuje cep do młócki.:D

W fabrycznych pokrywach nie da się zrobić bez ingerencji w układ elektryczny odrębnego włączania dwu i więcej świetlówek ponieważ z racji oszczędności najczęściej mają jeden wspólny statecznik, często jeszcze jako zwykły dławik. Więc masz tylko dwie opcje -albo zapalają się wszystkie niemal na raz co powoduje panikę i stres u ryb, albo ciemno jak w d..

Można więc próbować to rozdzielać i robić na timerach lecz przypomina to próbę przebudowy Trabanta na Mercedesa B klasse - nie ujmując nic entuzjastom Trabantów bo to już kultowe bryki:D .

Oświetlenie LED to nieuchronna przyszłość w akwarystyce i z oporami tradycjonalistów i tak wchodzi do baniaków.

Tu masz maleńką, moją nie udolną próbę pokazania możliwości tego oświetlenia, ale wymaga to wyrzucenia cepa a zbudowanie samemu za 200-300zł kombajnu.:rolleyes:

Rgbc - YouTube



Przy zamianie tej ręcznej choć zdalnie regulowanej sekwencji świtu-dnia-zmorku i nocy za 70zł możesz mieć dowolny przez ciebie zaprogramowany cykl dobowy 24/7dni nawet ze świtem przez 2 godziny na Conrad MS 35. Zwróćcie uwagę na zachowanie ryb! nawet przy tak szybkiej zmianie w 2,5 minuty. Macie wszystkie możliwe biotopy ze światłem białym od 3000K Amazonia do 15000K i płynnej zmianie jasności od 0 do max które ty określasz.

Opublikowano
A jeśli 200-300zł to dla Ciebie za drogo to polecam belkę na Samsungach bardzo prostą do zrobienia i koszt w granicach 100 zł.

http://forum.klub-malawi.pl/samsung-5630-t23182p7.html



Jak najbardziej Seba prawdziwe lecz takiego filmiku na tej belce nie pokażesz.

Napisz także że do tej belki na Samsungach dałeś taśmy niebieską a jeszcze powinieneś czerwoną i wtedy wyjdzie ci takie kulawe RGB czyli RWB.

Takie cóś zrobił DonPempollo ale na Sterowniku Conrad MS 35 i ma cykl dobowy 24/7 - malinka - polecam.

Ale możliwości, koszty oraz efekty tych obu rozwiązań -zdecydowanie lepsze niż przy świetlówkach.

Jak więc widzicie rozwiązań jest masa.

Opublikowano

Miałem czerwony ale barwa mi nie odpowiadała. Obecne zestawienie robi najlepszy efekt i nie zmienię go prędko. Mam w domu belkę na power ledach od Przemka Wieczorka. Są w niej ledy białe, niebieskie i czerwone. Mi ta belka nie odpowiada i o wiele bardziej podobają mi się samsungi. Strumień światła o wiele szerszy niż przy power ledach a i barwa mi bardziej odpowiada.

Heniu ale to nie temat na tego typu porównania. Sorry za Ot.

Opublikowano
Napisz także że do tej belki na Samsungach dałeś taśmy niebieską a jeszcze powinieneś czerwoną i wtedy wyjdzie ci takie kulawe RGB czyli RWB.

Kolego Decorativo czytając Twoje posty już powoli zaczyna mnie trzepać z nerwów. Czy tylko co Ty wymyśliłeś jest najlepsze?? Czy Twoje oświetlenie jest najlepsze? Czy kaseciak jest najlepszy? Bo narurowiec jest bee i ma tysiące wad. Czy absorbent na No3 jest najlepszy? Bo purigen nie jest już dobry.

Przystopuj trochę i daj sobie na luz. Twoje oświetlenie może i jest dobre ale nikt tego nie widział. I wcale nie jest tanie. Wydać na oświetlenie do tak małego zbiornika 200-300zł to chyba mija się z celem.Proszę więc nie pisze że kolegi oświetlenie jest kulawe Rbg. Najważniejsze że podoba się JemioloSebie. Uważam że swoim nowinkami, drogimi nowinkami oświetleniowymi i tak nie osiągniesz tego co konkretna świetlówka. Od jakiegoś czasu próbujesz wszystkich uszczęśliwić tym co wymyśliłeś. Możesz to robić ale nie w taki sposób, że wszystko jest niedobre a Twoje najlepsze, jedyne.

Osobiście posiadam oświetlenie z modułów led i jestem bardzo z nich zadowolony. Koszt wszystkiego to mniej niż 100 zł z zasilaczem, ściemniaczem. Pobór prądu to około 10W na zbiornik 200cm

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.