Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!


Chciałbym przedstawić mój mały kawałek Malawi.


Wszystko zaczęło się 14 lat temu gdy nie miałem jeszcze żadnej wiedzy na temat Malawi. W moim 112l baniaku pływał mix pyszczaków a żeby tego nie było mało to mix składał się z pielęgnic malawi jak i tanganiki, i tak z tego mixu uchował się samiec red reda z innym samcem jakiegoś tropheusa z tanganiki. Na początku tego roku oba padły już ze starości, w końcu miały te 14 lat. Wtedy pomyślałem co by tu ogarnąć i tak znalazłem się na tym portalu. Trochę poczytałem trochę popytałem i padło na Saulosi żyły w tych 112L może z 2 miesiące gdy stwierdziłem że to jest jednak kotnik a nie akwarium i tu pojawia się moje 375L o którym napiszę niżej ;)


Akwarium:

150x50x50 375L (tylna szyba oklejona czarną folią) z pokrywą aluminiową


Oświetlenie:

- Hagen LifeGlo II & Hagen PowerGlo (T5 39w) - czas świecenia 10:00 - 20:00

- Listwa LED niebieska 120cm - czas świecenia 6:00 - 10:00 & 20:00 - 00:00


Sprzęt:

- HW-304A - Wypełniony grysem koralowym - pełni funkcję biologa

- Aquael Circulator 2000 - Założona drobna gąbka - pełni funkcję mechanika

- JVP 102-B

- Eheim Air Pump 400


Wystrój:

- Piasek kwarcowy Kreisel (50kg)

- Czarny łupek (60-70kg)


Rośliny:

- Anubias Barteri (2x)

- Nurzaniec Torta (5x)

- Cryptocoryna (1x)


Obsada:

- Metriaclima Estherae RED-RED F1

- Pseudotropheus Saulosi F1

- Metriaclima Callainos Cobalt Blue F1

- Labidochromis sp. Perlmutt F1

Obecnie 36 sztuk młodzików, planowo zostanie 20 sztuk w haremach 1+4


Pokarm:

- O.S.I. Spirulina Flakes

- Naturefood Premium Cichild Plant

- Naturefood Premium Cichild

- Dainichi Cichild Color Supreme

- Ichthyo Trophic Solowiec (Artemia)

- Ichthyo Trophic Kryl Drobny


Parametry Wody:

- PH - 7,8

- NO3 - 15-20

- NO2 - 0,025

- NH4 - 0


BIO-CHEM:

- Testy kropelkowe JBL

- AZOO 11in1 SUPER-BIO BACTERIA (Polecone przez Malawiana)

- Sera Bio Nitrivec

- Tetra AquaSafe

- Seachem Purigen


Zdjęcia dodam w przyszłym tygodniu!

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Czytając Twój post zastanawiałem się właśnie czy ten 302 da radę.


Ja posiadam Aquael Circulator 2000 i HW 304 z korpusem jako prefiltr pracującego jako biolog i jest aż nadto przy 20 młodzikach w 350. Jeśli fundusze Ci pozwalają i jeśli uważasz to za słuszne dokup 304 a z 302 zrób pasywnego mechanika podłączonego przed biologa.


Co do pływania różnych rzeczy w toni to zawsze będzie coś pływać nie wiadomo przy jak przesadzonej filtracji. Np u mnie jak się bliżej przyjrzy, to widać mnóstwo ledwo zauważalnych pęcherzyków powietrza od deszczowni. Mimo wszystko i tak ją stosuję mimo że ładnie to też nie wygląda. Sam musisz sobie odpowiedzieć czy filtr usunie te drobinki czy nie.

Opublikowano

Żaden Hi-tech zasys z akwa do wlotu hw302 wylot z niego do zasysu hw304 wylot z niego do akwa (Połączone szeregowo). Jedynym problemem może być różna średnica węży na co spokojnie można zaradzić. Chyba że nie masz miejsca pod akwarium. Więcej wiary w siebie nic tak nie zadowala jak efekt własnej pracy. Ale też nic tak nie ...denerwuje jak nie idzie. Szkoda wydawać pieniądze po to by leżały bezproduktywnie w szafie. Jak byś używał 302 pasywnie to pamiętaj by wyciągnąć z niego wirnik zmniejszasz wtedy opory wewnętrzne.


Co do gąbek to ja do swojego zanim wiedziałem o prefiltrach i inych wynalazkach kupiłem coś takiego:

AQUAWILD Bio-Sponge [L] 25x25x5cm __ Gąbka gruba (4387821546) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img02.allegroimg.pl/photos/400x300/43/87/82/15/4387821546@@AMEPARAM@@02@@AMEPARAM@@43/87/82/15@@AMEPARAM@@4387821546

i docinałem do filtra. Jednak nie polecam rozmiaru L bo w moim przypadku kruszyła się i strzępiła już wciągu miesiąca. Trudno mi stwierdzić dlaczego.
Opublikowano
Czy wyciąganie tego wirnika jest konieczne? Gdzie on się znajduje i czy łatwo to zrobić? Myślę że średnica rurek będzie taka sama

-- dołączony post:

Czytalem teraz trochę o instalacji szeregowej kubełków i wszędzie piszą że zmniejsza się znacznie przepływ wody i generalnie polecają bardziej aby kubełki pracowały oddzielnie. Tak więc pytanie, mając na uwadze ze w baniaku mam circulatotra 2000, jak mam zagospodarować dwa kubły 302 biolog a 304 mechanik czy na odwrót? Zaznaczam że jeden musi być mechanikiem bo dużo farfrocli mi pływa po baniaku a to cholernie mnie irytuje :)



temat wybiegł poza ramy przedstawiania się.

jeśli oczekujesz porad w temacie twojej filtracji i jak usunąć te farfocle to podłącz się do we właściwym miejscu do istniejącego tematu.

Opublikowano

2 kubły i circulator to chyba przesada ja mam w 450 jeden kubeł i circulatora 2000 ale teraz zrobiłem kaseciaka wedgług projektu kolegi Deccorativo i działa czwarty dzień a woda jest super mam tylko 2 gąbki i węgiel w środku także poczytaj i zobacz tam nawet jest stwierdzone że biologie też możesz tam mieć i nie potrzebujesz żadnego kubła!

Opublikowano
2 kubły i circulator to chyba przesada ja mam w 450 jeden kubeł i circulatora 2000 ale teraz zrobiłem kaseciaka wedgług projektu kolegi Deccorativo i działa czwarty dzień a woda jest super mam tylko 2 gąbki i węgiel w środku także poczytaj i zobacz tam nawet jest stwierdzone że biologie też możesz tam mieć i nie potrzebujesz żadnego kubła!


rayan odpuść - każdy podąża swoją drogą.

dołączyłeś do grona kaseciarzy- opisz więc w temacie swój filtr i wrzuć fotki.

Niemal każdy konstruktor i jego egzemplarz wnosi nowe do tego projektu.

Gdybym miał robić następny - byłby jeszcze inny od dotychczasowych, a zrobiłem już trzy sztuki.

Opublikowano
rayan odpuść - każdy podąża swoją drogą. dołączyłeś do grona kaseciarzy- opisz więc w temacie swój filtr i wrzuć fotki. Niemal każdy konstruktor i jego egzemplarz wnosi nowe do tego projektu. Gdybym miał robić następny - byłby jeszcze inny od dotychczasowych, a zrobiłem już trzy sztuki.

Ale to już na pewno odbiega od tematu.


jak mam zagospodarować dwa kubły 302 biolog a 304 mechanik czy na odwrót? Zaznaczam że jeden musi być mechanikiem bo dużo farfrocli mi pływa po baniaku a to cholernie mnie irytuje

Osobiście nie jestem zwolennikiem dwóch kubełków i uważam że nie dadzą rady mechanicznie. Kubeł HW 304 i głowica 2000l/h z gąbką. Ewentualnie pomyśl nad narurowcem.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.